повторити вивчене про особливості усного переказу; удосконалювати вміння докладно переказувати почутий текст, навчити бачити логічні взаємозв'язки між частинами тексту, складати його план.
Усний переказ. Пам’ятка. Як працювати над переказом1. Прочитати текст, визначити його тему й основну думку, адресата й мету висловлення.2. Виділити в тексті його частини (основні та другорядні).3. Визначити, які частини можна зняти, які – об’єднати, а які узагальнити.4. Дібрати узагальнювальні слова й речення.5. Прочитати текст удруге.6. Скласти план переказу. 7. За планом переказати текст (усно чи письмово).
Номер слайду 2
Прослухати текст «Мізинчик» Мізинчик Липневий день був значимим для дідуся Романа: він переходив у статус пенсіонера. Не очікував на приїзд гостей у будні, тому й не було особливих приготувань. Мізинчик, якого привезли на початку літа, хвостиком тягнувся вслід за дідусем, його цікавило все живе. Він здружився з півником, кури мирно дозволяли заглядати на сідало і збирати яйця. Із задоволенням випасав Чорнушку і Брикайлика. Правда, інколи й бабуся отримувала від нього допомогу, коли годувала поросят. У більшості це було після купання і прання, бо тільки він міг знайти у хліві місце, де обов`язково замажеться.
Номер слайду 3
І в цей ювілейний день, добре пам`ятаючи бабусине «замазура», після обідніх годувань знаючи, де можна пройти «очищення», побіг до дзюркачика і, незважаючи на дрижаки, заліз у холодну воду. Поки бабуся зорієнтувалася, куди той шугонув, малий відвойовував у гусака місце під дзюркачиком. Старий гусак злився, шипів, ґелґотав, однак через певен час відступив і здав об`єкт. Як тільки Софія Михайлівна виявила купальника, дістала з води, загорнула в рушник і цілуючи пустуна, примовляла: «Ох, зацілую своє замурзане щастя!» Він, хапаючи обіруч бабусю за шию, запитував: «А що, щастя буває замурзане?» Йому подобалося, як бабуся, вже купаючи в балії, де за день нагрівалася вода, розповідала про щастя, де воно живе, як , в їхній родині. (За Г. Гузовською-Корицькою; 200 слів)
Номер слайду 4
Попереднє опрацювання тексту1. Які типи мовлення ви знаєте?2. До якого типу мовлення належить текст? Відповідь аргументуйте3. Як ви розумієте значення слова «щастя»?У які моменти ви почуваєте себе щасливими?4. Що для бабусі є щастям?5. Яка основна думка тексту? 6. Доведіть, що в ньому поєднано розповідь і роздум
Номер слайду 5
Пояснити значення слів: Дзюркач – гірське джерело. Балія - низька посудина для прання білизни Дібрати синоніми до слова «щастя»
Номер слайду 6
1. Пояснити орфограми у словах: здружився, збирати, купання, прання, щастя, прижилося.2. Записати у зошити слова: ґелґотав, обіруч, «замазура», «очищення»3. Повторити розділові знаки при прямій мові. Пояснити розділові знаки у реченнях: Як тільки Софія Михайлівна виявила купальника, дістала з води, загорнула в рушник і цілуючи пустуна, примовляла: «Ох, зацілую своє замурзане щастя!» Він, хапаючи обіруч бабусю за шию, запитував: «А що, щастя буває замурзане?»4. Розкрити значення фразеологізму: тягнутися хвостиком(невідступно слідувати за ким-небудь).
Номер слайду 7
Орієнтовний план1. Липневий день для дідуся Романа.2. Ставлення Мізинчика до домашньої худоби.3. Купання Мізинчика під дзюркачиком.4. Замурзане щастя Софії Михайлівни.5. Вечірнє купання в балії.
Номер слайду 8
завдання За складеним планом підготувати докладний усний переказ