Тема. Уявлення про десяткові дроби.
Мета: формувати поняття про десятковий дріб; уміння записувати й читати десяткові дроби, спираючись на знання розрядів десяткового дробу.
Тип уроку: засвоєння знань і вмінь.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
Усні вправи
[3 5 14: маємо 5 сотень замість однієї, отже, збільшиться на 4100=400; маємо один десяток замість п'яти, отже, зменшиться на 4 10=40, тому взагалі збільшиться на 360].
2) Яку частину тонни становить 1 кг, 5 ц, 346 кг?
3) Яку частину квадратного метра становить: 1 дм2, 8 см2?
[1)1 см = м, 3 дм = м, 4мм = м;
2) 1 см = м, 5 ц = т, 346 кг = г;
3) 1 дм2 = м2, 8см2 = м2.]
II. Формування знань
Оскільки в 5 класі поняття десяткового дробу розглядається після поняття звичайного дробу, формування уявлення про десятковий дріб базується на уявленні про звичайні дроби, а саме десятковий дріб розглядається як «скорочена» форма запису звичайного дробу, тобто запис, в якому знаменник відсутній і знаменником якого є степінь числа 10. (Вимагати від учнів заучувати визначення, що дано в підручнику нас. 190не слід) Тому відразу слід звернути увагу на два моменти:
1) Десятковим дробом можна записати як правильні дроби ( = 0,3;
= 0,07), — тоді в цілій частині ми маємо 0 (нуль цілих), так і неправильні дроби, (попередньо виділивши в них цілу частину, і мішані числа ( = 4 = 4,3).
2) Під час запису звичайного правильного дробу десятковим необхідно
одразу перевірити, чи співпадає кількість цифр чисельника із
кількістю нулів знаменника (якщо ні — дописати необхідну кількість
нулів перед чисельником у дробовій частині).
При цьому учні часто не розуміють, що означає «приписати нуль перед чисельником у дробовій частині десяткового дробу.
Тому для попередження такого моменту можна запропонувати учням завдання:
1) Запишіть число 17. Допишіть два нулі перед числом 17; нуль після числа 17.
2) У запису 0,17 назвіть цілу та дробову частину. Допишіть один нуль (два нулі) перед числом 17 у дробовій частині.
3) Запишіть у вигляді десяткового дробу: ; ; ; .
4) Прочитайте десяткові дроби: 1,6; 12,8; 5,24; 6,325; 0,5; 0,05; 0,005. Друга частина теми присвячена питанню розрядів десяткових дробів.
Важливість цього питання полягає в тому, що, засвоївши будову десяткового дробу розрядами, учні не будуть припускатися помилок під час перетворення звичайного дробу на десятковий. Щоб полегшити засвоєння цього питання, можна запропонувати учням декілька пропедевтичних вправ.
1) останню цифру; 2) передостанню цифру; 3) всі цифри числа.
Після виконання вправ учні самі можуть здогадатися, що десятковий дріб також є позиційним записом (кожна цифра має певне значення залежно від того, на якому місці (в якому розряді) в запису десяткового числа вона стоїть) і назви розрядів: 1-й розряд після коми — десятих, другий — сотих, третій — тисячних і т. д. (тобто назви «повторюють» назви розрядів натурального числа).
III. Закріплення знань та формування вмінь
На цьому уроці учні розв'язують базові завдання на запис і читання десяткових дробів. Слід зауважити, що під час виконання вправ на запис числа, записаного словами десятковим дробом, поданий у підручнику текст краще читати вчителю, роблячи, де потрібно, паузу.
Учням пропонується розв'язати вправи: №№ 770 (1-10); 771 (усно); 773; 775 (1-8); 777.
IV. Підсумок уроку
Учитель ще раз нагадує учням, що на уроці вони познайомились зі «скороченою формулою» запису деяких дробів (мішані числа) і (як і під час виконання домашнього завдання) вчилися записувати і читати десяткові дроби.
V. Домашнє завдання
п. 27, №№ 722 (1-8); 774 (1-3); 776 (1-6); 778.