Утворення числа 100. Додавання і віднімання десятками. Розв’язування задач

Про матеріал

Урок – рольова гра з використанням ІКТ.

Мета уроку.

v Познайомити учнів, як утворюється число 100, вчити додавати і віднімати числа десятками, вправляти в розв'язуванні задач на знаходження суми та на знаходження остачі, удосконалюватимемо обчислювальні навички.

v Розвивати логічне мислення, просторові уявлення, уміння зосереджуватись на предметі вивчення, використовувати набутий досвід у навчальній діяльності.

v Сприяти вихованню згуртованості, почуття колективізму, відповідальності за результати індивідуальної та спільної праці, виховувати інтерес до математики, кмітливість, уважність, патріотичні відчуття та повагу до професії«військовий розвідник».

Перегляд файлу

Тема.Утворення числа 100. Додавання і віднімання десятками. Розв’язування задач

Мета.

  • Познайомити учнів, як утворюється число 100, вчити додавати і віднімати числа десятками, вправляти в розв'язуванні задач на знаходження суми та на знаходження остачі, удосконалюватимемо обчислювальні навички.
  • Розвивати логічне мислення, просторові уявлення, уміння зосереджуватись на предметі вивчення, використовувати набутий досвід у навчальній діяльності.
  • Сприяти вихованню згуртованості, почуття колективізму, відповідальності за результати індивідуальної та спільної праці, виховувати інтерес до математики, кмітливість, уважність, патріотичні відчуття та повагу до професії«військовий розвідник».

Обладнання: комп'ютер, презентація Microsoft PowerPoint, відео «Гімн воєнної розвідки України»,  опорні схеми простих задач, пам’ятка «Працюю над задачею», індивідуальні роздаткові картки «Передай повідомлення», лист-повідомлення від військового розвідника.

Посібники і матеріали: Підручник  Ф.М. Рівкінд, Л.В. Оляницька «Математика» 1 клас, Київ, видавничий дім «Освіта», 2012;  посібник Г.П. Яріш, О.В. Мочула «Розробки уроків «Математика» 1 клас», видавництво «Ранок»,2012.

Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу.

Форма проведення: урок – рольова гра з використанням ІКТ.

Хід уроку

І.  Організація учнів до уроку.  (Слайд 1)

  1. Привітання, створення психологічного настрою.

Продзвенів дзвінок,

Починається який урок? (МАТЕМАТИКА)

Працюватимемо старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у нашім першім класі

Діти – просто молодці!

- Діти, до нас на урок завітали гості. Давайте привітаємося з ними.          

Ми вам раді, добрі люди,

І вітаєм щиро вас.

Запрошуємо ласкаво

На урок у перший клас.

- Тихенько сідайте на свої місця.

ІI. Повідомлення теми і мети, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів (Слайди 2,3)

-Три уроки тому ми з вами почали вивчати нову тему «Нумерація чисел від 21 до 100». Вивчали утворення і назви розрядних чисел від 21 до 100, враховуючи набуті знання про утворення і назви розрядних чисел від 1 до 20.

Сьогодні спробуємо уявити себе розвідниками і зібрати нові важливі математичні дані про нумерацію чисел від 21 до 100. Тема сьогоднішнього уроку «Утворення числа 100. Додавання і віднімання десятками. Розвязування задач». Тож, на уроці ми дізнаємось, як утворюється число 100, навчимося додавати і віднімати числа десятками, закріпимо вміння розв'язувати задачі на знаходження суми та на знаходження остачі, удосконалюватимемо обчислювальні навички.

Життя часто ставить завдання, які без обчислень розвязати неможливо. Щоб відповісти на запитання «Скільки? Котрий?», треба полічити предмети. Для цього існують натуральні числа, які застосовують у лічбі предметів або у порядковій лічбі. Ці знання нам допоможуть під час гри розшифрувати таємне повідомлення від українських розвідників.

(Розвідники – це військова професія, до обов'язків якої входить: здобувати дані та виконувати важливі завдання. Люди цієї професії вміють стрибати з парашутом, долати перешкоди, маскуватись, сидіти у засідці, зашифровувати і розшифровувати дані, розв'язувати важкі завдання і орієнтуються по картах).

Гра «Розвідники»

Мета: ознайомлення учнів із специфікою професії і пропагування позитивного ставлення до розвідників; розвивати вміння працювати колективно та індивідуально, несучи відповідальність за результат роботи; сприяти чіткій організації діяльності учнів.

Отже, діти, познайомтеся із планом і правилами гри «Розвідники».

План гри (Слайд 4)

  1. Завдання  «Згадай та чітко відповідай»( Щоб)
  2. Завдання  «Фізична підготовка» (розумним і )
  3. Завдання  «Теоретична підготовка» (сильним)
  4. Музична пауза
  5. Гра «Десант»( виростати,)
  6. Завдання «Маскування» (математику)
  7. Завдання «Обід» (потрібно)
  8. Завдання «Передай повідомлення» (знати!)
  9. «Правило юних розвідників»

Правила гри  (Слайд 5)

  1. Перше правило розвідників «Один за всіх і всі за одного!».
  2. Швидко та чітко виконуй усі завдання.
  3. Доброзичливо стався до відповідей однокласників, навіть якщо ти не поділяєш їхньої думки.
  4. Виправляй помилки лише після використання умовного сигналу – піднятої руки.
  5. За кожне правильно виконане завдання клас отримує частину зашифрованого тексту. (Коли всі частини будуть зібрані, ви зможете прочитати повідомлення від розвідників).

ІІІ.  Актуалізація і корекція опорних знань учнів.

1.Усний рахунок.

Завдання  «Згадай та чітко відповідай»(Слайд 6)

- Кожен розвідник має вміти добре рахувати для того, щоб передавати правильні дані у штаб.

- Тому для вас 1 завдання: заповнити нумераційну таблицю.

1. Скільки десятків і одиниць у числах 25, 10, 2, 19?( Один учень відповідає, а інший підходить до дошки і виставляє цифри в нумераційну таблицю)

Десятки

Одиниці

2

5

1

0

 

2

1

9

2. Назвіть сусідів цих чисел. ( 24 і 26, 9 і 11, 1 і 3, 18 і 20)

3.  Порахуйте  солдатів у шерензі від 19 до 29; від 30 до 46; від 47 до 55.

4. Простежте залежність у запису, доповніть ряд чисел. Назвіть кількість десятків у цих числах. (Слайд 7)

(Учні по черзі виходять до дошки та дописують пропущені числа. Наступний учень має право йти до дошки, коли попередній вже повернувся на своє робоче місце.)

20, 30, 40, 50,60,70, 80, 90. - Це круглі числа (числа, які закінчуються на нуль).

5.Розв'язання задачі (усно).(Слайд 8)

 

Мама купила 2 десятки яблук і 1 десяток груш. Скільки десятків фруктів купила мама?

2 дес. + 1 дес. = 3 дес.

3 дес. фруктів = 30 фруктів

Отже, ми усно згадали вивчений матеріал. Ви чітко і якісно справились із 1 завданням, тому з гідністю можемо відкрити першу частинку нашого повідомлення «Щоб».

2.Каліграфічна хвилинка

Завдання  «Фізична підготовка» (Слайд 9-11)

Щодня кожен розвідник по дві години відводить на фізпідготовку. Тому і ми повинні бути в формі: уміти чітко, правильно і швидко виконувати письмові завдання.

Каліграфічна хвилинка – сигнал передачі інформації про нашу готовність рухатися далі

Зошит свій я відкриваю ,

Та під нахилом  кладу.

Ручку я ось так тримаю,

все у мене до ладу.

Сяду рівно не зігнусь –

до роботи я берусь.

  1. Запишіть 3 п'ятірки, 5 одиниць.  55511111

Отже, діти, важливо завжди каліграфічно писати, щоб кожен, і не лише розвідник, зміг прочитати вашу будь-яку інформацію. Виберемо найкращий запис передачі інформації і відкриваємо другу частину повідомлення «розумним і ».

  ІV. Вивчення нового матеріалу.

1. Пояснення нового матеріалу. Сприймання і первинне усвідомлення

Після фізичної підготовки розвідники мають теоретичну підготовку, тобто уроки.

Всідаємось за партами рівненько,

І здобуватимемо знання нові гарненько.

Завдання  «Теоретична підготовка»

1.Утворення числа  100.(Слайди 12-14)

  • Діти! Відгадайте українську народну загадку: Сидить баба в 100 шуб одягнена, хто її роздягає, той сльози проливає. (Цибуля)

Число 100 часто використовують, коли хочуть підкреслити, що чогось багато: 100 шляхів вирішення питання, сто разів говорила мама, сто слів за хвилину ти говориш.

  • Використовуючи пучки-десятки паличок, перелічіть по десятку, поки не отримаєте 10 десятків. Отже, 10 десятків – це 100.

90+10=100

10 дес. = 100

- Розвяжіть 1 десяток. Скільки паличок усього на парті? (100) Прилічіть до 9 десятків, до 90, по 1 паличці (91,92…, 99+1=100) Отримали… 100 паличок, 100 одиниць. Отже, 100 одиниць – це 1 сотня.

99+1=100          

100 одиниць це 1 сотня

  • У записі числа 100 нулі показують, що немає окремих одиниць (виставляємо в нумераційну таблицю), немає окремих десятків, а цифра 1 показує, що в числі 100 – 1 сотня. 100 – кругле число. Усі числа, які закінчуються нулем називаються круглими.

!!! Прийом «Дивуйсь!»

  • Отже, запамятайте, діти, 99 – найбільше двоцифрове число, а 100 – найменше трицифрове число.

Тож, якими двома способами ми навчилися утворювати число 100? (Перший спосіб – лічба десятками, другий спосіб – прилічуванням до 90 по одному).

  1. Додавання і віднімання десятками. (Слайд 15)

- Десяток — це нова лічильна одиниця. Її використовують, якщо треба полічити велику кількість предметів. Назвіть предмети, які часто лічать десятками.

  • Коли ми бачимо запис 50+30=80, ми починаємо мислити наступним чином:  Число 50 становить 5 десятків, число 30 становить  3 десятки, тому щоб знайти суму 50 і 30 нам потрібно 5 десятків додати  3 десятки. 5дес.+3дес. =8дес., отже результат - 8 десятків, що становить 80.

50+30=80

5дес.+3дес.=8дес.           

(Слайд 16)

  • Отже, додавання і віднімання  десятків виконують, спираючись на дії з одноцифровими числами. (Десятками можна лічити предмети так само, як одиницями.)

2.Перевірка первинного засвоєння знань

  • Щоб відкрити 3 частину повідомлення, спробуйте самостійно обчислити значення виразу. (Слайд 17)

90+10=100 

9 дес.+1дес.=10дес.=100

90-40=50

9дес.-4дес.=5дес.

- 60+20=                      90-30=

Отже, третя частина повідомлення «сильним».

3.Музична пауза Слухання гімну воєнної розвідки України (відео)

(Матеріал взято з : http://www.youtube.com/watch?v=s1LYWU-bxHU) (Слайд 18)

4.Застосування знань за зразком та у змінених умовах.

Завдання «Стрибки із парашутом» (Слайд 19 )

Гра «Десант»

Словничок. Десантник – це військовослужбовець-парашутист.

Дидактична мета. Закріпити прийом додавання і віднімання десяткам .

Обладнання. Малюнки парашутів з прикладами та базами.

Зміст. Вчитель прикріплює на дошці малюнки парашутів з прикладами на додавання і віднімання десятками і повідомляє дітям: «Десантники одержали завдання приземлитися в лісі. Кожен має приземлитися в заданому місці. Шлях руху парашутиста закодований прикладом на додавання або віднімання десятками. Потрібно показати стрілкою, де приземлиться кожен десантник (з'єднайте приклад з відповіддю)".

( Учитель по черзі викликає учнів, вони показують стрілкою шлях руху кожного десантника. Всі інші учні виконують роль пілотів і командирів, які спостерігають за десантниками і допомагають їм під час гри.)

- Молодці!  Ви добре впорались із теоретичною підготовкою, тому вас допущено до практичних занять - стрибків із парашутом. Але стрибки будуть не звичні, а математичні! На дошці прикріплено парашути із написаними на них прикладами на додавання та віднімання десятками. Ваше завдання виконати арифметичні дії над круглими числами, замінюючи їх десятками, обчислити значення виразів і посадити парашут на потрібну базу.

- Нагадую! Розвідник завжди продумує наперед всі свої дії і швидко приймає рішення.


20+30=50

50-10=40

40-20=20

80+20=100

70+10=80

60+30=90

90+10=100

90-40=50

70-30=40

50+40=90


 - Хто із вас був уважним і запам'ятав, на які бази прибуло по 1 парашутисту? (на  бази 20 і 80) (Приклади розв'язуємо з коментуванням)

Отже, за вашу уважність та спритність в обчисленні виразів, ми можемо відкрити 4 частину «виростати,».

Завдання  «Маскування» (Слайд 20)

  1. Задача на знаходження суми двох доданків.с.108 №2

Одне із основних вмінь розвідника – маскування. А для того, щоб маскуватись їм потрібні фарби. Слухайте завдання: У одній коробці 10 кольорів фарби. Скільки кольорів у 2 таких коробках?  У 5 коробках? У 10 коробках?

  • Що нам відомо? (В одній коробці 10 кольорів.)
  • А скільки кольорів у 2 коробках? (20)
  • А якою дією ви про це дізнались? (10+10=20)
  • Скільки кольорів у 5 коробках? (50)
  • Як ви про це дізнались? (10+10+10+10+10=50 або у 1 коробці 1 десяток, тоді у 5 коробках 5 десятків , а 5 десятків це 50)
  • Тоді скільки фарб у 10 коробках? (100)
  • А яким чином ви дізнались? (У 1 коробці 10 кольорів тобто 1 десяток, тоді у 10 коробках 10 десятків , що становить 100 або 10 + 10 + 10 + 10 + 10 + 10 + 10 + 10 + 10 =100 (ф.))
  • Отже, замаскувавшись, ми відкриваємо 5 частину повідомлення «математику».

Завдання  «Обід» (Слайд 21)

  1. Задача на знаходження невідомого від’ємника. с.108 №3

Для того, щоб виконувати всі необхідні завдання  розвідники мають добре харчуватись. Тому за розкладом у нас обід, і знову обід не звичний, а математичний.

Бабуся напекла розвідникові 20 пиріжків. 10 з них були з джемом, а решта – з яблуками. Скільки пиріжків із яблуками напекла бабуся?

  • Розгляньте малюнок. Скільки всього пиріжків напекла бабуся? (20 п.)
  • Із чим були пиріжки? (з джемом та яблуками)
  • Скільки пиріжків було із джемом? (10 п. )
  • А що сказано про пиріжки  із яблуками? (решта)
  • Що означає решта? (залишок)
  • Чи можемо ми визначити скільки становить решта? (потрібно від загальної кількості пиріжків забрати пиріжки із джемом)
  • Як дізнатись скільки пиріжків із яблуками? (20-10=10)
  • Як ви виконували обчислення? (20=2 десятки, 10=1десяток,

2 дес.-1 дес. =1 дес.=10)

  • Запишіть розв'язання задачі в зошит.(Один учень біля дошки)

  20-10=10 (п.)

 Відповідь: 10 пиріжків із яблуками.

  1. Творча робота над задачею.

Бабуся напекла розвідникові 20 пиріжків. 10 з них були з джемом, а решта – з яблуками. Скільки пиріжків із яблуками напекла бабуся?

Складіть обернену задачу до попередньої, щоб потрібно було знайти число 20.

Отже, підкріпившись пиріжками та перевіривши свої знання у розв’язанні задач,  відкриваємо 6 частину повідомлення «потрібно».

Завдання «Передай повідомлення» (Слайд 22)

  1. Робота з геометричним матеріалом.

Гра «Передай повідомлення про закінчення гри»

Дидактична мета:  накреслити від руки ряд геометричних фігур під диктовку.

Обладнання: індивідуальні картки,олівець.

Хід гри

Учні працюють індивідуально. Кожен учень отримує порожню картку для зображення геометричних фігур. Учитель називає фігури по порядку під диктовку, з картки розвідників, а учні схематично зображують їх від руки на індивідуальній картці. По закінченні роботи учні перевіряють результат один одного.

- Кожен розвідник має добре вміти передавати засекречені дані за допомогою  умовних знаків.  Тому наступне наше завдання «Передай повідомлення про закінчення гри «Розвідники» накресливши від руки ряд геометричних фігур під диктовку, для цього ви отримали пусті картки. По закінченні роботи перевірте результат один одного.

VІІ. Підсумок уроку. (Слайд 23)

Ви добре попрацювали і виконали останнє завдання, тому отримуєте останню частину повідомлення. Давайте складемо отримані частини і дізнаємось правило юних розвідників.

Щоб розумним і сильним виростати,  математику потрібно знати!

 

VІІІ. Рефлексія.(Слайд 24)

Мета рефлексії: згадати й усвідомити цілі діяльності та процес її проведення (способи, проблеми, шляхи їх вирішення), порівняти й співвіднести отримані результати із запланованими та відкоригувати цілі й напрями наступної діяльності.

1. Чи сподобалась вам гра «Розвідники»?

2.  Що нового дізналися на уроці?

3.  Які завдання були для вас найцікавіші?

4. Що не вдалося або давалося важко?

 

 

1

 

docx
Додано
28 березня 2018
Переглядів
7129
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку