Узагальнення та систематизація знать про речення із звертаннями, вставними словами (словосполученнями, реченнями )

Про матеріал
цей урок спрямований на те, щоб повторити та узагальнити вивчене про речення із звертаннями та вставними словами ( словосполученнями, реченнями), закріпити навички інтонування речень в усному мовленні; розвивати орфографічні та пунктуаційні навички учнів.
Перегляд файлу

Узагальнення та систематизація знать про речення із звертаннями, вставними словами (словосполученнями,

реченнями )

Вивчення теми на прикладі українських народних пісень у 8 класі

Українська пісня - це геніальна поетична біографія українського народу.

О. Довженко

Мета (формувати компетентності):                                                                                           предметні: повторити та узагальнити вивчене про речення із звертаннями та вставними словами ( словосполученнями, реченнями), закріпити навички інтонування речень в усному мовленні; розвивати орфографічні та пунктуаційні навички учнів;                                                                                                                   комунікативні: вміння використовувати звертання у власних висловлюваннях; інформаційні: вчити працювати з підручником і текстом;                                                                     загальнокультурні: виховувати любов до народної пісні, шанобливе ставлення до рідного слова.

Обладнання : роздатковий матеріал, таблиці.

Тип уроку : узагальнення та систематизація знань.

Хід уроку

І. Організація класу до уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

(Домашнє завдання перевіряють учні - асистенти і виставляють у таблиці, заздалегідь приготовлені, відповідні бали. )

1.Коли я готувалася до уроку, на думку прийшли рядки відомої української пісні      " Сину, синл/, сину, ангел мій!                                                                                                     Я тобі щасливу зичу долю."                                                                                               Вирішила перед вами поставити завдання: давайте зробимо синтаксичний розбір цього речення.

  •       Чи до всіх слів у реченні можна поставити запитання ?
  • Зверніть увагу на таблицю і скажіть, як називаються слова, що не відповідають ні на яке запитання, а лише називають особу або предмет, до якого ми звертаємося з мовленням, або ставлення мовця до висловлюваної думки? (звертання, вставні слова)
  •       Ця інформація для вас нова чи відома з молодших класів ?
  •      Дайте визначення звертання.
  •      Дайте визначення вставних слів.

ІII. Розширення відомостей про звертання, вставні слова.

Вам було задано додому прочитати матеріал підручника про звертання, вставні слова.

1. А зараз методом "Я тобі, ти -мені" поділимось набутими знаннями.

- І група (про звертання )

- II група (про вставні слова)

- ІІІ група (групи вставних слів і сполучень за значенням)

2. А зараз ще раз уважно проглянемо таблицю і зосередимо увагу на тому, що для нас є більш складним.

- Як виділяються звертання у вимові?

(Деколи (на початку речення ) окличною інтонацією, тоді на письмі ставиться знак оклику.)

  •      Як виділяються вставні слова, сполучення слів, вставні речення у вимові?
  •      На які групи за значенням поділяються вставні слова, сполучення слів?

IV. Виконання вправ на закріплення вивченого матеріалу.                             І. Пояснювальний диктант

1. Ти скажи, скажи, калино, як попала ти сюди.                   2. Виростеш ти, сину, вирушиш в дорогу.                   З. Ой братику, соколоньку.

Візьми ж мене на зимоньку.                     4. Ясне сонце, напевно, за горою сіло.

  •      Які є види звертань за будовою?
  •      Як виділяються звертання на письмі?
  •      Як виділяються вставні слова на письмі?

2. Коментоване письмо (робота в групах за карточками)

1. Зеленая дібровонько, чого ти так рано спустошена?                                    2. 0й не стій ти, дубе, над водою, бо гірка вода під тобою.                З. Козаче, грудочка рідної землі, напевно, зігрівала тебе на чужині.

(Речення записані на дошці для кожної групи для перевірки.)

3. Гра "Знайди помилку" ( завдання написане на дошці)

  • Подивіться, мамо, як сади цвітуть?
  • Ніколи, дитино, в полі справи ждуть.

Мамо, мамо, рідна і кохана,                 Ви пробачте, що був неуважний. 

Ой біжи, біжи, досадо, не вертай до хати, Не пущу тебе колиску синову гойдати.

Може, ви чули, як пахне земля?                                      Мабуть, ще змалечку чули...

 

Можливо, хто жалом огуди роз'ятрить Біль зажитих ран.

4. Творча робота

    1. Написати твір-мініатюру "Рідна мати моя, ти ночей не доспала"                                                   2.  Перебудуйте наступні речення так, щоб у них з'явилися звертання, вставні 

слова.

Рідна мати моя не доспала ночей -                               Рідна мати моя, ти ночей не доспала.

Мій малесенький спить, бо пізній ж бо час -

Спи ж, мій малесенький, пізній бо час.

(Щоб побудувати подані речення у речення із звертанням, треба підмет поставити у формі кличного відмінка)

 

- ФІзкультхвидинка ( ви багато працювали, ваші очі втомилися, подивіться у вікно і ви побачите ...)

 

5. Завдання для самоконтролю "Так., ні "

а) Звертання називає того, до кого ми звертаємося з мовленням? Так.

б) Вставні   слова   виражають   ставлення   мовця   до   того,   що   вони
повідомляють?

в) Є два типи звертань? Так.

г) Вигуки   о,   ой,   які   стоять   перед   звертанням   і   виконують   роль
підсилювальної частки комою виділяються? Ні.

д) Вставні слова, звертання є членами речення? Ні.

є)  Вставні слова служать для передачі смислових відтінків? Так.

V. Підсумок уроку

Гра "Назви звертання, вставні слова"                                                                                                                                1. "Ти скажи, скажи, калино,                                                                                                                                Як попала ти сюди."

 

2. "Виростеш ти, сину, вирушиш в дорогу."

3. "Мамо, мамо, рідна і кохана,                                                   Ви пробачте, що був неуважний."

4. "Може, пригадуєш,

Може, й не згадуєш,                                 Як осінь палила                                 Білі світи.                                             А яблука падали,                              Яблука падали,                            Падали яблука                                             В наші сліди"

а) - Над якою темою працювали?

  • Яка роль вставних слів у реченні?
  • Як виділяються звертання у реченні?
  • Наведіть різні приклади вставних слів, що можуть використовуватися у реченні, вказуючи приналежність до групи.

 

  1. Знайомство з поезією Р. Воробйової "Батьку"
  2. Виставлення оцінок ( підрахунок балів )

VI. Домашнє завдання

Оцінка 10-12 балів (високий рівень)

Написати твір-мініатюру "Кланяюсь вам, пороги, де ходили босі ноги."

Оцінка 7-9 балів (достатній рівень) Підготувати усне повідомлення.

Оцінка 5-6 балів (середній рівень)                                                     Опрацювати §____________,  виконати вправу_________.     

 

 


 

doc
Додано
15 березня 2021
Переглядів
991
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку