Тема: Утворюю слова за допомогою префіксів .
Мета: дати поняття про префікс як значущу частину слова;ознайомити учнів з роллю префіксів у словах, їх словотворчою функцією; вчити з’ясовувати лексичні значення слів з найуживанішими префіксами;формувати вміння утворювати нові слова за допомогою префіксів;
удосконалювати вміння визначати частини слова за алгоритмом;розвивати критичне мислення, усне та писемне мовлення, уміння аналізувати, зіставляти, узагальнювати, робити висновки;сприяти розвитку навичок самооцінювання; виховувати культуру спілкування на уроці, інтерес до вивчення рідної мови, радість від пізнання нового, згуртованість, взаємодопомогу.
Обладнання: індивідуальні картки, сигнальні картки, слайдова презентація, підручник з української мови для 3класу Нуш
Тип уроку: Урок засвоєння нових знань
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
1.Працюватимемо старанно,щоб почути у кінці,що всі учні 3-А класу – молодці
2.Правила уроку:
Сидимо-рівно,пишемо каліграфічно,слухаємо-уважно,відповідаємо-точно.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1.Вступне слово вчителя.
Наша мова багата і милозвучна.Її слова складаються з частинок,наче мозаїка з камінців.І щоб мова була по-справжньому яскравою і живою,мало вміти збирати ці камінці в купу,потрібно ще й навчитися викладати з них візерунки
2.Метод «Незавершене речення»
Який розділ ми почали вивчати?(будова слова)
Слова як будиночки складаються з маленьких частинок.Давайте пригадаємо, з яких?
Змінна частина слова називається…(закінченям)
Частина слова без закінчення……(основою)
Спільна частина споріднених слів(спільнокореневих) називається….(коренем)
3. Хвилинка каліграфії
ІІІ.Мотивація навчальної діяльності учнів
Давайте прояитаємо тему нашого уроку. «Утворюю слова за допомогою префіксів ».Що це означає?
ІV.Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.
1.Ознайомлення із словотворчою роллю префіксів
Йти-ви-, за-,пере-,зі-,ді-.Де стоїть префікс у словах?Чи змінив префікс значення слова йти?
Отже, за допомогою префіксів ми змогли утворити нові слова.Ось чому префікс має словотворчу роль в українській мові.Записуємо слова у зошит і позначаємо префікси.
2.Фізкультхвилинка
3.Робота в парах:позначити префікс у словах – переліт, запис, вимір,пролісок,підбіг,прекрасний (взаємоперевірка)
4.Робота з підручником :Впр.1 ст.53
Впр.2 ст.53 утворити найбільше слів із префіксом -пере-
Впр.4 с.53.
V.Узагальнення та систематизація знань, умінь і навичок
1.Гра «Аукціон»
-Прдається словоі за допомогою префіксів утворити нові слова(Записані префікси на дошці:дається 1 хв.
Роз-,при,на-,без-,ви-,до-,пере-.
Скласти речення на вибір зі словом
2.Гра»Впізнай слово за префіксом»
йшли,перейшли,підводний,мова,приїхати,розмова,летіти,відпочити
3.Гра»Асоціація»
-мій корінь міститься у слові дідусь,а префікс мій шукай у слові праліс(прадід)
-мій корінь ховається у слові захід,а префікс у слові перейти(перехід)
4.Хвилинка-цікавинка. «Префікс» з латинської мови перекладається або означає той,що стоїть попереду.Наша мова нараховує понад сто різних префіксів.
5..З’єднайте стрілочкою вислів із значенням (робота із фразеологізмами)
Набрати в рот води |
запам’ятати |
Викинути з голови |
замовкнути |
Зарубати на носі |
забути |
6.Гра «Утвори слово»: хлопчики зі словом-ліпити, а дівчатка-ходити (за-,від-,до-,при-.)
VI.Підсумок уроку
1.Гра»Хто я?»
Я стану перед коренем,
Я ніби голова.
І залюбки утворюю
Нові й нові слова(префікс)
2.Рефлексія
Метод «Інтерв’ю за три кроки»
Сьогодні на уроці ми……
Що повторили, закріпили і що нового вивчили?.....
Що таке префікс?
Префікс -значима частина слова,що стоїть перед коренем і служить для творення нових слів або форм слова;приросток.
VII.Домашнє завдання
Вправа 8 с.54