Успішне спілкування для побудови успішних стосунків

Про матеріал
Мета: формувати в учасників навички активного слухання, розширити їхні можливості для розуміння співрозмовника, формувати вміння домовлятися і працювати в команді.
Перегляд файлу

       Успішне спілкування для побудови успішних стосунків

Мета:   формувати   в   учасників   навички   активного   слухання,   розширити   їхні        можливості   для  розуміння співрозмовника, формувати вміння домовлятися і працювати в команді. 

Загальна тривалість: 1 год 20 хв.

План:

1.  Привітання (3 хв)

2.  Повторення правил (3 хв)

3.  Вправа «Вміння слухати» (25 хв)

4.  Вправа «Малювання за інструкцією» (15 хв)

5.  Вправа «Як розуміти співрозмовника» (10 хв)

6.  Вправа «Співпраця» (17 хв)

7. Підбиття підсумків заняття (5 хв)

8. Ритуал прощання (2 хв)

                                   Хід проведення заняття

       1. Привітання 

       Мета: привітати  учасників  заняття,  налагодити  позитивну  атмосферу  в  групі  та  налаштувати учасників на роботу.

       Час: 3 хв.

       Ресурси: аркуш для фліпчарту з написаною темою заняття та регламентом.

       Хід проведення:

Тренер   вітає   учасників   тренінгу,   звертає   їхню   увагу   на   аркуш   фліпчарту   з   темою   та  регламентом сьогоднішнього заняття: 

       «Доброго дня ранкувсім! Рада сьогодні всіх вас бачити. Дякую, що всі ви прийшли без  запізнення.  Сьогоднішня  зустріч  присвячена  темі  « Успішне  спілкування  для  побудови  успішних  стосунків».  Здається,  що  ця  тема  є  досить  знайомою  для  всіх 

нас,  оскільки  кожного  дня  ми  спілкуємося  з  різними  людьми,  вирішуємо  ті  чи  інші  питання.  Але  насправді  спілкування      це  досить  багатогранний  процес,  який  охоплює і  наші  навички  (як  ми  спілкуємося),   і  нашу   поведінку   при   спілкуванні,   і   те,   як   ми   спілкуємося  у певних   складних  (конфліктних)  ситуаціях.  Також  наскільки  при  спілкуванні  ми  розуміємо,  що  всі  люди  різні  і спілкуються по-різному, наскільки ми готові сприймати ці відмінності  та знаходити спільну  мову. 

Отже,  протягом  двох  наступних  занять ми  будемо  вчитися спілкування,  яке допоможе  будувати  гармонійні стосунки з різними людьми та знати, як поводитися в конфліктних ситуаціях». 

 

2. Повторення правил 

       Мета: нагадати  учасникам про правила, яких слід дотримуватися під час занять.

       Час: 3 хв.

       Ресурси: плакат «Правила» (аркуш із написаними правилами).

       Хід проведення :

       Тренер  звертає  увагу  учасників  на  плакат  із  правилами,  повторює  їх  та  наголошує  на  їхній важливості: «Пригадаймо,  які  у  нас  діють  правила, та  спробуємо  назвати, як их  із  них  нам  вдавалося  на  минулому  занятті  дотримуватися.   Чи  є  такі  правила, що  вимагають  більшої  уваги,  ті,  які  не  завжди були в силі?»

Тренер приймає відповіді учасників та наголошує на тому, що всі правила залишаються в силі, оскільки вони допомагають ефективно побудувати робочий процес.

3. Вправа «Вміння слухати»

       Мета:  проаналізувати  умови  активного  слухання,  формувати  в  учасників  навички  активного  слухання.

       Час: 25 хв.

       Ресурси: аркуші для фліпчарту, плакат «Секрети ефективного спілкування», маркери. Хід проведення:

       На  першому  етапі  вправи  тренер  об’єднує  учасників  у  пари  (один  учасник  А,  інший    Б)  і  пояснює  їм,  що  вони  будуть  виконувати  завдання  у  чотири  етапи.  Він  озвучуватиме  ці  завдання  поетапно  і  даватиме  кожного  разу  час  на  виконання.  При  цьому  тренер  має  наголосити,  що  він  не  коментуватиме перебіг вправи, учасники мають виконувати завдання самостійно.

       Етап 1: A і Б розмовляють на задану тему (наприклад, що вони робили минулого тижня). A і B  розмовляють,  перебиваючи  один  одного,  і  не  думають  про  те,  що  говорить  інший.  Єдина  мета  сказати людині те, що ви хочете (1,5-2 хв).

       Етап 2: Цього разу учасники теж говорять навперебій, але водночас намагаються вловити, що  говорить інший.  Тренер дає іншу тему (наприклад, розповісти про щось цікаве, що ви пробували у житті) (1,5-2 хв).

       Етап 3:  Тепер A і Б слухають один одного. A розповідає на задану тему (наприклад, що його  цікавить або що він любить робити у вільний час). Б слухає, ніяк не реагуючи вербально (словесно) і мінімально  реагуючи  невербально  (жестами,  мімікою,  позою).  Через  2  хвилини  вони  міняються.  Ведучий просить Б переказати те, що розповів А, при цьому А поводить  себе, як Б (слухає, ніяк не  реагуючи вербально і мінімально реагуючи невербально)  (1,5-2 хв).

       Етап  4:  A  і  Б  просять  вибрати  сторону  «за»  чи  «проти».  Їм  дається  тема,  яку  вони  обговорюють  (наприклад,  чи  корисні  соціальні  мережі).  A  пропонує  думку  або  аргумент  «за»,  Б  – «проти». Вони мають по черзі висловлювати свої аргументи, уважно слухаючи один одного (3 хв).

                                                                       До уваги тренера!

       Учасники  можуть  по-різному  поводитися при  виконанні  цієї  вправи. Часто  вони  емоційно  реагують, голосно перебивають один одного під час першого спілкування. Тому тренеру варто:

       - дуже чітко оголосити правила виконання вправи на початку;

       - для  фіксації  закінчення  часу  можна  використати  якийсь  гучний  предмет  (будильник,  свисток, або голосно плеснути в долоні). Про це потрібно заздалегідь сказати учасникам, щоб вони  знали, який буде звук/сигнал.

       Якщо важко переключати учасників на різні теми, можна на початку оголосити/зафіксувати на дошці для фліпчарту одну тему, щоб учасники її бачили.

       Якщо  спілкування  буде  не  дуже  активним,  варто  скоротити  час  на  кожен  діалог,  але  важливо, щоб учасники спробували відчути різні моделі ведення діалогу.

       Запитання для обговорення:

 Як ви вважаєте, на що спрямована ця вправа?

 Чи можете ви пригадати свій досвід на етапі 1 або 2 виконання вправи?

 Що  відбувається  під  час  розмови,  коли  хтось  не слухає?  Що ми можемо відчувати?  І чи  можемо ми розраховувати на результативність такої розмови?

 Чи  подобається  вам,  коли  вас  слухають  уважно,  не  перебиваючи?  Що  свідчило  (яка  поведінка співрозмовника), що вас слухають?

 Як ви почувалися під час розмови на етапі 4?

 Що ми можемо зробити, щоб навчитися краще слухати?

На другому етапі вправи тренер надає учасникам таку інформацію:

       «Важко, коли вас не слухають, а у вас є багато чого сказати. Ми повинні пам'ятати про це,  коли говоримо з іншими. Щоб навчитися краще спілкуватися, нам слід тренуватися розмовляти так,  щоб  інші  розуміли,  що  ми  говоримо;  ми  також  обов'язково  маємо     навчитися  уважно  й  активно  слухати те, що говорять інші. Коли ми не слухаємо, то втрачаємо важливу інформацію, що може призвести  до  конфлікту.  Є  багато  прийомів,  які  варто  використовувати  для  того,  щоб  стати  уважним та активним слухачем. 

        Активне слухання - це не просто мовчання, це активна діяльність, своєрідна робота, якій  передує бажання почути, інтерес до співрозмовника. 

        Серед прийомів активного слухання такі: 

       - уважно дивитися на співрозмовника, кивати головою ;

 - переказувати те, що сказав інший, наприклад: ”Якщо я правильно тебе зрозумів, то…”;

       - уточнювати, перепитувати, якщо щось видалося незрозумілим;

       - показув ати  співрозмовникові,  що  його  думка  є  важливою,  та  що  ви  цінує те  його  зусилля   (звісно, коли це доречно), наприклад: ”Я поважаю твоє бажання вирішити проблему”; ”Радий, що  ти так серйозно підійшов до цієї справи”; ”Дякую за твої зусилля”.

       Отже,   слухаючи    активно,   ми   проявляємо   повагу,   створюємо   сприятливу   та   дружню  атмосферу».

На третьому етапі виконання вправи тренер об’єднує учасників у 4 групи та дає завдання для  груп:

       Групи 1 і 2 мають обговорити та написати на аркуші для фліпчарту «Що допомагає успішному  спілкуванню (які умови, які прояви поведінки співрозмовників)».

       Групи 3 та 4 мають написати на аркуші для фліпчарту  «Що заважає успішному спілкуванню  (які умови, які прояви поведінки співрозмовників)».

       Кожна група пише якомога більше умов. На виконання завдання учасникам дається 7 хвилин. Потім відбувається презентація  і обговорення. Тренер  може  запропонувати   групам   під   час  презентації доповнювати одна одну (оскільки однакове завдання отримали по дві групи).

       Запитання для обговорення:

          – Які основні рис и об’єднують людей, з якими приємно спілкуватися?

          – Якими рисами володіє людина, з якою не хочеться спілкуватися?

            Чи завжди ми аналізуємо у процесі спілкування, яке саме  враження ми справляємо на  співрозмовника?

            Чи часто людині, з якою нам приємно спілкуватися, ми говоримо про це? Чи потрібно  про це говорити? Чому?

          – Що таке успішне спілкування і що є запорукою успішного/ефективного спілкування?

      У підсумку обговорення тренер зазначає: 

        «Отже, ефективність процесу спілкування залежить від багатьох чинників і неодмінно - від  усіх елементів комунікації: відправника, того, хто приймає інформацію, та середовища»

        Тренер демонструє своєрідний плакат – твердження, записані на аркуші фліпчарту під назвою  «Секрети ефективного спілкування»:

            -   Говори так, щоб тебе почули.

            -   Слухай так, щоб зрозуміти, про що йдеться.

            -   Створюй   умови   для   того,   щоб   ситуація   навколо   процесу   спілкування   сприяла  комунікації.

4. Вправа «Малювання за інструцією»

       Мета: допомогти учасникам визначити, яким чином з'являються непорозуміння у спілкуванні і  наскільки важлива точність у використанні слів.

       Час: 15 хв.

       Ресурси:  картки  невеликого  розміру  з  варіантами  малюнків  (Додаток 2.2. 1) за  кількістю  пар,  які будуть утворені для виконання завдання, олівці або фломастери, аркуші для фліпчарту, маркери.

Хід проведення:

       На першому етапі проведення вправи тренер звертається до учасників:

               «Розмовляти  один  з  одним     це  мистецтво.  Непорозуміння  та  конфлікти  можуть  виникнути через те, що хтось неправильно когось зрозумів. Дуже часто цього можна було б  уникнути. Тому нам необхідно тренуватися говорити чітко і доступно  - так, щоб інші люди  нас розуміли».

На другому етапі вправи тренер об’єднує учасників у пари. Учасник А отримує Додаток 2.2.1, а саме один  із трьох варіантів малюнків  (так, щоб учасник Б цього додатка не бачив), а учасник Б  отримує чистий аркуш А4, олівець або фломастер.

       Учасник  Б  повинен,  отримуючи  інструкцію  від  учасника  А,  намалювати  те,  що  зображено  в  Додатку 2.2. 1. Розмовляти один з одним можна, але не дозволено чітко давати назву фігур. Потрібно  пояснювати, що означає та чи інша фігура, називати певні асоціації. Той, хто малює, може запитувати  про  що  завгодно.  Робота  над  малюнком  триває  5  хвилин.  УчасникуА  заборонено   дивитися  на   малюнок, доки робота не закінчена. Після того, як час вичерпано, учасники в парах показують один  одному малюнки і діляться думками.

        Запитання для обговорення: 

 Для чого, на вашу думку, ми  виконали цю вправу?

 Яким чином можна цю вправу «перенести» на приклади з реального життя?

 Потрапляли ви коли-небудь у  ситуації, коли інші не розуміли, про що ви говорите? У чому  була причина того, як вам здається?

 Чому іноді буває важко сказати про деякі речі прямо і відкрито?

 Чи  важливо  бути  уважними  у  спілкуванні  з  іншими  людьми,  щоб  не  залишати  місце  для  непорозумінь?

До уваги тренера!

        Наприкінці обговорення тренер може зазначити, що замість того, щоб дратуватися, що інші  тебе  не  розуміють,  треба  подумати:  чи  достатньо  чітко  і  ясно  я  пояснюю.  І  не  варто  боятися  перепитувати, якщо щось не зрозуміло і викликає сумніви.

5. Вправа «Як розуміти співрозмовника»

        Мета: розвивати емпатію, вміння стати на місце іншої людини і побачити ситуацію з її боку.

        Час:  10 хв.

        Ресурси: цифра 9 без крапки на аркуші А4.

        Хід проведення: 

        На першому етапі тренер об‘єднує учасників у дві команди.

        Потім між командами, які сидять навпроти одна одної, кладе аркуш з цифрою 9 і запитує:

      - Яка перед вами лежить цифра? (Цифра одна, а відповіді дві, бо для однієї команди це буде 9, а  для іншої 6).

        Потім тренер запитує:

      - Хто правий?  І перевертає цифру.

        Запитання для обговорення.

        - Що ви тепер бачите? Що відбулося?

        - Що допомагає зрозуміти співрозмовника, зміст його думок, висловлювань?

        На другому етапі тренер підсумовує (це можна зробити у вигляді слайдової презентації) :

        «У спілкуванні  важливо  досягати взаєморозуміння. Взаєморозуміння  – це не тільки розуміння    інформації, її передавання, приймання, а й розуміння іншої людини як особистості з її потребами,   інтересами,  переживаннями,  з  її  бажанням  виглядати  гідно  та  привабливо  в  очах  інших,  бути   значущою для них тощо.

      Поставивши  себе  на  місце  співрозмовника,  поглянувши  на  ситуацію  його  очима,  ви  зможете   краще зрозуміти його внутрішній світ, наміри, мотиви, думки й почуття. Цей механізм розуміння  називають емпатією. Володіти емпатією – це виявляти інтерес і бути уважним, налаштовуватися  на «хвилю» переживань інших людей. Висловлення іншій людині розуміння її почуттів та  поглядів,  навіть якщо вони відрізняються від ваших, зменшує напругу і налаштовує на співпрацю. Емпатичні    стосунки  ведуть  до  особистісного  зростання.  На  відміну  від  емпатії, співпереживання       це  здатність розділити почуття інших, надати емоційну підтримку у важку хвилину».

      Запитання для обговорення.

  Які способи підтримки інших людей ви використовуєте?

  Який спосіб підтримки з боку інших вам до вподоби?

  Що допомагає відчути полегшення у важку хвилину?

6. Вправа «Співпраця»

Мета:   розвивати    вміння   співпрацювати   з   іншими   людьми,   досягати   згоди,   вирішуватиконфліктні ситуації.

      Час:  17 хв.

       Ресурси: стільці, на яких сидять учасники тренінгу.

      Хід проведення: 

На першому етапі виконання вправи тренер просить учасників розрахуватися на 1, 2, 3. Кожен  номер отримує записку з інструкцією, яку він не повинен показувати іншим.

       Інструкції: 

       Учасники за № 1 – Поставте всі стільці в коло. У вас на це є 10 хв.

       Учасники за № 2 – Поставте всі стільки ближче до дверей. У вас на це є 10 хв.

       Учасники за № 3 – Поставте всі стільці ближче до вікна. У вас на це є 10 хв.

       Тренер  просить  учасників  дотримуватися       отриманих    інструкцій.  Слід  зазначити,  що  вони  мають співпрацювати з тими, хто має однакові з ними інструкції.

                                           До уваги тренера!

       Ця  вправа  надає  різні  можливості  для  творчості.  Зазвичай  групи  починають  виконання  інструкцій активно,  інколи із застосуванням сили: переносять стільці, на яких інші відчайдушно  намагаються всидіти. У той час, як одні учасники починають намагатися співпрацювати, інші все  ще  прагнуть зібрати  й утримати зібрані стільці. Зазвичай це розчаровує тих, хто вже «дозрів» до  співпраці.  Хтось  із  них  може  махнути  на  все  рукою.  Іноді  трапляється  так,  що  учасники  не  розмовляють один з одним, думаючи, що це не дозволено, але тренер нічого про це не сказав.

     Можливі такі варіанти співпраці команд:

    -   стільці поставлені колом таким чином, що «зачіпають» і двері, і вікно;

    -   стільці  поставлені  по  черзі:  спочатку   колом,  потім   ближче  до  дверей,  і  нарешті     ближче до вікна;

    -   взагалі не дотримуватися інструкцій.

       Коли  час  вичерпано  або  тренер  бачить,  що  виконання  завдання  завершено,  відбувається  обговорення.

       Запитання для обговорення:

  Які у вас відчуття від  цієї вправи?

  Чи відчували ви, що стілець, на якому ви сиділи, був ваш, і ви могли робити з ним, що хотіли?

  Чи   були   ви   налаштовані   на   співпрацю   або   намагалися   переконати   іншого   учасника,  аргументувати словами або, може, «кулаками», або, можливо, зовсім здалися?

  Чому ви не розмовляли один з одним? (у випадку, якщо учасники не розмовляли між собою).

  Якщо вам трапилося переконувати інших учасників, як ви це робили?

  Чи дотримувалися ви інструкцій? Чи розглядали ви інструкцію як обов'язкову до виконання, незважаючи на те, скільки зусиль на це було потрібно? 

7. Підбиття підсумків заняття

       Мета: підбити підсумки заняття та обмінятися враженнями.

      Час: 5 хв.

Ресурси: аркуш для фліпчарту із написаними на ньому запитаннями для обговорення з групою.

      Хід проведення:

       Тренер ставить учасникам запитання та пропонує  охочим  висловитися з приводу тренінгового  заняття.

       Запитання для обговорення:

 Що виявилося корисним на сьогоднішньому занятті?

 Що найбільше запам’яталось?

8. Ритуал прощання

      Мета: сприяти позитивному завершенню заняття та згуртуванню учасників.

      Час: 2 хв.

      Хід проведення:

      Тренер дякує учасникам за увагу та пропонує винагородити один одного аплодисментами.

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
26 травня 2023
Переглядів
852
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку