Урок з української мови для учнів 5 класу на тему " Спільнокореневі слова"

Про матеріал
Урок з використанням інноваційних методів та міжпредметних зв'язків. В ході уроку для визначення спільнокореневих слів використовуються загадки, прислів'я, казки, вірші
Перегляд файлу

             Урок

з української мови для учнів

 5 класу з інтелектуальними порушеннями

На тему

« Спільнокореневі слова»

Вчитель Антоніна Степаник

 

 

 

                                                                2024

 

 

Тема: Спільнокореневі слова

 

Мета уроку:

 1. Ознайомити учнів з поняттям спільнокореневих слів.

 2. Розвивати навички визначення спільнокореневих слів за допомогою загадок, прислів’їв, уривків з віршів та казок.

 3. Створювати можливості для розвитку творчого мислення через використання інноваційних методів.

 4. Формувати вміння знаходити зв’язки між різними предметами (мова, література, мистецтво).

 

Обладнання:

 • Плакати з прикладами спільнокореневих слів.

 • Картки із загадками, прислів’ями, уривками з віршів і казок.

 • Відео чи презентація на тему спільнокореневих слів.

 • Різнокольорові картки для роботи в групах.

 

Хід уроку:

 

1. Організаційний момент

 - Привітання учнів.

 - Перевірка готовності до уроку.

 

2. Актуалізація опорних знань

 - Що таке слово?

 - Як можна визначити, що два слова мають спільний корінь?

 - Коротке пояснення: Спільнокореневі слова — це слова, які мають однаковий корінь, але різні префікси, суфікси або закінчення. Вони мають спільне значення, але можуть відрізнятися за частинами мови та значенням.

 

3. Оголошення мети уроку

 - Сьогодні ми будемо вчитися знаходити спільнокореневі слова за допомогою загадок, прислів’їв, уривків з віршів та казок.

 

Основна частина уроку

 

4. Пояснення нового матеріалу з використанням загадок

 - Загадки:

Учитель пропонує учням загадки і до відгадок яких  потрібно знайти спільнокореневі слова:

Загадка 1:

«Він скрізь: у полі і в саду, а в дім не попаде, і я тоді лиш з дому йду, коли вже він не йде» - дощ ( до слова дощ, придумати спільнокореневі слова)

  Загадка 2:

“Якщо руки ваші в ваксі, якщо на ніс сіли клякси, хто тоді ваш перший друг, змиє бруд з лиця і рук?» - вода ( до слова вода, придумати спільнокореневі слова)

Загадка 3:

« В теплий дощик народився, парасолькою накрився, може б з лісу пострибав, якби другу ногу мав « - гриб ( до слова гриб, придумати спільнокореневі слова)

 

5. Робота з прислів’ями

 • Прислів’я:

Життя прожити – не поле перейти ( пояснити значення прислів’я та дібрати спільнокореневі слова до слова поле)

Хвали море, а держися землі ( пояснити значення прислів’я, дібрати спільнокореневі слова до слова море)

Що в лісі родиться, то в дворі згодиться( пояснити значення прислів’я , дібрати спільнокореневі слова до слова ліс )

Багато снігу – багато хліба ( пояснити значення прислів’я , дібрати спільнокореневі слова до слова сніг)

6. У вірші підкреслити спільнокореневі слова:

Прилетіли шпаки.

Дорогі співаки.

Прилетіли весну зустрічати.

 У шпаківнях нових

скоро будуть у них

жовтороті малі шпаченята

7. Практична робота

 - Учні працюють у групах. Кожна група отримує картки з уривками з казок або віршів.

 - Завдання: Підібрати спільнокореневі слова до всіх слів з уривку

Приклад уривка з казки:

 -“Як не крути, а птахи літають, а звірі по землі ходять.”

- « Жили собі дід та баба, та було у них курочка ряба»

 

8. Використання інноваційних методів

 

 - Метод “Мозковий штурм”: Учитель ставить запитання:

  Які ще слова можна скласти зі спільним коренем?

  Наприклад: з коренем “жит” (жити, життя, живий, прожити).

                           З коренем « мор» ( море, моряк, морячок, морський)

                           З коренем « дуб» ( дубок, дубочок, дубовий)

                           З коренем « лік» ( лікар, лікарня, лікувати, лікарський)

  Учні по черзі називають слова і пишуть їх на дошці.

 - Інтерактивна вправа:

  Використання кольорових карток. На кожній картці написано слово, і учні повинні знайти інші слова, які мають спільний корінь із словом на картці.

Наприклад:

вода — водяний, водяник, підводний;

 сніг – сніговик, сніжний, підсніжник, сніжно;

сад – садок, садівник, садити

 

9. Підсумок уроку

 

 • Учитель задає запитання:

 - Що таке спільнокореневі слова?

 - Як можна визначити спільнокореневі слова?

 - Назвіть три спільнокореневі слова, які ви сьогодні вивчили.

 - Підсумок: Сьогодні ми навчились знаходити спільнокореневі слова за допомогою загадок, прислів’їв та уривків з віршів. Спільнокореневі слова мають однаковий корінь і спільне значення.

 

10. Домашнє завдання

 

 - Написати 5 речень, у яких є спільнокореневі слова.

 - Підготувати загадку, в якій є спільнокореневі слова, та поділитися нею на наступному уроці.

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
21 листопада
Переглядів
121
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку