Урок – рольова гра з використанням ІКТ.
Мета уроку.
v Познайомити учнів, як утворюється число 100, вчити додавати і віднімати числа десятками, вправляти в розв'язуванні задач на знаходження суми та на знаходження остачі, удосконалюватимемо обчислювальні навички.
v Розвивати логічне мислення, просторові уявлення, уміння зосереджуватись на предметі вивчення, використовувати набутий досвід у навчальній діяльності.
v Сприяти вихованню згуртованості, почуття колективізму, відповідальності за результати індивідуальної та спільної праці, виховувати інтерес до математики, кмітливість, уважність, патріотичні відчуття та повагу до професії«військовий розвідник».
Тема.Утворення числа 100. Додавання і віднімання десятками. Розв’язування задач
Мета.
Обладнання: комп'ютер, презентація Microsoft PowerPoint, відео «Гімн воєнної розвідки України», опорні схеми простих задач, пам’ятка «Працюю над задачею», індивідуальні роздаткові картки «Передай повідомлення», лист-повідомлення від військового розвідника.
Посібники і матеріали: Підручник Ф.М. Рівкінд, Л.В. Оляницька «Математика» 1 клас, Київ, видавничий дім «Освіта», 2012; посібник Г.П. Яріш, О.В. Мочула «Розробки уроків «Математика» 1 клас», видавництво «Ранок»,2012.
Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу.
Форма проведення: урок – рольова гра з використанням ІКТ.
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку. (Слайд 1)
Продзвенів дзвінок,
Починається який урок? (МАТЕМАТИКА)
Працюватимемо старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім першім класі
Діти – просто молодці!
- Діти, до нас на урок завітали гості. Давайте привітаємося з ними.
Ми вам раді, добрі люди,
І вітаєм щиро вас.
Запрошуємо ласкаво
На урок у перший клас.
- Тихенько сідайте на свої місця.
ІI. Повідомлення теми і мети, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів (Слайди 2,3)
-Три уроки тому ми з вами почали вивчати нову тему «Нумерація чисел від 21 до 100». Вивчали утворення і назви розрядних чисел від 21 до 100, враховуючи набуті знання про утворення і назви розрядних чисел від 1 до 20.
Сьогодні спробуємо уявити себе розвідниками і зібрати нові важливі математичні дані про нумерацію чисел від 21 до 100. Тема сьогоднішнього уроку «Утворення числа 100. Додавання і віднімання десятками. Розв’язування задач». Тож, на уроці ми дізнаємось, як утворюється число 100, навчимося додавати і віднімати числа десятками, закріпимо вміння розв'язувати задачі на знаходження суми та на знаходження остачі, удосконалюватимемо обчислювальні навички.
Життя часто ставить завдання, які без обчислень розв’язати неможливо. Щоб відповісти на запитання «Скільки? Котрий?», треба полічити предмети. Для цього існують натуральні числа, які застосовують у лічбі предметів або у порядковій лічбі. Ці знання нам допоможуть під час гри розшифрувати таємне повідомлення від українських розвідників.
(Розвідники – це військова професія, до обов'язків якої входить: здобувати дані та виконувати важливі завдання. Люди цієї професії вміють стрибати з парашутом, долати перешкоди, маскуватись, сидіти у засідці, зашифровувати і розшифровувати дані, розв'язувати важкі завдання і орієнтуються по картах).
Гра «Розвідники»
Мета: ознайомлення учнів із специфікою професії і пропагування позитивного ставлення до розвідників; розвивати вміння працювати колективно та індивідуально, несучи відповідальність за результат роботи; сприяти чіткій організації діяльності учнів.
Отже, діти, познайомтеся із планом і правилами гри «Розвідники».
План гри (Слайд 4)
Правила гри (Слайд 5)
ІІІ. Актуалізація і корекція опорних знань учнів.
1.Усний рахунок.
Завдання «Згадай та чітко відповідай»(Слайд 6)
- Кожен розвідник має вміти добре рахувати для того, щоб передавати правильні дані у штаб.
- Тому для вас 1 завдання: заповнити нумераційну таблицю.
1. Скільки десятків і одиниць у числах 25, 10, 2, 19?( Один учень відповідає, а інший підходить до дошки і виставляє цифри в нумераційну таблицю)
Десятки |
Одиниці |
2 |
5 |
1 |
0 |
|
2 |
1 |
9 |
2. Назвіть сусідів цих чисел. ( 24 і 26, 9 і 11, 1 і 3, 18 і 20)
3. Порахуйте солдатів у шерензі від 19 до 29; від 30 до 46; від 47 до 55.
4. Простежте залежність у запису, доповніть ряд чисел. Назвіть кількість десятків у цих числах. (Слайд 7)
(Учні по черзі виходять до дошки та дописують пропущені числа. Наступний учень має право йти до дошки, коли попередній вже повернувся на своє робоче місце.)
20, 30, 40, 50,60,70, 80, 90. - Це круглі числа (числа, які закінчуються на нуль).
5.Розв'язання задачі (усно).(Слайд 8)
Мама купила 2 десятки яблук і 1 десяток груш. Скільки десятків фруктів купила мама?
2 дес. + 1 дес. = 3 дес.
3 дес. фруктів = 30 фруктів
Отже, ми усно згадали вивчений матеріал. Ви чітко і якісно справились із 1 завданням, тому з гідністю можемо відкрити першу частинку нашого повідомлення «Щоб».
2.Каліграфічна хвилинка
Завдання «Фізична підготовка» (Слайд 9-11)
Щодня кожен розвідник по дві години відводить на фізпідготовку. Тому і ми повинні бути в формі: уміти чітко, правильно і швидко виконувати письмові завдання.
Каліграфічна хвилинка – сигнал передачі інформації про нашу готовність рухатися далі
Зошит свій я відкриваю ,
Та під нахилом кладу.
Ручку я ось так тримаю,
все у мене до ладу.
Сяду рівно не зігнусь –
до роботи я берусь.
Отже, діти, важливо завжди каліграфічно писати, щоб кожен, і не лише розвідник, зміг прочитати вашу будь-яку інформацію. Виберемо найкращий запис передачі інформації і відкриваємо другу частину повідомлення «розумним і ».
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Пояснення нового матеріалу. Сприймання і первинне усвідомлення
Після фізичної підготовки розвідники мають теоретичну підготовку, тобто уроки.
Всідаємось за партами рівненько,
І здобуватимемо знання нові гарненько.
Завдання «Теоретична підготовка»
1.Утворення числа 100.(Слайди 12-14)
Число 100 часто використовують, коли хочуть підкреслити, що чогось багато: 100 шляхів вирішення питання, сто разів говорила мама, сто слів за хвилину ти говориш.
90+10=100
10 дес. = 100
- Розв’яжіть 1 десяток. Скільки паличок усього на парті? (100) Прилічіть до 9 десятків, до 90, по 1 паличці (91,92…, 99+1=100) Отримали… 100 паличок, 100 одиниць. Отже, 100 одиниць – це 1 сотня.
99+1=100
100 одиниць – це 1 сотня
!!! Прийом «Дивуйсь!»
Тож, якими двома способами ми навчилися утворювати число 100? (Перший спосіб – лічба десятками, другий спосіб – прилічуванням до 90 по одному).
- Десяток — це нова лічильна одиниця. Її використовують, якщо треба полічити велику кількість предметів. Назвіть предмети, які часто лічать десятками.
50+30=80
5дес.+3дес.=8дес.
(Слайд 16)
2.Перевірка первинного засвоєння знань
90+10=100
9 дес.+1дес.=10дес.=100
90-40=50
9дес.-4дес.=5дес.
- 60+20= 90-30=
Отже, третя частина повідомлення «сильним».
3.Музична пауза Слухання гімну воєнної розвідки України (відео)
(Матеріал взято з : http://www.youtube.com/watch?v=s1LYWU-bxHU) (Слайд 18)
4.Застосування знань за зразком та у змінених умовах.
Завдання «Стрибки із парашутом» (Слайд 19 )
Гра «Десант»
Словничок. Десантник – це військовослужбовець-парашутист.
Дидактична мета. Закріпити прийом додавання і віднімання десяткам .
Обладнання. Малюнки парашутів з прикладами та базами.
Зміст. Вчитель прикріплює на дошці малюнки парашутів з прикладами на додавання і віднімання десятками і повідомляє дітям: «Десантники одержали завдання приземлитися в лісі. Кожен має приземлитися в заданому місці. Шлях руху парашутиста закодований прикладом на додавання або віднімання десятками. Потрібно показати стрілкою, де приземлиться кожен десантник (з'єднайте приклад з відповіддю)".
( Учитель по черзі викликає учнів, вони показують стрілкою шлях руху кожного десантника. Всі інші учні виконують роль пілотів і командирів, які спостерігають за десантниками і допомагають їм під час гри.)
- Молодці! Ви добре впорались із теоретичною підготовкою, тому вас допущено до практичних занять - стрибків із парашутом. Але стрибки будуть не звичні, а математичні! На дошці прикріплено парашути із написаними на них прикладами на додавання та віднімання десятками. Ваше завдання виконати арифметичні дії над круглими числами, замінюючи їх десятками, обчислити значення виразів і посадити парашут на потрібну базу.
- Нагадую! Розвідник завжди продумує наперед всі свої дії і швидко приймає рішення.
20+30=50
50-10=40
40-20=20
80+20=100
70+10=80
60+30=90
90+10=100
90-40=50
70-30=40
50+40=90
- Хто із вас був уважним і запам'ятав, на які бази прибуло по 1 парашутисту? (на бази 20 і 80) (Приклади розв'язуємо з коментуванням)
Отже, за вашу уважність та спритність в обчисленні виразів, ми можемо відкрити 4 частину «виростати,».
Завдання «Маскування» (Слайд 20)
Одне із основних вмінь розвідника – маскування. А для того, щоб маскуватись їм потрібні фарби. Слухайте завдання: У одній коробці 10 кольорів фарби. Скільки кольорів у 2 таких коробках? У 5 коробках? У 10 коробках?
Завдання «Обід» (Слайд 21)
Для того, щоб виконувати всі необхідні завдання розвідники мають добре харчуватись. Тому за розкладом у нас обід, і знову обід не звичний, а математичний.
Бабуся напекла розвідникові 20 пиріжків. 10 з них були з джемом, а решта – з яблуками. Скільки пиріжків із яблуками напекла бабуся?
2 дес.-1 дес. =1 дес.=10)
20-10=10 (п.)
Відповідь: 10 пиріжків із яблуками.
Бабуся напекла розвідникові 20 пиріжків. 10 з них були з джемом, а решта – з яблуками. Скільки пиріжків із яблуками напекла бабуся?
Складіть обернену задачу до попередньої, щоб потрібно було знайти число 20.
Отже, підкріпившись пиріжками та перевіривши свої знання у розв’язанні задач, відкриваємо 6 частину повідомлення «потрібно».
Завдання «Передай повідомлення» (Слайд 22)
Гра «Передай повідомлення про закінчення гри»
Дидактична мета: накреслити від руки ряд геометричних фігур під диктовку.
Обладнання: індивідуальні картки,олівець.
Хід гри
Учні працюють індивідуально. Кожен учень отримує порожню картку для зображення геометричних фігур. Учитель називає фігури по порядку під диктовку, з картки розвідників, а учні схематично зображують їх від руки на індивідуальній картці. По закінченні роботи учні перевіряють результат один одного.
- Кожен розвідник має добре вміти передавати засекречені дані за допомогою умовних знаків. Тому наступне наше завдання «Передай повідомлення про закінчення гри «Розвідники» накресливши від руки ряд геометричних фігур під диктовку, для цього ви отримали пусті картки. По закінченні роботи перевірте результат один одного.
VІІ. Підсумок уроку. (Слайд 23)
Ви добре попрацювали і виконали останнє завдання, тому отримуєте останню частину повідомлення. Давайте складемо отримані частини і дізнаємось правило юних розвідників.
Щоб розумним і сильним виростати, математику потрібно знати!
VІІІ. Рефлексія.(Слайд 24)
Мета рефлексії: згадати й усвідомити цілі діяльності та процес її проведення (способи, проблеми, шляхи їх вирішення), порівняти й співвіднести отримані результати із запланованими та відкоригувати цілі й напрями наступної діяльності.
1. Чи сподобалась вам гра «Розвідники»?
2. Що нового дізналися на уроці?
3. Які завдання були для вас найцікавіші?
4. Що не вдалося або давалося важко?
1