Конспект уроку
Узагальнення і систематизація знань учнів з розділу
«Вступ. Всесвіт і Сонячна система»
Мета:
- розширити знання учнів про Всесвіт, Сонячну систему, узагальнити, закріпити раніше отримані знання про планети та сформувати систему знань про Всесвіт, Сонячну систему, про природу обертання планет, про способи дослідження Сонячної системи;
- активізувати пізнавальну діяльність, удосконалювати уміння порівнювати та створювати просторові уявлення про розміри небесних тіл, відстані між ними, розвивати спостережливість, допитливість, науковий світогляд, вміння використовувати додаткові джерела природничих знань;
- виховувати позитивне сприйняття навколишнього світу, жагу до знань та відкриттів.
Тип уроку: урок-подорож
Обладнання: ноутбук, презентація «Сонячна система», відеоматеріали за темою, ілюстрації, плакат «Будова Сонячної системи», підручники, зошити.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
Організація класу. Нервово-психологічна підготовка до уроку.
ІІ. Основна частина.
1. Мотивація навчальної діяльності. Вступне слово вчителя (протягом уроку на
кожному етапі слово вчителя супроводжується слайдом презентації «Сонячна
система»).
• Що таке подорож?
• З якою метою люди відправляються у подорож?
• Що б ви хотіли дізнатися на цьому уроці?
Будь-яка подорож здійснюється за заданим маршрутом. Зупинки під час подорожі – можливість дізнатися нове про досі невідоме.
Епіграфом нашого уроку будуть слова Бернарда Шоу «Єдиний шлях, що веде до знання, – це діяльність». Отже, починаємо нашу роботу – вирушаємо у подорож.
2. Сприйняття матеріалу уроку.
У далеку епоху, коли люди були зовсім неспроможні перед природою, виникла віра в могутні сили, що ніби-то створили світ і керують їм, протягом багатьох століть обожнювався Місяць, Сонце, планети. Про це ми довідуємося з міфів усіх народів світу. Перші уявлення про світобудову були дуже наївними, вони тісно перепліталися з релігійними віруваннями, в основу яких було покладене поділ світу на дві частин - земну і небесну. Якщо зараз кожен школяр знає, що Земля сама є небесним тілом, те раніш “земне” протиставлялося “небесному”. Думали, що існує “твердінь небесна”, до якої прикріплені зірки, а Землю приймали за нерухомий центр світобудови.
Наші учні добре підготувалися до подорожі і дослідили, які саме були уявлення у деяких людей в далекі часи. Що вам відомо про уявлення в давнину про Всесвіт? Надамо слово нашим дослідникам.
В стародавні часи люди вважали, що зорі – це маленькі срібні цвяхи, вбиті в небо. Насправді ж зірки – це величезні розжарені тіла, але оскільки вони розташовані далеко від Землі, то здаються нам крихітними
Чи однакові зорі? Подивіться на ілюстровані зображення, пригадайте матеріал, що вивчали за підручником та замальовки, що робили в зошитах, за якими властивостями їх розрізнюють?
(Колір зірки залежить від розміру і температури на її поверхні, тому розрізнюють білі, голубі, червоні та жовті зорі. Найхолодніші – червоні, середня температури яких становить 3тис.градусів, найгарячіші – ті, що висвічують біло-блакитним кольором, температура яких може сягати 15 тис. градусів. Всі зорі, а точну їхню кількість важко встановити, зібрані у галактики.
Отже, що таке зорі та сузір’я, яке Сонце? Переглянемо відеосюжет
(Ще в сиву давнину люди звернули увагу на те, що деякі яскраві зорі на небі розміщені групами, котрі легко розпізнавати. Часто такі скупчення зірок нагадують тварин чи які-небудь предмети, або формою зорі нагадували якого-небудь бога. Астрономи Давньої Греції давали таким скупченням – сузір’ям – назви, якими ми користуємося і досі. Всього вчені виявили на небі 88 сузірь? Щоправда побачити їх можна не всі і не завжди – це залежить від пори року та місця знаходження спостерігача на Землі Найближчою до Землі, тому такою, що є добре помітною, вважають– Сонце Відстань до Сонця – 150 млн км, час проходження сонячних променів до Землі – 8 хвилин. Щоб досягнути Сонця потрібно 4 роки).
Зорові вправи
Щоби зір хороший мати, треба очі тренувати.
Подивитись вправо-вліво, вверх і вниз,
А ще ласкаво – посміхнутися гарненько, і закліпати швиденько.
Потім трішки відпочити, фізхвилиночку зробити.
Фізхвилинка
Хмарка сонечко закрила,
Слізки дрібнії зронила.
Ми ті слізки позбирає,
У травичці пошукаєм.
Пострибаєм, як звірята,
Політаєм, як пташенята.
Потанцюємо ще трішки,
Розімнемо ручки ніжки.
Всі веселі? От чудово!
І на місце сіли знову!
Завдання 1. Розмістіть планети у порядку їхньої віддаленості від Сонця.
Земля, Меркурій, Уран, Сатурн, Венера, Марс, Юпітер, Нептун.
* Прийом «Дивуй»
На сьогоднішній день людина відкрила багато таємниць космосу. Завдяки чому це стало можливим?
• створені потужні обсерваторії
• запустила у космос супутники
• людина здійснила політ у космос (перший космонавт Ю.Гагарін)
• вийшла у відкритий космос
3. Первинна перевірка засвоєння та закріплення знань
* Прийом «Мікрофон»
- Як рухаються планети в Сонячній системі?
- Від чого залежить тривалість року на планетах?
- Як рухаються природні супутники планет?
- Яка причина зміни дня і ночі?
- Які види обертання здійснюють планети?
- Яка тривалість земного року?
- Чому дорівнює земна доба?
- Як визначити високосний рік?
ІV. Заключна частина.
Я впевнена, що попереду людство чекає ще багато відкриттів, а наша подорож поки завершується, але продовження буде …
Підсумок уроку. Оцінювання учнів. Домашнє завдання.
Додаток № 1
1 учень. Світ в уяві вікінгів
Вікінги вважали, що світ зародився в льодах. З розталого льоду з’явився велетень Імір, від якого народилися інші боги. Та Іміра було підступно вбито, і з його тіла створили море, землю, небо та гори. В центрі світу, на думку вікінгів, знаходиться величезне дерево, під корінням якого розміщений підземний світ, на верхніх гілках живуть боги, а між підземним світом і світом богів живуть люди. По цьому дереву вгору-вниз снує білка, вона передає новини орлу, що сидить високо на гілках, і змії, яка ховається в корінні.
2 учень. Створення світу по-африканськи
Дволикий бог(чоловік і жінка разом) спочатку зліпив Землю, потім приробляє до неї гори і річки, дерева, тварин. Весь цей час йому допомагає змія Айдо-Хведо, переносячи бога з місця на місце у своїй великій пащі. Проте Земля не може утримати стільки гір, лісів, озер та тварин. Змія швидко згортається клубком і лягає під Землю,щоб вона не розпалася. Але змії стає жарко, і бог створює океани, щоб її освіжити. Відтоді змія і ховається в океані, а коли вона починає рухатися, відбуваються землетруси. Сестра-близнюк цієї змії - Веселка, здатна викликати грім і блискавку.
3учень.Уявлення месопотамців
В основі створення світу лежать дві первозданні стихії і животворящі сили: Абзу – прісна вода (чоловіче начало) і Тіамат – море (жіноче начало). Бог Мардук убиває Тіамат і, розрубивши її тіло навпіл, згинає одну половину у формі неба, а з її печінки робить Місяць, з нижньої половини тіла створює Землю і розміщує її над Абзу – світовим океаном підземних прісних вод.
4учень. Індіанські міфи
В багатьох індіанських міфах розповідається про те, що Земля була створена з грудки мулу, яку принесла з дна океану велетенська ондатра. Великий Дух, який створив океан, риб і морських птахів, розім’яв грудку у руках. Поступово грудка ставала більшою. З’явилася черепаха, звалила цю грудку собі на спину – так і виникла Земля.
Отже, будь-які уявлення не давали людині чіткої відповіді на питання:
• Що таке Всесвіт?
• Якої форми наша планета Земля?
• З чим пов’язана зміна дня і ночі? Тощо
5 учень. Видатні дослідники – руйнівники міфів
Тривалий час штучно підтримувалися хибні уявлення людей про Всесвіт, але в усі часи знаходилися сміливці, які ,навіть ціною власного життя, шукали відповіді на свої питання, тому що те, що було відомо дотепер, їх не влаштовувало.
Микола Коперник (учні висловлюють свої думки, що їм відомо про відкриття Коперника):
• Спростував уявлення про те, що Земля – центр Всесвіту
• Місяць дійсно обертається навколо Землі
• Всі планети, в тому числі і Земля, обертаються навколо Сонця
• Земля здійснює повний оберт навколо своєї осі 1 раз на добу.
6 учень. Галілео Галілей :
Отже, людство дізналося не тільки про те, що планети обертаються навколо Сонця, а й більшість планет мають супутники – тіла, які обертаються навколо планет.