Узагальнення до розділів
«Перша світова війна. Війни та революції», «Облаштування повоєнного світу»
Мета:
-
повторити зміст мирних договорів, які були укладені з переможеними державами після Першої світової війни; рішення Вашингтонської, Генуезької, Гаазької конференцій; проблеми післявоєнного врегулювання, причини і наслідки Першої світової війни;
-
розвивати логічні та комунікативні компетенції учнів (вміння аналізувати, оцінювати, користуватися науковою термінологією, вміння працювати в групах, висловлювати свою думку, аргументувати);
-
удосконалювати вміння і навички учнів працювати з історичною картою;
-
прищеплювати інтерес до вивчення всесвітньої історії.
Тип уроку: узагальнення та систематизації знань
Форма проведення: вікторина, робота в групах
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Метод «Ромашка Блума»
-
Пелюстка проста – Коли відбулася Перша світова війна? Скільки країн було в неї втягнуто?
-
Пелюстка уточнювальна – Ви вважаєте цю подію справді знаковою у житті суспільства?
-
Пелюстка пояснювальна – Як саме Перша світова війна змінила суспільство?
-
Пелюстка творча – Як ви вважаєте, чи можна було уникнути цієї війни? Як саме?
-
Пелюстка оцінювальна – Які уроки із Першої світової війни винесло людство? Чи були вони ефективні?
-
Пелюстка практична – Для чого нам сьогодні знати про Першу світову війну?
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА ОЧІКУВАНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ
Очікувані результати
Після уроку учні зможуть:
-
узагальнити та систематизувати знання з теми;
-
характеризувати основні події, що вивчались, складати портрети історичних діячів;
-
тлумачити та застосовувати основні поняття і терміни теми.
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Робота з картою
Проаналізуйте карту «Перша світова війна 1914–1918 рр.», виконайте завдання.
1. Назвіть держави разом з колоніями, що входили до складу військово-політичних блоків:
а) Антанти;
б) Четверного союзу;
в) зберігали нейтралітет у війні.
2. Назвіть континенти та країни, на території яких велися воєнні дії.
3. З’ясуйте, на яких морях та океанах відбувалися воєнні дії.
Вікторина
-
Коли розпочалася Перша світова війна? (1 серпня, 1914 р.)
-
Назвіть ім'я автора плану блискавичної війни (Шліффен)
-
Перелічіть країни — учасниці Троїстого союзу й Антанти.
-
Що стало приводом до розв'язання Першої світової війни?(убивство в Сараєво)
-
Які країни першими вступили у війну? (Австро-Угорщина та Сербія)
-
Причиною оголошення Великою Британією війни Німеччині стало порушення … (нейтралітету Бельгії)
-
Росія вийшла з війни після підписання … (Брест-Литовського мирного договору)
-
Насильницьке приєднання, загарбання однією державою території іншої держави (або народу) з порушенням міжнародного права (Анексія)
-
Договір, укладений 6. 02. 1922 р., який передбачав принцип «відкритих дверей» у Китаї за умов збереження його незалежності та територіальної цілісності («Договір дев’яти»)
-
Переведення економічного, суспільно-політичного життя країни з мирного на військове, нарощування військової могутності держави (мілітаризація)
-
Тактика ведення війни, коли воюючі армії не проводять активних, широкомасштабних дій на фронтах, натомість змінюють свої позиції та обмежуються короткими атаками зі змінні успіхом (позиційна війна)
-
Договір між США, Великою Британією, Францією, Японією та Італією, укладений 6 лютого 1922р. з метою військово-морських озброєнь та змін на користь США («Договір п'яти»)
-
Попередня угода між воюючими сторонам яка фіксує основні положення майбутнього мирного договору: умови припинення війни, територіальні зміни, встановлення майбутніх кордонів, обмін військовополоненими тощо (Прелімінарне перемир’я)
-
Підсумком якої битви став остаточний провал плану «блискавичної війни»? (битва на Марні, вересень, 1914 р.)
-
Коли і ким вперше було застосовано нові бойові машини – танки? (бій на р. Соммі, липень-вересень, 1916, англійці)
-
Договір, який уклали США, Велика Британія, Франція та Японія 13 грудня 1921р., що передбачав недопущення в колоніальних і залежних країнах національно-визвольного руху («Договір чотирьох»)
-
Що стало приводом вступу у війну США? (затоплення лайнера «Лузитанія»)
-
Мирна угода (мирний договір), укладена з одні противником з воюючого блоку без відома або згоди союзників. Як правило, одна зі сторін, яка уклала такий договір, зазнає суттєвих матеріальних збитків та територіальних втрат (сепаратний мир)
-
Генерал, що керував військово-стратегічною наступальною операцією проти австро-угорських та німецьких військ у Східній Галичині в 1916р. (Брусилов)
-
Платіж переможеної держави державі-переможниці (Контрибуція)
-
Коли було підписано Комп’єнське перемир’я? (11 листопада, 1918 р.)
-
Назва колишніх колоніальних володінь Німеччини та Османської імперії, які були передані Лігою Націй під управління країнам-переможницям на підставі мандату (Мандатні території)
-
Міжнародний договір політичного характеру, який укладений 27 серпня 1928р. в Парижі 15 державами про засудження війни як засобу врегулювання міжнародних конфліктів та відмову від неї для вирішення світових проблем («Пакт Бріана — Келлога»)
-
Антивоєнний рух, який виник ще наприкінці XIX ст. в окремих країнах і набув міжнародного масштабу після Першої світової війни (Пацифізм)
-
Після отримання ультиматуму від австро-угорського уряду сербське керівництво одразу звернулося по допомогу до … (Росії)
-
Окупація франко-бельгійськими військами в січні — вересні 1923 р. Рурського басейну та Рейнської області через невиконання Німеччиною поставок в рахунок репарацій (Рурський конфлікт)
-
Відшкодування переможеною у війні державою матеріальних збитків у грошовій або іншій формі державі-переможниці (репарації)
-
Паризька мирна конференція була урочисто відкрита … (18 січня 1919р.)
-
Рапалльський договір між РРФСР та Німеччиною укладено … (16 квітня 1922р.)
-
Сучасники називали його «батьком перемоги, руйнівником міністерських кабінетів, тигром в потилиці». Він був головою Паризької мирної конференції (Клемансо)
-
Він запроваджував якісно нові принципи в міжнародних відносинах, був одним із засновників Ліги Націй, але його країна не увійшла до її складу (Вільсон)
-
Яка битва Першої світової війни отримала назву «Верденська м'ясорубка»? (битва під Верденом на території Франції, яка тривала з лютого по грудень 1916 р. між військами Антанти та Четверного блоку)
Робота в групах
Група 1. Які основні положення Версальсько-Вашингтонської системи позитивно вплинули на розвиток міжнародних відносин?
(Версальсько-Вашингтонська система заклала основи післявоєнних міжнародних відносин. Її створення забезпечило вихід з війни, дозволило розрядити післявоєнну напруженість та закласти основу для відносно стабільних міжнародних відносин у 20-ті роки. Рішення Паризької та Вашингтонської конференцій включали нові положення у міждержавних відносинах — це і визнання права на самовизначення народів, і відмова від війни як засобу розв’язання конфліктів. Важливою подією стало створення Ліги Націй. Були прийняті позитивні рішення щодо Китаю)
Група 2. У чому полягала слабкість і суперечливість Версальсько-Вашингтонської системи договорів?
(Версальський договір принижував державну та національну гідність Німеччини, створюючи передумови для зростання реваншизму в цій країні. СРСР тривалий час перебував у міжнародній ізоляції, що негативно позначилося на міжнародних відносинах. Держави-переможці довільно поділили території в Європі та колонії в Азії, Африці. Так в Європі з’явився цілий ряд держав із взаємними претензіями одна до одної. Німеччина претендувала на території Польщі, Чехословаччини. Угорщина — на території Румунії та Югославії. Болгарія — на території Румунії та Греції. Суверенітет Китаю був лише формальним. Це створювало атмосферу нестабільності та напруженості)
Група 3. Які рішення міжнародних конференцій, положення договорів та пактів сприяли покращенню міжнародних відносин в 20-ті роки, а які посилювали напруженість у відносинах між державами?
(Плани Дауеса та Юнга, що були спрямовані на врегулювання проблеми репарацій; рішення Лозаннської конференції, які поклали край суперечкам з Туреччиною; Рейнський гарантійний пакт, котрий забезпечував недоторканність кордонів між Францією, Бельгією та Німеччиною; пакт Бріана–Келлога; договір про створення Ліги Націй)
Група 4. Чи могла Версальсько-Вашингтонська система договорів запобігти новій світовій війні?
(Ця система містила в собі загрозу нової війни)
Завдання «Відгадай битву»
-
…Зліва від нас були розташовані французькі колоніальні частини. Цим нещасним, мабуть, канадці зобов’язані своєю поразкою цього дня. Вдалині ми побачили хмару, що зростає, неначе з-під землі. Це була червоно-зелена хмара, і вона збільшувалася в об’ємі у міру просування. Вона нагадувала туман, але такий, що притискався до землі, заввишки не вище за два метри, що заповнює кожну щілину і ямку в землі. Ми не знали, що це таке… (Битва на Іпрі)
-
У простір від землі до самого піднебіння увірвався гуркіт розривів і заповнив його від горизонту до горизонту. Цей гуркіт вивергали сталеві глотки важких снарядів, гаубиць і мортир, скорострільні польові гармати, міномети і кулемети, які своїм пронизливим «так-так-так» прорізали гуркіт снарядів крупного калібру… і так година за годиною, день за днем… не було місця, не було укриття, куди б не проник цей ураган звуків. («Верденська м’ясорубка»)
-
…15 вересня англійці вперше застосували в бою танки. незважаючи на те, що танків було лише 18, вони мали величезний психологічний тиск на німецьку піхоту. Англійці за 5 годин змогли пройти 5 кілометрів, тобто більш ніж за 10 днів до цього (за іншими даними — 2 км за 3 години)… (Битва на р. Соммі)
-
…4 червня на фронті від Луцька до Чернівців почався масований наступ армій Південно-Західного фронту, який тривав до 20 вересня 1916 р. Перевершуючи супротивника в піхоті в 2–2,5 раза, артилерії — в 1,5–1,7 раза, російські війська досить легко прорвали оборону австро-угорських формувань і вже 7 червня взяли Луцьк, а 18 червня — Чернівці. (Брусиловський прорив)
Завдання «Про що йдеться в уривку»
-
Бернард Шоу зазначав: «П’ять місяців переговорів дуже схожі на історію про «десятьох маленьких індіанців», які внаслідок різних пригод зникають один за одним, доки, врешті-решт, десятий залишився один! Хіба ми не бачили, як спочатку засідала Рада десятьох, потім Верховна Рада п’яти, після — Рада чотирьох і, нарешті, Рада трьох, та сама, якій натовп зараз аплодує? Вони й є будівничими нової Європи». (Паризький договір)
-
Німецька держава та РРФСР у подальшому відмовляються від відшкодування їхніх воєнних витрат, так само, як і від відшкодування воєнних збитків, іншими словами, тих збитків, що були завдані їм та їхнім громадянам у районах воєнних дій внаслідок заходів, включно зі здійсненими на території супротивної сторони реквізиціями. (Рапалльський договір)
-
Високі Договірні Сторони, беручи до уваги, що для розвитку співпраці між народами та для гарантії їх миру та безпеки важливо прийняти деякі зобов’язання: не вдаватися до війни; підтримувати у повній гласності міжнародні відносини, засновані на справедливості й честі; суворо дотримувати розпорядження міжнародного права, що визнаються відтепер дійсним правом поведінки урядів встановити панування справедливості й сумлінно дотримуватись договорів та зобов’язань у взаємних відносинах, — приймають існуючий Статут. (Ліга Націй)
V. ПІДСУМКИ УРОКУ
Вправа «Три найважливіші»
Запишіть в зошит три найважливіші (до всього розділу):
-
Імені
-
Події
-
Поняття
-
Почуття
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підготуватись до тематичного оцінювання