Тема. Узагальнення та систематизація вивченого з теми «Прикметник»
Мета: повторити, узагальнити й систематизувати теоретичний матеріал про прикметник як частину мови, удосконалювати вміння застосовувати ці знання на практиці; розвивати навички грамотного письма, уміння використовувати прикметники в зв’язному мовленні; виховувати любов до природи рідного краю, спостережливість за навколишнім світом, культуру мовлення.
Обладнання: підручник, таблиці, індивідуальні картки, інструктивні картки
Буду я навчатись мови золотої,
У трави-веснянки, у гори крутої,
В потічка веселого, що постане річкою,
В пагінця зеленого, що зросте смерекою.
А.Малишко
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Визначення емоційної готовності до уроку.
- Діти, перед вами на партах лежать символічні квіти. Напишіть, будь ласка, своєму сусідові по парті побажання щодо нашого уроку, використовуючи прикметники.
- Потренуємося працювати з уявним мікрофоном. Передаючи мікрофон із рук у руки, висловіть свої побажання сусідові по парті (відповідь учнів).
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
- Вступне слово вчителя
Протягом багатьох попередніх уроків ми з вами здійснювали подорож до країни «Прикметникової», яка знаходиться на цікавій планеті Морфологія. А сьогодні маємо пройти прикінцевий етап мандрівки. Час підвести підсумок, повторити, закріпити і систематизувати знання з теми «Прикметник».
А почнемо урок із казки
Жив на світі іменник. Він був дуже гарний, допомогав людям називати речі своїми іменами. Усі любили іменник та поважали його за цю службу, але іноді він почував себе в реченнях дуже самотньо. Частіше всього сумував іменник тоді, коли ним користувалися маленькі діти, що не знали ще досить слів, аби складати великі речення. Тоді він кликав на допомогу свого друга — прикметника. Коли прикметник приходив, то речення ураз ставало цікавішим та гарнішим. Іграшки ставали не просто іграшками, а цікавими. Дівчатка не просто дівчатками, а красивими. Тепер вони допомагають одне одному постійно.
Отож сьогодні вам необхідно перевірити себе, у чому ви добре розібралися, а на які питання ще треба звернути увагу.
- Як ви думаєте, які завдання будуть стояти перед вами?
- Роботу побудуємо у формі лінгвістичного марафону.
- Марафон – тривале і напружене змагання, конкурс,біг.
Мовознавчий марафон потребуватиме від вас швидкого відтворення знань і правильного застосування їх на практиці. Участь у конкурсах забезпечить вам високі бали в кінці уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1. Лінгвістичний двобій.
Два учні почергово задають один одному питання та відповідають на них.
2. Орієнтовні питання
- Яка частина мови називається прикметником? Навести приклади.
- Як змінюються прикметники? Наприклад?
- Яку синтаксичну роль можуть виконувати прикметники?
- Назвати групи прикметників за значенням.
- Які прикметники мають ступені порівняння? Як ці ступені утворюються?
- Якими способами найчастіше утворюються прикметники? Навести приклади.
Каліграфічна хвилинка
Зошит свій я розгортаю
Та під нахилом кладу,
І від вас не потаю:
Ручку я ось так тримаю.
Сяду рівно, не зігнусь,
За роботу вмить візьмусь.
- Записуємо дату, «Класна робота», «Тема уроку»
ІV. Лінгвістичний марафон
Утворити ступені порівняння та їх форми від прикметників
глибокий, дорогий
- Записати словосполучення у 3 колонки за групами (якісні, відносні, присвійні)
Сталевий ніж, золотий перстень, золоте серце, дубовий стіл, бабусина хустка, шовкова сорочка, ведмежа барлога, ведмежа послуга, вітряна погода, рідна мова, чудовий урок, лагідне слово, драматичний твір, драматичні події, Шевченкова поема, веселий пасажир, журавлиний ключ, журавлине крило.
Сонце – (сонячний), лінь- (лінивий), зима – (зимовий), краса – (красивий), пісня – (пісенний) , життя – (життєвий), радість – (радісний), море – (морський), вітер – (вітряний) .
- Як пишуться прикметники на -ський, – зький, – цький ?
Знайдіть помилки, запишіть правильно слова, позначте суфікс.
Козацкий, бурлацкий, вінницкий, селяньський, ткацкий, кавказкий, україньський, криворізкий, сільский, київский.
Фізкультхвилинка
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій поклоніться
За щасливий день вчорашній
І до сонця потягніться,
В різні боки похиліться,
Веретеном покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
- Записати у зошити тільки прикметники
Гріє, зимова, небо, веселка, веселий, шелест, дзвінкий, дзвонить, одинадцять,
радісні, щира, осінній, блакитне, сувора, місяць, вона, пожовкле, сонячний
- Чому виписали саме ці слова? Визначте рід і число прикметників.
6. 1. Виразне читання тексту.
Завдання до тексту.
- Визначити стиль і тип мовлення. Думку обґрунтувати.
Зимовий ранок
Займався пишний січневий ранок. Золотий промінь сонця перелинув зі сходу на захід. Вершечки синіх хмар зайнялись червоним полум’ям. Сонце, мов здорова червона діжа, випливало з-за краю землі та обгорталось блискучими хмарками, що спалахнули від сонячного проміння, мов солома від вогню. Виплило. Дерева, одягнені в легеньку одежу з срібного інею, облились делікатним рожевим світлом. Проти синіх тяжких хмар, що оповили захід, здавались вони делікатними рожевими тінями. А на сході, між блакитним небом та білим снігом, зависла рожева імла, мов блискучий рожевий серпанок. По твердому рипливому снігу стелились довгі тіні від дерев, хат, тинів. Ясний сонячний промінь срібною доріжкою лягав по снігу межи довгими тінями. Синій дим знімавсь від коминів і змішувався вгорі з рожевою імлою… Ранок дихав морозом.
( За М. Коцюбинським)
2.Зробити морфологічний розбір виділених прикметників
Морфологічний розбір прикметника
1.Частина мови.
2. Початкова форма ( називний відмінок однини чоловічого роду).
3. Група за значенням ( якісні, відносні, присвійні).
4. У якісних – ступінь порівняння (якщо є).
5. Група ( тверда чи м’яка).
6. Рід, число, відмінок.
7. Форма ( повна чи коротка).
8. Синтаксична роль.
4. 3. Зробити синтаксичний розбір речення
Вершечки синіх хмар зайнялись червоним полум’ям.
3.Зробити синтаксичний розбір 2 речення.
Облітають квіти, обриває вітер
пелюстки ...в ...тишині.
По садах ... їде гордовито
осінь ... на ... коні.
Довідка (печальні, пустинних, баскім, синій, жовтокоса)
- З якою метою прикметники вживаються в мовленні?
Різнорівневі завдання.
І рівень.
Картки з текстом для редагування.
Поставити прикметники у відповідну форму. Розкрити дужки, вибравши правильний варіант написання орфограм.
1. Сніговий в(о,а)да пахла свіжістю.
2. Під д(е,и)ревами, на білий, як цукор, снігу лягла тінь від з(е,и)лений ялинки.
3. Блакитний небо просвічує між білий стовбурами б(е,и)різ та їх тонкий рожевий гілками.
4. Ясний сонячний промі(н,нн)я сріб(н,нн)ий доріжкою лягло по снігу між довгий тінями.
ІІ рівень.
Скласти речення із запропонованими словосполученнями.
Засніжений простір, зимовий спокій, молочно-біле простирадло снігу, холодне повітря, сонячне світло, снігові хмари, морозний день, маленькі сніжинки, білий іній, пухкий сніг.
ІІІ рівень.
Скласти твір – мініатюру «Зимова казка» із використанням прикметників.
V. Підсумок уроку. Оцінювання.
Сьогодні на уроці ми закріпили правопис прикметників, повторили основні орфограми в прикметниках. Ці знання допоможуть вам правильно виконати завдання не тільки під час контрольної роботи, а й завжди грамотно писати. Виконання творчого завдання довело, що ви вмієте використовувати прикметники у зв’язному мовленні, звертаючи увагу на навколишній світ, спостерігаючи за природою рідного краю.
VI Домашнє завдання.