Тема уроку. Арабська народна казка «Синдбад-Мореплавець». Утілення в образі Синдбада-мореплавця віри в перемогу людини над обставинами.
Мета уроку: дати уявлення про всесвітньо відому збірку казок «1000 і одна ніч» і місце в ній циклу казок про Синдбада-мореплавця; розглянути сюжет казки (третьої подорожі),
розвивати творче мислення, фантазію;
виховувати повагу до традицій, звичаїв та культури народів Близького Сходу.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети уроку.
Є люди, які люблять сидіть вдома, де почуваються найбезпечніше, найзатишніше, і, можливо, за все життя так нікуди й не їздили. Інші ж навпаки, не можуть усидіти вдома, їх ваблять незвідані світи. Це – вічні мандрівники. Мабуть, саме завдяки їм і були зроблені найбільші відкриття. Таким є популярний герой арабських казок Синдбад-Мореплавець. Тож детальніше розберемо, яка вона, ця відважна людина, що в ній та її пригодах фантастичне, а що має під собою реальне підгрунття. Отже, тема сьогоднішнього уроку – Арабська народна казка «Синдбад-Мореплавець». (запис числа, теми уроку в зошити).
Заохочення.
Тому, хто протягом уроку буде найуважнішим, найактивнішим, працьовитим я буду давати посмішки-смайлики, а в кінці уроку ви їх обміняєте на оцінки, чим більше смайликів, тим вища оцінка.
ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.
Розповідають, що в давні часи жив собі цар Шагріяр. Мав він незліченні багатства, розкішні палаци, тисячі рабів і невільниць. Але дружина не шанувала його, і Шагріяр наказав скарати її. Відтоді втратив він спокій, перестав спати ночами, став іще жорстокішим, ніж раніше. Він зненавидів усіх жінок, звелів своєму міністрові-візиру щодня приводити до нього дівчину, і кожній полонянці стинали голову.
Так минуло три роки, і люди, які мали вродливих дочок, тікали з краю Шагріяра світ за очі, рятуючи їх од неминучої смерті.
Якось цар наказав візирові привести в палац нову красуню. Поблукав той містом і, не знайшовши жодної дівчини, подався додому. А у візира було дві дочки: старша — Шагразада, менша — Дуньязада. Шагразада помітила, що батько засмучений, і, дізнавшись про причину його печалі, сказала:
— Віддай мене цареві! Може, я врятую від смерті інших дівчат.
А з Дуньязадою Шагразада домовилась, що та в певний час прийде до палацу, розшукає сестру й скаже умовні слова.
Так і сталося. Дуньязада прийшла до палацу, знайшла Шагразаду, яка вела бесіду з царем, і мовила:
— Сестро, ну ж бо розкажи нам щось цікаве, аби швидше минула ніч.
— Залюбки розкажу, якщо дозволить мені великий цар! — відповіла Шагразада, а Шагріяр зрадів, бо мучився безсонням.
Перша оповідь Шагразади захопила царя. Ніч пролетіла, як одна мить. А коли вранішні промені сонця торкнулися землі, Шагразада урвала свою розповідь на найцікавішому місці! І цар того ранку вперше не звелів стратити невільницю.
Увечері Шагразада знову опинилася у жорстокого царя, й знову розповідала казки до самого ранку, і знову обірвала їх на найцікавішому місці.
Тисячу ночей, майже три роки, розповідала Шагразада царю Шагріяру чудові казки. А коли настала тисяча перша ніч, вона закінчила свою останню казку, і цар сказав їй:
— О Шагразада, я звик до тебе і не звелю стратити тебе навіть тоді, коли ти не зможеш розповісти більше жодної казки. Не потрібно мені нових дружин, жодна дівчина у світі не дорівняється до тебе.
Так, врятувала казкарка Шагразада своє життя і життя багатьох дівчат, яких би напевно стратив цар Шагріяр, якби не заслухався казками розумної дівчини.
Серед розказаних Шагразадою казок були і казка про Синдбада-мореплавця. Казка складається із семи частин, що названі подорожами. Число 7 в арабів-мусульман не в пошані. І це свідчить про те, що казка виникла десь в інших народів, а опрацьована й записана арабською мовою.
Розповідає казка про завзятого й відважного купця, відкривача нових земель, котрий вирушає в дорогу не так заради зиску, як через свою допитливість.
На сьогоднішній урок ви прочитали третю подорож Синдбада-Мореплавця, тож пригадаємо її зміст і складемо сюжетний ланцюжок.
Буря --- волохаті люди --- величезний палац --- велет --- вечеря людожера --- вечеря людожера наступного дня --- прийняття рішення --- майстрування корабля --- осліплий велет --- людожер і людожерка --- дракон --- порятунок від дракона --- рятівний корабель.
Ви, як завжди молодці!
V. Підсумок уроку.
Ви гарно зрозуміли тему уроку, тож тепер ви готові використати свої знання під час написання літературного диктанту.
VІ. Домашнє завдання.
Буря
волохаті люди
величезний палац
велет
вечеря людожера
вечеря людожера наступного дня
прийняття рішення
майстру вання корабля
осліплий велет
людожер і людожерка
дракон
порятунок від дракона рятівний корабель