Узагальнення і систематизація знань учнів "Досліджую прикметники"

Про матеріал
Систематизувати і узагальнити знання учнів про прикметник, його значення в мовленні; удосконалювати вміння і навички впізнавати прикметник за питанням; встановлювати зв'язок між іменником і прикметником, розвивати вміння аналізувати, робити висновки та узагальнювати мовні явища, спонукати до творчого пошуку; розвивати писемне мовлення учнів, спостережливість, інтерес до навчання, збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до рідного слова , повагу до своєї рідної землі; виховувати вміння толерантно співпрацювати у групах.
Перегляд файлу

Тема.  Узагальнення і систематизація знань із розділу  «Досліджую       прикметники».

 

Мета:  Систематизувати і узагальнити знання учнів про прикметник, його

значення в мовленні; удосконалювати вміння і навички впізнавати прикметник за питанням; встановлювати  зв'язок між іменником і прикметником, розвивати вміння аналізувати, робити висновки та узагальнювати мовні явища, спонукати до творчого пошуку; розвивати писемне мовлення учнів, спостережливість, інтерес до навчання, збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов  до рідного слова , повагу до своєї рідної землі; виховувати  вміння толерантно співпрацювати у групах.

 

Тип уроку :      узагальнення та систематизація знань. 

 

Обладнання:    презентація Microsoft PowerPoint, підручники, запис на

                           дошці, картки для індивідуальної роботи.

                                                 

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

Слайд №1.          

Вч.    Закінчилася перерва, продзвенів дзвінок,                 

          А тепер, усі швиденько налаштуймось на урок.

  • Ви найкращі!
  • Ми найкращі!
  • Ви активні!
  • Ми активні!
  • Ви розумні!
  • Ви винахідливі!
  • Я люблю вас!
  • Ми любимо вас!
  • Дякую!
  • А зараз запишіть число, класна робота. Позначте свій настрій на полях зошита.
  • Потисніть руку своєму товаришеві і побажайте один одному успіхів протягом уроку.

Слайд №2

  • Девіз нашого уроку: «Маленька праця, краща за велике безділля».
  • Як ви розумієте це прислів’я?  (Я це розумію так, щоб чогось досягнути потрібно прикласти силу і руки, розум і бажання, а результат не забариться).

-   Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Яким повинен бути урок? (Цікавим, продуктивним, змістовний, навчальний, важкий, легкий, проблемний, класний).

  • Яку мету ставите перед собою? (Бути активними, дисциплінованими, організованими, комунікабельними).

        -  Отож, будемо старатись, щоб досягти своєї мети. До праці!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Каліграфічна хвилинка.

Щоб букви правильно писати,

З каліграфії треба почати.

 Букву пишу рівнесенько,

          Щоб була гарнесенька.

  • Послухайте загадку і відгадайте її.

Біла, гарна, чарівна,

Мов Снігуронька вона.

Землю прикрашає,

Сріблом засипає

Все навколо – наче рай!

Нумо! хто це, відгадай! (Зима)

 

Слайд №3

 

 

Зз  Зз  зз  зи им  ма  зима

 

  • Доберіть  спільнокореневі слова до слова зима (зимовий, зимувати, зимно, зимонька).
  • Скласти речення зі словом зима. (Зима найхолодніша пора року.

Зима прекрасна пора року. Зима лякає людей, птахів та звірів лютими морозами.  Зима чудова пора року. Зима одягла на дерева сніжну сукню. Зима прикрасила будинки чудернацькими бурульками.

Зима принесла багато свят та гарного настрою).

ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.  

 - Людина, пізнаючи світ, знайомиться з новими предметами. Але людський розум прагне якомога більше дізнатися про той чи інший предмет чи об’єкт. Тому кожен предмет супроводжує питання який він є? А це означає, що вічним супутником нашого життя є прикметник. Учень  початкової школи має мати словниковий запас 3000 слів. Більша частина з яких і є прикметник.

 

Слайд №4

 

 - Сьогодні у нас узагальнюючий  урок з теми «Прикметник». Ми узагальнимо і систематизуємо свої знання з теми «Досліджую прикметники; розкриємо глибше значення та роль прикметників у мовленні; доведемо, що вміємо розпізнавати прикметники серед інших слів; точно і красиво висловлювати свої думки, злагоджено працювати. Загалом на вас чекає багато цікавих вправ і завдань.

 Протягом уроку ви також будете здійснювати самоконтроль і  самооцінювання своєї  роботи, маєте  робити  це - критично та об’єктивно, оцінюючи певне завдання у картках для самооцінювання. Працюємо на довірі. Чи готові ви?

IV. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок.

1.«Мозковий штурм».

Слайд №5

 

- Які слова називають прикметником?

- На які питання вони відповідають?

- Наведіть приклади прикметників.

- З якою частиною мови прикметник найчастіше пов’язаний у реченні?

- Як змінюється прикметник?

2. Інтерактивна вправа «Сенкан».

Вч. – А зараз пропоную вам колективно скласти «Сенкан» про прикметник.

Слайд №6.

 

 

Вч. - Отже, перший рядок повинен містити тему, і складатися з  одного слова.

Уч.  Прикметник ( записують)

Вч. -  Другий рядочок – це опис теми, він складається з  двох слів, це два прикметники, який у нас прикметник?

 Яскравий, самостійний, незамінний, прекрасний(записують 2 на вибір)

Вч. - Третій рядок – називає дію пов’язану з темою, що робить прикметник?

Уч. Описує, розкриває, виражає, допомагає, зв'язує, конкретизує, збагачує  (записують 3 на вибір).

Вч. - Четвертий рядок  складається з чотирьох слів, він висловлює ставлення з приводу обговорюваного, почуття які виникають.

Уч.  Збагачує мовлення українського народу (записують)

Вч. - П'ятий рядок складається з одного слова, це синонім до слова першого слова, висловлює сутність теми.

Уч. -  Це – ознака.

Вч. - Хто прочитає? Що ж у нас вийшло?

( Учень зачитує записаний сенкан).

Прикметник

Яскравий, самостійний

Описує, розкриває, конкретизує

Збагачує мовлення українського народу.

Ознака

 Вч. Прикметники допомагають описувати картини, впізнавати предмети, складати тексти-описи. Без прикметника неможливо описати зовнішність та портрет людини. Велику роль прикметників ми спостерігали у творах українських письменників та усній народній творчості. Прикметники є прикрасою віршів. Чудові поетичні рядки звеселяють душу, піднімають настрій, навіюють чудові мальовничі картини. Роблять мовлення більш змістовним. За кількістю слів, вживаних у нашому мовленні, прикметник займає четверте місце після іменника, займенника та дієслова. Використання прикметників у мовленні робить його образним, емоційним, експресивним.

 

2.  Диктант  «Чарівне сито».

Слайд №7.

 

- Зараз ми з вами спробуємо «пересіяти» через сито слова. Запишемо у зошити тільки ті, які стосуються нашої теми «Прикметник».

 Шелестить,зимове, дзвін, веселий, шелест, дзвінкий, дзвонить,чотири, радісні, щира, осінь, блакитне.

  • Чому виписали саме ці слова? Поставте запитання.

Слайд №8

 

(Перевірка виконаного завдання за слайдом).

 

3. Творча вправа «Оживи речення».

 - А  зараз пропоную  вам стати на деякий час чарівниками. За допомогою прикметників потрібно «оживити речення» у тексті записаному на картках біло-блакитного кольору.  А потім визначити  рід, число і відмінок прикметників.

Слайд №9.

 

 Іду і милуюсь красою (зимовий) лісу. Скрізь лежить (глибокий) сніг. Зима подарувала (могутній) дубу (тепла) шапку. Стоять у задумі (білокора) берізки. Святково погойдують (пишна) гіллям (зелена) ялинки.

 

Слайд №10. ( Зима)

 

4. Гра «Добре – погано» .

 Вч. Зима – це чудова пора року, але не всім вона подобається. Тому, пропоную пограти в гру «Добре – погано».

І ряд добирає словосполучення іменника з прикметником, які б характеризували зиму з позитивної сторони.

ІІ ряд добирає словосполучення іменника з прикметником, які б характеризували зиму з негативної сторони.

  ( добре: білий пухнастий сніг, зимові канікули, новорічні свята, сніжні кучугури, сріблястий іній, казкові візерунки, снігова баба, Різдвяні свята, дивовижні сніжинки  і т.д.) 

 (погано: довгі ночі,  короткі дні, сумні пташки, простудні захворювання, голі дерева, сіре непривітне небо, низька температура, сильні морози, люті хуртовини, заметені дороги, слизькі дороги, і т.д.

 

 

5. Фізкультхвилинка

 -  Я буду називати прикметники, а ви уважно слухайте, якщо прикметник  відповідає на питання який?. – піднімаємо руки вгору, якщо яка? – руки в сторони. Якщо – яке? присідаємо, якщо прикметник які? – плескаємо у долоні. ( зелений, грайлива, запашні, солодке, дерев’яна, різнокольоровий, чудові, весела, паперовий, гарні, прямокутний, школа.)

 

 

 

Слайд №11.

 

 

8. Гра «Про що мова?».

 

Холодний, сильний, зимовий, пронизливий …(вітер)

Довгі, круглі, загострені, різнокольорові …(олівці)

Жовтий, овальний, корисний, кислий …(лимон)

Вічнозелена, голчаста, гарна … (ялина)

 

9. «Добери пару».

 

Слайд №12.

 

- Щоб виконати наступне завдання нам допоможуть картки рожевого кольору.  Складіть словосполучення, вжиті в прямому і переносному значеннях, з'єднавши слова лівого стовпчика з правим стрілочками.

 

Легкий              руки

Легке                завдання

Гострі               біль

Гострий            мішок

Золотий            зуби

Золоті               годинник

 

 

 

11. «Зернята народної мудрості».

Робота з підручником, вправа 3, с.84.

Слайд №13

 

  • Прочитайте прислів’я. Назвіть прикметники. Поясніть зміст одного з прислів’їв. Прислів'я – це короткі влучні повчальні вислови, часто римовані, у яких передано життєвий досвід народу. Недарма про них говорять: «Прислів'я вчить, як на світі жить», бо вони навчають доброго, розумного й застерігають від лихого та дурного.
  • А зараз попрацюємо з підручником і виконаємо вправу 3, ст.84. Прочитайте завдання вправи.
  • Якою загальною назвою назвемо загадки, приказки, прислів’я? (Усна народна творчість).

 

 

8.Гра «По колу».

Слайд №14

 

– Що це за слова? (Риси характеру людини).

 

Слайд №15

 

– Згадайте «Золоте правило моралі» (Стався до людей так,  …).

 

Слайд №16

 

– «Золоте» – пряме чи переносне значення?

 – Які з цих прикметників залишимо собі?

 

Слайд №17

 

 Записані риси характеру. Прочитай і вибери 5 основних  рис характеру, які притаманні саме тобі.

добрий                                   злий

щирий                                   жадібний

товариський                         чесний                               

скромний                              хвастливий

чемний                                  грубий

працьовитий                         лінивий                                

поступливий                         упертий

дисциплінований                  балуваний

вольовий                               слабохарактерний

відповідальний                     старанний                              

наполегливий                        недбалий

лінивий                                  хитрий

 

 - Ніколи не ображайтеся  на товаришів, задумайтеся, що ви робите не так?  - Що можете змінити в собі, придбати?

 

V. Підсумок уроку.

Вч. - Наш урок наблизився до кінця. Прийшов час, як кажуть у народі, розставляти всі крапки над і.

- Закінчіть речення:

Слайд №18

 

 

Я знаю …

Я вмію …

          Я хочу …

 

 

Слайд №19

 

          - Чи досягли  ми з вами  мети, яку поставили перед собою на початку уроку?    

         - Я хочу сказати, що ви, працювали сьогодні бездоганно, відповідали – безпомилково, безупинно, розважливо і роздумливо

         - Як бачите, ми досягли сьогодні успіху, нехай не дуже великого і вдалого, проте, він був досягнутий завдяки вашій праці. Я думаю, що сонечко нами задоволене. А ще воно закликає нас творити добро, бути чуйними один до одного, до своїх рідних. І нехай вас завжди супроводжують слова геніального поета Т.Г.Шевченка: "Раз добром нагріте серце – вік не охолоне".

Пам‘ятайте, любі діти,

Істина така проста!

Найцінніше в цілім світі –

Це любов і доброта.

- Тож даруйте один одному радість, любов і усмішки!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
15 січня 2022
Переглядів
1491
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку