УТВОРЕННЯ ОСМАНСЬКОЇ ІМПЕРІЇ

Про матеріал
- визначення причин та наслідків утворення Османської імперії за допомогою портретів перших правителів - розкриття рис характеру, дій та вчинків, всього, що об’єднало їх в одному понятті – «завойовник» і вплинуло на історичний процес. - розвиток вміння аналізувати дії правителів, бачити «позитивне» і «негативне», розуміти, що від того, хто править країною, в значній мірі залежить хід історії. - виховання гуманності і поваги до інших людей і народів, неприйняття насильства у різних формах, прагнення протистояти йому.
Перегляд файлу

ТЕМА УРОКУ: УТВОРЕННЯ ОСМАНСЬКОЇ  ІМПЕРІЇ

МЕТА:

-         визначення причин та наслідків утворення Османської імперії за допомогою портретів перших правителів - розкриття  рис  характеру, дій та вчинків, всього, що об’єднало їх в одному понятті – «завойовник» і вплинуло на історичний процес.

-         розвиток  вміння аналізувати дії правителів, бачити  «позитивне» і  «негативне», розуміти, що від того, хто править країною, в значній  мірі залежить хід історії.

-         виховання гуманності і поваги до інших людей і народів, неприйняття насильства у різних формах, прагнення протистояти йому.

ПОНЯТТЯ: «Турки-сельджуки», «турки-османи», «емір», «султан», «падишах», «халіф», «джихад», «яничари», «сипахи», «візир», «диван».

ТИП УРОКУ:урок засвоєння нових знань, формування умінь

ОБЛАДНАННЯ УРОКУ:проектор, екран, презентація, роздатковий матеріал, доступ до мережі Інтернет.

ХІД   УРОКУ :

І. Організаційна частина уроку.

ІІ. Актуалізація знань учнів: (2 хв.)

1.Які великі держави доби Середньовіччя ми вже вивчили? (можливі відповіді – «Франкська імперія», «Візантія», «Арабський халіфат», «Англія», «Франція»…)

2.Яка із вивчених нами, християнських країн, була «православною»?(Візантія).

3.Які держави утворилися шляхом завоювань і були, за своїми територіями, величезними?  (Франкська імперія, Арабський халіфат, Візантійська імперія).

Давайте згадаємо основні риси цих держав.

Вправа «Пазл»(4 хв.) або Кахут (5 хв)

Завдання: Виконати вправу «Пазл» у сервісі LearningApps, розмістити терміни відповідно до трьох країн Англії, Франції та Візантії, пояснити їх значення.

Вправа розміщена за посиланням:

https://learningapps.org/display?v=pdrkdq3bc19

Мотивація навчальної діяльності:

Пропоную вам спробувати самостійно визначити, якою буде тема сьогоднішнього уроку та про яку Середньовічну країну піде мова.

Для цього подивіться уважно на фото.

Демонстрація фото

ІІІ. Вивчення нової  теми:

Вчитель:Дійсно, сьогодні ми вивчаємо історію держави, яка теж виникла внаслідок завоювань  - Туреччини, або,  як її називали в давнину, Османської імперії.(слайд1)  Метою  уроку є розкриття причин і наслідків утворення Османської держави, але за допомогою історичних портретів її  перших  правителів, для того, щоб ви побачили, якою є роль особи в історії. Ми спробуємо проаналізувати дії султанів, вияснити, чого в них було більше -«позитивного» чи «негативного» і як це  відобразилося на долі їх власного і сусідніх народів.

    Але, спочатку, загальне знайомство з Османською  імперією та її столицею – Стамбулом.

За 600 років існування Османської імперії на її престолі змінилося близько 40 правителів - султанів.

У XIV—XV ст. у Південно-Східній Європі відбувалися події, які привели до серйозних наслідків в історії цивілізацій Заходу й Сходу. На зміну православній Візантійській імперії, що занепадала, прийшла Османська імперія — деспотична мусульманська держава, володіння якої розкинулися на трьох частинах світу. Наприкінці Середньовіччя турки-османи відіграли визначну роль в історії європейських й азіатських народів.

Як розповідає легенда, у XIII ст. 400 кибиток турків-османів, витіснених монголами із Середньої Азії, осіли в західній частині півострова Мала Азія на кордоні з Візантією, розшматованою Четвертим хрестовим походом. Спочатку виникло невелике турецьке князівство (бейлик) на чолі з беєм Османом I (1258—1324). Так був покладений початок османської історії.

(слайд 2)

   З того часу турки-османи постійно здійснювали грабіжницькі набіги на землі роздробленої Візантії. Влітку 1302 р. Осман I здобув першу велику перемогу над імператорським військом у відкритому бою. Цю подію вважають початком політичної історії турецької держави.

(слайд 3)

Проте в турецькій державі не існувало закріпленого законом беззаперечного права старшого сина на престол. Отже, будь-який син султана міг претендувати на трон. Тому історія всіх відомих султанів починається жахливими сценами братовбивства.

(слайд 4)

  Армія турок-османів складалася з полонених хлопчиків, яких виховували у мульманських традиціях – яничарів.

( слайд 5,6)

  Прочитайте уривок з історичного джерела. (слайд 7) – 3 хв.

Якими були воїни-яничари?

Хто міг стати яничаром?

     Коли турки підкорювали Сербію, поводилися досить жорстоко. Султан Мурад у 1389 році зустрівся з сербським князем Лазарем у битві на Косовому полі, у результаті Мурад загинув, а Лазар потрапив у полон. Наступник Мурада – султан БаязидІ завершив завоювання Сербії. (слайд 8)

   Протягом 14 – 16 століття турки підкорюють величезні території.

Робота з мультимедійною картою. (окрема презентація) – 3 хв.

-         Засновник держави османів – Осман І (слайд2)

-         Орхан ІІІ – розширення територій (слайд 3)

-         Мурад І – Анкара, Фракія, Македонія (слайд 4)

-         Баязид І – Держава джадарів, Ізмір, Кесарія, частина Добруджі (слайд5)

-         Мехмед І – Фессалія (слайд 6)

-         Мурад ІІ - Албанія, Адріанополь, вся Добруджа (слайд 7)

-         Мехмед ІІ – Трапензунд, Боснія і Герцеговина, Валахія, Візантія (Константинополь), Крим (слайд 9,10,11)

                    Схема «Завоювання Османської імперії ХIV — сер. XVI ст.».

Османська імперія

Європа

Азія

Африка

Болгарія

Сербія

Молдавія

Валахія

Угорщина

Месопотамія

Вірменія

Грузія

Сирія

Аравія

Єгипет

Алжир

(Згодом вся Північна Африка, окрім Марокко)

(слайд9)

Вчитель:Чому ж, туркам, здавалося б, так легко,  вдалося завоювати інші країни, створити імперію? Які причини   утворення Османської імперії?(слайд 10)

Учні: 1.Турки створили сильну армію.

2.На чолі її були наполегливі, рішучі й хоробрі полководці.

3.Інші держави були слабкі і не змогли об’єднатися проти ворога.

Вчитель:А тепер, творче завдання. Турки, як ви знаєте, мусульмани. В підручнику «Всесвітньої  історії», по якому навчаються школярі США, є таке запитання: «Що було головною метою  правителів Туреччини?» І дається відповідь: поширення впливу ісламу на інші регіони. А, як думаєте ви, виходячи з того, що ми дізналися про султанів:  вони думали, в першу чергу, про іслам, чи, все ж таки, про загарбання інших земель?

Учні : Про іслам… Про загарбання земель ( висловлюються різні думки).

Вчитель:Мені теж здається, що про загарбання, а,  вже потім, про поширення своєї віри на загарбані землі. Бо вони були класичними завойовниками. Як ви думаєте, чи могли поневолені народи змиритися з рабством? І, якщо ні, то що вони робили?

Учні:Ні, не могли. Вони повставали, боролися із завойовниками.

Вчитель:Правильно. На протязі шести століть, в різних кінцях Османської імперії відбувалися повстання. Ми вивчимо ці події в старших класах. Дізнаємося, з історії України і про боротьбу, яку вели із турецькими завойовниками наші предки – запорізькі козаки. Османська імперія, врешті-решт, ослабла і втратила  все, що завоювала.

Але найбільшого розквіту Османська імперія досягла саме у роки правління султана Мехмеда ІІ.

Розгляд схеми: «Правління в Османській імперії» (слайд 11)

Розгляд схеми: «Стани суспільства в Османській імперії)  (слайд 12)

Робота з поняттям «ДЕСПОТІЯ» - створення синкану (слайд 13) – 4 хв.

Приклад:

Деспотія

Жорстока, одноосібна

Притискає, завойовує, керує

Правління однієї особи

Тиранія

1453 рік – падіння Константинополя (слайд 14,15).Відео. – 2 хв.

Захоплення Константинополя й загибельВізантіїзмінилиспіввідношення сил міжхристиянською та мусульманськоюцивілізаціями. (слайд 16)

Установлення османського панування в Південно-Східній Європі призвело до численних страждань балканських народів, які на кілька століть потрапили під турецьке ярмо. Виникла могутня Османська імперія, на яку мали зважати держави Європи й Азії. Османи підкорили собі традиційні маршрути торгівлі, якими до Європи надходили товари cхідних країн. Колишні господарі Середземного моря — Генуя й Венеція — втратили свої позиції. Європа була змушена шукати нові шляхи до багатств країн Сходу. (слайд 17)

   ІІІ. Закріплення знань(фронтально) 1. Коли утворилася Османська держава? 2.Хто був її засновником? 3.Назвіть перших турецьких правителів. 4.Хто із них став вперше став зватися султаном? 5.Які особисті якості допомогли султанам створити власну державу і завоювати інші землі? 6.Які держави чи землі були захоплені султанами на протязі ХІV-XV століть? 7.Назвіть дві найбільш відомі битви, які допомогли туркам завоювати Балканський півострів. 8. Хто завоював Константинополь? 9.Хто став зватися першим падишахом?10.Чому створена турками-османами імперія не змогла існувати вічно?  - 4 хв.

IV.Оцінювання активності та знань на уроці: Вчитель називає найбільш активних учнів, оцінює їх знання.

Рефлексія. Продовжити речення: - 2 хв.

-         На уроці я дізнався….

-         Мені сподобалось….

-         Я хочу дізнатися більше про…

IV.Домашнє завдання:

Параграф 28, питання 1-4 письмово. (слайд 18)

 

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Boronylo Oksana
Додано
26 листопада 2023
Переглядів
416
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку