Опис досвіду вчителя початкових класів "Використання ігрових технологій на уроках української мови як засіб формування ключових компетентностей дітей молодшого шкільного віку"

Про матеріал
"Використання ігрових технологій на уроках української мови як засіб формування ключових компетентностей дітей молодшого шкільного віку"
Перегляд файлу

 

 

                         Озерянська початкова школа

                                   Генічеської міської ради

 

 

 

«Використання  ігрових технологій

на уроках української мови  як засіб формування ключових компетентностей

дітей молодшого шкільного віку»

 

F:\20200518_130321-1.jpg(Опис досвіду)

 

 

 

 

Таран Валентина Вікторівна

 

вчитель початкових класів

вищої категорії

Озерянської початкової школи

Генічеської міської ради

Педагогічний стаж: 38 років

Освіта: вища

 

 

 

 

 

«»

 

 

 

 

 

                                                 2022

 

Зміст

 

1. Анотація досвіду……………………………………………..... …….. 3

2. Вступ…………………………………………………………….......... .4

3. Основна частина.

3.1. Значення гри на уроках читання..................................................10

3.2. Використання гри на уроках української мови………………….15

4.Висновки………………………………………………........................ 22

5. Додатки …………………………………... .........................................24

6. Список використаних джерел……………………………………… 30

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

АНОТАЦІЯ

 

досвіду роботи вчителя початкових класів

Озерянської початкової школи Генічеської міської ради

Таран Валентини Вікторівни

 

Життєве кредо:

                                   «Найдосвідченіший педагог

                                     ніколи не повинен спинятися на досягнутому,

                                    бо якщо немає руху вперед, то неминуче

                                   починається відставання»

В О Сухомлинський

 

Провідною ідеєю моєї роботи є формування  самостійної, ініціативної, вдумливої гармонійно розвиненої особи  через впровадження активних форм і методів навчання, серед яких провідне місце займають навчальні ігри

 Відповідно до нового Державного стандарту, який ґрунтується на засадах           особистісно  зорієнтованого  компетентнісного  і  діяльнісного  підходів, формування ключових компетентностей учнів відбувається у результаті застосування ігрових технологій. Тому для здійснення ефективного процесу навчання необхідно застосовувати ігрові педагогічні технології, бо саме гра є основним видом діяльності дітей молодшого шкільного віку. Вся система  моєї роботи  ґрунтується на трьох позиціях: розвиток пізнавальних творчих здібностей, тісне партнерство з учнями на уроці, позитивні емоції в процесі навчання.

Застосовувати ігрову технологію навчання у власній фаховій діяльності  вбачаю в тому, щоб зробити цікавою і захоплюючою  роботу учнів на  уроках. Цікавість умовного світу гри робить позитивно емоційно забарвленою діяльність із запам'ятовування, повторення, закріплення чи засвоєнню інформації дитиною.

Зацікавленість є ефективним засобом успішного навчання, необхідною умовою досягнення позитивних наслідків. Видатний педагог В.О.Сухомлинський вважав, що навчальний процес у сучасній школі повинен

розвивати всемогутню радість пізнання. Лише тоді, коли дитина зацікавиться матеріалом, у неї виникне бажання дізнатися про нього більше. Ефективне навчання неможливе без активізації пізнавальної діяльності, розвитку творчих здібностей.

 

 

 

Вступ

На думку науковців, ігри стали одним із найбільш продуктивних нововведень у справі навчання за останні десятиліття. Їх безперечна перевага перед традиційними формами навчання полягає в тому, що вони потребують активності з боку кожного учасника, захоплюють сильніше, ніж будь-які інші методи навчання, знімають емоційні бар’єри і сприяють подоланню різних форм психологічного захисту [4, с. 65].

Основне завдання сучасної школи – формувати гармонійно розвинуту особистість. Важливим компонентом цього складного і багатогранного процесу є мовленнєвий розвиток дитини, оскільки від вільного володіння словом значною мірою залежить загальний розвиток людини, формування її світогляду, вміння налагоджувати стосунки з іншими людьми, самореалізація в суспільстві [4, с. 312].

Видатні педагоги і психологи високо цінили роль гри в розвитку активізації пізнавальної діяльності дітей. Гра розуміється як заняття з метою розвитку і розваги дітей, їх кмітливості, пам’яті, розумового і фізичного загартування, обумовлене певними правилами та прийомами. Гра - форма діяльності в умовних ситуаціях, спрямованих на відтворення і засвоєння суспільного досвіду в предметах науки і культури.

В.А. Сухомлинський підкреслював: "Без гри нема і не може бути повноцінного розумового розвитку. Гра - це величезне світле вікно, через яке в духовний світ дитини вливається животворний потік уявлень, понять про оточуючий світ. Гра - це іскорка, яка запалює вогник допитливості і зацікавлення" . На думку В.А. Сухомлинського, легко навчатися тому, хто постійно на своєму шляху долає виникаючі суперечності, що викликані ходом логічно побудованого процесу навчання. Він писав: "Полегшити засвоєння нового матеріалу на уроках - це значить створити перед думкою учнів певні перешкоди".

Прихильниця вільного виховання Марія Монтессорі підходила до поняття «гра» з іншого боку. Звертання дитини до педагога: «Допоможи мені зробити це самому» стало символом педагогіки Монтессорі. Вона працювала з дітьми без наказового способу, із самого раннього віку давала волю їх самостійним діям, особливому світосприйняттю.

Ігрова діяльність закономірно посідає своє власне і не менш важливе місце у шкільному навчанні.

За     новим Державним стандартом освіти  гра  в  початкових  класах та  сучасні  ігрові   технології є  одним  з   найефективніших шляхів удосконалення  уроку.

Ігрові технології є однією з унікальних форм навчання. Граючи  на  уроці,  діти    психологічно  розкуті,   що  сприяє  вияву  їхніх  твор-

чих  здібностей. Непомітно  для  себе  дитина пізнає  радість  від  навчання.

Іншою позитивною стороною гри є те, що вона сприяє використанню знань. Гра є найприроднішою і найпривабливішою діяльністю для молодших школярів.   Саме в іграх розпочинається невимушене спілкування дитини з колективом класу, взаєморозуміння між учителем і учнем. У процесі гри в дітей виробляється звичка зосереджуватися, працювати вдумливо, самостійно, розвивається увага, пам’ять, бажання вчитися. Задовольняючи свою природну невсипущу потребу в діяльності, в процесі гри дитина «добудовує» в уяві все, що недоступне їй в навколишній дійсності, у захопленні не помічає, що вчиться – пізнає нове, запам’ятовує, орієнтується в різних ситуаціях,поглиблює   раніше набутий досвід, порівнює запас уявлень, понять, розвиває фантазію.

     У грі найповніше проявляються індивідуальні особливості, інтелектуальні можливості, нахили, здібності дітей.

 Функції гри – це різноманітність її призначення. Існує гра-праця, гра-дозвіля, гра-мистецтво, гра-загадка, гра-уява, гра-вправа,  гра-розвага, гра-спілкування, гра-повідомлення тощо.  Гра – це вільне виявлення захоплень.    Важливу роль відіграє гра у пізнанні світу, розвитку інтелекту, нагромадження досвіду моральної поведінки, формуванні трудових навичок . Гра – це засіб обміну інформації, спосіб спілкування, соціалізації. У грі дитина навчається. Ігрові методи, прийоми, форми роботи допомагають вчителеві реалізувати комплекс навчально-виховних завдань. 

Тому я вважаю, що одним з найперспективніших шляхів виховання активних учнів, озброєння їх необхідними вміннями і навичками, є впровадження активних форм і методів навчання, серед яких провідне місце у моїй педагогічній діяльності багато років  займають навчальні ігри. Гра завжди буде актуальною тому що дитина у грі:

активно діє

мислить

будує

комбінує

взаємодіє

         Метою кожного уроку я ставлю підвищення інтересу до навчання. Адже саме такий інтерес - це своєрідний епіцентр активізації розвитку діяльності школярів, формування в них позитивного ставлення до процесу і результатів своєї праці

       Під час планування, підготовки і прведення гри на уроці я дотримуюся таких  принципів і правил:    

* чітко ставлю дидактичні завдання  використання ігрових елементів , організовую всю діяльність на уроці з орієнтацією на виконання цих завдань

 *на ігровому уроці не повинно бути сторонніх спостерігачів тому стараюся залучити всіх до активної діяльності. Разом з тим участь у грі – справа добровільна, тому не  змушую дітей пасивних або тих, які соромляться

 *обов’язково має бути присутнім елемент несподіванки і непередбачуваності

 *під час розподілу ігрових завдань використовую диференційований підхід до кожного учня.

 Особливе місце в навчанні  школярів відводжу дидактичним іграм, тому що   це  такий вид діяльності, залучившись до якого, діти навчаються. Поєднання навчальної спрямованості й ігрової форми дозволяє стимулювати невимушене оволодіння ключовими і предметними компетентностями та наскрізними вміннями. Основою дидактичної гри є пізнавальний зміст, що полягає в засвоєнні тих знань і вмінь, які застосовуються під час розв’язування навчальної проблеми, поставленої грою. Саме дидактичні ігри поєднують елементи навчання з радісною для дітей ігровою діяльністю.

        Сам термін «дидактична гра» підкреслює її педагогічну спрямованість та багатогранність застосування. А тому найсуттєвішим  є :

● визначити місце дидактичних ігор та ігрових ситуацій у системі інших видів діяльності на уроці.

● доцільність використання їх на різних етапах уроку

  методика проведення дидактичних ігор

● вимоги до змісту ігрової діяльності у світлі ідей розвивального навчання.

            Щоб ігрова діяльність на уроці проходила ефективно і давала бажані результати необхідно забезпечити виконання таких вимог:

 1. Готовність учнів до участі у грі (кожний учень повинен засвоїти правила гри, чітко усвідомити мету її, кінцевий результат, послідовність дій, мати потрібний запас знань для участі у грі).

 2. Забезпечення кожного учня необхідним дидактичним матеріалом.

 3. Чітка постановка завдань гри. Пояснення гри – зрозуміле, чітке.

4. Складну гру слід проводити поетапно, поки учні не засвоять окремих дій, а далі можна пропонувати всю гру і різні її варіанти.

5. Дії учнів слід контролювати, своєчасно виправляти, спрямовувати, оцінювати.

6. Не можна допустити приниження гідності дитини (образливі порівняння, оцінки за поразку в грі, глузування тощо).

7. Доцільно розсадити учнів (звичайно непомітно для них) так, щоб за кожною партою сидів учень сильніший, а другий – слабший.

        З – поміж предметів початкового шкільного курсу українській мові належить вирішальна роль у навчанні, вихованні та розвитку особистості. Засвоєння української мови для кожної людини слугує своєрідним ключем, засобом пізнавальної діяльності. Тому важливим завданням для мене , як педагогу початкових класів, завжди було і є формування в дітей відповідального ставлення до вивчення української мови – вміти читати , переказувати почуте і прочитане, висловлювати свої думки усно й письмово.

Мовні ігри тлумачаться як вид ігрових вправ, призначених для формування вимовних, лексичних, граматичних навичок і тренування у вживанні мовних знань на підготовчому, передкомунікативному етапі оволодіння мовою.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Значення гри на уроках читання

 

 «Навчіть у початкових класах всіх дітей читати так,

щоб вони вміли читаючи думати й, думаючи, читати .»

В.О. Сухомлинський

 

       Вміння читати , читати з розумінням має оволодіти особистість для впевненого й гармонійного життя у світі. Учні початкових класів повинні зрозуміти цінність книги, навчатися працювати з друкованим матеріалом, щоб у майбутньому завдяки читанню вони змогли досягти особистісно й суспільно значущих цілей.

Звертання до гри як до засобу організації процесу читацького сприймання продиктоване  специфікою літературного твору, яка є дуже близькою до художніх умовностей гри, специфікою сприйняття літератури, яка теж співзвучна природі ігрового моменту, потребує відриву від реальності, переживання іншого світогляду, інших почуттів. Дидактична гра на уроці читання сприяє усвідомленню ідейно-тематичного, композиційного задуму письменника, ознайомлює з літературними поняттями, що, у свою чергу, забезпечує адекватне розуміння твору. Деякі літературні ігри наче й не вносять нічого нового до обізнаності дітей, але приносять велику користь тим, що вчать їх творчо застосовувати наявні знання в інших умовах, активізують різноманітні розумові процеси.

Дидактичні ігри використовую на різних етапах уроку, диференційовано, залежно від розвитку і рівня учнів, що сприяє засвоєнню, закріпленню та розширенню знань з читання, формуванню уміння читати з розумінням, розвитку основних прийомів мислення, розширення кругозору. Це допомагає підвищити читацькі навички школярів, робить процес навчання цікавим,створює у дітей бадьорий, творчий настрій.

 Урок читання розпочинаю з мовних вправ , які перейняла з досвіду інших вчителів, вичитала у педагогічній літературі.  Кожна вправа позначена малюнком, який вивішується на дошці. Перед уроком діти вже знають, які вправи будуть на уроці.

https://bdschool5.at.ua/NVR/diti_2.jpgГра «Голосування ногами» Білгород-Дністровська ЗОШ І-ІІІ ступенів №5 Одеської області - Шкільні  заходи

 Учні стають  у дві шеренги:

 права шеренга – «я вважаю, що твердження правильне»; ліва шеренга – «я вважаю,що твердження неправильне».

  • https://www.volynnews.com/resize/640x452/r/files/news/2013/09-19/48207-7u.jpgЯ читаю речення, деколи навмисне замінюю слова чи вираз. Якщо речення правильне , то тупає ногами права шеренга, якщо ні – тупає ногами ліва шеренга.

 Гра «Віднови прислів'я »

Учні отримують прислів'я у «розсипаній формі». За допомогою стрілочки необхідно з'єднати праву та ліву половинки, що розрізані вертикальною прямою.

        Гра «Загадки - відгадки» Загадка як жанр усної народної творчості | Презентація. Українська  література

найкращі загадки з відповідями для дітей і дорослих - фото 1Загадуються учням загадки, що продовжують логічний ланцюжок із попередньої вправи. Можна скласти асоціативний кущ із будь-яким словом- відгадкою.

 Для вправляння в швидкості читання використовую такі ігри.

      «Скоромовку  промовляй – швидше, швидше все читай»

Скоромовку читай спочатку повільно, потім швидше і ще швидше, чітко

вимовляючи звуки:

Травянчик Тигреня - Насіння країниТигренятко з тигром-тато

Тренувалися стрибати.

Ой був собі коточок,

Украв собі клубочок –

https://proprikol.ru/wp-content/uploads/2019/09/kartinki-dozhdika-dlya-detej-36.jpgТа й сховався в куточок.

         Гра «Дощик»

(Діти читають хором.)

https://proprikol.ru/wp-content/uploads/2019/09/kartinki-dozhdika-dlya-detej-41-1.jpg- Накрапає дощ (тихо).

- Дощ пускається сильніше (голосніше).

- Злива (голосно).

Ігрове заняття «Зима в лісі» для дітей 2-го року життя | Дитина- Дощ слабшає (тихіше).

Ігрове заняття «Зима в лісі» для дітей 2-го року життя | Дитина- Дощ перестав (читання припиняється).

         Гра «Вовк і заєць»

Один учень починає читати текст, другий — вступає після того, як перший дійде до крапки  й намагається його наздогнати.

       Гра «Земля — небо»

Моторна Бджілка, Дитячий навчально-розважальний центр - Ваша афіша - ЛьвівЗа командою «Земля» діти нахиляються до книжки і читають текст. За командою «Небо» —піднімають голівки вгору, прибираючи вказівки від тексту. Знову — «Земля» — учні очима знаходять, де вони завершили читати.

       Гра «Бджілки»

Напівголосне читання учнями тексту, кожен — у своєму темпі.

        Гра «Засічка — кидок»

За командою «Кидок» усі діти починають читати напівголосно текст. За командою «Засічка»— зупиняються й олівцем відмічають останнє прочитане ними слово. Цей самий текст таким же чином читають ще раз (але не більше трьох разів). При повторному читанні діти переконуються, що прочитали більший обсяг — «засічка» поставлена вже далі. Це доводить їм необхідність багаторазового читання тексту, адже з кожним разом результати поліпшуються.

       Гра «Не зіб'юсь»

кошка и мышь | Кошки, Кот, Рисунки животныхШвидко прочитай слова. Не спіткнись на слові, яке відрізняється від інших однією буквою.

        * Хвіст, хвіст, хвіст, лист, хвіст.

       *Листок, листок, місток, листок.

        Гра «Котик і Мишка»

Ця гра дуже ефективна під час роботи над удосконаленням навичок швидкого читання.

Першою починає читати «Мишка». Коли вона прочитає декілька слів або 1 речення,починає читати «Котик». Він намагається наздогнати «Мишку». Гра припиняється, коли обидва учні читають одне й те ж.

Ігри  спрямовані на формування вмінь свідомого, чіткого, безпомилкового читання,  на розвиток розуміння структури й змісту тексту.

Гра «Установи послідовність подій»

Учитель зачитує уривок тексту з переставленими словами, зміненими героями тощо.

 

Особливі діти — перш за все діти, а потім уже особливі – INVAK.INFO –  информационное агентство – портал людей с инвалидностьюГра «Обличчям до обличчя»

Учні в парах переказують текст одне одному

Гра «Рибки»

Картинки рыбки для детей (60 фото)Самостійне мовчазне читання частини тексту і робота над змістом прочитаного.

Гра «Риболови»

Учні по черзі виловлюють рибку з відповідним запитанням до літературного твору.

        Гра «Лото»

Клас поділяється на  команди. Кожна команда отримує однакові картки. Перша группа карток містить прізвища авторів, друга група карток — назви творів, третя — фрагменти з творів.

Завдання: вибрати із загальної кількості карток ті, що стосуються одного автора.

     В початкових класах  гра дає змогу легко привернути увагу і тривалий час підгримувати в учнів інтерес до важливих і складних предметів, властивостей і явищ, на яких у звичайних умовах зосередити увагу всіх учнів не завжди вдається.

       Фантазія, казка – це частка духовного життя дитини, що пробуджує в душі кожного з них добрі почуття, роздмухує вогник дитячої думки і творчості.

Тут будуть доречними та цікавими ігри: «Чия казка?», «Хто це сказав?», «Жива картина».

 Під час вивчення деяких тем також використовую літературні ігри:


        «Дитячий театр»

Дидактична мета. Вчити дітей виділяти у творі основні події, передавати свої думки без слів.

Українські народні казки – читати онлайнЗміст. Учитель ознайомлює дітей із твором і дає завдання: показати почуте за допомогою жестів та міміки.

Наприклад: «Ріпка» – діти намагаються передати зміст казки без слів, імітуючи рухи головних героїв, тощо.

       Гра «Хто я і з якої казки»

Дидактична мета. Розвивати вміння запам’ятовувати в тексті деталі сюжету, відтворювати їх в усних переказах.

Зміст. Вчитель дає ряд слів із недавно прочитаного твору.
Наприклад: дід, коза, заєць, рак.
Діти мають назвати твір, про який ідеться, і переказати його з використанням

         Гра «Я – казкар»

Дидактична мета. Формувати уявлення про сюжет, розвивати творче уявлення про сюжет, розвивати творчу уяву та літературні здібності.
Зміст. Прочитавши ряд творів, діти мають написати свій: одну дійову особу взявши з одного твору, другу з іншого, а хід подій відтворити, як у третьому.
Наприклад: головний герой – Колобок, інший герой – Солом’яний бичок, сюжет «Кози-Дерези».

        Гра « Намалюй карту»

Дидактична мета. Вчити дітей розуміти думку автора твору, запам’ятовувати деталі сюжету.

Зміст. Учитель читає художній твір, після чого діти отримують завдання – намалювати карту-схему подій. Виграє той  хто найкраще складе карту твору.

Наприклад: намалювати карту до казки «Колобок».

 Від уроку до уроку змінюються сюжети, ігрові ситуації. Та незмінною залишається владна сила поетичного образу: маленькі школярі прислухаються до перлин народної творчості, потім самі охоче декларують жартівливі пісеньки, скоромовки, лічилки, загадки. У дітей народжується почуття захоплення красою мови, слова. Поступово цікава гра, мовленнєва творчість переростають у навчальну працю.

 

 

 

 

 

 Використання гри на уроках української мови

                                                         «Мова – духовне багатство народу…

                                              Та багатство,

                                                        втілене в скарбниці мов інших народів,

                                                        лишається для людини неприступним,

                                                      якщо вона не оволоділа рідною мовою,

не відчула її краси.»

В. О.Сухомлинський
 

 

Відповідно до нових цілей і завдань щодо початкового курсу навчання української мови виділено у програмі такі аспекти: предметний, тобто лінгвістичний,  діяльнісний.

      Сучасний урок української мови в  початкових класах ставить    перед

собою відповідні засоби навчання: дидактичний (навчальний) матеріал, методи і прийоми його вивчення, організаційні форми опрацювання.

Практика засвідчує, що ефективності засвоєння учнями навчального

матеріалу  сприяє використання ігрових прийомів на заняттях. На уроках мовно-літературної галузі гра допомагає вдосконаленню мислення й мовлення учнів, збагачує і активізує їх словниковий запас  пожвавлює урок, активізує учнів, і тому може розглядатися як ефективний засіб формування мовної особистості дітей молодшого шкільного віку.  

 Розрізняють такі види навчальних ігор:

 * за місцем виконання (рухомі та нерухомі);

 * за формою виконання (усні й письмові);

 * за кількістю учасників (індивідуальні й колективні).

Істотну роль у процесі навчання української мови відіграють лінгвістичні ігри. Це особливий вид дидактичного матеріалу, який спрямовую на підвищення рівня зацікавленості учнів, розвитку пізнавальних процесів, збільшенню інтересу до вивчення матеріалу.

Плануючи урок  зважаю на всіх учнів, добираю ігри, які були б цікаві й зрозумілі.

Якщо спочатку учень зацікавиться лише грою, то дуже швидко його вже цікавитиме пов’язаний з нею матеріал, в нього виникне потреба вивчити, зрозуміти, запам’ятати цей матеріал, тобто він почне готуватися до участі в грі. Гра дає змогу легко привернути увагу й тривалий час підтримувати в учнів інтерес до тих важливих і складних предметів, властивостей і явищ, на яких у звичайних умовах зосередити увагу не завжди вдається.

На різних етапах уроку підбираю різні ігри : репродуктивного характеру, частково-пошукового, пошукового, творчого характеру. Де діти шукають раціональних шляхів виконання завдань, допомогають один одному, вчаться правильно  оцінювати  свої  ігрові  дії,  зіставляти  з ігровими діями інших учнів. Учні вчаться моделювати, аналізувати та оцінювати дії партнерів по грі. Позитивні взаємовідносини між гравцями, вміння розподілити матеріал, уміння домовитись у грі позитивно впливають на активізацію навчальної діяльності учнів.

Хочу наголосити: гра має бути не заради гри, гра – це серйозна справа. Але водночас радісна. Цікава. За словами А.С. Макаренка, хороша гра має бути схожа на хорошу роботу.

За час моєї педагогічної діяльності діти полюбляють грати в ігри , які можна назвати універсальними,  так як їх можна  наповнивти  різним навчальним змістом.

«Ланцюжок»

 Зміст цієї гри в тому,що наступний гравець повинен сказати назву предмета, що починається з тієї ж букви, якою закінчується назва предмета,(назву частини мови тощо) запропонованого попереднім гравцем. Таким чином гравці повинні виконувати по черзі дії відповідно певному правилу. Ця гра може використовуватись на будь-якому етапі уроку: актуалізація знань, закріплення знань, етап мотивації.

«Так чи ні.»

Якщо я кажу все правильно, учні плещуть в долоні, якщо ні – мовчать.

 

 

«Крокуй – говори»

Проводжу з теми, де багато таких понять, які можна було б перерахувати.

«Хто зайвий?», «Що зайве?»

На картках або на дошці  записані назви предметів, явищ (малюнки) тощо. Потрібно  закреслити (вибрати) зайве.

«Яке слово задумано?»

       У таблицю з кишеньками діти вставляють пропущені букви і відгадують задумане слово.

«Знайди»

У тексті відшукати різні частини мови, синоніми , антоніми.

 «Засели будиночки — роди»(завдання змінюю)

Для цієї гри виготовляються 3 будиночки з прорізами: чоловічий рід, жіночий рід і середній рід. Клас поділяється на 3 команди . Кожна команда отримує свій будиночок — рід. На столі у вчителя картки із надрукованими словами. Будиночки прикріплені до дошки. Учні по черзі підходять до столу, вибирають картку зі словом і заселяють у будиночок. Перемагає той ряд, який швидше заселить свій будиночок.(Використовую і для індивідуального навчання)

„Ялинка” (будуємо ялинку з слів на задану тему: хвороба – ліки, огляд, ліжко, таблетки, мікстура, лікар, хворий,)

   „Словесний  аукціон” (із літер поданого слова побудувати всі можливі. Переможець – у кого найдовше слово).

Метою кожної гри має бути прагнення сформувати у дітей чіткі мовні уявлення й поняття, виробити міцні навички та вміння, навчити прийомів і способів опанування знань.

За допомогою гри-вправи «Чарівний мішечок»  закріплюю різноманітні вміння й навички. Набір предметів у мішечку не випадковий. Він щоразу змінюється залежно від мети уроку: це можуть бути іграшки, в назвах яких є орфограми, на які треба звернути особливу увагу або дрібні речі, які треба описати.

Вивчаючи спільнокореневі слова, педагог пропоную дітям гру «Лото». Кожен учень має картку, розкреслену на шість клітинок. У кожній клітинці різні слова. Вчитель-ведучий має набір коренів слів, які оголошуються послідовно всім гравцям. Діти аналізують оголошений корінь слова, виділяють в кожному слові на власній картці корені слів і, якщо співпадають корені, слово закривається. Виграє той, хто найперший закриє слова. Під час опрацювання правил на уроках української мови впроваджує гру «Знайди ознаку».

 Опишу декілька ігор, які також  використовую у своїй практичній роботі.

Тема уроку: Види речень за метою висловлювання.(Будую речення)

Гра «Впізнай речення»

Учень читає речення. За інтонацією треба розпізнати вид речення. (Тексти вправ7,9 )

Тема уроку: Дізнаюся більше про іменники.

«Лото назв» (іменники).

На картках написано по декілька слів, що означають  назви предметів. Вчитель розкриває зміст певного слова, а учні повинні знайти його на картках і закрити.

Для гри можна використати такі слова (іменники): акваріум, верблюд, комбайн, кукурудза,  вогнище, ведмідь, крейда.

Для вчителя:

  1. Скляний ящик з водою для риб. (Акваріум)
  2. Жуйна тварина з одним чи двома горбами .(Верблюд)
  3.  Складна машина, яка косить молотить, віє. (Комбайн)
  4.  Рослина з великими жовтими зернами, які зібрано у качани. (Кукурудза)
  5.  Купа дров, або хмизу, які горять. (Вогнище)
  6. Тварина, яка спить взимку в барлозї .(Ведмідь)
  7. Предмет, який залишає слід на дошці .(Крейда)

Виграє той, хто першим закриє всі назви на своїй картці.

Слова можна дібрати й інші, можна доповнити завданнями: визначити назви істот неістот

«Цікавий ланцюжок»

Продовжити ланцюжок іменників власних назв, щоб кожен кінцевий  звук попереднього слова був першим звуком наступного слова.

Київ – Василь – Львів – Володимир -…

Тема:  Розбираю слова за будовою.

      «Склади слово»

       Учні одержують конверти, в яких є частини слів: корені, префікси, суфікси, закінчення. З них треба скласти слова.

Виграє той, хто першим правильно складає всі слова.

Гра «Цікаве перетворення»

Спробуй перетворити слова на протилежні за значенням, за зразком:

Схід – захід

зайти –

відкрити –

виїхати-

прилітати –

Тема: Досліджую прикметники.

Гра «Відгадайте слово за його ознакою»

пухнаста, руда, хитра- лисиця

холодна, люта, сніжна - зима

погожий, теплий, сонячний - день

        Для словникової роботи цікавою є гра «Що заховалося?»

● Стрімкий,залізний, точний …(годинник)

●Одногорбий, великий, витривалий… (верблюд)

● Новий, цікавий, словниковий… (диктант)

Тема. Іменники, що означають назви істот і неістот

Гра «Лото»

Обладнання: картки, червоні та зелені кружечки.

Завдання: закрити на картці червоним кружечком ті іменники, що відповідають на питання хто?, а зеленим – що відповідають на питання що?

Хід гри: кожному учневі роздаються картки і кружечки; по сигналу розпочинають закривати іменники, що відповідають на питання хто? червоним кружечком, а зеленим – іменники, що відповідають на питання що? Переможцем вважається той, хто правильно виконав завдання.

Завдання: назвати іменники, що відповідають на питання хто?

 Тема. Змінювання іменників за числами

Гра «Подай сигнал»

Обладнання : сигнальні картки «однина», «множина».

Завдання: правильно визначити число іменників сигнальною карткою. Переможцем вважається той, хто правильно виконає завдання.

Гра «Однина» та «Множина»

Обладнання: конверти «однина» та «множина», навчальне письмове приладдя, картки з іменниками.

Завдання : розкласти в конверти картки з іменниками.

Хід гри: учні розкладають картки з іменниками в конверти «однина» та «множина». Перемагає той, хто правильно і швидко виконає завдання.

Проте, одну і ту ж саму гру не можна використовувати надто часто, оскільки виникає небезпека втрати інтересу дітей до неї, бо зникає новизна. У цьому разі, лишаючи незмінними ігрові дії, в зміст треба вносити щось нове. Хоча   іноді складно використовувати нову технологію, адже простіше йти традиційним шляхом, але я переконана, що  сучасна форма подачі навчального матеріалу, спрощеного та прискореного засвоєння нових знань, розвитку комунікативних навичок, креативного та системного мислення учнів – повинна застосовуватися у процесі вивчення мовного матеріалу на уроках української мови та читання у початковій школі. Тому упровадження нових освітніх технологій особистісно орієнтованого навчання для мене - це передумова активної пізнавальної діяльності учнів: нестандартна, цікава, творча робота, яка пробуджує у дітей інтерес до знань і сприяє емоційному, духовному та інтелектуальному розвитку школярів.

Розвиток критичного мислення стає дуже актуальним під час інтенсивних соціальних змін, коли неможливо діяти без постійного пристосування до нових обставин, без ефективного розв’язання проблем, значну частину яких неможливо передбачити.

Для досягнення поставленої мети застосовую такі технології : «Асоціативний кущ», «Сенкан», «Кубування», «Кероване читання з передбаченням»,  «Порушена послідовність», «Взаємне навчання». Дітям також дуже подобаються уроки з використанням гри- завдання з набором із шести цеглинок LEGO DUPLO певних кольорів (червоного, помаранчевого, жовтого, зеленого, блакитного та синього).

«Шість цеглинок» − це ефективність впровадження LEGO-конструктора в НУШ. На уроках літературного читання кубики ЛЕГО можна використовувати для творчого переказу казок , кращого запам’ятовування віршів, прислів’їв, загадок. Коли ми вивчаємо частини мови. У нас є різнокольорові цеглинки, які ми підписуємо — «Іменник», «Прикметник», «Дієслово» тощо. Я диктую речення, а учні вибудовують його. Я переконана, що при запровадженні цієї технології знання засвоюються набагато краще, а також набір 6 цеглинок LEGO дають змогу  організовувати практичну діяльність в ігровій формі протягом уроку.

 

 

Висновки

 

Аналіз теоретичних підходів до сутності ігрової діяльності надає змогу визначити її не лише як провідну діяльність учнів,  самостійний та самооцінний вид діяльності, а й як форму організації освітнього процесу, засіб формування особистості молодшого школяра.

     Чимало  ігор створили діти. Наші ігри мають риси нашої культури. Отож, ігри мають особливе значення не для однієї дитини чи організованої групи, але й для всього суспільства. Батьки і вчителі повинні постійно мати на увазі незабутню думку В. Сухомлинського: «Дитина має справжнє емоційне і інтелектуальне життя тільки тоді, коли вона живе в світі ігор, казки, музики, фантазії і творчості. Без цього вона не краща за здавлену квітку».[19, 356]

Таким чином ігри на уроках української мови як засіб формування мовної особистості учня вкрай необхідні,оскільки вони є проявом природної потреби дитини в діяльності. У ній дитина пізнає і перетворює навколишню дійсність, світ речей, людей, саму себе. Вибір тої чи іншої гри на уроках української мови  залежить від наявного рівня знань, умінь і навичок учнів та від складності дидактичних завдань, які стоять перед ними.

Гра прищеплює  позитивні риси характеру: дисциплінованість, розумові здібності, ініціативу, кмітливість, стриманість, винахідливість, рішучість, організованість.   Охоплює все: рух, мислення, нові  інформації, новий досвід, комунікацію, працю, розвагу дитини. Вона розвиває фантазію, інтуїцію, волю, пам’ять, вчить напружувати зусилля, керувати собою, дотримуватися правил поведінки.

На власному досвіді я переконалася, що використання ігрових технологій на уроках ніколи не втратить актуальності , тому що  сприяє свідомому й міцному засвоєнню програмового матеріалу, у дітей підвищується віра у свої сили, з’являється зацікавленість і любов до читання більш художніх творів, активізувався пізнавальний інтерес. Вони навчаються самостійно отримувати знання й використовувати їх у своїй практичній діяльності, що є основним завданням у вихованні гармонійної особистості з широким колом компетентності, здатної реалізувати себе в майбутньому.

Аналізуючи свою діяльність, дійшла висновку, що маю певні позитивні результати:

  •  розвиток та формування комунікативної інформаційної, соціальної, діяльнісної компетентностей учнів;
  • діти працюють із зацікавленістю;
  • підвищується міцність засвоєння учнями навчального матеріалу;
  • у дітей з’являється впевненість у своїх силах;
  • учні  можуть вільно співпрацювати в групах, парах, самостійно виконувати свою робот;
  • вміють слухати, розуміти, досліджувати мовлення, висловлювати та будувати його, шукати та аналізувати інформацію для завдоволення своїх потреб.

 

 

 

                                    

Список використаних джерел

 1. Бібік Н. М. Нова українська школа: порадник для вчителя. Київ : Літера ЛТД, 2018. 160 с. 2. С. І. Войтенко, З. В. Декунова, А. М. Лавська, І. Д. Ягупа. Нова українська школа: навчання через гру. LEGO-технологія в освітньому процесі: метод. посіб. Суми : НВВ КЗ СОІППО, 2019. 112 с. 3. Палазова І. М. Використання LEGO-технологій в освітньому просторі Нової Української Школи.

2.  Вашуленко М. Урок української мови // Початкова школа. – 2007. - №4.

3.  Воробйов С. Дидактична гра в процесі навчання // Рідна школа,

        2002. – № 10. – С 46 – 48

4.  Використання ігрових практик під час уроків у початковій ...

https://www.youtube.com › watch

5. Гра по-новому, навчання по-іншому. Методичний посібник/ Упорядник О.Рома - – The LEGO Foundation. 2018. – 44с.Д

6. Одинцова Т., Кодлюк Я. Цікавинки на уроках рідної мови: Пос. для вчителя. – Тернопіль.: Підручники і посібники. : - 2003. – С.127.

7. Сухомлинський В. О. Сто порад вчителю // Вибранні педагогічні твори: В 5 т. – К., 1976. – Т. 2. – 670 с.

8. Ігри презентували: вчителька школи Гортона у провінції Альберта Олена Гарцула, виконувачка обов’язків директора відділення мови та мистецтва в Альберті Мелодія Костюк та вчителька школи Святого Мартіна у місті Едмонтон Яніна Віговська.

9.  Інтерактивні методи навчання в практиці роботи початкової школи/ Упорядн.

Стебна О. В., Сошенко А. О. – Х.: вид. група «Основа», 2006. – 176с.

10.  Лахай С.В. Дидактична гра як засіб розвитку логічної пам’яті молодших школярів на уроках рідної мови / С.В. Лахай // Почат. навчання та виховання. – 2013. – №11. – с. 2-7.

11.  Батраченко О. В. Використання ігрових технологій в освітньому процесі як засіб соціалізації особистості дитини (нетрадиційне засідання педагогічної ради у форматі тренінгу). Завуч. Усе для роботи (Осн).  2018.  № 11/12.  С. 42-50.

12. Заярна Л. І. Активізація діяльності молодших школярів у процесі оволодіння знаннями через гру. Таврійський вісник освіти. 2014.  № 2.   С. 221-228.

13. Шевельова В. В. Методика організації ігрової діяльності в початкових класах. Початкове навчання та виховання (Осн.).  2016.  № 4/5.  С. 6-9.

14.  Інтернет-ресурси:

аbetka.ukrlife.org>skoromov.htm

traditions.оrg.ua>usna-narodna...skоrоmоvky

реtrуk.соm.uа>uа/аrtісlеs/327.html

аbеtkа.ukrlіfе.оrg>turсhуnа3.html

http://fаmіlуtіnеs.соm.uа/sоn-u-ruku.http

https://ukrreferat.com/chapters/rizne/didaktichni-igri-ta-cikavi-zavdannya-na-urokah-ukrainskoi-movi-v-pochatkovih-klasah-kursova-robota.html

http://dorobok.edu.vn.ua/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                   

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. корець віталій
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
16 лютого 2022
Переглядів
5247
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку