Узагальнення та систематизація знать про речення із звертаннями, вставними словами (словосполученнями,
реченнями )
Вивчення теми на прикладі українських народних пісень у 8 класі
Українська пісня - це геніальна поетична біографія українського народу.
О. Довженко
Мета (формувати компетентності): предметні: повторити та узагальнити вивчене про речення із звертаннями та вставними словами ( словосполученнями, реченнями), закріпити навички інтонування речень в усному мовленні; розвивати орфографічні та пунктуаційні навички учнів; комунікативні: вміння використовувати звертання у власних висловлюваннях; інформаційні: вчити працювати з підручником і текстом; загальнокультурні: виховувати любов до народної пісні, шанобливе ставлення до рідного слова.
Обладнання : роздатковий матеріал, таблиці.
Тип уроку : узагальнення та систематизація знань.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
(Домашнє завдання перевіряють учні - асистенти і виставляють у таблиці, заздалегідь приготовлені, відповідні бали. )
1.Коли я готувалася до уроку, на думку прийшли рядки відомої української пісні " Сину, синл/, сину, ангел мій! Я тобі щасливу зичу долю." Вирішила перед вами поставити завдання: давайте зробимо синтаксичний розбір цього речення.
ІII. Розширення відомостей про звертання, вставні слова.
Вам було задано додому прочитати матеріал підручника про звертання, вставні слова.
1. А зараз методом "Я тобі, ти -мені" поділимось набутими знаннями.
- І група (про звертання )
- II група (про вставні слова)
- ІІІ група (групи вставних слів і сполучень за значенням)
2. А зараз ще раз уважно проглянемо таблицю і зосередимо увагу на тому, що для нас є більш складним.
- Як виділяються звертання у вимові?
(Деколи (на початку речення ) окличною інтонацією, тоді на письмі ставиться знак оклику.)
IV. Виконання вправ на закріплення вивченого матеріалу. І. Пояснювальний диктант
1. Ти скажи, скажи, калино, як попала ти сюди. 2. Виростеш ти, сину, вирушиш в дорогу. З. Ой братику, соколоньку.
Візьми ж мене на зимоньку. 4. Ясне сонце, напевно, за горою сіло.
2. Коментоване письмо (робота в групах за карточками)
1. Зеленая дібровонько, чого ти так рано спустошена? 2. 0й не стій ти, дубе, над водою, бо гірка вода під тобою. З. Козаче, грудочка рідної землі, напевно, зігрівала тебе на чужині.
(Речення записані на дошці для кожної групи для перевірки.)
3. Гра "Знайди помилку" ( завдання написане на дошці)
Мамо, мамо, рідна і кохана, Ви пробачте, що був неуважний.
Ой біжи, біжи, досадо, не вертай до хати, Не пущу тебе колиску синову гойдати.
Може, ви чули, як пахне земля? Мабуть, ще змалечку чули...
Можливо, хто жалом огуди роз'ятрить Біль зажитих ран.
4. Творча робота
1. Написати твір-мініатюру "Рідна мати моя, ти ночей не доспала" 2. Перебудуйте наступні речення так, щоб у них з'явилися звертання, вставні
слова.
Рідна мати моя не доспала ночей - Рідна мати моя, ти ночей не доспала.
Мій малесенький спить, бо пізній ж бо час -
Спи ж, мій малесенький, пізній бо час.
(Щоб побудувати подані речення у речення із звертанням, треба підмет поставити у формі кличного відмінка)
- ФІзкультхвидинка ( ви багато працювали, ваші очі втомилися, подивіться у вікно і ви побачите ...)
5. Завдання для самоконтролю "Так., ні "
а) Звертання називає того, до кого ми звертаємося з мовленням? Так.
б) Вставні слова виражають ставлення мовця до того, що вони
повідомляють?
в) Є два типи звертань? Так.
г) Вигуки о, ой, які стоять перед звертанням і виконують роль
підсилювальної частки комою виділяються? Ні.
д) Вставні слова, звертання є членами речення? Ні.
є) Вставні слова служать для передачі смислових відтінків? Так.
V. Підсумок уроку
Гра "Назви звертання, вставні слова" 1. "Ти скажи, скажи, калино, Як попала ти сюди."
2. "Виростеш ти, сину, вирушиш в дорогу."
3. "Мамо, мамо, рідна і кохана, Ви пробачте, що був неуважний."
4. "Може, пригадуєш,
Може, й не згадуєш, Як осінь палила Білі світи. А яблука падали, Яблука падали, Падали яблука В наші сліди"
а) - Над якою темою працювали?
VI. Домашнє завдання
Оцінка 10-12 балів (високий рівень)
Написати твір-мініатюру "Кланяюсь вам, пороги, де ходили босі ноги."
Оцінка 7-9 балів (достатній рівень) Підготувати усне повідомлення.
Оцінка 5-6 балів (середній рівень) Опрацювати §____________, виконати вправу_________.