З-посеред марева, з-посеред розлитої повені хлібів виринає хутірець, ба навіть не хутірець – чимале село, окутане садками. В дивовижній гармонійності з цією розкішною природою, з блакиттю неба, воно, здається, пливе кудись, повите туманом сонця, пилком колосистих хлібів, що саме розкрасувались...
Усний журнал
Тема : Чарівний світ Катерини Білокур.
Мета : ознайомлення з життям та творчістю К.Білокур, формування культури людських почуттів – любові, доброти, милосердя через сприймання творів художниці, виховання духовних ціннісних орієнтирів, національно-патріотичної свідомості.
Тип заходу : усний журнал.
Оформлення :виготовлено журнал «Чарівний світ Катерини Білокур» (А-2), сторінки перегортаються, на кожній написано її назву (етап заходу). На дошці прикріплені репродукції картин, виставка книжок, статей про К.Білокур.
Примітка : у розповіді приймають участь усі учні класу. Одна дівчинка – образ Катерини Білокур – сидить окремо, розповідає від першої особи.
Слово вчителя.
Сьогодні ми з вами відправимось у незабутню подорож у світ величної краси творчості геніальної української майстрині – Катерини Білокур.
О Україно! Рідна Україно!
Задумалась : із чим у світ іти?
Не забувай же, раю мій єдиний:
Богданівську селянську Катерину
Навік подарувала людям ти.
О Катерино! Донька України!
Моя землячка, вільна і проста!
Люблю твій мак, пшеницю і калину,
Та знай : я все ж до долі серцем лину!
В життя твоє закохана душа!
…Тебе вже й односельці зневажали
Відкрито за «мазюкання» чудне,
А ти все малювала й малювала,
Творила і надіялась : мине!
Минулося. Точніше додалося:
У Франції всі в захваті! Париж.
Запрошення. Та лубенське колосся
Тримало. Просто рідне все ж миліш…
А може ще спішила малювати.
Із мови квітів виплести вінок,
В якому б ти усе могла сказати,
Який підніс би мрію до зірок !
В холодній і безрадісній хатині
Народжувались квіти із глибин.
Червоні, жовті, пурпурові, сині,
Пахущі, хоч в житті – лише полин …
Твоє життя – як «згублена підкова»
І в той же час – мов промінь золотий!
О люди! Ця її квіткова мова –
Не іграшка! Послухайте, що в ній :
«Промовлю я пелюсткою калини,
Весільним квітом яблунь у саду, -
Богданівська селянка Катерина,
Іду до вас, о людоньки, іду…»
(Вчитель відкриває першу сторінку журналу «Квіти і терни Катерини Білокур»).
Оце ж вона і є Богданівка. Рідне село чарівниці Катерини Білокур, де вона народилась 7 грудня 1900 року у день ангела великомучениці Катерини. Ось тут серед цих просторів, серед цієї мальовничої природи, минало її життя.
Катерина Білокур
«Як найде на мене, як то старі люди кажуть, той штих, - куди я не йду, що я не роблю, а те, що я надумала малювати, - слідом за мною. Та й спати я ляжу, а воно мені вчувається, а воно мені ввижається, та нібито щось до мене промовляє, щоб я його не кидала, щоб я його не цуралась, щоб я його малювала та чи на папір, чи на полотно виливала.»
Катерина Білокур
«Пряла, ткала, білила, шила, копала садила, полола, збирала і все діло робила, а в прогалинах між цим ділом училася малювати. І за це мене звали паразитом, лежнючою».
Катерина Білокур
«Як живому Шевченкові розказувала, що я хочу стати художником, але на цих доріженьках, як не терен, то колючки, то камінці гострі! А ті люди, серед яких я живу, не розуміють мене, я між ними як чужа».
Катерина Білокур
«Як узяла я того «Кобзаря» в руки, як глянула на ті чарівні малюнки, як прочитала ті вірші дорогі і прозу (там же він і про художників пише!), та так, як ото старі люди кажуть, наче мені хто дання дав! І я мов зрочилась!»
(вірші Шевченка)
Катерина Білокур
«Вечорами пряду, а вдень вчуся малювати. Малювання виходить грубе. Очі мої і серце вимагають чогось кращого, а руки ще не привикли слухать волю розуму мого і виводили таке – хто й зна що. А я від цього сердилась, хватала мою невдалу роботу, рвала, кидала, топтала, а потім обдумувалась : збирала, склеювала, плакала над нею – і знов же над нею заходжувалась працювати».
Катерина Білокур
«Моє єство, мій розум, моя велика любов до малювання випирала з моїх грудей, не давала мені спокою ні вдень, ні вночі. І я йшла в поле і, озирнувшись навкруги (щоб не було близько людей), я там плакала. Плакала страшно, дико! І де не було віддалік живої душі, а я здіймала руки вгору і просила в кого-то ради і допомоги. І, певно, то були приступи божевілля з великого горя, що мені вчувалося, що хтось мені шепче : «А ти не плач, Катерино, що нема в тебе вчителів. Певно, багато є тих, що учаться, і їм ніколи. А ти дивись як у матері-природи, дивись, яка травинка-билинка, - так її і малюй, як який листочок-цвіточок, - так його і виконуй!»
І з кожної хвилини
Собі ілюзію роблю,
Бо в тій хвилинності ловлю
Я щастя одробини.
Що є життя ? Коротка мить.
Красою душу напоїть
І, не вагаючись, прожить
Хвилину раювання.
Краса! На світі цім Краса –
Натхненна чарівниця,
Що відкриває небеса,
Вершить найбільші чудеса,
Мов казкова цариця.
Її я славлю, і хвалю,
І кожну їй хвилину
Готов оддати без жалю.
Мій друже, я Красу люблю…
Як рідну Україну!
Катерина Білокур
Нехай мене чарують квіти,
Нехай життя їм віддаю,
Ніяк я барвами досхочу
Своїх очей не напою.
Я у центр свого світу поринув,
Полинув у всесвіт городу
З півоніями, маками, каннами,
І я дотуливсь, як до матері, -
Згадав Білокур Катерину.
Катерина Білокур
«Я малюю квіти. Так як же їх не малювати, як вони такі красиві ? Я й сама як почну малювати яку картину квітів, та й думаю : оце як цю закінчу, тоді вже буду малювати що-небудь із життя людського. Але ж поки закінчу, то в голові заснується цілий ряд картин та одна від другої чудовіші, та одна від другої красивіші – та все ж квіти. Оце вам таке. А як прийде весна і зазеленіють трави, а потім квіти зацвітуть! О Боже ж мій, як глянеш кругом, та гарна, та краще, а та ще чудовіша! Та начебто аж схиляються до мене, та як не промовляють : «Хто ж нас тоді буде малювати, як ти покинеш?» То я все на світі забуду і знов малюю квіти».
Ви весни найкращі діти!
По снігах і хуртовині
Мир віщуєте людині.
Ледве вкрили ви леваду,
Серденько найшло розраду,
Чар принесли ви з собою
Пахощами й барв ігрою.
Що ради малювань Вона
Ніколи не зірвала квітки –
Ні ружі, ані стояна.
Ах, глянь, то в дзвіночках тих чару і дива,
І квітів тайну зрозумієш ти мову,
У тебе ж, дитино, душа так чутлива.
І мусиш ти квітів тих чар відчувати,
І будеш любити, як я їх любила,
Любити красу їх ніжну й аромати,
Любов до природи – велика то сила!
Любов до природи – велика то сила,
Що розкішно серце твоє ме поїти,
До діл добрих додасть тобі крила,
Дитино, хай будуть з тобою все квіти!
Нитка сутінків, нитка тиші,
Тільки квіти блакитним видивом,
Що із неба денного, дишуть.
У цих квітів нічних є звабонька,
Що душею чиєюсь освітлена.
То краса земна –нерозгадана –
Із ясної любові з півсвіту.
А півсвіту любові в пензлику,
Що торкнувсь обережно пелюст.
(Звучить пісня у виконанні учнів класу)
Катерина Білокур
«О з якою я енергією працювала кінець 40року, початок 41, бо вже мене рідні мої не лаяли, бо в Полтаві сказали, що я художник. Чуєте ? Вчені люди назвали мене художником!»
Катерина Білокур
«Братова жінка образить, так поплачу. А як поплачу, то тоді мені не видно ні писать, ні малювати. А таке буває майже кожного дня».
Катерина Білокур
«Продам вдало свої картини, і буде в мене фарб багато, а гроші всі роздам своїм рідним, щоб вони ласкавіші до мене були, щоб не дорікали мені, не оскорбляли мене – і буду я тоді сміло і весело малювати і буду творити великі і чудові картини».
Катерина Білокур
«Ой люди добрі, ой, спів чуйте, а хоч почуйте моє горенько велике. Як у мене холодно в хаті, як у мене нема чого їсти, то я так не буду журитися, як від того, коли в мене немає часу малювати!»
Катерина Білокур
«Обідно мені на природу, що так жорстоко зі мною обійшлася, наділивши мене такою великою любов’ю до того святого малювання, а тоді відібрала всі можливості, щоб я творила тую чудовую працю во всю шир мого таланту! Скільки в голові моїй снується чудових невиданих буйних картин! І так вони в мріях і залишаться, бо в дійсності приходиться дрижать над кожною унцією олії, фарби і над кожним міліметром полотна!»
Поділись останнім сухарем.
Тільки раз ми на землі живем.
У могилу не бери провину.
Зло нічого не дає, крім зла,
Вмій прощати, як прощає мати.
За добро добром спіши віддати –
Мудрість завше доброю була.
Витри піт солоний із чола
І трудись забувши про утому,
Бо людина ціниться по тому,
Чи вона зробила, що могла.
Скільки сил у неї вистачало,
Щоб на світі більше щастя стало.
Слово вчителя.
Ви переконалися, яким сильним було бажання Катерини Білокур малювати. Ні зневага односельців, ні заборона батьків не відвернули поетичну душу цієї жінки від палітри з пензлем. Тому ще ціннішими для нас є її твори.
(Вчитель гортає журнал і відкриває сторінку «Зоряний вінок шани і пам’яті». Учні читають твори-враження від картин художниці).
І учень.
На картині Катерини Білокур «Квіти за тином» ми бачимо квітковий сад, бачимо всю Україну. Куди не глянь – скрізь все розцвіло пишним цвітом.
Ясне сонце шле свої теплі промінці на розкішні квіти. Над ними синім шатром розіп’ялось безхмарне небо, яке ніби милується чарівними квітами.
Легенький вітерець живить і освіжає кожну квітку. Вони ведуть між собою тиху, таємну розмову.
Різнобарв’я квітів милує око, ми ніби дивимось на український віночок, що переливається оксамитками.
З ранньої весни до пізньої осені цвітуть за тином запашні, барвисті квіти.
Чарують квіти не тільки своєю безмежною красою. Дивлячись на картину, ми відчуваємо прекрасний аромат, який легко дурманить голову.
Катерина Білокур відтворила на картині чарівну красу України, нашого народу.
ІІ учень.
Катерина Білокур – одна з найвідоміших живописців.
Природа її рідного села, розмай дерев, квітів, зелених трав стали для неї академією мистецтв. Вона навчилась поєднувати кольори та їх відтінки, передавати на полотні світло-тіньові переходи. Своєрідність, оригінальність почерку Катерини Білокур у малюванні зумовлені самою природою її творчості. Наприклад, вона наносила квіти на полотно не за порою і місцем їх цвітіння, а за гармонійним сусідством квітки з квіткою. І ця музична і живописна співзвучність у її роботах найбільше задаровує і хвилює.
На картині «Сніданок» зображений натюрморт. На першому плані намальований хліб на сніжно-білій скатертині, адже він головний з-поміж інших продуктів. Зліва на столі лежать редиска і огірки, пироги, глечик з молоком та ваза з півоніями.
Художниця ретельно вималювала усі деталі, чудово підібрала кольори. Все виконано майстерно. Квіти об’єднані своєрідною композицією і виглядають, наче живі.
ІІІ учень.
Після перегляду картини Катерини Білокур мені дуже сподобались. Мене дуже вразили ці живописи, а особливо, картина «Квіти на голубому тлі». Цей витвір вражає своєю красою, композицією та колоритом. Художниця зобразила різні квіти, які підкреслюють настрій картини. Людина, яка дивиться на це полотно, побачить живі квіти. Вони наче кажуть : візьми мене і відчуй мій запах. Катерина Василівна немов відчувала кожну жилочку квітки, і через те картина набрала такої краси. Голубий тон, на якому вона малювала шедевр, додав картині неповторності і привабливості. Коли я вдивлявся в картину, вона розпалювала в мені жагу до малювання. Після відвідання цієї виставки кожна людина, напевно мріє стати таким живописцем, як Катерина Білокур.
Слово вчителя.
І донині точаться суперечки щодо приналежності творів Катерини Білокур : чи до професійного живопису, чи до народного мистецтва. Проте всі дослідники її творчості одностайно визнають високу філософську наснаженість їх, глибоке осмислення життя. Зображені на її полотнах квіти, овочі, предмети побуту осяяні її незвичайним чуттям кольору, оживлені її філігранною майстерністю і сприймаються як величальний гімн природі, людині.
(Вчитель гортає журнал, відкриває третю сторінку «Літературна творчість Катерини Білокур»).
Слово вчителя.
Талановита людина рідко буває талановита в чомусь одному. Поезія душі Катерини Білокур втілена не тільки в лінії та кольорі, а й в цікавих літературних спробах.
(Учні читають «Казку» Катерини Білокур)
Казка
А що то сумне дитятко, то не дивуйте, добрії люди. Коли його впіймали чорногузи, вони зігнули два соняшники, зв’язали їх червоною стрічкою, потім нарвала, накидали чудових квітів. І із тих квітів звили гніздечко, та й положили туди те дитятко.
Сміялись соняшники, раділи квітки, що з’явилась на світ людина, малесенька дитина.
Спершу і дитятко те було веселе, сміялось, раділо, бо воно бачило, яка земля багата і яку на ній можна створить КРАСУ.
Але коли чорногузи підняли те гніздечко із квітів, то сумне дитятко, то не дивуйте, добрії люди. Коли його впіймали чорногузи, вони зігнули два (…), в якому було дитя, і полетіли, понесли туди, кому вже було треба принести… От дорогою чорногузи йому і розказали : і як воно, і що, які новини на землі. Що, мовляв, уже не хто-небіть, а люди додумались до того, що вже видумали теж на людей таку зброю страшну : зветься вона атомна чи воднева.
То вже де воно гупне, то, лічи, на віки-вічні все загине, все живе : людина, тварина і рослина.
І заплакало тоді дитятко те, засумувало і слова такі до всіх людей , до всього світу проказало : «Ой люди добрії, дорослі! Ой люди, ті, хто видумує оте страхіття! Ой, припиніть його, пожалійте нас, діток маленьких, бо ми хочемо ЖИТИ, чуєте – ЖИТИ! Ми не хочемо бути знищеними, або каліками, сліпими, безногими, безрукими чи ідіотами…
Та пожалійте ж нас, діток, і пожалійте сиру землю, МАТІР НАШУ-ГОДУВАЛЬНИЦЮ, і не руйнуйте, не паліть отим страхіттям її грудей багатих, бо вона ж годувала давно минувших і недавно наших предків, годує вас і годуватиме нас, ваших діток, і всі, і всі прийдешні покоління».
Квітень, 1958р.
(Вчитель перегортає останню сторінку журналу).
Слово вчителя.
Наша подорож добігла кінця. Та життєдайне, чисте, як кришталь, джерело творчості Катерини Білокур ніколи не пересохне і буде втамовувати спрагу, даватиме сили нам і наступним поколінням.