Узагальнення та систематизація знань з теми «Різноманітність тварин:риби, амфібії, рептилії, птахи, ссавці»

Про матеріал
Мета: узагальнення, систематизація й контроль навчальних досягнень учнів за темою «Різноманітність тварин:риби, амфібії, рептилії, птахи, ссавці», розвиток логічного мислення, вміння аналізувати, узагальнювати, порівнювати, виділяти головне; виховувати почуття відповідальності, колективізму, взаємоповаги.
Перегляд файлу

                                          Урок № 34

Тема: Узагальнення та систематизація знань з теми «Різноманітність тварин:риби, амфібії, рептилії, птахи, ссавці»

Мета: узагальнення, систематизація й контроль навчальних досягнень учнів за темою «Різноманітність тварин:риби, амфібії, рептилії, птахи, ссавці», розвиток логічного мислення, вміння аналізувати, узагальнювати, порівнювати, виділяти головне; виховувати почуття відповідальності, колективізму, взаємоповаги.

Тип уроку: узагальнення та систематизації знань

Обладнання і матеріали:підручники, робочі зошити, зошити для контрольних робіт

 

Хід уроку

І. Організаційний етап.

ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

Девіз уроку    

         " Пізнаймо глибше таємниці природи, для того, щоб її

                                              зберегти!

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Мозковий  штурм
  • Хорда – це ….
  • Середовище існування хребетних -…..
  • Тіло риби вкрите лускою –
  • Акули – це хрящові риби…
  • Тіло рептилій вкрите …..
  • Чи є в амфібій зовнішнє вухо…
  • Які рептилії мають в серці неповну перегородку…
  • Назвати безногі рептилії…
  • Чим вкрите тіло птахів…
  • Які пристосування птахів до польоту..
  • Що таке статевий диморфізм? У яких тварин він вирізняється…
  • Назвати основні частини тіла ссавців…
  • Яка найхарактерніша ознака ссавців?...

2. Гра «Систематична піраміда»

Четверо учнів працюють з картками (на місцях). Вони мають підібрати в послідовності таксономічні одиниці тварин з ссавців, рептилій, амфібій, риб.

ІУ. Самостійна робота.

1. Випишіть ознаки, характерні для класу

Земноводні  (І варіант)та класу Плазуни (ІІ варіант):

1 − Чітко виражена шия ( пл. )

2 − Шкірна гола із залозами, що виділяють слиз ( з. )

3 – У деяких представників розвинутий скелет – панцир ( пл. )

4 – Формування грудної клітки ( пл. )

5 – Череп в основному складається з хрящових кісток ( з. )

6 – Шлунок добре виражений ( пл. )

7 – Розвинені гортань, трахея, бронхи ( пл. )

8 – Мозочок менш розвинутий, ніж передній мозок ( з. )

9 – У деяких представників є органи, що відчувають тепло на відстані ( пл.)

10 – Самець відрізняється наявність статевого мозоля та резонаторів ( з. )

11 – Запліднення зовнішнє ( з. )

12 – Розвиток зародка відбувається в яйці ( пл. )

13 – Один представник цього класу теплокровна тварина ( шкіряста

Черепаха. Пл. )

14 – Непрямий тип розвитку з метаморфозом ( з. )

15 – У скелеті представників цього класу 1 шийний хребець, тулубові

Хребці, 1 крижовий хребець ( з. )

16 – Представник цього класу − гекон кримський занесений до відстані ( пл.)

10 – Самець відрізняється наявність статевого мозоля та резонаторів ( з. )

11 – Запліднення зовнішнє ( з. )

12 – Розвиток зародка відбувається в яйці ( пл. )

13 – Один представник цього класу теплокровна тварина ( шкіряста

Черепаха. Пл. )

14 – Непрямий тип розвитку з метаморфозом ( з. )

15 – У скелеті представників цього класу 1 шийний хребець, тулубові

Хребці, 1 крижовий хребець ( з. )

16 – Представник цього класу − гекон кримський занесений до Червоної книги України ( пл. )

17 – Представник цього класу Тритон Карпатський занесений до Червоної книги України ( з. )

18 – Зимують у стані заціпеніння ( анабіозу ) у мулі, під камінням ( з.)

19 – Зовсім не п'ють води ( з. )

20 – Деякі представники цього класу уміло прикидають мертвими ( пл. )

21 – Латинська назва цього класу − амфібії ( з. )

22 – Латинська назва цього класу − рептилії ( пл. )

23 – Кого вивчає наука " герпетологія "? ( пл. )

24 – Кого вивчає наука " батрахологія "? ( з. )    (2 бали)

 

  1. Позначте ознаку,

(І варіант)яка НЕ властива хрящовим рибам:

    (ІІ варіант) властива  кістковим рибам

 А. Є зяброві кришки.   

 Б. Різнолопатевий хвостовий плавець.

В. Хрящовий скелет.

Г. Відсутній плавальний міхур. (1 бал)

 

3.(І варіант)

3.Позначте органи дихання земноводних:

 А. Зябра.                              Б. Легені.

 В. Легені і шкіра.                Г. Трахеї. (1 бал)

 

4.Установіть відповідність між органами та системами органів, до яких вони належать , у земноводних: (2 бали)

А. Головний мозок          1. Опорно-рухова

Б. Клоака                            2. Дихальна

В. Сечоводи                       3. Видільна

Г. Шкіра                              4. Нервова

                                             5. Травна

А

Б

В

Г

 

 

 

 

5.Розташуйте у логічній послідовності рух крові по малому колу кровообігу у ссавців: (2 бали)

А. Правий шлуночок

Б. Ліве передсердя

В. Легені

Г. Легеневі артерії

Д. Легеневі вени

1

2

3

4

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. Розташуйте у логічній послідовності «Річний цикл земноводних»: (2 бали)

А. Нерест

Б. Весняне пробудження

В. Пошук місць зимівлі

Г. Період літньої активності

Д. Зимове заціпеніння

 

7. За якими трьома основними напрямками здійснюються заходи з охорони різноманітності тваринного світу?Розкрий їх суть. (2 бали)

 

3.(ІІ варіант)

3.Позначте плазунів, у яких до хребців грудного відділу прикріплюються ребра, що закінчуються вільно:

А. Крокодили.                     Б. Черепахи.

В. Змії.                           Г. Ящірки. (1 бал)

4.Позначте кількість камер у серці птахів:

 а. Однокамерне.             Б. Двокамерне.     

 В. Трикамерне.              Г. Чотирикамерне. (1 бал)

5.Установіть відповідність, утворюючи логічні пари для ссавців: (2 бали)

А. Скелет передніх кінцівок

Б. Пояс передніх кінцівок

В. Скелет задніх кінцівок

Г. Пояс задніх кінцівок

1. Стегно, гомілка, стопа

2. Сідничні, клубові та лобкові кістки

3. Плече, передпліччя, кисть

4. Лопатки, воронячі кістки, ключиці

А

Б

В

Г

 

 

 

 

6.Розташуйте у логічній послідовності «Річний цикл земноводних»: (2 бали)

А. Нерест

Б. Весняне пробудження

В. Пошук місць зимівлі

Г. Період літньої активності

Д. Зимове заціпеніння

1

2

3

4

5

 

 

 

 

 

  1. Назви типи територій, які охороняються, зокрема на території України.  (2 бали)

 

У. Підсумок уроку.

 

УІ.Завдання додому.

  1. Підготувати повідомлення «Цікава тварина» або презентацію «Цікава тварина» на вибір учня (риби, плазуни, земноводні, ссавці).

 

doc
Додано
1 квітня 2020
Переглядів
2713
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку