Уявлення про слова, які називають дії предметів. Урок української мови 2 клас.

Про матеріал
Розробка спрямована на формування в учнів 2 класу уявлення про слова, які називають дії предметів. Урок, який допоможе розвинути культуру мовлення учнів та виховає бажання надавати допомогу слабшому.
Перегляд файлу

Конспект уроку з української мови (2 клас)

Тема. Уявлення про слова, які називають дії предметів.

Тип уроку. Урок формування вмінь та навичок.

Форма проведення уроку: дидактична гра «Допоможемо Попелюшці».

Форма навчальної діяльності: робота в групах.

Ключові компетентності (загальнопізнавальні цілі):

-                сформувати уявлення про слова, які називають дії предметів;

-                виховувати бажання надавати допомогу слабшому;

-                розвивати культуру мовлення учнів.

Компетентності, які випливають із конкретизованих навчальних цілей:

Предметна:

                визначає слова — назви дій у реченні;

                наводить приклади дієслів;

                ставить питання до визначеного дієслова;

                утворює дієслова від інших частин мови;

                складає і записує розповідь, використовуючи малюнок та опорні дієслова.

Особистісна:

                приймає рішення щодо вирішення визначеної проблеми;

                розвиває комунікативні вміння у процесі виконанні групових завдань;

                оцінює власний внесок у роботу групи.

Соціальна:

                вміє співпрацювати в групі.

Навчально-методичне забезпечення уроку: робочі зошити та ручки, олівці для учнів, конверт із листом від Попелюшки; плакат із кількістю завдань, які необхідно виконати; картки із завданнями для роботи в групах; надувний м’яч; кар- тка для самоаналізу роботи в складі групи.

   

План уроку:

І.    Читання вчителем казки з метою визначення теми уроку.

II.   Постановка ігрового завдання шляхом читання листа. Ш.  Виконання ігрових дій учнями:

1.                       Складання та записування речень з двох слів за малюнком.

2.                       Визначення дієслів у реченнях.

3.                       Наведення прикладів дієслів учнями. Гра «Впіймай м’яч».

4.                       Утворення дієслів від інших частин мови.

5.                       Імітування рухів тварин після відгадування загадок про них.

6.                       Складання розповіді за опорними дієсловами.

 

IV.        Підведення підсумків гри.

V.            Підведення підсумків уроку та повідомлення домашнього завдання.

Зміст та завдання уроку

             І.      Читання      вчителем       казки      з      метою       визначення      теми

уроку.

-       Сьогодні на уроці ми вивчимо з вами нові слова, а як, ви дізнаєтеся, коли прослухаєте цю казку.

Володя, мій маленький товариш, дуже любить казки і часто просить мене прочитати йому їх. Одного разу він прийшов до мене і говорить:

-       Не хочу старої казки! Хочу послухати нову.

-       Ну що ж, — сказала я, — нову, так нову. — І тричі плеснула в долоні.

Володя став таким маленьким, що опинився на сторінці своєї улюбленої книжки. Відкрию вам секрет: тепер він може розмовляти не тільки з казковими героями, але й з кожним словом, з кожною частиною мови, з кожним розділовим знаком.

-       Що це за шум? — здивувався Володя.

Це сперечаються між собою частини мови: хто з них найголовніший, без кого і казка — не казка. Хлопчик підійшов ближче. Послухаймо і ми, чим закінчилася суперечка.

-       Я, — говорить слово, що називає предмет, — найважливіше за всіх.

Подивіться: разом зі мною і ріпка, і дід, і внучка, і мишка, і Колобок, і Попелюшка, і травичка, і вовк, усі герої і предмети — усе це ми, слова — назви предметів. Усім на все вказую і про все розказую, хто це або що це.

-       Ха-ха-ха! — розсміялися слова, що означають ознаку. — Подумаєш! А який би був казковий світ без нас? Ви ніколи не впізнали б ні Червону Шапочку, ні кришталеві  черевички, ні Синю Бороду. Усе було би сірим, одноманітним.

-       Сперечайтеся, сперечайтеся, — обізвалися слова, що називають дії предметів.

— Без нас все одно пропадете.

-       А хто це такі, ті слова? — втрутився в розмову Володя.

-       Ми? — засміялися слова-дії. — Зараз ти про це дізнаєшся.

Сказали і пропали.

І раптом... всі герої казок завмерли. Колобок не котиться не співає свою пісню. Попелюшка не їде на бал, а Іван Царевич не шукає Царівну-жабу, Мальвіна не навчає Буратіно, князь Гвідон не рятує Царівну-Лебідь від злого Чаклуна, ніхто не сміється, не розмовляє, не думає, навіть сонечко не світить. Ніхто нічого не робить. Ніби все зачаклувала зла Чаклунка.

Володі стало страшно.

-       Що ж робити? Як повернути слова — назви дій? — звернувся до мене по допомогу хлопчик.

-       А ти вимов тричі питання-закликання: «Що робити? Що роблю? Що зробити? Що робив? Що роблять?» і накажи їм «Працюйте».

Володя так і зробив. Не встиг він проговорити останнє слово, як все запрацювало. Хто ж зміг здійснити це чудо? І тут хлопчик зрозумів, що це слова, що називають дії предметів що без них ніхто не може обійтись. Це та частина мови, яка означає дію предмета і відповідає на питання Що робити? Що робить? Що робив?

Що роблять? тощо.

Сподобалась Володі казка, - А вам, діти?

-       Отож, які слова ми сьогодні вивчатимемо? (Слова, які називають дії предметів).

                II.      Постановка ігрового завдання шляхом читання листа.

             Стукіт у двері.                                                                  ;

-       Прошу хвилинку почекати — хтось стукає у наші двері. Вчитель відкриває двері, їй віддають листа.

-       Діточки,      до      нас    прийшов     лист, на      ньому          так     і   записано:

«Учням 2-А класу». Прочитаємо, що в ньому?

             -      

Доброго дня, учні 2-А класу!

Я дізналася, що ви дуже добрі та чуйні діти, а тому зможете допомогти мені у моєму нещасті. Зла мачуха та мої сестри знову поїхали на бал, а мені завдали виконати силу-силенну завдань, які я ніяк не зможу сама виконати. Адже через роботу по дому я ніколи не

навчалася у школі.

Мачуха знає, що я не зможу виконати її завдання. А мені від цього дуже прикро, адже я так хотіла потрапити на королівський бал, там так гарно і весело, а ще можна багато танцювати! Діти, допоможіть

мені, будь ласка.

 

-Цікаво, а хто нам міг написати такого листа?

-Діти, я не знаю, що нам тепер робити... Ми повинні були сьогодні вивчати слова назви дій, а Попелюшка дуже сподівається на нашу допомогу, тому шкода її засмучувати ще більше. Що ж нам робити?

-Домовились, слова — назви дій ми ще встигнемо вивчити, а Попелюшці потрібно неодмінно допомогти потрапити на бал.

-Подивіться, у конверті я ще знайшла таку схему із кроками (Додаток 1). Так це ж і є ті завдання, які хитра мачуха придумала для Попелюшки. Починаємо їх виконувати?

             III.               Виконання ігрових дій учнями:

             1.             Складання та записування речень з двох слів за малюнком.

-Перше завдання, яке нас чекає, наступне (Додаток 2).

-У кожній групі є картка із малюнком. Розгляньте малюнок і скажіть, хто що робить.

-Складіть і запишіть у свій зошит речення з двох слів за зразком. Поставте питання до слів, які називають дії предметів.

             2.              Визначення дієслів у реченнях.

-                Ми правильно виконали перше завдання, тепер можемо допомогти

Попелюшці у виконанні другого завдання (Додаток 3.)

-                Прочитайте речення, які записала зла мачуха для Попелюшки. Відшукайте у них слова — назви дій і запишіть їх ) у своєму зошиті.

Речення для визначення у них дієслів:

Попелюшко, поки ми танцюватимемо на святі, ти:

1.       Набери у річці і принеси свіжої води.

2.       Позамітай у хаті.      

3.       Відділи просо від маку.

4.       Приготуй вечерю.

5.       Вимий брудний посуд.

6.       Витопи піч, щоб у хаті було тепло, коли ми приїдемо.

 

                3.      Наведення прикладів дієслів учнями. Гра «Впіймай м’яч».

-   Прошу всіх встати у коло.

-   А тепер ми з вами трошки відпочинемо.

-   В мене в руках м’яч. Ми кидатимемо його один одному. 

-   Той, хто впіймає м’яч, повинен відразу сказати своє дієслово.  

-   Той, хто назве слово іншої частини мови, виходить із гри.

 

4.        Утворення дієслів від інших частин мови.

-            Настала черга виконати третє завдання злої мачухи (Додаток 4).

-            Від слів — назв предметів утворити і записати слова — назви дій.

Робота — .................

Чари — ................ 

Танок — .............. 

Взуття — .................

-            Діти, чи мають всі записані вами слова якесь відношення до Попелюшки?

-            Доведіть.

5. Імітування рухів тварин після відгадування загадок про них.

-           Як виявилось, наша Попелюшка дуже добра дівчина і дуже любить тварин. Тварини теж люблять Попелюшку і завжди їй допомагають виконати накази мачухи.

-           Відгадайте загадки, які ж тварини допомагають Попелюшці. -     Але відгадку не говоріть, а зобразіть рухами.

Вірно людям я служу, їм дерева стережу,

Дзьоб міцний і гострий маю.

Шкідників ним здобуваю.           (дятел)

 

В темнім лісі проживає, Довгий хвіст пухнастий має. їй на місці не сидиться,

А зовуть її...                    (лисиця)

 

Сам вечірньої години

Заховавсь за кущ калини

Та на дуду голосну

Грає пісню чарівну.        (соловейко)

 

Гостроносий і малий.

Сірий, тихий і незлий.

Вдень ховається. Вночі

Йде шукать собі харчі. 

Весь із тонких голочок.

Як він зветься?                (їжачок)

 

Маленьке, сіреньке, хвостик, як шило...       (мишка)

 

Довгі вуха, куций хвіст.

Невеличкий сам на зріст. (зайченя)

6. Складання розповіді за опорними дієсловами. - І, нарешті, ми можемо виконати останнє завдання.

-Розгляньте малюнок, який є на картці (Додаток 5).

-Прочитайте дієслова, підписані під малюнком.

-Складіть свою розповідь про Попелюшку за малюнком              У розповіді використайте подані дієслова.

-Свою розповідь запишіть на аркуші під малюнком.  

-Не забудьте підписати авторів твору. 

-Чи є бажаючі прочитати вголос свою розповідь?

 

IV. Підведення підсумків гри.

-Всі завдання для Попелюшки ми виконали. Молодці. Сподіваюсь,   Попелюшка задоволена вашою роботою так само, як і я.

-Але давайте оцінимо роботу в кожній групі (Додаток 6).

-У вас на партах є намальований торт. Прошу поділити його на частинки в такий спосіб, хто як працював на уроці. Той, хто виконував найбільше роботи, має право відділити для себе найбільший шматок, хто працював найменше — найменший.

-Прошу на кожному шматку написати ім’я учня, якому він належить. V.           Підведення підсумків уроку та повідомлення домашнього завдання.

 

 

Додаток 1 Люба Попелюшко, виконай ці завдання, поки ми відпочиваємо.

 

 

image

Мачуха і сестри, які тебе люблять

Додаток 2 - Розгляньте малюнок і скажіть, хто що робить.

image

 

-Складіть і запишіть у свій зошит речення з двох слів зазразком. Поставте питання до слів, які називають дії предметів.

З р а з о к:

Пташка (що робить?) літає.

Додаток 3

-Прочитайте речення, які записала зла мачуха для Попелюшки.

Відшукайте у них слова — назви дій і запишіть їх у своєму зошиті.

image 

Додаток 4 - Від слів — назв предметів утворіть і запишіть слова — назви дій.

Робота — .............. 

Чари — ............. 

Танок — ............ 

Взуття — .............. 

 

 

 

Додаток 5 - Розгляньте малюнок.

-Прочитайте дієслова, підписані під малюнком. 

-Складіть свою розповідь про Попелюшку за малюнком.

У розповіді використайте подані дієслова.

-Свою розповідь запишіть на аркуші під малюнком.

-Не забудьте підписати авторів твору.

 

pdf
Додано
17 жовтня
Переглядів
143
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку