«Числівник як частина мови. Числівники кількісні й порядкові»

Про матеріал
Тренувальні вправи, ребус, диктант, творче конструювання, кодоване письмо систематизують знання учнів з теми «ЧИСЛІВНИК», допоможуть при використанні його під час виконання різних завдань, вправ, заповнення таблиць, написання творчих робіт, розвитку мовлення, творчої уяви школярів. Матеріал укладено відповідно до оновленої програми з української мови та нового Українського правопису.
Перегляд файлу

Тема уроку: «Числівник як частина мови. Числівники кількісні й порядкові»

Мета: сформувати уявлення учнів про числівник як частину мови; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити числівники в текстах, визначати їх роль у реченнях; розвивати творчі вміння використовувати числівники у власних висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу, виховувати естетичні почуття, зацікавленість скарбами народної мудрості.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.  

                                                       

                                                   Перебіг уроку

 

І. Актуалізація опорних знань

 

1. Слово вчителя

 

 2. Бесіда.

- Що вивчає морфологія?

- З якими частинами мови ми вже познайомилися?

-Навести приклади.

 

 3. Вправа «Винахідник».

  Записати наведені слова, поставити до них питання, визначити до якої частини мови вони належать.

 

П’ять, четвірка, семикілометровий, подвоїти, двоє, двійка, потроїти, дванадцятиповерховий, ушестеро, по-третє.

 

4. Гра «Розгадай ребус»

 

Пі 2 л - підвал

100 янка - стоянка

Мі 100 - місто

Г 1 а - година

Смор 1 а - смородина

Ві 3 на – вітрина

Під 3 мати – підтримати

Ак 3 са – актриса.

 

II. Мотивація навчальної діяльності

  1. Оголошення теми й мети уроку.

ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

      1.Що називається числівником?

2.На які питання відповідає числівник?

3.Привести приклади числівників?

     4.На які групи за значенням поділяються числівники?

2. Завдання 450. Прочитайте текст, виписати числівники. Напишіть над кожним числівником, на яке питання він відповідає.

3.  Записати словами свою дату народження.

3.Розподільчий диктант

Сто, перший, вісім, двадцять, сороковий, двадцять сьомий, чотири, шостий, десята, п’ятдесят, шістсот, п’ятнадцяте, четверо, сімдесятий, багато.

Творче конструювання

Замініть подані слова числівниками і запишіть їх:

 Пів року – шість місяців

 чверть години – пятнадцять хвилин

 полудень – дванадцята година

 дюжина – дванадцять

 

Фізхвилинка (Руханка «Паляниця»)

 

Запишіть загадки, визначте числівники.

 

Вкажіть до яких розрядів належать. Працювати будемо в зошитах і на дошці.

 

Є деревце – не полінце, шість дірочок має, весело співає   (сопілка)

Один кінь тягне двадцять бричок    (потяг)

 Плету олівець на четверо овець, а п’ятий акремо                (рукавиця)

   

Приклади:

До 5 додати 7 і поділити на 3=?;

Від 10 відняти 4 і додати 6 =?

 

Кодоване письмо

 

Вибрати й записати тільки цифри потрібних речень: у першу колонку з кількісними числівниками, у другу з порядковими.

 

  1. П’ять разів засумнівайся, а тоді до діла збирайся.
  2. Розумна голова прогодує краще, ніж п’ятдесят лінивих рук.
  3. Живи, працюй до сьомого поту.
  4. Хай вишня викидає цвіт і двісті літ, і триста літ.
  5. Ще треті півні не співали...

 

 

4. Хвилинка-цікавинка

                         «Казка про Одиничку чи Один»

А ось клітинка – хатинка Одиниці. У цій хатинці одна кімната. Усе у ній на своєму місці. Посеред кімнати один стіл, біля нього – один стілець, у куточку побіля вікна – одне ліжко, коло нього – одна тумбочка. А на стіні висить одна полиця, де лежить одна книжка, Вона зветься «Математика». Одиниця читає її один раз на добу – перед сном. Коли засне Одиниця, то бачить кольорові сни про смачні фрукти з далеких країн. Ось на таці лежить один банан, один ананс, один апельсин, один лимон, один кавун. А головне те, що цими плодами Одиниця може поділитися із сестрицями Одиницями. Та от проспівав перший півень – сон зник. Пора Одиниці до роботи братися.

 

Домашнє завдання (індивідуальні картки).

 

Картка №1. Скласти реченння з числівниками: 15, 7, 100, 40, 30.

 

Картка №2. Виписати з тексту числівники, визначити морфологічні ознаки.

Василькові було літ дванадцять ( М.Коцюбинський).

Мені тринадцятий минало (Т.Шевченко).

Було собі два брати – один убогий, а другий багатий (Народна творчість).

 

Картка №3. Записати слова з числовими значеннями у дві колонки: в ліву – числівники, а в праву – інші частини мови.

Один, одиниця, третій, три, трійка, п’ять, п’ятірка, п’ятий, п’ятак, десять, десятий, десяток, десятка, сто, сотник.

 

III. Заключна частина.

1.Рефлексія.

2.Оцінювання.

3.Зняття нервової напруги.

Ось і пролунав дзвінок,

Закінчився наш урок.

За роботу по заслузі

Щиро дякую вам, друзі.

Запашну, як вишні гілка,

Гомінку, немов сопілка,

Мусим завжди я і ти

Рідну мову берегти.

 

 

docx
Додано
29 жовтня 2023
Переглядів
238
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку