Біологія 9 клас урок №60 дата проведення уроку
Тема уроку Узагальнення по темі « Вища нервова діяльність»
Мета : узагальнити, закріпити , перевірити знання учнів про вищу нервову діяльність людини
Структура уроку, основний зміст і методи роботи.
І. Організація класу.
ІІ. Актуалізація та тестова перевірка знань.
І-ІІ рівень
1 Хто з наведених нижче вчених є засновником загальної фізіології поведінки? А) І. П. Павлов Б) Л. В. Крушинський В) І. М. Сєчєнов Г) І. І. Мечников Д) П. К. Анохін.
2. Що є вищою формою розумової діяльності? А) рефлекс; Б) емоції; В) пам’ять; Г) інстинкт; Д) мислення.
3.Як називається здатність тварин фіксувати зв’язки між предметами оточуючого середовища та використовувати їх у нових умовах? А) мислення Б) подразливість В) інстинкт Г) розумова діяльність Д) рефлекс.
4.Яка з наведених дій не відноситься до безумовних захисних рефлексів? 81 А) тремтіння Б) миготіння повік В) кашель Г) чхання Д) слиновиділення.
5.Який відділ головного мозку здійснює процеси мислення? А) довгастий мозок Б) кора великих півкуль В) мозочок Г) проміжний мозок Д) середній мозок.
6.В якому напрямку поширюється нервовий імпульс по нейрону в нормі? А) від тіла до аксону, а потім до дендриту Б) від аксонів та дендритів до тіла нейрона В) від аксона до тіла нейрона, а потім до дендрита Г) від дендритів до тіла нейрона, а від нього до аксону Д) у будь-якому напрямку.
7.Активність нервових клітин якої ділянки кори великих півкуль найбільше посилюється під час сновидіння? А) тім’яної Б) потиличної В) скроневої Г) лобової Д) скроневої та лобової.
8.Що спрямовує та контролює дії людини? А) біла речовина спинного мозку Б) крижовий відділ спинного мозку В) аналізатори Г) чутливі нейрони Д) рухові нейрони.
9.Які рефлекси гальмуються в результаті дії будь-якого нового подразника? А) тільки безумовні Б) тільки умовні В) умовні та безумовні Г) статеві Д) збережні.
10.Для якого виду пам’яті “повторення не матір вчення”? А) довільної Б) словесної В) рухової Г) не довільної Д) образної.
11.Яким відділом головного мозку регулюються орієнтувальні рефлекси на подразнення, що йдуть від звукових і зорових рецепторів, зміна напруги тонусу скелетних м’язів? А) мозочком Б) довгастим мозком В) проміжним мозком Г) мостом Д) середнім мозком.
12.З якими частками великих півкуль головного мозку пов’язане формування писемного мовлення у правші? А) потиличною та лобовою Б) потиличною та скроневою В) тім’яною та скроневою частками правої півкулі Г) скроневою та тім’яною частками лівої півкулі Д) лобовою та тім’яною частками лівої півкулі.
13.Що відбудеться при ураженні лобових та потиличних часток кори великих півкуль? А) посилюватиметься рухова пам’ять Б) буде добре розвиватись образна пам’ять В) пам’ять погіршиться взагалі Г) посилиться ефективність емоційної пам’яті Д) поступово погіршиться словесна пам’ять.
14.Яка частина головного мозку бере участь у гальмуванні рухів та під час сну? А) мозочок Б) великі півкулі В) проміжний мозок Г) тільки кора великих півкуль Д) стовбур мозку.
15.До якого рефлексу відносяться реакція людини на джерело звуку? А) харчового Б) байдужого В) захисного Г) орієнтувального.
16.Порушення якої із наведених нижче структур мозку призводить до емоційної нестриманості людини? А) потиличної частки кори великих півкуль Б) тім’яної частки кори великих півкуль В) правої скроневої частки кори великих півкуль Г) лівої скроневої частки кори великих півкуль Д) лобової частки кори великих півкуль.
17.Яка частка кори великих півкуль головного мозку людини відповідає за усне мовлення? А) потилична лівої півкулі Б) лобова частка лівої півкулі В) лобова частка правої півкулі Г) тім’яна частка правої півкулі Д) тім’яна частка лівої півкулі.
18.Який з наведених нижче рефлексів є безумовним харчовим? А) виділення слини в присутності лимону Б) виділення шлункового соку під час жування їжі В) тремтіння Г) чхання Д) кашель.
19.Що з наведеного нижче не забезпечується безумовними рефлексами? А) розмноження Б) сталість внутрішнього середовища організму В) навчання Г) збереження цілісності організму Д) розмноження та гомеостаз.
20. Вища нервова діяльність – це .... А) сукупність безумовних рефлексів; Б) сукупність умовних рефлексів; В) сукупність процесів гальмування і збудження кори великих півкуль головного мозку; Г) сукупність навичок і звичок; Д) сукупність емоційних станів.
ІІІ рівень
1. Видами умовних рефлексів є рефлекси: А) штучні та натуральні; Б) набуті та вроджені; В) короткочасні та довготривалі; Г) індивідуальні та групові; Д) зовнішні та внутрішні.
2. Регуляція дихання є … А) рефлекторною; Б) нервово-гуморальною; В) штучною; Г) хімічною; Д) електричною.
3. Внутрішнє гальмування умовних рефлексів виникає тоді, коли: А) діє новий подразник; Б) діє більш сильний подразник; В) умовний подразник не підкріплюється безумовним; Г) байдужий подразник не підкріплюється безумовним; Д) безумовний подразник не підкріплюється умовним.
4. Пам’ять – це сукупність процесів у корі великих півкуль головного мозку, що включає ... А) накопичення, збереження і відтворення інформації; Б) переробку, класифікацію і забування інформації; В) забування і накопичення інформації; Г) відтворення і переробку інформації; Д) накопичення, відтворення і забування інформації.
5. Зовнішнє гальмування умовних рефлексів виникає, коли ... А) діє новий або більш сильний подразник; Б) умовний подразник не підкріплюється безумовним; В) байдужий подразник не підкріплюється безумовним; Г) безумовний подразник не підкріплюється умовним; Д) старий подразник діє більш тривалий час.
6.У піаніста-віртуоза точність рухів пальців у процесі гри на інструменті забезпечується в основному ... А) довгастим мозком Б) проміжним мозком В) середнім мозком Г) мозочком Д) спинним мозком.
7.Знайти помилкове твердження: А) орієнтувальний рефлекс може гальмувати умовний рефлекс Б) орієнтувальний рефлекс може гальмувати безумовний рефлекс В) безумовний рефлекс зберігається протягом усього життя організму Г) умовний рефлекс успадковується нащадками від батьків Д) умовні рефлекси можуть гальмуватися.
8.Знайти помилкове твердження щодо емоцій: А) будь-яка емоція супроводжується активізацією нервової системи і появою у крові біологічно активних речовин Б) велике значення для формування емоцій мають скроневі та лобові частки кори великих півкуль В) хворі з порушеннями роботи лобової частки кори великих півкуль відрізняються емоційною нестриманістю Г) за висловом П.К. Анохіна, без емоцій людина перетворилася б у істоту, що схожа на робота Д) велике значення для формування емоцій мають тім’яні та потиличні частки кори великих півкуль.
9.Знайти помилкове судження:
А) мислення людини – це вища форма розумової діяльності Б) дуги умовних рефлексів проходять через кору великих півкуль В) дуги безумовних рефлексів проходять через спинний мозок Г) дуги безумовних рефлексів проходять через кору великих півкуль Д) дуги безумовних рефлексів проходять через стовбур головного мозку.
10.Під час читання людину покликали із сусідньої кімнати. В цьому випадку її реакція регулюється:
А) довгастим мозком Б) середнім мозком В) потиличною часткою великих півкуль Г) проміжним мозком Д) тім’яною часткою великих півкуль.
11. Виберіть правильне твердження щодо умовних рефлексів (3 правильні відповіді): А) здатні згасати; Б) передаються у спадок; В) є функцією спинного мозку; Г) набуваються протягом життя; Д) потребують спеціальних умов; Е) властиві всім особинам виду.
Питання з відкритою відповіддю
1. Що таке вища нервова діяльність людини? Безумовні рефлекси та інстинкти, їх формування. Як формується тимчасовий нервовий звязок?
2. Утворення, види і форми умовних рефлексів, їхнє значення. Формування вміння і навичок. Гальмування рефлексів та його значення для нормальної поведінки людини.
3. Що таке динамічний стереотип? Перша і друга сигнальні системи? Що таке мислення і свідомість? Фізіологічні основи мовлення.
4. Прояви дії вищої нервової системи та їхнє значення: свідомість, мислення, емоції, мотивації, пам’ять (фізіологічна природа, види).
5. Під впливом яких чинників формується особистість? Навести типи темпераменту. Що таке характер, обдарованість, здібності?
6. Охарактеризувати вплив алкоголю, наркотиків і токсинів на нервову систему та поведінку людини. Гігієна розумової праці. Профілактика нервово-психічних захворювань.