Змішування букв за кінематичною подібністю дуже часто зустрічаються в учнів початкових класів. Важливу і, на жаль, негативну роль грає в цьому методична вимога безвідривного письма з самих перших тижнів навчання. Графічних вправ для відпрацювання поелементного написання букв пропонується мало, і часу, відведеного для вправ, явно недостатньо. Таким чином не виробляється вміння зупинитися до здійснення помилки, виправитися в процесі письма.
З переходом на стадію зв’язного письма збільшується темп і об’єм письмових робіт, що відповідно викликає і число змішуваних букв. Хоча подібні помилки не викликані порушенням звуковимови чи незнанням правил орфографії, їх не можна розглядати як нешкідливі помилки.
Змішування букв за кінетичною схожістю на письмі послаблюють і без того ще не міцні у молодших школярів зв’язки між звуком і буквою.
У кінетично схожих букв співпадає написання першого елемента. Написавши перший елемент букви, дитина не змогла далі диференціювати тонкі рухи руки в залежності із замислом:
не правильно передала кількість однотипних елементів або помилково вибрала наступний елемент.
Щоб допомогти дитині побороти помилки такого характеру, потрібно:
ü пояснити подібність та різницю букв;
ü вказівним пальцем, далі ручкою прописати букви в повітрі, на парті;
ü подушечкою вказівного пальця писати букву на різних поверхнях;
ü написати ручкою в зошиті;
ü чергувати запис змішуваних букв кольоровими олівцями з приговорюванням звуків;
ü списувати слова і тексти, де пропущенні змішувані букви і записувати тексти під диктовку;
ü розвивати мілку моторику;
ü аналізувати змішувані букви з використанням мнемонічних прийомів;
ü вправи на рівні графеми: групування конфліктних букв, написаних різними шрифтами.
1 Порівняти вимову звуків [Д] і [Б]:
• звуки [Д] і [Б] – парні дзвінкі приголосні, взривні;
• у звука [Д] глуха пара [Т], у [Б] - [П];
• місце утворення звуків різне: [Б] – губний, [Д] – передньоязичний, перед вимовою язик притискається до верхніх передніх зубів.
Порівняльна характеристика графем:
• мають однаковий перший елемент – кружечок, після чого у Д
2 Прочитати склади та слова.
БА – БА – ДА ДО – ДО – БО ДУ – ДУ –БУ
ДЕ – ДЕ – БЕ БИ – ДИ – ДИ БЯ – ДЯ – ДЯ БО – ДЬО – ДЬО БЮ – ДЮ – ДЮ ДЄ – БЄ – БЄ ДІ – БІ – БІ ДО – БО – БО БЕ – ДЕ – ДЕ
КОБРА РОБОТА ДЕРЕВО ГОРОД
ДОЩ ШУБА ЯБЛУКА ДИКТАНТ
ДИВАН КЛАД БРОВИ ПІДЛОГА
ДИНЯ ЗАГАДУВАТИ БІЛКА ДАРУВАТИ
БИНТ ПІДВАЛ БІГАТИ СОБАКА
ЗБИРАТИ МЕД ВИНОГРАД КОБРА
БУЛКА БУДУВАТИ ДОБУВАТИ ПОСУД
6 Вставити пропущені букви Б – Д . Підкреслити Б - Д.
Визначити місце звуків [Б] та [Д] в словах відносно інших звуків.
…ИНТ КО…РА ПОСУ… …ЕРЕВО
ПОМІ…ОР ХЛІ… РА…ИСТ …АЗАР
НАРО… КРА… ГУ…ОК ПО…УШКА
ГЕПАР… …ІВЧИНКА ВО…А …УЛКА
7 Записати слова схематично, вписати Б - Д у відповідному місці.
Зразок: ГРАДУС - ___ Д __.
ДЕРЕВА ГРИБИ ЖОЛУДІ КОВБАСА
ТРУБАЧ ЦИБУЛЯ БАСЕЙН ХУДОЖНИК
ГОЙДАЛКА ГОРОБИНА ГРУДЕНЬ ГОЛУБ
ЖОЛОБ БОСОНІЖКИ РАДИСТ ПОМІДОР
8 Дописати елемент, орієнтуючись на крапку.
• • • • •
• • • • • •
ü Звуко-буквений диктант. Записувати букви, контролювати ü себе, піднімаючи чи опускаючи вільну руку. Д Д Д Б Д Д Б Б Д Б Д Д Б Б Б Д Д Б
9 Переписати пари складів, замінити стрілочки на букви Б (↑) – Д (↓).
↑А – ↓А ↓О – ↑О ↑У – ↓У ↓Е – ↑Е
↑І – ↓І ↓И – ↑И ↑Я - ↓Я ↓ЬО – ↑ЬО
↑Ю – ↓Ю А↑У – А↓У А↑А – А↓А О↑О – О↓О
Зашифровані слова. Записати слова, замінюючи фігури на букви: Б - , Д - .
ІЖКА УЗОК ПОРА А АРА АН
ПІ ЛОГА КЛА Я ЛУКО ПОСУ
РО ОТА У ІН ИК ПРО УКТИ
Записати слова. Вставити замість крапочок букви Б – Д. Скласти словосполучення. Визначити місце звуків [Б] та [Д] в словах відносно інших звуків.
З…ИРАТИ ПО…АРУНОК
…АРУВАТИ ВО…У
…О…УВАТИ ГРИ…И
СА…ИТИ ПІ…ЛОГУ
…ІЛІ СО…АКА …ИКИЙ …ЕРЕВА
ФАР…УВАТИ ЛЕ…Е…І
12 Прочитати речення, записати їх, орієнтуючись на жовтий кружечок.
ФЕОІР ОМИТРОВИЧ ІОЕ НА ОАЗАР. ТРЕОА КУПИТИ ОУРЯКА,
МОРКВИ ОЛЯ ООРЩУ, РИОИ ОЛЯ ПИРОГІВ, СМОРООИНИ ОЛЯ
ОЖЕМУ. ОАРИНА ООРИСІВНА, ОРУЖИНА ФЕООРА ОМИТРОВИЧА,
СЬОГООНІ ГОТУЄ ООІО ОЛЯ РООИНИ.
13 Філворд. Розглянути рядки букв зліва направо, відшукати слова і записати їх. Працюйте швидко і точно. Які слова записали? Визначити місце звуків [Б], [Д].
К |
И |
Ц |
И |
Б |
У |
Л |
Я |
Д |
Х |
Б |
П |
О |
М |
І |
Д |
О |
Р |
Н |
А |
Ж |
А |
В |
Б |
У |
Р |
Я |
К |
Б |
Ь |
С |
М |
О |
Р |
О |
Д |
И |
Н |
А |
З |
Д |
Б |
А |
К |
Л |
А |
Ж |
А |
Н |
Т |
А |
С |
Ю |
Я |
Б |
Л |
У |
К |
О |
Е |
Л |
В |
И |
Н |
О |
Г |
Р |
А |
Д |
К |
• …ІЛЯ …РО…У …УСОЛ ХО…ИТЬ, …УСЛЕНЯ З СО…ОЮ ВО…ИТЬ.
• ХО…ЯТЬ ЗУ…РИ …ОРО…АТІ, ВОЛОХАТІ І РОГАТІ.
А МІЖ НИМИ ЗУ…РЕНЯТКО –
…УЖЕ СХОЖЕ НА ТЕЛЯТКО. В.Гринько
• …УК …УН…ЮЧИВСЬ ПЕРЕ… …У…ОМ, ТРЯС НА… …У…ОМ …УРИМ ЧУ…ОМ, …У… ПРИГНУВ ДО ЧУ…А …УКА.
…У…Е …УКОВІ НАУКА.
• ГОРОХ У ГОРО…І ВИРІС НЕ…УВАЛИЙ ГОРО…ЦІ ГОРО… ПОГРА…УВАЛИ.
15 Відгадати загадки. Записати відгадки. Назвати вказаний за рахунком звук. Дати йому характеристику.
• Лютих не боїться зим,
Хутром вкриє нас густим. (Шуба) üНазвати третій звук.
• Кругленький, маленький, багато знає,
Та тільки тим все розповідає,
Хто комп’ютер має. (Диск) üНазвати перший звук.
• В теплий дощик народився,
Парасолькою накрився,
Може б з лісу пострибав,
Якби другу ногу мав. (Гриб) üНазвати четвертий звук.
• Я кругленька, червоненька, З хвостиком тоненьким.
На городі мене рвуть І до столу подають. (Редиска) üНазвати третій звук.
Відшукати слова. Відділити їх рисочками. Виписати слова та зашифрувати: замість букви Б поставити ↑, а замість букви Д - ↓.
17 Розглянути малюнки, назвати їх. Визначити місце звуків [Б], [Д] відносно інших звуків. Записати назви малюнків зі словамизайменниками ці, цей, ця, це. Зразок: ця береза.
Дописати слова. Обвести букву Б синім кольором, а букву Д – зеленим кольором.
буд… бай… две… обі… бор… інди… доб… боро… бере… бук… дере… буди…
Дописати «хвостики» буквам Б і Д. Прочитати слова.
Визначити місце звуків [Б], [Д] відносно інших звуків. Підкреслити Б – Д.
оорога оинт команоир винограо оукет рооота гороо піовал орови сооака леоеді сморооина
Розкодувати слова, замінити стрілочки на букви Б (↑) – Д (↓). Визначити місце звуків [Б], [Д] відносно інших звуків. Підкреслити Б – Д.
↓ЕРЕВО, КОМАН↓ИР, ↑ОРО↓А, СВО↑О↓А, СМОРО↓ИНА, КАМ↑АЛА,
КОНТРА↑АС, КОН↓ИТЕР, ↑АРА↑АН, КАЛАМ↑УР, ПОМІ↓ОР,
КА↑АЧОК, ГРИ↑, ЧО↑ОТИ, ЛЕ↑Е↓І, ↑ЕРКУТ, МЕ↓ВІ↓Ь, ГОРО↑ЕЦЬ.
Списати текст, вставити букви, орієнтуючись на стрілочки. Визначити місце звуків [Б], [Д] відносно інших звуків. Підкреслити Б – Д.
У ↓ІТЕЙ В СА↓ОЧКУ В ЖИВОМУ КУТОЧКУ ↑УЛА ↑ІЛОЧКА.
ЇЙ ↓АЛИ ІМ’Я ЗА↑АВА. НАЙ↑ІЛЬШЕ ЗА ВСІХ ↑ІЛОЧКУ ЛЮ↑ИВ ВОЛО↓Я. ВІН ЩО↓НЯ ВІ↓ВІ↓УВАВ ЇЇ. ВОЛО↓Я ↓АВАВ ↑ІЛОЧЦІ ↓РО↑ЛЕНІ ГОРІХИ І Я↑ЛУКА.
22 Списати склади, слова, словосполучення. Дописати «хвостики» буквам Б і Д, орієнтуючись на смайлик. Визначити місце звуків [Б], [Д] відносно інших звуків. Підкреслити Б – Д.
• аоа, ои, оу, уое, ооо, ио, оое, еоо, ои, иоа, іоо, уо.
• оригаоа, камоала, сморооина, оуоинок, свооооа, саоок, оукет, іноик, оиван, піовал, яолуко.
• оілий оант, оовга оорога, пооарунок оля оаоусі, зоирати винограо, оикий сооака, фароувати піологу.
Скласти зі складів слова. Записати їх. Підкреслити Б - Д. Визначити місце звуків [Б], [Д] відносно інших звуків.
БАК, РИ КЛА, ЖАН, БА ДА, РИН, МАН
ТА, СУ, БО БА, СА, КОЛ РО, ГА, ДО
НОК, БУ, ДИ БА, КА, СО НОК, ПО, РУ, ДА
ДІ, ЛЕ, БЕ БА, ФАР КА, ГА, ДЮ
Скласти зі складів слова. Записати слова парами за зразком. Підкреслити Б - Д. Визначити місце звуків [Б], [Д] відносно інших звуків. Зразок: БУЛКА – ТРИ БУЛКИ, П’ЯТЬ БУЛОК.
три п’ять
РО, ГА, ДО
КА, БУД
КА, БАН
ТИ, ЧО, БО
НОК, ДИ, БУ
БАН, БА, РА
КЕТ, БУ
25 Записати слова, вставити склади ба (да) або би (ди).
Підкреслити Б - Д.
…ЗАР, …ЗА, …ЧА, ГОРО…, ЗУ…, ЯГО…, …ГАЖ, …НАН, …ЧНИК,
ГРИ…, ЛЮ…, ПРАВ…, ПОРА…, ШУ…, …КИЙ, …НЯ, …ГАТТЯ, …ЛЕКО, …БУСЯ, БЕСІ…, КОМАН…, …РЖА.
26 Прочитати слова, відшукати і виправити помилки. Записати правильно. Підкреслити Б - Д. Визначити місце звуків [Б], [Д] відносно інших звуків.
дереза, альбом, бауся, ідусь, ведмідь, оміно, даржа, город, бачник, булка, ледебі, дрови, диван, іник, зуб.
Прочитати. Записати схематично (записувати тільки опозиційні букви). Визначити місце звуків [Б], [Д] відносно інших звуків.
ПІДІЙШОВ ВЕДМІДЬ ДО ДУБА.
ДУМАВ БУРИЙ ЗДОБУТИ В ДУПЛІ МЕДУ ДИКИХ БДЖІЛ. АЛЕ В ДУПЛІ ВЖЕ ДАВНО РУДА БІЛОЧКА ПОБУДУВАЛА СОБІ КУБЛО.
ПРИБІГАВ ДО ДУБА – БОГАТИРЯ ДИКИЙ КАБАН.
ПОВИЗБИРУВАВ ПІД НИМ ОПАЛІ ЖОЛУДІ.
ПРИХОДИЛИ ЛЮДИ – ГРИБНИКИ.
ПОДАРУВАВ ЇМ ДУБ БАДЬОРИХ БОРОВИЧКІВ.
Вставити букви Б – Д замість крапок. Обвести букву Б синім кольором, а букву Д – зеленим кольором.
Ве…мі…ь прокинувся сере… зими, виліз з …арлогу і став …ро…ити сере… лісу. Клав…ій і Ев…окія ві…почивали на …ерезі озера. В су…оту вранці …оря і …огдан взяли
со…аку …жека і пішли на …ам…у. Ястру… – роз…ійник шви…ко на…лижався …о горо…ців.
Деформований текст. Відновити порядок речень у тексті. Прочитати, вставити Б - Д . Списати речення.
Підкреслити Б - Д. Визначити їх місце відносно інших звуків.
КОЖЕН …ЕНЬ …ІТИ З …І…УСЕМ ХО…ИЛИ НА
РИ…ОЛОВЛЮ ТА В ЛІС ЗА ЯГО…АМИ ТА ГРИ…АМИ. (3)
ВЛІТКУ …РАТИ ВІ…ПОЧИВАЛИ В СЕЛІ У …І…УСЯ ТА
…А…УСІ. (1)
…РАТТЯ …ОПОМАГАЛИ …А…УСІ ТА …І…УСЕВІ НА
ГОРО…І. (4)
НЕ …АЛЕКО ВІ… СЕЛА ПРОТІКАЛА ШВИ…КА РІЧКА. (2)
30 Виправити помилки, списати текст правильно.
Підкреслити букву Б – однією лінією, а Д – двома лініями.
Андрій жив на дерегу моря
берев’яномудубинку. унього була лобка та різні вубки. Перед дубинком стояла дубка, і на ланцюгу сибів великий Содака барон. Содаку анбрій гобував ридою.
Барон впізнавав свого госпобара за ходою, колитой йбе з ридоловлі. а коли Рибак прихобивбез улову, содака жалісно скавчала та зітхала.
Скласти речення за малюнками. Записати їх. Підкреслити слова з буквами Б - Д. Визначити їх місце відносно інших звуків.
Визначити кількість слів у кожному реченні і їх порядок.
записати скорочено, записуючи тільки букви Б - Д та ставлячи риски, якщо в слові немає цих звуків, або виконуючи слухову диференціацію, піднімаючи букви Б - Д.
ДМИТРИК БУВ У ДУБОВОМУ ГАЮ. ПІД ДЕРЕВАМИ ВІН
ЗНАЙШОВ ГРИБИ. ЦЕ БУЛИ БОРОВИКИ. ПОТІМ ВІН НАЗБИРАВ ЯГІД.
ДМИТРИК ПОБАЧИВ НА ДЕРЕВІ БІЛОЧКУ. ВОНА ЙОМУ ДУЖЕ СПОДОБАЛАСЬ.
ВЖЕ ДО ОБІДУ ДМИТРИК БУВ ДОМА З ДАРУНКАМИ ЛІСУ. ПРО СВОЮ МАНДРІВКУ ВІН РОЗПОВІДАВ БАБУСІ.
Диференціація написання букв П – Т.
1
Порівняти вимову звуків [П] і [Т]:
• звук [П] – глухий приголосний, твердий, перешкода – зімкнені губи;
• звук [Т] – глухий приголосний, твердий, перешкода – кінчик язика;
• місце утворення звуків різне: [П] – губний, [Т] – передньоязиковий.
Порівняльна характеристика графем:
• буква Т має три елемента в букві, а П – два елемента.
2 Прочитати склади та слова.
ПА – ПА – ТА ТО – ТО – ПО ТУ – ТУ – ПУ
ТЕ – ТЕ – ПЕ ПИ – ПИ – ТИ ПЯ – ПЯ – ТЯ
ПО – ТЬО – ТЬО ПЮ – ТЮ – ТЮ ТЄ – ПЄ – ПЄ
ПІ – ТІ – ТІ ПО – ТО – ТО ПЕ – ПЕ – ТЕ
ПОРОСЯ МОТОР МОЛОТОК ПАЛУБА
ПЕЛІКАН ПАЛКА КРАПКА ГІТАРА
КАПЕЛЮХ БРАТ КВІТКА ПРАПОР
ВІТЕР ЄНОТ ТУМАН ХУСТКА
3
Озвучити цифровий ряд. Замість 2 – читати П, а замість 3 – Т:
• 2 3 3 2 3 2 2 3 3 2 2 3 2 3 2 2 3 2 2 2 …
• Прочитати склади, змінюючи цифри буквами: 2О, 2А, О3, 3А, У3, А2, 3У, 2І, И3, 3І, 2И, 2У; А3А, О2А, У3О, І2І, Е3Е, А3І, О2Е, И2Е, І3І.
5 З’єднати риски зверху, прочитати склади.
//А - ///А - //А //О - //О - ///О //Е - ///Е - ///
//И - ///И - //И ///Я - ///Я - //Я //І - //І - ///І ///А - //О - //Е ///Е - ///У - ///Е //У - //Е - //Е Обвести риски до букв, прочитати слова.
МО///ОР //АЛУБА ЛІ///О ЛИ//А
//А//ІР КРА//КА КІ/// СЕС///РА
//ЕЛІКАН ЄНО/// //АЛКА ЧОБО///И
6 Прочитати слова. Записати слова у два стовпчики: у перший, які відповідають на питання хто?,що?, у другий – що робити? Записувати слово, голосно проговорюючи його по складах. Підкреслити звуки [П] (двома рисочками) і [Т] (трьома рисочками). Визначити місце звуків [П] та [Т] в словах відносно інших звуків.
ВИСТУПАТИ ТРАКТОР ПЕС ПЕРЕПИСАТИ
ЛИСТЯ ПОСПІШАТИ ЛІТАК ПОРОСЯ
ВИТЯГАТИ ТУМАН ГІТАРА ПРАСУВАТИ ПОХІД МАЛЮВАТИ ПЕЛІКАН ХОДИТИ
7 Вставити пропущені букви П – Т . Підкреслити П (двома рисочками) - Т (трьома рисочками). Визначити місце звуків [П] та [Т] в словах відносно інших звуків.
КОМ…АС ЧЕРЕ…АХА …РАВА
КАС…РУЛЯ ВІВ…ОРОК КОС…ЮМ
…ОДАРУНОК СЕС…РА БРА…
…УМАН СКРИ…КА МОЛО…ОК
8 Записати слова схематично, вписати П - Т у відповідному місці.
Зразок: ХУСТКА - ___ Т __.
ТИГР ВІТЕР ПАЛКА ТВАРИНИ
ПЕЛІКАН ПОСТІЛЬ ТРАКТОР ПРАПОР
ПОНЕДІЛОК КОМПАС РЕЦЕПТ АПТЕКА ПАЛУБА ПАВУК МОТОР ПОВАР
9 Зашифровані слова. Записати слова, замінюючи фігури на букви: П -☺, а Т - ☼.
ПАР☼А ☺ОРОСЯ КО☼ЛЕТИ СИРО☺
☺ОХІД ЄНО☼ С☼Е☺ ☼ОР☼
☺ОЛЕ ☺АЛУБА КРА☺ЛЯ ЛИ☺А
☼ИША ЧЕРЕ☺АХА КА☺ЕХЮХ КАС☼РУЛЯ
Записати слова. Вставити замість крапочок букви П – Т. Скласти словосполучення. Визначити місце звуків [П] та [Т] в словах відносно інших звуків.
ЧАС…ИНА …АЛКА
…АЧКА …ОДАРУНКИ
…ЛЯЖНИЙ …ШЕНИЦЯ
…РАВИЙ ВА…И
С…ИГЛА …ОЛЯ
БАГА…І КОС…ЮМ
…ОВС…А ЧОБІ…
11 Прочитати речення. Замість 2 – читати П, а замість 3 – Т. Записати речення. Підкреслити П (двома рисочками) - Т (трьома рисочками).
НА ГРЯДЦІ РОС3УТЬ КРІ2 І 2Е3РУШКА.
2РЯМО СЕРЕД ДВОРУ КА3РУСЯ ГРЮКАЄ 2УСТИМИ ВІДРАМИ. ЧЕРЕ2АХА 3ОР3ІЛА 2ОДАРУВАЛА БУРА3ІНОВІ ЗОЛО3ИЙ КЛЮЧИК.
ВОЛОШКИ РОС3У3Ь НА 2ШЕНИЧНОМУ 2ОЛІ.
ХЛО2ЧИК 2ОКЛАВ ЗОШИ3 У 2А2КУ.
Філворд. Розглянути рядки букв зліва направо, відшукати слова і записати їх. Працюйте швидко і точно. Які слова записали?
Визначити місце звуків [П], [Т].
К |
И |
Х |
У |
С |
Т |
И |
Н |
А |
Х |
Б |
Е |
О |
П |
А |
Р |
У |
С |
Н |
А |
Ж |
К |
Х |
А |
Л |
А |
Т |
К |
Б |
Ь |
П |
О |
М |
І |
Д |
О |
Р |
Л |
А |
З |
Д |
К |
О |
Т |
Л |
Е |
Т |
А |
Ж |
Т |
А |
Р |
П |
Е |
Ч |
И |
В |
О |
У |
Е |
Л |
И |
С |
Б |
У |
Ф |
Е |
Т |
З |
К |
13 Прочитати скоромовки. Записати, вставити пропущені букви П - Т. Підкреслити звуки [П] і [Т]. Визначити місце звуків [П] та [Т] в словах відносно інших звуків.
• …РАМВАЙ, …РОЛЕЙБУС І МЕР…РО – ЦЕ НАШ ГРОМАДСЬКИЙ …РАНСПОР… .
ЙОГО МИ МУСИМ БЕРЕГ…И,
БО …ІШКИ …РИЙДЕ…ЬСЯ І…И.
• С…РИБ – С…РИБ – С…РИБ – …ІДС…РИБУЄ …О С…ЕРНІ РІДНЯ:
…ЕРЕ…ІЛКА, …ЕРЕ…ЕЛ, …ЕРЕ…ЕЛЕНЯ.
• ОСЬ …РИЇХАЛО …АКСІ, МИ …ОЇДЕМО НЕ ВСІ.
ХАЙ С…АРИЙ СІДА ДІДУСЬ, А Я НІЖКАМИ …РОЙДУСЬ.
• …ИГРЕНЯ…КО З …ИГРОМ – …А…ОМ …РЕНУВАЛИСЯ С…РИБА…И.
Відгадати загадки. Записати відгадки. Назвати вказаний за рахунком звук. Дати йому характеристику. Є на світі кінь – всьому світу не вдержати. (Вітер) ü Назвати третій звук.
• Олена зелена, Не сіяна, не саджена,
Хто доторкнеться,
Той обпечеться. (Кропива) ü Назвати четвертий звук.
• Книжечки маленькі,
Аркуші біленькі,
В них ми вчимося писати, І складати, й віднімати. (Зошит) üНазвати п’ятий звук.
• Шепчу я веселі сни,
Тільки ти скоріш засни.
Всі кладуть мене під вушко, Бо на те я і … (подушка).
ü Назвати перший звук.
Відшукати слова. Відділити їх рисочками. Виписати слова та зашифрувати: замість букви П поставити 2, а замість букви Т - 3.
Улобапісняшготуристдасмукбіцпечивоєлтнекдсф ібілетошаужнабуфетонвшдчялнимзошитговдюче цоперецьхикймровкшгітаралешвадтапоросябнад щгполезмавскрипказ
Розглянути малюнки, назвати їх. Визначити місце звуків [П], [Т] відносно інших звуків. Записати назви малюнків зі словами-займенниками ці, цей, ця, це. Зразок: ця квітка.
заме… паспор… сте… бра… сер… єно… гри… пото… буфе… портре… кетчу… джи…
Записати слова із словосполучень у два стовпчики під цифрами 2, 3.
ПУХОВА ХУСТИНА, ПАЧКА ВАТИ, ЧАСТИНА ПОЛЯ, ПЛЯЖНИЙ КОСТЮМ, СТИГЛА ПШЕНИЦЯ, ПАРОВІ КОТЛЕТИ, БАГАТІ ПОДАРУНКИ, ТИХИЙ ВІТЕР, ГОСТРИЙ ПЕРЕЦЬ.
19 Гра «Інтелектуальна розминка». Подумати. Дати відповіді на запитання. Можна відповідати одним словом. Записати відповіді.
Підкреслити П (двома рисочками) - Т (трьома рисочками).
ü Як називається місце, де споживають смачну і вишукану їжу?
ü Стіл школяра - …
ü Місце, де засмагають під сонцем?
ü Дівчина, яка їхала на бал у кареті, що раніше була гарбузом? ü Місце, де взимку вирощують овочі, - … ü Як зветься той лікар, що лікує зуби?
Розкодувати вірш, замінити цифри на букви П (2) – Т (3).
Визначити місце звуків [П], [Т] відносно інших звуків.
Підкреслити П – Т.
НА ГОРОДІ ГУС3О
ВИРОСЛА КА2УС3А:
С3О ЛИС3КІВ, С3О ХУС3ИН
У РЯСНИХ КА2УС3ИН. І.Кульська
Списати текст, вставити букви П – Т обводячи риски.
Визначити місце звуків [П], [Т] відносно інших звуків.
Підкреслити П (двома рисочками) - Т (трьома рисочками).
//ОМІДОРАМ ДЛЯ РОС///У //О///РІБНО БАГА///О
///ЕПЛА І СВІ///ЛА. В ЗАСУШЛИВЕ ЛІ///О //ОМІДОРИ
///РЕБА ДОБРЕ //ОЛИВАТИ. ІНАКШЕ ЛИС///Я В НИХ ЖОВ///ІЄ І //ЛОДИ ЗАСИХАЮ///Ь. ЯКЩО ЛІ///О ЖАРКЕ,
ГРУН/// ВОЛОГИЙ, ///О //ОМІДОРИ ДОБРЕ РОС///У///Ь.
22 Списати склади, слова, словосполучення, замінюючи фігури на букви: П -☺, а Т - ☼.
• ☺а, о☼а, у☺, и☼, і☼а, ☺е, е☼е, ☼е, а☺е;
• фло☼, ☺існя, хус☼ина, су☺у☼ник, кос☼юм,
ка☺і☼ан, ло☺а☼а, ☼урис☼, ☼о☺оля. ☼е☺ла хус☼ина, жов☼і ☺омідори, ка☺і☼ан фло☼у, ☺рацьови☼а ☺☼ашка;
23 Скласти зі складів слова. Записати їх. Підкреслити П - Т. Визначити місце звуків [П], [Т] відносно інших звуків.
ТЕЛ, ДЯ РО, ТА, ВО ФЕТ, БУ ПУС, ТА, КА
КЕТ, ПА ТА, ЛО, ПА РІГ, ПО КЕТ, БУ
ЛЯ, ТО, ПО ЦИР, ПАН КАР, НЯ, ПЕ НАЛ, ПЕ
МОТ, БЕ, ГЕ ВУК, ПА ТА, БО, СУ КА, СІТ
24 Скласти зі складів слова. Записати слова парами за зразком. Підкреслити П - Т. Визначити місце звуків [П], [Т] відносно інших звуків. Зразок: КІТ – КОТИ - КОТІВ
три п’ять
КАН, ЛІ, ПЕ
ПА, ХА, РЕ, ЧЕ
РА, ГІ, ТА
БІТ, ЧО
КА, КРАП
РЕЦЬ, ПЕ
25 Записати слова, вставити склади па (та) або пи (ти).
Підкреслити П - Т.
…ВЛО, …БУН, …ЛА, …БЕЛЬ, …БІР, …РІГ, …ША, …БУРЕТ, …РАЖ, …ЛАТА, …ЗИК, …ЛИВО, …МАДА, …РАСОЛЯ, …РІЛКА, …ЧАНКА.
26 Прочитати слова, відшукати і виправити помилки. Записати правильно. Підкреслити П - Т. Визначити місце звуків [П], [Т] відносно інших звуків.
пролейбус, листя, талка, пуман, гітара, тіка, ліпак, спина, повариш, мотор, талуба, терець, атека, вівпорок, тодарунок, єнот, патір, степ, тарта.
27 Прочитати. Записати схематично (записувати тільки опозиційні букви). Визначити місце звуків [П], [Т] відносно інших звуків.
ТИМІШ ПОСПІШАЄ В АПТЕКУ.
ТАТО ДАВ ЙОМУ РЕЦЕПТ.
ТИМІШ МАЄ КУПИТИ СИРОП ВІД КАШЛЮ, ТАБЛЕТКИ ВІД ТЕМПЕРАТУРИ, КРАПЛІ ВІД НЕЖИТІ.
ЙОГО СТАРШИЙ БРАТ ПАВЛО ЗАХВОРІВ НА ГРИП.
Прочитати і списати, розкриваючи дужки. Визначити місце звуків [П], [Т] відносно інших звуків. Підкреслити П (двома рисочками) - Т (трьома рисочками).
СОНЦЕ ЗА ДЕНЬ (ПРИТОМИТИСЯ), (ПОВАЖЧАТИ) І ВЖЕ
ЛЕДВЕ (ТРИМАТИСЯ) ВГОРІ, ВСЕ НИЖЧЕ (ОПУСКАТИСЯ) ДО
НЕБОСХИЛУ. ЛІС (ПРОСТЯГАТИ) ЙОМУ НАЗУСТРІЧ НАБУБНЯВІЛІ КРОНИ. ЩЕ ТРОХИ, Й ВОНО (ВМОСТИТИСЯ) У
ЗАТИШНОМУ, ТЕПЛОМУ ГНІЗДІ, ДЕ Й (ПЕРЕСПАТИ) ДО РАНКУ.
НАДВЕЧІР’Я БУЛО СВІТЛЕ І М’ЯКЕ, НАЧЕ ВИСТЕЛЕНЕ СИЗУВАТИМ ПІР’ЯМ.
За В.Тереном
Вставити букви П – Т замість крапок. Обвести букву П синім кольором, а букву Д – зеленим кольором.
Я живу в Кар…а…ах. Саме на рівних …олонинах оселяю…ься люди. Вони будую…ь …е…лі дерев’яні оселі. На схилах білими кра…лями на зеленому килимі …асу…ься великі о…ари овець.
Ніжною …ерлиною серед гірських схилів заховалось чис…е озеро Синевир, де …лаває форель.
Окрасою є Кар…а…ський за…овідник. Ось …ака чудова …рирода мого рідного краю.
З поданих слів скласти і записати речення. Обвести букву П синім кольором, а букву Д – зеленим кольором.
• ЦВІТЕ, НЕВЕЛИКИМИ, КАРТОПЛЯ, КВІТОЧКАМИ.
• КАПУСТИ, НА, У, РОЗСАДУ, ГОРОДАХ, ТРАВНІ, ПОСАДИЛИ.
• ПЕТРИК, ТОВАРИШУ, НАСІННЯ, ДАВ, ПОМІДОР.
• ВИРОЩУЮТЬ, У, ПАРНИКАХ, ПОМІДОР, СПОЧАТКУ, КАПУСТИ, РОЗСАДУ.
• ТАТОМ, КАРТОПЛЮ, З, КОПАВ, ПАША.
Деформований текст. Відновити порядок речень у тексті.
Прочитати, вставити П - Т. Списати речення. Підкреслити П - Т. Визначити їх місце відносно інших звуків.
СТЕПАН ПОСТАВИВ ВАЗУ З КВІТАМИ. (5)
СТЕПАН ПРИБРАВ У КВАРТИРІ. (3)
СТЕПАН І ПОЛІНА ВИРІШИЛИ ДОПОМОГТИ МАТУСІ. (1)
ПОЛІНА ЗВАРИЛА СУП ТА КАРТОПЛЮ, НАСМАЖИЛА
КОТЛЕТ. (2)
ПОЛІНА ВКРИЛА СКАТЕРТИНОЮ СТІЛ. (4)
Виправити помилки, списати текст правильно.
Підкреслити букву П – двома рисочками, а Т – трьома рисочками.
Терелітні тпахи збираються летіти в петлі краї. Відліпають вони не в один і пой же час. Сточатку відліпають тахи, що живляться комахами, а тотім – інші. Тід час перельопу виживають найсильніші. У теплих краях тереліпні тахи не моспять гнізд, не виводять тпашенят.
33 Скласти речення за малюнками. Записати їх. Підкреслити слова з буквами П - Т. Визначити їх місце відносно інших звуків. Визначити кількість слів у кожному реченні і їх порядок.
записати скорочено, записуючи тільки букви П - Т та ставлячи риски, якщо в слові немає цих звуків, або виконуючи слухову диференціацію, піднімаючи букви П - Т.
У НАШІЙ ШКІЛЬНІЙ МАЙСТЕРНІ ЗАТИШНА ОБСТАНОВКА.
У ВЕЛИКОМУ, ПРОСТОРОМУ ПРИМІЩЕННІ МАЙСТЕРНІ
ЗНАХОДЯТЬСЯ ВЕРСТАКИ ДЛЯ СТОЛЯРНОЇ РОБОТИ ТА
РІЗНІ ВЕРСТАТИ. БІЛЯ СТІНИ СТОЯТЬ ШАФИ З
ІНСТРУМЕНТАМИ І ЗАГОТОВКАМИ. В ПРОСТІНКАХ МІЖ
ВІКНАМИ ВИСЯТЬ ПЛАКАТИ З ТЕХНІКИ БЕЗПЕКИ ТА
ІНСТРУКЦІЇ. НА СТЕЛІ ВИСЯТЬ ЛАМПИ ДЕННОГО СВІТЛА.