Утворення імперії Олександра Македонського

Про матеріал

ознайомить учнів з подіями Східного походу; надасть оцінку особи Олександра Македонського як людини, як видатного стратега, державного діяча; розкриє причини перемог Олександра; допоможе сформувати навички самостійної роботи з історичними джерелами; розвивати вміння критично мислити, працювати в групах та висловлювати власну думку, аналізувати отриману інформацію; виховувати вміння співпрацювати, самостійність, організованість, відповідальність, зацікавленість історією інших держав.

Перегляд файлу

 

Тема. Утворення імперії Олександра Македонського.

Мета: ознайомити учнів з подіями Східного походу; оцінити особу Олександра Македонського як людини, як видатного стратега, державного діяча; дати оцінку імперії Олександра Македонського; розкрити причини перемог Олександра; формувати навички самостійної роботи з історичними джерелами; розвивати вміння критично мислити, працювати в групах та висловлювати власну думку, аналізувати отриману інформацію; виховувати вміння співпрацювати, самостійність, організованість, відповідальність, зацікавленість історією інших держав.

 

Очікувані результати.

Після цього уроку учні зможуть:

-розповісти про походи Олександра Македонського; зрозуміти, чому греко-македонському війську вдалося завоювати Персію;

-удосконалити навички складання узагальнюючих таблиць;

- сформулювати власну думку про Олександра Македонського — полководця, який не зазнав жодної поразки.

Обладнання: мультимедійна презентація, конкутрні карти, картки з індивідуальними завданнями, портрет О. Македонського.

 

Основні терміни:  імперія, діадохи, тактика.

 Тип уроку: Комбінований.

Форма уроку: урок-подорож.

ХІД УРОКУ

 Епіграф:

«Фортуна обирає хоробрих». Вергілій «Енеїда».

І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Напишіть на аркушах, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку.

Прикріпіть стікери до підніжжя «Вершини очікувань».

Робота за індивідуальними картками на повторення навчального матеріалу

за І семетр.

1.

 Термінологічна розминка

Учні мають закінчити запропоновані речення.

 Батько історії — ... (Геродот).

 Демократія — ... (влада народу).

 Олігархія — ... (влада декількох).

 Аристократія — ... (влада кращих).

 Агора — ... (місце проведення народних зборів).

 Акрополь — ... (верхнє місто).

 Місто-держава у Давній Греції — ... (поліс).

 Пелопоннеська війна — ... (війна між Афінами та Спартою).

 Оратор — ... (людина, що вміє красиво і переконливо говорити).

 «Філіппіки» — ... (промови Демосфена, спрямовані проти Філіппа II).

 «Македонська фаланга» — ... (побудова війська в армії Філіппа II).

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку

      В день, коли був спалений храм Артеміди Ефеської з’явився на світ Олександр . Казали, що немає нічого дивного в тому , що храм Артеміди згорів ; адже вона була у цей час зайнята допомагаючи Александру з’явитися на світ .

     В Азії проголосили, що цей день породив горе і велику біду для Азії.  Філіпп – батько Александра, водночас отримав цього дня три звістки: по-перше, про перемогу своїх військ у черговій битві, по-друге, що кінь, який належав йому, переміг в Олімпійських іграх, і, нарешті – про народження Александра. Цілком ймовірно, що Філіпп надто зрадів, провісники помножили його радість , оголосивши, що син , народження якого збіглося з перемогами, буде непереможним.

 - А от чи справдилися пророцтва, ми сьогодні з вами з’ясуємо

     Отже сина Філіппа ІІ -  Олександра, якому на той час було лише 20 років, було проголошено царем.

      Воїни довіряли йому і сподівалися, що молодий, хоробрий цар поведе їх до нових завоювань, перемог і здобичі.

   Тема сьогоднішнього уроку «Утворення імперії Олександра Македонського».

Ви дізнаєтесь про перебіг, результати, наслідки та значення його великого військового походу. Зможете краще зрозуміти якою постаттю був Александр. Які зміни відбулися за час існування його імперії.

 

ІV.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Складання зовнішнього портрету:

- Чи можна за обличчям або портретом людини зробити висновок про риси характеру?

Наприклад, наука психологія може надати допомогу в оцінці будь-якої людини, у виробленні своєї лінії поведінки для спілкування з конкретною людиною. Можна зробити припущення про характер людини й відповідно, про її вчинки за допомогою методики «Фізіогноміка».

 - Давайте спробуємо припустити, які риси характеру мав Александр Македонський, виходячи з особливостей його зовнішності.У вас у кожного є таблиця «Співвідношення ознак зовнішності і рис характеру»

Перебіг подій Східного походу, основні битви.

  Розповідь учителя.  У битві під Херонеєю Александр успішно командував лівим крилом ма -кедонської армії. Уже тоді яскраво виявився видатний талант Александра як полководця. 

