Узагальнення і систематизація знань із розділу «Дізнаюся більше про іменники»

Про матеріал
виділяє іменник у мовному потоці слів; пригадує набуті раніше знання про іменник( визначає число, рід, змінює за відмінками); записує текст ( від руки чи за допомогою клавіатури – за потреби ) в темпі, який дає змогу записати власну думку та інформацію з різних джерел; читає подумки та виразно вголос тексти різних видів та з різною метою; з увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників (вітання, знайомство, запитання, прохання, прощання) й доречно реагує на усну інформацію в діалозі; сприймає монологічне висловлення (казку, вірш, розповідь про події з життя або про спостереження за чимось / кимось); продовжує текст (казка, оповідання тощо) за ілюстраціями; бере участь в мовних іграх з творення нових слів (наприклад, міняє послідовність звуків або складів); аналізує вплив здорової поведінки та корисних звичок на здоров'я; взаємодіє з іншими на основі спільних цілей, дотримується правил співпраці у парі, групі.
Перегляд файлу

                                   Філюс Наталія Леонтіївна

вчитель початкових класів Рівненського академічного ліцею

 « Престиж» імені Лілії Котовської Рівненської міської ради

                 

Тема : Узагальнення і систематизація знань  із розділу «Дізнаюся більше про іменники»

                               Урок української мови

 Мета (формування компетентностей): предметні - знання: знає на які питання відповідає іменник; розуміння: визначає рід та число іменників; застосування: змінює іменники за відмінками; аналіз: до яких іменників належить: назви істот, назви неістот, власна    чи загальна назва; синтез: розпізнає іменники серед інших частин мови; компетентність спілкування державною мовою для прагнення відроджувати й вивчати оригінальну творчість народу, розуміння україномовних текстів різних жанрів; загальнокультурну компетентність для дотримання норм української літературної мови та мовленнєвого етикету; інформаційну компетентність шляхом роботи з підручником та різними джерелами інформації; компетентність уміння вчитися впродовж життя шляхом формування каліграфічних навичок;

комунікативні -  формувати вміння учнів спілкуватися належним чином під час виконання групових завдань, співпрацювати; громадянської – сприяти вихованню любові до рідного краю; соціальної - формувати здатність працювати в парі, групі.

Очікувані результати:  виділяє іменник у мовному потоці слів; пригадує набуті раніше знання про іменник( визначає число, рід, змінює за відмінками);

записує текст ( від руки чи за допомогою клавіатури – за потреби ) в темпі, який дає змогу записати власну думку та інформацію з різних джерел;

читає подумки та виразно вголос тексти різних видів та з різною метою;

з увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників (вітання, знайомство, запитання, прохання, прощання) й доречно реагує на усну інформацію в діалозі;

сприймає монологічне висловлення (казку, вірш, розповідь про події з життя або про спостереження за чимось / кимось);

продовжує текст (казка, оповідання тощо) за ілюстраціями;

бере участь в мовних іграх з творення нових слів (наприклад, міняє послідовність звуків або складів);

аналізує вплив здорової поведінки та корисних звичок на здоров'я;

взаємодіє з іншими на основі спільних цілей, дотримується правил співпраці у парі, групі.

Тип уроку :  інтерактивний мультимедійний урок-гра.

Обладнання та програмне забезпечення: комп’ютер, мультимедійний проектор,  презентація створена вчителем, зошити, роздавальний  матеріал, картки для індивідуальної, парної роботи, додатки.                                       

                                               Хід уроку:

 І. Етап орієнтації, мотивації діяльності:

 забезпечення емоційної готовності учнів до заняття (створення сприятливої атмосфери, налаштування на позитивну співпрацю.

      1.Привітання дітей.

Хороший гість – дому радість. Завжди з задоволенням приймаємо гостей.

      2.Створення позитивного психологічного настрою.

Вчитель(демонструє букви).Для сьогоднішнього уроку нам  потрібна увага ( У). Якщо ми будемо гарно працювати, то в кінці уроку нас чекає успіх. Щоб досягти мети нам потрібен розум ( Р ), рішучість, ритм. І кожна робота, безперечно, має приносити радість….Щоб все встигнути нам знадобиться оперативність( О ). А виконати цікаві завдання допоможе кмітливість ( К ).

-         Що спільного у цих словах?

 (Складають з літер слово )       У    Р    О    К

ІІ. Етап цілевизначення і планування:

- формулювання мети та очікуваних результатів;

- планування навчальної діяльності.

Вступне слово вчителя.

- Отож, ми вирушимо у подорож до країни морфології і зупинимось на вул. Іменників.

- Чим особлива ця вулиця і чому вона така важлва?

 

Тема нашого уроку « Узагальнення і систематизація знань  із розділу «Дізнаюся більше про іменники»

Завдання:

  • узагальнити знання про іменник, одержані на попередніх уроках. 
  • закріпити знання про граматичні ознаки іменника
  • творчо підходити до виконання завдань
  • збагатити словниковий запас.

ІІІ. Етап цілереалізації (опрацювання навчального матеріалу):

  1. Мікрофон.

Вчитель.Назвіть слова або словосполучення, які характеризують іменник. Вам допоможуть картки (додаток 1), які розміщені на «Галявині змін». Будьте уважні!

(Слайд 1)

  1.  Китайська мудрість говорить:» Розкажи мені –і я забуду. Покажи мені – і я запам'ятаю. Дай спробувати – і я зрозумію.

Вчитель.А допоможуть нам сьогодні…( загадка)

Їх в родині рівно сім.

І вони відомі всім.

Йдуть вони завжди по черзі,

За останнім –знову перший.

     Віком рівні всі брати,

    Спробуй їх назвати ти.  (Дні тижня)

- Скільки днів має тиждень?

- Назвіть їх. До якої частини мови  належать ці слова?

Але вони не просто завітали до нас на урок. Кожен з них підготував для нас  цікаві завдання, які ми повинні будемо виконати. Отже, вирушаємо!

( Слайд 2 )

  1. Понеділок ( білий )

Вчитель."Понеділок - день важкий", - кажуть у народі. Однак ця фраза зовсім не стосується народжених у понеділок . Такі діти дуже добрі і ласкаві. Це хороші і віддані друзі.

Робота в групі» Відшукай Іменники» . (додаток 2)

Прочитайте поезію. Знайдіть іменники. Підкресліть

( Слайд 3 )

4. Вівторок  (червоний)
Вчитель. Енергія дітей, народжених у вівторок, б'є ключем. Це рухливі, сміливі, рішучі люди. Зазвичай, займають керівні посади, так як люблять командувати і управляти. І це їм непогано вдається. Ці діти люблять подорожувати і читати книги із захоплюючими історіями і цікавими людьми.

Робота у парі. Гра « Оживи іменник» . ( додаток 3 )

Від іменників неістот утворіть іменники істоти.

( Слайд 4 )

5.Середа (зелений)

Вчитель. У середу народжуються веселі й чуйні діти. У будь-якій компанії - вони перші, їх люблять за дотепність, веселі жарти. Такі діти вміють працювати руками -  майструвати і часто приймають гостей.

Гра « Кошик » . ( додаток 4 )

Вчитель. Прочитайте назви продуктів, які споживають ваші гості. Дізнайтеся, хто що любить їсти, якщо відомо, що Наталі подобаються продукти харчування жіночого роду, Світланці – чоловічого, а Сергійкові – середнього. Додайте у кошик потрібні продукти, зважаючи на вподобання господаря.

( Хліб, картопля, кефір, м' ясо, ковбаса, яйце, огірок, помідор, молоко, сметана, яблуко, груша )

( Слайд 5 )

6. Четвер   (помаранчевий, світло-коричневий)
Вчитель. У четвер на світ з'являються діти, що полюбляють спокій і домашній затишок.  Вони легко дивляться на життя, відкриті всім нововведенням, зацікавлюють оточуючих щирою посмішкою і оптимізмом.

 Гра « У магазині».  ( додаток 5 )

-Тебе запросили на день народження. Потрібно обрати до подарункової торбинки три предмети, що позначають іменники у множині і три у однині.

( Слайд 6 )

7.   Динамічна пауза.

Вчитель. Вмощуйтесь зручненько на своїх місцях, можете заплющити очі. Уявіть , що ви посеред зимового лісу

Ось і зимовий ліс. Рівненько виструнчились зелені сосни. Поміж ними колишуться білокорі берізки, розправили плечі кремезні дуби, тремтять від вітру осички. Морозець пощипує наші щічки, носик. Навколо тихо-тихо. Неподалік тріснула гілка…

-         Що я чую? Що я бачу? Що я відчуваю? Про що мрію?

( Слайд 7 )

Розплющуйте оченята і погляньте, хто завітав до нас у гості. Що ви знаєте про білок? Провідміняйте цей  іменник. ( додаток 6 )

( Слайд 8 )

8.  П'ятниця  (жовтий)
Вчитель. Народжені в п'ятницю - це тонкі натури, які прагнуть до краси, мистецтва.  Вони веселі любителі розваг, ласуни. Ретельно стежать за своїм зовнішнім виглядом і так само піклюються про дом. улюбленців.

Інтерактивна вправа  «Асоціативна аналогія»

-   Я називатиму іменники, а ви впізнаєте    хто це . Провідміняти слово-відгадку( за вибором ) . ( додаток 6 )

Мед, вулик, квітка   - бджола

Болото, ікра, пуголовок - жаба

Будинок, панцир, яйця – черепаха

Вода ,плавці, луска -     риба

 

( Слайд 9 -15 )

9. Субота  (синій і фіолетовий)
Вчитель. Ті, хто народився в суботу, з серйозністю ставляться до всього, що відбувається. Зазвичай, такі діти стають або вченими, або вчителями. Вони багато читають, досліджують, експериментують. А ще дуже люблять подорожувати

Туристична агенція « Надія» запрошує у подорож.

Дати конкретну відповідь на запитання  і прокоментувати правильне написання іменників.

-   Яка найвища гора Карпат?

- Яка найбільша річка України ?

-   У яке море впадає ріка Дніпро?

-   Яка річка протікає у нашій місцевості?

- Яку назву має центральна вулиця нашого міста ?

- За якою адресою знаходиться наша школа ?

( Слайд 16 )

10. Неділя (рожевий)

Вчитель. Сьомий день у нас  - дозвілля, 

Прибула до нас Неділя

Ті, хто народився в  неділю, багато часу приділяють собі і своєму здоров'ю. . Вони завжди доводять задумане до кінця. Терпіння і труд все перетруть - ось їх девіз

В неділю підіб’ємо  підсумки виконаної роботи за тиждень.

Завдання на картках – блискавках ( додаток 7).

ІV. Етап рефлексивно-оцінювальний.

1.Вправа  «Незакінчене речення»

Я знаю …

Я вмію…

Було цікаво..

2.Хвилинка цікавинка. Вчитель.   Випередити іменник у кількості слів неспроможна жодна частина мови. В 11-томному „Словнику української мови” нараховується близько 135 тис. слів. Серед них іменників майже половина. Порівняно з іменниками дієслів удвічі менше.

3. Оцінювання  (в процесі уроку формувальне і самооцінювання ( додаток 8 « Сходинки мого успіху»).

4.Гра «Я вам бажаю…»

    У кожній українській родині існує традиція говорити хороші слова своїм гостям. Давайте і ми подаруємо любим гостям іменники - побажання.

(Щастя, здоров*я, терпіння, наснаги, довголіття, добробуту, затишку, радості, миру, злагоди).

 

 

 

 

ДОДАТОК 1 (різнокольорові)

  • Іменник – це частина мови, яка вказує….?
  •  Іменник відповідає на питання..
  • Назви істот відповідають на питання, неістот - ..
  • Іменники  назвами істот це ….      
  • Всі решта іменники ….
  • Іменники поділяються на власні та…. (загальні).
  • Іменники бувають….
  • Іменники мають числа…..(однину і множину).
  • Скільки відмінків має іменник? Назвемо їх.
  • В реченні може бути ….

 

 

ДОДАТОК 2  (білий колір)

 

ВЕЧІР ІДЕ   ( 1 група )

Сонечко спить давно вже
За білою горою,
А вечір зорі ниже
Ниткою золотою.

   Мороз ходить по дворі,
    На льоду іскри креше,
   На снігу світить зорі,
     На вікнах квіти пише                        М. Підгірянка

 

ЗИМА  ( 2 група )

Одяглися люди в шуби,

Натопили тепло груби.

Білки гріються в дуплі,

Миші в норах у землі.

Сплять ведмеді в теплих лігвах,

Сосни в інею застигли,

І під кригою на дні 

    Сплять у річці окуні.                         Н. Забіла

 

 

ЗИМОВИЙ РАНОК   ( 3 група )
Якось вранці на поріг
Випав білий-білий сніг.
Біла стала вся земля,
Річка, луг, ліси й поля.

Засвистіла завірюха,
Морозець щипа за вуха.
Діти кажуть «Все дарма!
Це ж чудово! Це ж зима!»                          Г. Шевчук

 

 

ДОДАТОК 3 (червоний)

 

Бібліотека –

Футбол –

 Школа –

  Журнал –

 Велосипед –

 Кухня –

Ліки -    

 

                                                                                    

ДОДАТОК 4 (зелений)

 

Наталка                                         Світланка                               Сергійко

 

ДОДАТОК 5 ( помаранчевий)

 

 

ДОДАТОК 6 (жовтий)

 

Н. в -                            Н. в. -                 Н. в. –

Р. в. -                            Р. в. -                  Р. в. –

Д. в. -                            Д. в. -                 Д. в. –

З. в. -                             З. в. -                  З. в. –

Ор. в. -                          Ор. в. -               Ор. в. –

М. в. -                            М. в. -                М. в. –

Кл. -                               Кл. -                   Кл. –

 

 

ДОДАТОК 7  (рожевий колір)

 

  1. Підкресли іменники.

Сон, теплий, вітер, читає, радість.

  1. Підкресли іменники назви істот.

Сіль, дятел, дерево, сом, садівник, слон.

  1. Підкресли іменники чоловічого роду.

Сік, середа, сон, слива, село, дуб.

  1. Підкресли іменники у множині.

Мак, міста, мурахи, мавпи, міст, малина.

  1. Закресли зайву букву.

(Т,т)иха дівчина, вулиця (Т,т)иха, учениця (М,м)аргаритка, квітка (М,м)аргаритка,місто (Р,р)івне, поле (Р,р)івне.

  1. Знайди в реченні іменник. Розбери його як частину мови.

Руда білка швидко стрибає.

 

     ДОДАТОК 8

docx
Додано
7 березня
Переглядів
230
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку