Узагальнення й систематизація вивченого про числівник. Урок-програма радіопередач

Про матеріал
Розробка уроку узагальнення вивченого про числівник містить різноманітні завдання для перевірки знань учнів з вивченої теми, а також- картку самооцінювання.
Перегляд файлу

Урок 

ТЕМА. Узагальнення й систематизація вивченого про числівник. Урок-програма радіопередач.

Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів із теми «Числівник»; розвивати вміння аналізувати мовний матеріал; перевірити рівень навчальних досягнень із даної теми; розвивати творчі здібності школярів; виховувати любов до краси рідної мови, її мовних скарбів, наполегливість у навчанні, почуття дружби.

Обладнання: таблиця радіопередач; радіофорд, картки із завданнями.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.

Інтерактивні методи: робота в групах,  «Мікрофон», розв'язування радіофорду.

Форма проведення: програма радіопередач.

ХІД УРОКУ

  1. Організація класу

Зібратися разом – це початок.

Триматися разом – це прогрес.

 Працювати разом – це успіх.

                                     Генрі Форд 

ІІ. Повідомлення теми й мети уроку

  •  Діти! Ми завершили вивчення теми «Числівник». Сьогодні на уроці ми підсумуємо й повторимо вивчений матеріал. Отже, запишіть у зошити тему уроку.

ІІІ.Мотивація навчальної діяльності

  • Сьогодні на уроці наш клас перетвориться на радіостудію, а ми з Вами працюватимемо за програмою радіопередач.

(Демонстрація таблиці з написом.)

08.55 у гостях у числівника

09.05 гість у студії

09.07  подорож у часі

09.10 поштова скринька

09.15  між іншим

09.20 фізкультхвилинка

09.22 один за всіх, всі за одного

09.27 театр перед мікрофоном

09.30  народ скаже, як зав`яже 

09.35 найрозумніший

09.40 навчання вдома

  • Щоб розпочати роботу й вийти в ефір, вам треба розв'язати радіофорд.(див. додаток)

IV. Узагальнення й систематизація вивченого

  1. Учитель. Отже, ми в ефірі!
  2. У гостях у Числівника

1.«Коло запитань». 

Клоуз- тести

  1. Числівник – це самостійна частина мови, що означає …
  2. За значенням числівники поділяються на дві групи:
  3. За будовою числівники бувають…
  4. Кількісні числівники змінюються за…
  5. Порядкові числівники змінюються за…
  6. Кількісні числівники  поділяються на  такі розряди:
  7. У числівниках від 50 до 80 відмінюється..
  8. Порядкові числівники відмінюємо як..
  9. У складених порядкових числівниках відмінюємо..
  10. Із числівниками 2,3,4 іменники вживаємо в…

Відповіді

  1. число, кількість предметів та порядок при лічбі
  2. кількісні й порядкові
  3. прості, складні та складені
  4. відмінками
  5. родами, числами та відмінками
  6. цілі, дробові, збірні, неозначено-кількісні
  7. лише друга частина
  8. прикметники
  9. тільки останнє слово
  10. називному відмінку множини

 Гість у студії.  Відеоурок Авраменка Експрес-урок – Час

  1.               Подорож у часі

Запишіть правильно числівники на позначення часу: 

12.30; 8.45; 2.50; 23.55; 10.15; 19.00

  1.       Поштова скринька

Відгадайте загадки.

Сімсот соколят на одній подушці сплять. (Соняшник)

Шість ніг,дві голови, один хвіст, четверо очей, два носи. (Вершник на коні)

Два брати, обидва Кіндрати, через дорогу живуть, один одного не бачать. (Очі)

П`ять, п`ятнадцять, без двох  двадцять, семеро, троє, ще малих двоє. Скільки всіх? (п`ятдесят)

В родині п’ятеро братів. Кожен з них має сестру. Скільки дітей у цій родині? (шість)

Уяви, що ти капітан корабля. На кораблі 25 матросів, кожному з них по 25 років. Курс на Одесу. Швидкість корабля — 45 кілометрів на годину. Відстань до порту призначення — 200 кілометрів. Скільки років капітану?(стільки ж, скільки і тобі)

Один із числівників розібрати як частину мови

  1.               Між іншим

Вибрати й записати тільки цифри потрібних речень: у першу колонку з кількісними числівниками, у другу з порядковими.

  1. П’ять разів засумнівайся, а тоді до діла збирайся.
  2. Розумна голова прогодує краще, ніж п’ятдесят лінивих рук.
  3. Живи, працюй до сьомого поту.
  4. Хай вишня викидає цвіт і двісті літ, і триста літ.
  5. Ще треті півні не співали...
  6. Сідай швидко на коня: ще сто миль махнем до дня!
  7. Слухаю першого грому удари, наче найкращу симфонію в світі.
  8. Всі зайці вовків бояться, йде один, а бачать – двадцять.
  9. Хто мовчить, той двох навчить

Перевірку роботи здійснити за зразком

 

Кількікількісні

порядкові

1; 2; 41,2,4,6,8,9

3; 5; 73,5,7

6.Фізкультхвилинка

Якщо я називаю простий числівник, ви підводите руки вгору; складний  - розводите в сторони; складений витягуєте вперед.

Три, сорок чотири, сім, двадцять пять, сімсот, п’ятий, сто три, шістдесят, багато, чотирнадцять, перший, чотириста тридцять один .

7. Один за всіх і всі за одного

Виконання ланцюгових тестів

1. Числівником є слово 

А) сімка  Б) семеро  В) сімдесятиліття  Г) семиповерховий

2. За значенням і граматичними ознаками цей числівник належить до

А) кількісних  Б) порядкових 

3. Числівники цього розряду

А) змінюються за родами, числами і відмінками

Б) змінюються за відмінками 

4. Такі ж особливості змінювання має і числівник

А) шостий    Б) сто сороковий 

В) п’ятдесят вісім  Г) дві тисячі чотириста другий

5. Цей числівник за будовою є

А) простий  Б) складний В) складений  

6. Таким же за будовою є і числівник

А) дев’яносто

Б) одна третя  

В) одинадцятеро

Г) двохсотий

7. Цей числівник є

А) цілим числом

Б) дробовим 

В) збірним

8. Укажіть особливість відмінювання таких числівників

А) чисельник відмінюється як ціле число, знаменник – як прикметник 

Б) відмінюються обидві частини, які у всіх відмінках пишуться разом

В) у всіх відмінках, крім називного і знахідного, мають закінчення –а

9. Інші особливості відмінювання має числівник

А) дванадцять  

Б) дві п’яті 

10. У реченні Дівчинка придбала канцелярського приладдя на ... гривень він виступає

А)підметом

Б)додатком

В)означенням

Г)обставиною 

11. Таку ж синтаксичну роль виконує і числівник у реченні

А) Літературний вечір розпочнеться о вісімнадцятій годині. 

Б) У спортивних змаганнях брали участь учні п’ятих класів.

В) Сім – щасливе число.

Г) Суботнього вечора ми переглядали телепередачу «П’ять копійок».

12. Цей числівник має такі характеристики

А) кількісний, ціле число, простий, місцевий відмінок

Б) порядковий, простий, давальний відмінок, жіночий рід, однина

В) кількісний, ціле число, простий, давальний відмінок

Г) порядковий, простий, місцевий відмінок, жіночий рід, однина 

ВІДПОВІДІ:

1) Б     4) В  7) Б  10) Г  

2) А   5) В  8) А  11) А

3) Б   6) Б  9) А  12) Г

 

8.Театр перед мікрофоном

(Учні читають за ролями гуморески, у тексті яких є числівник)

9. Народ скаже, як зав`яже  

Пояснити зміст фразеологічних зворотів, назвати числівники в них. З одним скласти речення. 

  1. На сьомому небі.
  2. Як собаці п'ята нога.
  3. Сім п’ятниць на тиждень
  4. Як дві краплі води
  5. П`яте через десяте
  6. Як свої п’ять пальців

10.Найрозумніший

Виконання тестових завдань(взаємоперевірка)

  1. Допущено помилку у відмінюванні числівника

А     п'ятдесяти двох 

Б     дев'яноста сьома 

В     на сімдесяти шести 

Г     двадцятьма чотирьома 

Д    дев'ятьомастами сорока

  1.               Правильною є відмінкова форма числівника 

А сімдесяти трьох

Б   п'ятьохсот сорока

В  двадцяти двум

Г шестистами десятьма

Д трьохстам дев'яноста

  1.               Правильною є відмінкова форма числівника

А  ста сімдесяти чотирьом 

Б  ста семидесяти чотирьох 

В  ста сімдесятьома чотирьома 

Г  стома сімдесятьма чотирма 

Д  (у)стах сімдесятьох чотирьох
 

4.Помилково узгоджено числівник з іменником у словосполученні

А  двадцять два абрикоси 

Б  чотири помідори 

В  півтора огірка 

Г  два з половиною банана 

Д  одна ціла і одна друга лимона

5.Порушено граматичну норму на позначення часу в рядку

А       п'ять хвилин до восьмої

Б  десять хвилин на дев'яту 

В  десять по восьмій 

Г  пів на восьму 

Д  вісім годин тридцять хвилин

6.Граматично правильна відповідь на запитання «Котра година?» — 

А шість годин десять хвилин

Б за десять восьма

В одинадцять двадцять

Г без двадцяти перша

Д початок десятої

 

ВІДПОВІДІ: 1) Г  2) Б   3)А   4)Г  5)Д   6)Б


 

  1. Підсумок уроку. Рефлексія. Оцінювання

Учитель. Ось і закінчується наш урок. Сьогодні ви добре працювали у нашій радіостудії.

Оцінка власної діяльності та взаємооцінка.

Інтерактивна вправа «Мікрофон»:  «Я знаю…»

          «Я вмію…»

        «Я можу…»

— Всі ви добре працювали, 

Бали з теми заробляли. 

Час пролинув недарма: 

Двійок в нас зовсім нема, 

А десяток — кільканадцять 

Маєте за плідну працю. 

Та і це не головне, 

Любі друзі, основне — 

Те, що ви навчились знову 

Шанувати рідну мову. 

Бережіть її, чудову 

Українську калинову!

  1. Домашнє завдання

Учитель. Остання наша передача «Навчання вдома». 

Підготуватись до контрольної роботи

Додаток

Радіофорд

 

1

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 


 

  1. Значуща частина слова, що стоїть перед коренем і служить для творення нових слів або форм слова. 
  2. Слова, однакові за звучанням, але різні за написанням. 
  3. Частина мови, що вказує на ознаку предмета або його приналежність. 
  4. Частина слова без закінчення.

5.Граматична категорія,за якою змінюються кількісні числівники. 

 

Картка самооцінювання

П.І._____________________________

 

 

ЗавдаЗавдання  

Макс    Максимальний бал 

Мій    Мій бал

1.

Радіо  Радіофорд

5

 

2

«Кол  «Коло запитань»

10

 

3

Відмі  Відмінювання числівників

6

 

4

Подо   Подорож у часі

2

 

5.

Пошт  Поштова скринька

7

 

6.

Між і   Між іншим

9

 

7.

Один  Один за всіх, і всі за одного

12

 

8.

Наро  Народ  скаже, як зав`яже 

3

 

9.

Найр  Найрозумніший

6

 

Оцінка

0-5б—«1»  31-35—«7»

6-10б—«2»  36-40—«8»

11-15б—«3»  41-45—«9»

16-20—«4»  46-50—«10»

21-25—«5»  51-55—«11»

26-30—«6»  56-60—«12»

 

docx
Додано
26 жовтня 2023
Переглядів
174
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку