Узагальнення вивченого з теми "Пряма мова. Діалог"

Про матеріал
закріплення умінь й навичок розстановки розділових знаків у реченнях із прямою мовою, в діалозі; розвивати пунктуаційні вміння ставити й обґрунтовувати розділові знаки при прямій мові й діалозі; розвивати творчі вміння трансформувати речення з прямою мовою у складні речення, складати діалоги відповідно до комунікативного завдання; дотриманню норм етики спілкування в різних життєвих ситуаціях, прищеплювати любов до рідної мови.
Перегляд файлу

 

        Узагальнення та систематизація знань про пряму мову та діалог

   Тема. Узагальнення та систематизація знань про пряму мову та діалог

Мета: закріпити  уміння й навички розстановки розділових знаків у реченнях із прямою мовою,  в діалозі; навчити застосовувати набуті знання у нестандартних ситуаціях; розвивати пунктуаційні вміння ставити й обґрунтовувати розділові знаки при прямій мові й діалозі; розвивати творчі вміння трансформувати речення з прямою мовою у складні речення, складати діалоги відповідно до комунікативного завдання; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти осмисленню ролі дружби в житті людини, а також дотриманню норм етики спілкування в різних життєвих ситуаціях, прищеплювати любов до усної народної творчості.

Хід  уроку

1. Орг. момент. Перевірка домашнього завдання

2. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності п'ятикласників (акцентувати увагу учнів на нестандартності форми проведення уроку, адже це урок-програма передач).

3.Відтворення теоретичних відомостей

         «Бліц-опитування»

1. Розмова двох осіб- це…(діалог).

 2. Розмова однієї особи - це…(монолог).

 3. Перед реплікою ставиться…(тире).

 4. Пряма мова завжди береться в …(лапки).

 5. Після слів автора перед прямою мовою ставиться…(двокрапка).

 6. Кожна репліка діалога починається з  …( нового рядка).

 7. Дослівно передане висловлювання однієї особи називається  (пряма мова)

 8. Чим у реченні супроводжується пряма мова (словами автора)

 9. Де в реченні буває пряма мова? (перед словами автора і після них)

10. Які розділові знаки ставимо, коли пряма мова стоїть на початку речення? (лапки (,?!) те).

11. Які розділові знаки ставимо, якщо пряма мова стоїть після слів автора? (двокрапку, лапки і знак в залежності від виду речення.)

12. Як пишуться слова автора перед прямою мовою? (з великої букви)

 13. Як пишуться слова автора після прямої мови? (з мал. букви).

4. Використання вправ на закріплення вивченого

Вправа 1

 Вправа 2

Записати речення . Дібрати до кожного речення відповідну схему

1. Батько вислухав їх і каже: «Вибирайте собі коней з табунів яких завгодно і їдьте куди хочете». 2. Тільки що менший трохи проїхав, іде вовк назустріч йому і каже: «Злазь з коня, я його з'їм!» 3. От дурень як уздрів її та й каже вовкові: «Як би мені украсти цю птицю?» 4. «Я ж перекинусь панною, а ти мене відведи і віддай сторожам», -- каже йому вовк. 5. «Давай уб'ємо його, а коня, жар-птицю і красну дівицю візьмемо собі!» -- вигукнули парубки. 6. «В чому ж я тобі принесу?» — питає сорока.

Вправа 3
Перебудувати речення з прямою мовою в речення з непрямою мовою. Визначити вид речень.

1) Сковорода навчав нащадків: «Будьте обачливими у виборі друзів».

2) Аристотель писав: «Дружба — найнеобхідніше для життя».

3) Далі він роз'яснював: « Дружба не тільки неоціненна, але й прекрасна».

 4) Плутарх доводив: «Дружба не тільки додає втіхи й чарівності життю, але й зменшує страждання».

Вправа 4

 «Шкільна сміхопанорама»

Прочитайте діалог про смішні випадки зі шкільного життя. Скільки реплік у кожному діалозі?

— Сергію, знайди, будь ласка, дієслово у реченні «Хлопчик відпочиває».

— Тут немає дієслова.

— Чому?

  • Дієслово відповідає на питання «що робити?», а хлопчик нічого не робить.

 

5. Підбиття підсумків уроку

Учні оцінюють свою роботу на уроці за допомогою методу «Рефлексії»

Я усвідомив…

Навчився…

Найбільші труднощі я відчув…

Я не вмів, а тепер умію…


6. Домашнє завдання: повторити правила, виконати тестові завдання «На урок»
 

 

 

 

 

 

           

 

docx
Додано
9 травня 2023
Переглядів
809
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку