Конспект уроку
Узагальнення і систематизація знань з теми «Звичайні дроби»
5 клас
Учитель : Йонаш С.О.
Тема. Узагальнення і систематизація знань з теми «Звичайні дроби»
Мета: формування предметних компетентностей; систематизувати й узагальнити знання учнів про звичайні дроби; закріпити практичні навички їх застосування; формування ключових компетентностей: формувати здатність критично оцінювати свої досягнення; формувати вміння знаходити інформацію та оцінювати її достовірність; сприяти самовихованню наполегливості, відповідальності; виховувати вміння працювати в колективі, уважність, самостійність, прищеплювати любов до математики; сприяти розвитку математичної культури учнів.
Тип уроку: узагальнення й систематизація знань учнів.
Обладнання: комп’ютер, картки для індивідуальної роботи, смайлики.
Хід уроку
« Без знання дробів нікого не можна
вважати знавцем арифметики»
( римський оратор Цицерон)
Дорогі діти! Сьогодні у нас буде незвичайний урок, ми здійснимо подорож в країну «Звичайних дробів».
Пізнаємо багато нового, цікавого, перевіримо і поповнимо свої знання.
Ви вже знаєте, що таке «звичайні дроби». Давайте поділимося на дві команди перша - «Чисельник», друга - «Знаменник» і пограємо з вами у гру. Я буду ставити запитання по черзі кожній команді, яка команда швидко і правильно відповість на питання, та і переможе.
Ну що, вирушаємо у подорож.
Запитання для команди «Чисельник»
Запитання для команди «Знаменник»
Виконання усних вправ
Гра «Вірю – не вірю»
Чи вірите ви, що:
;
;
.
Станція «Історична»
Один із учнів класу готує повідомлення «Як виникли дроби?»
Як виникли дроби?
Історія виникнення дробів бере свій початок ще з ранньої стадії розвитку людини.
Коли мисливці після полювання ділили між собою здобич, то нерідко доводилося стикатися з дробовим діленням. Їм доводилося ділити, наприклад, 2 тварини на 3-х мисливців. Тобто кожний отримував 2/3 здобичі.
Римляни користувалися одиницею "ас", яка одночасно була і грошовою одиницею, і оиницею виміру. "Ас" римляни ділили на 12 рівних частин, і з цих 12 частин і склались всі дроби. Саме звідси і назва - римські дроби (дроби, у яких знаменник завжди дорівнює 12). У єгиптян були основні, або одиничні дроби. Чисельник таких дробів завжди дорівнює одиниці. Єгипетські дроби були винайдені і впеше використані у Стародавньому Єгипті. У стародавньому Єгипті дробами оперували ще близько 4 тисяч років тому. Загальної форми запису дробів, як це прийнято нині у єгиптян не було. Єгиптяни вміли перемножати та ділити дроби.
Вавилоняни користувалися дробами із знаменником 60, які називали шістдесятковими дробами. Саме з ними пов'язаний сучасний поділ години на 60 хвилин (1год=60с), а хвилини на 60 секунд (1хв=60с). Тобто саме від цієї системи ми отримали у спадок ділення години на геометричні кути.
Спочатку дроби записували взагалі без дробової риски, вже пізніше дробову частину стали писати чорним чорнилом або відділяти вертикальною рискою. Риску дробу почали застосовувати близько 300 років тому.
Дробову риску вперше ввів видатний італійський математик Леонардо із Пізи ще у 2002 році. В продовж уроку ми дізнаємося його прізвище.
VI. Розв’язування вправ.
Запитання для команди «Чисельник»
Перетворити неправильний дріб у мішане число :
а) ; б) ; в) ; г) .
Запитання для команди «Знаменник»
Перетворити неправильний дріб у мішане число :
а) ; б) ; в) ; г) .
Задачі на знаходження числа за величиною дробу та дробу від числа.
Гра «Відповідь – буква»
Правила гри:
1.Потрібно розташувати букви відповідно до відповідей, які отримують учні. Якщо відповіді будуть правильними, в таблиці можна буде прочитати прізвище вченого математика, який ввів поняття риски дробу.
2.Відповівши на запитання, учень у таблиці під тим числом, яке він отримав як відповідь, проставляє буква яка записана біля цієї задачі.
3.На розв’язування відводиться по 1 хв на задачу. Вся гра може зайняти 14-15 хвилин.
Таблиця
40 |
72 |
160 |
24 |
15 |
8 |
36 |
80 |
27 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Задачі
він витратив на розв’язування задач. Скільки часу Володя розв’язував задачі? Виразіть відповідь у хвилинах.(І)
Рефлексія. Оцініть свій емоційний стан за допомогою смайлів настрою
Домашнє завдання: