Про матеріал
Тема уроку: “Утворення держави та цивілізації в Єгипті”
Мета: розглянути процес утворення держави у давньому Єгипті, сформувати уявлення про владу фараона, розповісти про будівництво пірамід як символів необмеженої царської влади; удосконалювати навички роботи з історичною картою; вміння працювати з історичними джерелами, засвоїти терміни та поняття: «фараон», «жрець», «піраміда», виховувати цікавість до історії
Тип уроку: комбінований
Обладнання: підручник, атлас, карта, проектор, екран, ноутбук.
ХІД УРОКУ
Слайд 1
І. Організаційний момент (створення психологічної атмосфери уроку, формулювання мети уроку)
Добрий день, діти! У вас щойно минув дуже серйозний урок і бачу, що ви трішки притомились. Але все ж таки мені сьогодні потрібна буде ваша голова — нам доведеться думати, очі — ми будемо дивитися, вуха — будумо слухати, рот — говорити і посміхатися. Посміхнімося один одному і в такій теплій атмосфері розпочнемо нашу роботу.
Оголошення теми і мети. Слайд 2
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Багато загадок таїть у собі Стародавній Єгтпет, особливо піраміди. Не дарма ж у списку семи чудес світу саме піраміди знаходяться під першим номером. А грецький історик Геродот сказав , що все підвладно часу - лише час боїться пірамід. Але перш ніж говорити про піраміди , повторимо домашнє завдання.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
Пригадайте ,що ми вивчали на минулому уроці? (учні називають тему уроку).
Іторичний футбол.
Пропоную розпочати повторення історичним футболом. Мій м'яч — це мої історичні запитання. Я кидаю їх вам, якщо відповідь правильна — м'яч відбито, якщо ні — ви пропустили гол. Той , хто замітить неправильну відповідь каже слово : “Гол!”, і поправляє твариша.
1. Материк, на якому розташований Єгипет
2. Головна річка Єгипту.
3. В якій частині Африки розташований Єгипет?
4. Болотяна місцевість частини Нілу, яка нагадує собою грецьку букву.
5. Очерет ,що росте в долині Нілу (папірус)
6. В якому місяці у річці Ніл була починалась повінь? (середина липня)
7. Коли повінь закінчувалась? (середина вересня)
8. Чому мешканці долини Нілу називали її чорна земля? ( вкрита мулом)
9. Які території єгиптяни називали Червона земля? (пустелі)
10. Вітер ,що дме з пустелі 50 днів.(Хамсин)
11. Насипи з глини та різаного очерету вздовж берегів ( дамби)
12. Маленькі канавки прокопані єгиптянами до полів (канали)
13. Землеробство, засноване на штучному зрошуванні (іригаційне)
Діти, ми щойно за допомогою нашої гри описали природу Єгипту, а зараз давайте зясуємо:
Яке господарство було у єгиптян і чи сприяли природні умови веденню господарства? (поширена усна відповідь учня)
Основним заняттям єгиптян було землеробство. Тут був теплий клімат, а після повені Ніл залишав багато родючого мулу. Найпоширенішою культурою був ячмінь, але також вирощували просо та пшеницю, льон, а з городніх культур — часник,огірки, цибулю. Спочатку биками орали поле, а потім зерно просто кидали у вологу землю і виганяли худобу - вона втоптувала його своїми ратицями у грунт. Коли колосок достигне його зрізали серпами і знову кидали під ноги тваринам щоб вимолотити.
Але щоб отримати урожай єгиптянам треба побудувати дамби та прокопати канали щоб підвести воду до полів. Бо гаряче сонце спалить усе, та й постійний вітер засипає канали піском, а вода підмиває греблі, руйнує дамби. Тому єгиптяни змушені постійно тяжко працювати.
Отже ,хоча і був у Єгтпті теплий клімат та родючий мул для того щоб отримати урожай треба було прикласти багато зусиль.
ІV. Актуалізація опорних знань.
Чому єгиптяни проживали общинами?
Як називалось об'єднання кількох общин? (ном)
Хто очолював ном? (номарх)
Скільки номів було в Єгипті ? (42)
Отже, Єгипет складався з окремих громад-номів. Ось ми і підійшли з вами до нашого питання і зясуємо як і коли з розрізнених номів виникає держава.
Що таке держава? (відповіді учнів: територія, мова, правитель...)
Держава — це така форма організації суспільства, коли загальний порядок підтримується за допомогою чиновників, наглядачів, армії.Слайд 3 (записати в зошит)
V. Вивчення нового матеріалу
План
1. Обєднання Єгипту.
Між номами не було миру, а тривала напружена боротьба яка привела до того ,що правителі ному-переможця підкоряли собі переможених і стали називати себе царями. Внаслідок такої боротьби у Єгипті утворилось два царства: Верхній Єгипет — у верхній течії Нілу, та Нижній Єгипет — у пониззі річки, тобто у дельті. Цар Верхнього Єгипту носив білу корону, бо символом держави була квітка лотосу, а цар Нижнього — червону. Символом цієї держави був папірус. Два царства постійно ворогували між собою. Чим ця боротьба закінчилась ми зрозуміємо , коли почуємо діалог двох царів.
Інсценування (за матеріалами Ремньової А. “Рольові ігри на уроках історії стародавнього світу”/Все для вчителя. - 2004. - №5)
Учні у символічних коронах Верхнього та Нижнього Єгипту розповідають про об'єднання.
Правитель Нижнього Єгипту: Я -правитель Нижнього Єгипту. Моє царство розташоване у дельті Нілу. Мої піддані осушили болота, прокопали безліч каналів, почали вирощувати сади та виноградники, зацматись землеробством. Довгі роки ми вели жорстоку війну з сусіднім царством, та ,на жаль програли її.
(Знімає корону і віддає другому правителеві)
Правитель Верхнього Єгипту: Я -правитель Верхнього Єгипту. Мої землі розташовані в долині Нілу. Мої піддані зводять греблі, будують дамби, копають канали. Тривалий час ми вели боротьбу з Північним царствоь і нарешті отримали перемогу. Тепер я правитель обох царств, володію двома коронами і завжди буду носити їх разом!
(Вдягає білу корону разом з червоною)
Який же наслідок мала боротьба царств? (об'єднання. )
Ці події відбулись близько 3000 р. до н.е. Відомо,що царя-переможця звали Менес або Міна. Він заснував першу загальнодержавну столицю Мемфіс (дата і назва столиці записується в зошит, місто учні знаходять на картах).
Міна став засновником першої династії єгипетських царів, (учні знаходять визначення терміну династія у підручнику с.50), від нього почалося літописання в Єгипті.
У столиці Міна побудував фортецю Біла Стіна, а в ній — храм
богу Птаху, який єгиптяни називали Хет-ка-пта, а греки цю назву вимовляли як “Ейгюптос “(Єгипет).
Міна завершив життя зовсім не по -царськи: його з'їв гіпопотам.
2. Єгипетська держава. Фараон.
За багато століть у Єгипті змінилось 30 династій царів. Єгиптяни боялися називати вголос імена своїх царів. Говорячи про них вони казали: “Пер-О”, тобто “Великий дім”. А греки, як завжди, вимовили це по своєму “фараон”.
За віруванням єгиптян першим фараоном був сам бог сонця Ра, тому всі інші фараони неодмінно вважались синами бога. Фараон був богом на землі і богом після смерті, його оспівували у всіх храмах, молилися за його здоров'я. Адже вважали що фараон ще до народження отримує життєву силу країниі керує не лише людьми, а й природою. За їхнім уявленням розливу Нілу не буде , якщо фараон не накаже річці розлитися. Його імя не можна було вимовляти вголос, усі падали перед ним на землю і цілували слід його ноги, надзвичайною честю вважалося право поцілувати його сандалю. Лише фараон мав право носити бороду (найчастіше штучну , оскільки бороди у єгиптян не росли тому штучну борідку підвязували навіть жінкам, якщо ті були фараонами. Влада фараона у спадок передавалась по жіночій лінії.
Фараон був необмеженим господарем своєї країни, найбагатшим землевласником, головнокомандувачем, суддею і верховним жерцем.
Природа Єгипту потребувала цілої армії робітників ,що налічує десятки тисяч людей які діють за єдиним планом і у визначений час чиститимуть канали, укріплюватимуть греблі , займатимуться будівництвом. Цій армії потрібні величезні запаси продовольства, знаряддя праці і т.д. Тому керував фараон за допомогою величезної кількості чиновників, регулярної армії та жерців, які постійно підтримували культ його божественного походження.
Слайд 4. Структура єгипетського суспільства
фараон
жерці
армія
чиновники
селяни, ремісники
раби
3. Піраміди.
Коли фараон помирав, то піддані дбали про безсмертя його душі. Згідно з їх віруваннями душа людини може жити доти,поки в неї є дім і їй є куди повернутись. Саме тому єгиптяни прагнули якнайдовше зберегти тіло небіжчика яке надійно зберегти могла лише гробниця. Гробницями фараонів були піраміди.
Презентація “Піраміди” (готують і представляють учні)
Будівництво пірамід (перегляд фрагменту фільму)
Діти, можливо в кого є доповнення стосовно будівництва пірамід.
(повідомлення про гіпотезу позаземного походження пірамід)
Як на вашу думку, чому виникли такі гіпотези походження пірамід?
(Бо прихильники різних теорій походження людини намагаються їх аргументувати і спосіб будівництва пірамід є одним із аргументів)
VI. Закріплення , первинна перевірка засвоєння знань
1. Яка подія відбулась у 3000р. До н.е.?
2. Як єгиптяни ставились до фараона? Чому?
3. Яка піраміда найстаріша? Яка найвища?
4. Подумайте, чи слова “країна” і “держава” мають однакове значення?
4. Чи можна визначити рівень науки і культури єгиптян, вивчаючи піраміди?
VII. Підсумок уроку, рефлексія
Що найбільше запамяталось на уроці, що сподобалось?
Аналіз відповідей, виставлення оцінок.
VIII. Домашнє завдання
1. Прочитати параграф 9 с.50-53
2. Опрацювати запитання на с.53 **
3. Скласти кросворд по темі “Єгипет” ***