Тема уроку: Звертання в українській мові. Розділові знаки при звертанні.
Мета уроку: узагальнити та систематизувати знання учнів про «звертання»; формування практичних умінь і навичок з даної теми; розвивати мовлення, пам'ять, увагу, мислення, спостережливість, активність і самостійність учнів; сприяти формуванню естетичних, моральних та інших якостей особистості кожного школяра, вихованню колективу класу.
Обладнання: підручник, презентація.
Тип уроку: комбінований.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку.
Любі мої друзі! Сьогодні у нас з вами урок з дуже цікавої теми. А щоб дізнатися, яка саме тема, пропоную вам розгадати ребус. (демонстрація презентації, на першому слайді ребус)
ІІІ. Актуалізації опорних знань.
Правильно! Тема сьогоднішнього уроку – ЗВЕРТАННЯ
Тоді давайте всі разом пригадаємо, що ж таке «звертання»
(діти мають згадати визначення)
Тож , звертанням називають – слово або сполучення слів, що називає тих, до кого звертається розповідач.
(вчитель демонструє другий слайд презентації)
Звертання – граматично не пов'язане з членами речення тому, в усному мовленні виділяється паузами, а на письмі виділяється комою.
Звертання вимовляється з ОКЛИЧНОЮ інтонацією, високим тоном, особливо на початку речення. (для прикладу вчитель може звернутися по черзі до учнів класу)
Звертання може стояти на початку, в середині та в кінці речення.
Звертання відокремлюється знаком оклику чи комою, якщо воно стоїть на початку речення. (вчитель демонструє третій слайд)
Тату, як ти себе почуваєш?
Маринко! Яка ти сьогодні гарна!
Звертання відокремлюється комами з обох боків, якщо стоїть у середині речення. (вчитель демонструє четвертий слайд)
Як же гарно, соловейку, ти вмієш співати!
Звертання відокремлюється комою від попередніх слів якщо стоїть у кінці речення.
Як гарно ти співаєш, соловейку!
Звертання має значення, способи вираження та роль у реченні.
Тож давайте з вами розглянемо таблицю (вчитель демонструє п'ятий слайд з таблицею «Значення та способи вираження звертання, роль у реченні)
IV. Застосування знань, умінь і навичок (ігри, тренувальні вправи)
Ну що ж діти, ми з вами трішки повторили та дещо узагальнили знання з цієї теми, тому я пропоную вам трошки пограти і попрацювати.
Гра «Скринька»
Матеріали для гри. Карточки (листочки) для кожного учня , на яких написані різні види звертань. Біля дошки є три скриньки ( або можна розподілити дошку на три частини), на яких написано «На початку» « В середині» «В кінці»
Хід гри. Кожен учень по черзі має прочитати звертання, яке написане у нього на листівці та аналізувати де стоїть звертання. Потім вийти до дошки і покласти в ту скриньку, яку вважає за потрібне.
В кінці гри вчитель оголошує результати.
Гра «Мікрофон»
Матеріали для гри. Можна взяти іграшковий мікрофон або якийсь предмет і уявити, що це мікрофон.
Хід гри. Учні використовуючи мікрофон (уявний мікрофон) намагаються закінчити речення запропоновані вчителем.
Речення
Вправа №1.
Переписати речення вставляючи пропущені букви та розставляючи розділові пропущені знаки. Звертання підкреслити. (речення на слайді презентації)
1. Я не заздрю соколові, друзі, бо і сам крилату душу маю (П. Воронько)
2. Ось промінь останній! Прощай, веселеє сонечко ясне! ( Леся Українка)
3.Не щебечи, соловейко, під вікном близенько! Не щебечи малесенький, на зорі раненько! (В.Забіла)
Вправа № 2
Запишіть речення . Поставте слова, що в дужках, у кличному відмінку та розставте розділові знаки.
V. Підсумок уроку
Мої враження від уроку
VI. Домашнє завдання
Переглянути відео (https://youtu.be/jjDX31TBAZk)
Складіть та запишіть висловлювання обсягом 5-8 речень на тему «Моя школа» , використовуючи в ньому звертання.