        Коли вбили батька, Александрові було 20 років. Македонії з усіх боків загрожувала небезпека. На півночі знову повстали фракійські племена, а на півдні Греція готувалася повернути собі волю. Спочатку цар здійснив похід на північ і в кількох боях угамував повсталих фракійців. Потім він виступив проти греків. Александр узяв місто Фіви, усі жителі його були продані в рабство.  Уражені Александровою жорстокістю, греки скорилися. 

         Армія Олександра, що готувалася виступити проти персів, складалася з 30 тис. піхотинців і 5 тис. вершників. Вона була чудово вишколена й організована. Навесні 334 р. до н. е. Олександр переправив свою армію через Геллеспонт і почав сміливий похід на Схід.   Перший бій відбувся на березі річки Гранік. Незважаючи на кількісну перевагу, перси втратили тоді 20 тис. піхотинців і понад 2 тис. вершників. Пере -мога при Граніку відкрила македонському завойовнику шлях до Малої Азії. 

       Дарій III неодноразово намагався укласти мир, пропонував Александрові руку своєї дочки, обіцяв разом із нею віддати всі землі, що лежать на захід від річки Євфрат. Проте Александр не йшов на переговори. 

       Поки Олександр підкорював Єгипет, Дарій III зібрав величезну армію. У лавах перського війська були і 15 слонів, присланих Дарію з Індії. Розташував-шись біля села Гавгамели, військо персів усю ніч чекало нападу Александра.   Тільки вранці почався бій, Александр спробував прорватися до самого Дарія, щоб у двобої з ним вирішити результат боротьби. Дарій утік із поля бою. По-мітивши зникнення головнокомандувача, перси теж стали шукати порятунку  у втечі. Александр здобув повну перемогу.   Переслідуваний армією Олександра Македонського, Дарій із невеликим загоном відступав усе далі на схід. Бачачи, що він не здатний опиратися супротивнику, наближені вбили Дарія і кинули труп на дорозі. Його смерть  означала кінець перського царства.   Володарем персів став Александр. Він створив величезну імперію, до якої ввійшли Македонія, Греція, Єгипет, Персія. Однак Олександрові було цього  замало — він мріяв завоювати весь світ.   У 327 р. до н. е. він рушив до Індії, де йому довелося витримати жорстоку  битву з індійцями, які підняли проти нього повстання. Особ ливо важко було  витримати натиск бойових слонів, шкіру яких не пробивали стріли. Солдати  гинули від укусів змій і тропічної лихоманки. Армія та полководці, перепра-вившись через річку Інд, відмовилися йти далі. У 324 р. до н. е. Александр мусив повернутися назад до своєї столиці Вавилона, так і не досягнувши мети. 

Рухаючись далі на Схід в місті Гордіон , у храмі Александру показали колісницю , дишло якої було зав'язано дуже складним вузлом із кизилової кори . Кора затверділа від часу , і вузол розв’язати було неможливо . За легендою , цар Гордій , зав’язавши цей вузол , провістив, що той , хто його розв’яже , стане володарем усієї Азії
Александр вихопив меча і розрубав вузол. Відтоді виник крилатий вислів «розрубати гордіїв вузол» , тобто легко розв’язати складну проблему

Військовий шлях Олександра Македонського

Назва походу

Основні битви

Результати

На Схід

334 р. Гранік

Перехід грецьких міст-колоній під владу А. Македонського.

 

333 р. Іса

Завоював побережжя Середземного моря.

Перемога відкривала шлях Македонському на Схід.

Єгипет

331 р. Гавгамели

Він створив величезну імперію, до якої ввійшли Македонія, Греція, Єгипет, Персія.

Індія

326 р. Гідапс

Не досягнувши мети, Александр повертається назад до своєї столиці Вавилона.

УЧИТЕЛЬ: А зараз давайте надамо слово головній особі нашого уроку, людині,яка увійшла в історію під назвою Олександр Великий і послухаємо, що він скаж про себе…

Робота в малих групах. «Робота з історичним джерелом»

РОЗДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ПО ГРУПАМ

Теми репортажів:

1. Битва при Іссі (333 р. до н. е.).

2. Облога Тіра (332 р. До н.е.).

3. Греки в Єгипті (332 р. до н.е.).

4. Битва при Ґавґамелах (331 р. до н. е.).

(виступ груп учнів по ходу заповнюється таблиця)

Робота з поняттями (учні записують визначення до історичного словника).

Діадохи - полководці Александра Македонського, між якими після його смерті точилася боротьба за владу.

Тактика - військове мистецтво, теоретичне й практичне вміння вести бій.

Імперія – держава утворена внаслідок завоювань.

Робота з контурною картою. Завдання:

1.Позначте основні міста та території  військових битв і походів Олександр Македонського.

«Інформаційний калейдокоп». Випереджаюче завдання учнів:

«Які цікаві факти з життя Олександра Македонського відомі в історичних джералах»

(слово лекторської групи – 10 учнів)

Робота з підручником: стр.       , зачитайте уривок з тексту  та скажіть ,які головну думку про молодого імператора хотів донести до сучасників Плутарх.

РОЗПОВІДЬ УЧИТЕЛЯ

      На завойованих землях утворилася держава, найбільша в Стародавньому світі — від Індії на сході до Балкан на заході, від Чорного моря на півночі до Індійського океану на півдні. Це була імперія — утворення з підкорених країн, об'єднаних під владою завойовників. Тепер необхідно було налагодити управління державою. З самого початку цар зрозумів, що всіх македонців, та навіть і греків, не вистачить, щоб управляти цією велетенською державою.

      Нова держава трималася силою списів і завдяки талантам Олександра. Інакше й бути не могло — імперія поглинула десятки різних народів з їхніми мовами, культурами, релігіями, історією, між якими не було нічого спільного.

       Першим кроком царя стало проголошення єднання переможців з переможеними. Сам Олександр подав приклад — узяв собі ще двох дружин з перського царського двору. Він примусив 10 тис. своїх воїнів одружитися з дівчатами із середови­ща місцевої знаті. Такого грандіозного весілля ще не знав світ. Крім того, цар набрав у військо східну молодь, яку почали навчати військовій справі за македонським зразком. Проте Алек­сандр змістив сатрапів, які викликали в нього підозру, і майже всі області тепер управлялися його командирами — діадохами.

         Олександр прагнув зблизити підданих, поєднати різні культури, налагодити господарчі зв'язки, бо тільки так можна зміцнити величезну державу. Цар і сам піддався впливові чарівної культури Сходу. В останні роки правління Олександр перейняв багато пер­ських звичаїв, які здаватися грекам і македонянам смішними й принизливими. Цар сидів  на троні  в золотій короні та розкішному пер­ському   вбранні.    Він   вимагав, щоб його вважали богом і вклонялися йому до землі. (У греків не було звичаю вклонятися.) Олександр запроваджував серед македонців місцеві звичаї, культурні традиції, носив розкішне вбрання на кшталт східних правителів, прагнув наслідувати їх у побуті. Юнаків-персів навчали за македонським зразком.

       Цар не забував і про Елладу. Спочатку він примусив грецькі поліси визнати його богом. До Вавилона, який разом з єгипетською Олександрією вважався столицею нової держави, прибула де­легація від грецьких міст, щоб увінчати голову царя золотим вінком. До цього часу їх покладали лише на статуї богів.

       Завоювання Олександра Македонського були ґрунтом для об'єднання античної та східної цивілізацій, що зумовило економічне й культурне піднесення багатьох країн.

       На завойованих землях Олександр свідомо прагнув поширити грецьку культуру і мову.  Він запрошував греків переселятися в нові, збудовані для них, міста — такі, як Александрія Єгипетська. Александр заснував 20 міст (за деякими свідченнями понад 30) і кожне назвав своїм ім'ям. У цих містах життя було організоване за грецьким зразком: стояли храми еллінським богам, діяли театри і бібліотеки. На основі грецької культури Александр мріяв ство­рити нову світову державу, в якій панували б рівність усіх громадян, свобода, добробут.

Наслідки і результати Східного походу Олександра Македонського:

- Було знищено Перську імперію давнього ворога грецьких держав, натомість постала нова імперія Олександра Македонського, яка включала Грецію, колишні володіння Персії та частину Індії;

- Імперія Александра Македонського виявилась не життєздатною і по його смерті розпалася, частина підкорених народів здобула незалежність;

- Великі багатства накопичені перськими царями і захоплені Олександром Македонським були пущені в оборот, давши поштовх розвитку торгівлі між всіма відомими на той час країнами, що раніше розвивалися ізольовано;

- Сприяв поєднанню грецької і східної цивілізацій, культур, їх взаємообмін. Греки ознайомилися з досягненнями Сходу, у свою чергу схід перейняв здобутки греків.

V. Закріплення вивченого матеріалу

Метод «Знайди помилку»

  •               Від природи Олександр  був наділений неабиякими здібностями, його вчителем був сам Платон.
  •               Основою македонського війська була фаланга, яку створив Олександр Македонський, мріючи захопити світ.
  •               Філіп ІІ розрубав гордіїв вузол, заявивши, що він буде правити Єгиптом.
  •               Столицею Македонської імперії стало місто Персеполь, яке дуже сподобалось А. Македонському.
  •               Жителі Тір а  радо зустрічали Александра  Великого, підкорились йому.
  •               Олександр Македонський створив найбільшу державу стародавнього світу, імперію, рівної  їй не було.

 

Вправа «Коло ідей»

Уявіть, що Александр дожив до глибокої старості. Як, на вашу думку, могла б скластися доля його імперії та всього світу?

 

Отже давайте з’ясуємо чи справдились очікування, які ви висловили на початку уроку?

 

VІ.Підсумок уроку.

Оцінювання знань учнів

VІІ.Домашнє завдання.

  1. Повторити
  2. Опрацювати параграф 37.
  3. * Написати твір «Ким, на вашу думку, був Олександр Великий: мудрим правителем чи жорстоким тираном? Поясніть свою точку зору».

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Осадча Тетяна Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
14 липня 2018
Переглядів
15563
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку