Урок
з української мови для учнів
5 класу з інтелектуальними порушеннями
На тему
« Спільнокореневі слова»
Вчитель Антоніна Степаник
2024
Тема: Спільнокореневі слова
Мета уроку:
1. Ознайомити учнів з поняттям спільнокореневих слів.
2. Розвивати навички визначення спільнокореневих слів за допомогою загадок, прислів’їв, уривків з віршів та казок.
3. Створювати можливості для розвитку творчого мислення через використання інноваційних методів.
4. Формувати вміння знаходити зв’язки між різними предметами (мова, література, мистецтво).
Обладнання:
• Плакати з прикладами спільнокореневих слів.
• Картки із загадками, прислів’ями, уривками з віршів і казок.
• Відео чи презентація на тему спільнокореневих слів.
• Різнокольорові картки для роботи в групах.
Хід уроку:
1. Організаційний момент
- Привітання учнів.
- Перевірка готовності до уроку.
2. Актуалізація опорних знань
- Що таке слово?
- Як можна визначити, що два слова мають спільний корінь?
- Коротке пояснення: Спільнокореневі слова — це слова, які мають однаковий корінь, але різні префікси, суфікси або закінчення. Вони мають спільне значення, але можуть відрізнятися за частинами мови та значенням.
3. Оголошення мети уроку
- Сьогодні ми будемо вчитися знаходити спільнокореневі слова за допомогою загадок, прислів’їв, уривків з віршів та казок.
Основна частина уроку
4. Пояснення нового матеріалу з використанням загадок
- Загадки:
Учитель пропонує учням загадки і до відгадок яких потрібно знайти спільнокореневі слова:
Загадка 1:
«Він скрізь: у полі і в саду, а в дім не попаде, і я тоді лиш з дому йду, коли вже він не йде» - дощ ( до слова дощ, придумати спільнокореневі слова)
Загадка 2:
“Якщо руки ваші в ваксі, якщо на ніс сіли клякси, хто тоді ваш перший друг, змиє бруд з лиця і рук?» - вода ( до слова вода, придумати спільнокореневі слова)
Загадка 3:
« В теплий дощик народився, парасолькою накрився, може б з лісу пострибав, якби другу ногу мав « - гриб ( до слова гриб, придумати спільнокореневі слова)
5. Робота з прислів’ями
• Прислів’я:
Життя прожити – не поле перейти ( пояснити значення прислів’я та дібрати спільнокореневі слова до слова поле)
Хвали море, а держися землі ( пояснити значення прислів’я, дібрати спільнокореневі слова до слова море)
Що в лісі родиться, то в дворі згодиться( пояснити значення прислів’я , дібрати спільнокореневі слова до слова ліс )
Багато снігу – багато хліба ( пояснити значення прислів’я , дібрати спільнокореневі слова до слова сніг)
6. У вірші підкреслити спільнокореневі слова:
Прилетіли шпаки.
Дорогі співаки.
Прилетіли весну зустрічати.
У шпаківнях нових
скоро будуть у них
жовтороті малі шпаченята
7. Практична робота
- Учні працюють у групах. Кожна група отримує картки з уривками з казок або віршів.
- Завдання: Підібрати спільнокореневі слова до всіх слів з уривку
Приклад уривка з казки:
-“Як не крути, а птахи літають, а звірі по землі ходять.”
- « Жили собі дід та баба, та було у них курочка ряба»
8. Використання інноваційних методів
- Метод “Мозковий штурм”: Учитель ставить запитання:
Які ще слова можна скласти зі спільним коренем?
Наприклад: з коренем “жит” (жити, життя, живий, прожити).
З коренем « мор» ( море, моряк, морячок, морський)
З коренем « дуб» ( дубок, дубочок, дубовий)
З коренем « лік» ( лікар, лікарня, лікувати, лікарський)
Учні по черзі називають слова і пишуть їх на дошці.
- Інтерактивна вправа:
Використання кольорових карток. На кожній картці написано слово, і учні повинні знайти інші слова, які мають спільний корінь із словом на картці.
Наприклад:
вода — водяний, водяник, підводний;
сніг – сніговик, сніжний, підсніжник, сніжно;
сад – садок, садівник, садити
9. Підсумок уроку
• Учитель задає запитання:
- Що таке спільнокореневі слова?
- Як можна визначити спільнокореневі слова?
- Назвіть три спільнокореневі слова, які ви сьогодні вивчили.
- Підсумок: Сьогодні ми навчились знаходити спільнокореневі слова за допомогою загадок, прислів’їв та уривків з віршів. Спільнокореневі слова мають однаковий корінь і спільне значення.
10. Домашнє завдання
- Написати 5 речень, у яких є спільнокореневі слова.
- Підготувати загадку, в якій є спільнокореневі слова, та поділитися нею на наступному уроці.