Урок № 36
Тема: Правопис значущих частин слова. Тренувальні вправи. Узагальнення й систематизація вивченого з теми: «Будова слова. Орфографія». Уживання у висловлюванні префіксів і суфіксів.
Мета: навчальна – повторити й узагальнити з учнями відомості з теми «Будова слова. Орфографія» з метою контролю та корекції; розвивальна – розвивати пам'ять, зв’язне мовлення, логічне та образне мислення, уміння вирізняти частини слова, використовувати в мовленні слова із суфіксами та префіксами різного значення; виховна – сприяти формуванню шанобливого ставлення до мови, прагнення опанувати всі її багатства, наполегливості, уважності та старанності, відповідальності за результати своєї праці.
Обладнання: інтерактивна дошка, звукове оформлення, картки, кульки, роздатковий матеріал, кольорові олівці, прапорці, медалі.
Тип уроку: узагальнення й систематизація знань, урок-квест.
Очікувані результати: учні засвоїли тему, правильно використовують значущі частини слова та грамотно їх записують; усвідомлюють значення мови в житті людини; володіють культурою мовлення.
Перебіг уроку:
І. Організаційний момент. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Візитка команд
ІІ. Актуалізація опорних знань
Станція «Інтелектуальна»
(Команди стають у два кола, посередині капітан з іншої команди, який має кульку. Капітан ставить питання, кидаючи кульку).
Питання команди № 1
Питання команди № 2
ІІІ. Станція «Чарівна дошка»
Завдання: Розподілити слова за колонками на інтерактивній дошці
ІV. Станція «Жовто-зелена»
Завдання: Приклеїти на два листки слова
Жовтий листок: Слова, які мають нульове закінчення
Зелений листок: Слова, які не мають закінчення взагалі (незмінювані слова)
Слова: Багато, уздовж, морозиво, учора, дякувати, лише, уроку, газета, навколо, стіл, дорога, тихо.
V. Станція «Порозминаємось»
Завдання: Діти утворюють слово з запропонованим префіксом і показують дію:
Стрибнути – підстрибнути – застрибнути - зістрибнути – перестрибнути
Сісти – підсісти – відсісти – присісти – обсісти
VІ. Станція «Творча»
Завдання: За визначений час скласти якомога більше спільнокореневих слів.
Ліс. Частини слова: про-, за-, уз-, -ок, -ищ, - ся, -е.
Море. Частини слова: при-, за-, ськ-, -ечк, -о, -ий.
VІІ. Станція «Редактор»
Завдання: відредагувати лист Святому Миколаю від п’ятикласника Миколки (лист кожному роздрукувати, а потім вивести на екран неправильний і відредагований варіанти).
Лист мойому прикрасному Святому Миколаю
Дорогий мій друже, Святий Миколаю. Моє імя Миколка, призвище Кухар, а призвисько - Кук. Я цей рік був прирозумним, завжди щось предумував і вдома, і в школі, наприклад, як швидко помити посуд, скопати пресадибну ділянку чи пребрати в класі. Тому у мене є прибагато бажань. Найперше, що я хочу, так це пригарний, прикрутий компютер. А ще у мене є маленка сестричка, вона хоче маленку гарненку лялку. Якщо ти виконаєш мої бажаня, я буду дуже вдячний тобі й надалі буду гарно вчетися й слухатися батків.
VІІІ. Станція «Кмітлива»
Діти заздалегідь мали виготовити леп бук і на уроці продемонструвати.
ІХ. Станція «Враження»
Учні повинні підійняти прапорець зі смайликом і пояснити, чи сподобався їм урок і чим саме.