Узагальнення знань про життя і творчість Т. Г. Шевченка

Про матеріал


Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про життя та творчість Т.Шевченка; виявити рівень засвоєння вивченого матеріалу; поглибити знання про життєвий та творчій шлях поета шляхом захисту міні-проектів (презентацій та індивідуальних робіт); розвивати логічне мислення ; виховувати повагу до поетичного слова митця, сформувати естетичні смаки і вподобання

Перегляд файлу

 

Тема: Узагальнення знань про життя і творчість Т. Г. Шевченка

Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про життя та творчість Т.Шевченка; виявити рівень засвоєння вивченого матеріалу; поглибити знання про життєвий та творчій шлях поета шляхом захисту міні-проектів (презентацій та індивідуальних робіт); розвивати логічне мислення ; виховувати повагу до поетичного слова митця, сформувати естетичні смаки і вподобання

Тип уроку: інтегрований (музика, образотворче мистецтво)

Обладнання: проектор, мультимедійна дошка,  «Кобзарі», смайлики  трьох кольорів (зелені, жовті, червоні) для оцінювання відповідей, роздруковані кросворди.

Хід уроку:

І. Організаційний момент

-Сьгодні у нас незвичайний урок-на нього прийшли запрошені нами гості.  Тому не будемо зволікати-розпочнемо!

  • Мотиваційний етап
  • З’ясувати емоційну готовність до уроку (визначення настрою за допомогою прикметників)
  • - Для початку давайте  з’ясуємо вашу емоційну готовність до цього уроку.  Ваша задача: визначити свій настрій за допомогою прикметників. Будь ласка!

Орієнтовні відповіді учнів:

-уважний      -врівноважений

-спокійний                                          -зібраний

-заінтригований                                -позитивно налаштований

 

Активізація суб’єктивного досвіду (Передбачення: «Я думаю, що урок буде цікавим, тому що…»)

-А тепер давайте з вами спробуємо передбачити чому цей урок може бути цікавим і розпочнемо свої передбачення оцими словами (вчитель звертається до слайду, на якому написано: «Я думаю, що урок буде цікавим, тому що…»;  діти починають доповнювати речення)

Орієнтовні відповіді учнів:

Я думаю, що урок буде цікавим, тому що…

-до нас прийшло багато гостей,які спостерігатимуть за нашою роботою;

-ми зможемо підсумувати свої знання з теми;

-наш клас  доведе, що ми-знаємо і вміємо;

-ми розкриємо себе на цьому уроці

-І на останок давайте повторимо наші  основні принципи роботи разом

 

(вчитель звертається до слайду, на якому написані основні принципи роботи разом, а учні по черзі читають їх з дошки)

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку

Вступне слово вчителя (звучить мелодія пісні «Думи мої, думи…)

                                                                                         

     Напевно, в Україні немає людини, яка б була байдужою до поетичного слова Т.Шевченка-великого сина нашої землі, геніального поета, творчість якого ніколи не перестане хвилювати і вчити, вчити любити свій край, свій народ, бути чесним, вірним, мужнім. У цьому ми переконалися, вивчаючи біографію митця, його поетичні твори. Цей урок присвячується пам’яті безсмертного Кобзаря. Тому, тема нашого уроку  “Узагальнення й систематизація вивченого про  Т.Г.Шевченка»

 (вчитель звертається до дошки зі слайдом). Запишіть, будь ласка, в зошити.

     Сьогодні ми перегорнемо декілька цікавих сторінок, наближаючись до мети-узагальнити й систематизувати все вивчене про Т.Шевченка і піднімемося

 А оцінити ваші знання допоможуть мені ось ці смайлики.

За кожне повністю правильно виконане завдання або правильну відповідь ви будете отримувати зелений смайлик, за не повну, але правильну відповідь-жовтий смайлик,  за повністю неправильну відповідь-червоний смайлик. В кінці уроку ми підрахуємо отримані вами смайлики і я поставлю вам зароблені оцінки.

  • Цілевизначення (Інтерактивна гра «Мікрофон»)

-Щойно я познайомила вас з метою нашого уроку. А тепер хочу, щоб кожен із вас поставив перед собою власну ціль, яку б він хотів досягнути на сьогоднішньому уроці і озвучив  її починаючи словом «хочу».

Орієнтовні відповіді учнів:

  • Хочу:

-дізнатися більше про життєвий і творчій шляхи Т.Шевченка;

-обмінятися думками про творчість поета;

-запамятати  основні дати в житті Кобзаря;

-висловити власну думку про творчість поета;

-продемонструвати власні здібності в декламації віршів;

-пригадати основні дати в житті Т.Шевченка;

-продемонструвати здібності в образотворчому мистецтві.

 

-Я сподіваюся, що кожен із вас зможе сьогодні досягнути своєї мети. Отже, почнемо!

ІІІ. Актуалізація опорних знань

1.    Сторінка «Пролог»

  • Індивідуальна робота з кросвордом «Дитинство Т.Шевченка.

-Ми починаємо з першої сторінки, яка називається «Пролог». На ній учні (вчитель називає прізвища учнів слабкої групи) будуть працювати індивідуально над кросвордом «Дитинство Т.Шевченка». Їх задачею буде розгадування кросворду.

Бліц-опитування «Цікаві дати» (весь клас працює)

-Поки учні працюють індивідуально, ми з вами проведемо бліц-опитування під назвою «Цікавіі дати». На мультимедійній дошці після ваших відповідей будуть з’являтися правильні відповіді, щоб ви могли звірити свої. Тож почали!

1. Коли народився Тарас Шевченко? (9 березня 1814 року )

2. Скільки всього років прожив Т.Г. Шевченко? (47)

3. Скільки років провів у кріпацтві? (24)

4. У якому році Шевченка викуплено із кріпацтва? (1838)

5. Сума викупу Тараса з кріпацтва становить … (2500 рублів)

6. Скільки років перебував у засланні? (10)

7. Скільки років було Тарасові, коли його викупили з кріпацтва? (24 р.)

8. Рік видання «Кобзаря» (1840)

9. Скільки творів увійшло до першого видання «Кобзаря» (8)

10. Скільки дітей було у родині Шевченків? (6)

11. В якому році помер поет? (1861)

12. Яку річницю від дня народження Т. Шевченка святкуємо в 2017 році? (203 років)

Підсумок слайд цікаво знати 2 слайда

Сторінка 2

Літературознавча

починає працювати наша група юних художників. Їх завданням буде намалювати малюнки до улюблених  вами творів Т.Шевченка і   підібрати рядочки з цих творів, які б чітко підкреслили зображене на ваших малюнках.

  • Індивідуальна робота юних художників (група учнів починає роботу над своїми малюнками)

-У літературній спадщині поета чимало віршів, які надруковані у збірці «Кобзар». Вивчені поезії можна об’єднати у кілька груп за змістом. Отже, задача останніх учнів визначити можливі групи , підібрати в підтвердження поезії і записати це все в зошит (в цей час вчитель може перевірити розгадані кросворди і роздати отримані смайлики за них).

  •  
  • Робота у зошитах над міні-проектом

Сторінка 3

  Поетична

-А тепер перейдемо до третьої сторінки. Але ви бачите, що її назва закрита. Чому? Бо її треба відгадати, тому ми з вами зараз трішечки відпочинемо і проведемо невелику розминку, але з користю для вас. Кожен із вас має листочки, на яких, з однієї сторони написана буква, з іншої-цифра. Я зараз буду називати цифри, а ви, чию цифру я назву, вибігаєте до дошки і кріпите листок, але до нас тією стороною, де написана буква. Таким чином ми прочитаємо на дошці назву нашої наступної сторінки.  Готові? Почали!

3, 9, 12, 15, 1, 14, 4, 7

10, 13, 16, 5, 2, 6, 11, 8

-Так як же називається наступна наша сторінка

-От і добре, ви всі відпочили і тому ми можемо далі продовжувати

-Учні першої групи будуть працювати над міні-тестом відкритого типу, який висвітлено на дошці. Ваша задача: встановити відповідності між назвами творів поета та їх тематикою і записати у вигляді тестів відповіді в зошит. Будь ласка, працюйте (слайд з тестом)

1.“Мені тринадцятий минало”,  “Ми в купочці колись росли”

2. “Сон” (На панщині пшеницю жала…),  “І виріс я на чужині…”, “Наймичка”

3.“Тополя”, 

4. “Мені однаково…”

5. “Ой діброво, темний гаю…”

6.“Лічу в неволі…”,  “Садок вишневий коло хати…”

7. “Заповіт”

 

А.  Розповідь про глибокі переживання дівчини, розлученої з коханим;

Б.   Життя на засланні, прагнення свободи.

В.   Важке життя жінки-кріпачки, матері, що змушена у наймах доглядати сина.

Г.   Заклик до боротьби.

Г’   Доля України, небайдуже ставлення до її майбутнього.

Д.   Природа рідного краю.

Е.   Безрадісне дитинство пастушка-кріпака, спогади про перші почуття.

 

Ключ: 1Е, 2В, 3А, 4Г’, 5Д, 6Б, 7Г.

  • Гра «Відгадай поезію» («шевченкознавці») (в аудіо записі звучать уривки з поезій Т.Шевченка, а учні повинні відгадати поезію і назвати її назву)

-А з  останньою частиною класу ми проведемо гру «Відгадай поезію». Зараз будуть звучати уривочки поезії Т.Шевченка у аудіо записі, а ви повинні відгадати, яка це поезія і назвати її.

 

Поезії, які прозвучать в аудіо записі:

  1. «Заповіт»
  2. «Іван Підкова»
  3. «Мені тринадцятий минало…»
  4. «Росли укупочці колись»
  5. «Садок вишневий коло хати»
  6.  «Тополя»
  • Декламування улюбленої поезії, написаної Т.Шевченком

-А зараз я надам вам можливість спробувати себе у декламуванні улюблених ваших поезій, які написав Т.Шевченко

Вірші,які пропонуються учням вивчити напам’ять:

  • «Заповіт» укр.., англ.., польською та німецькою мовами

ІV. Інтегрування в образотворче мистецтво

Сторінка 4

мистецтва

  • Демонстрація робіт юних художників «Жива картинка» (учні-художники демонструють свої роботи і зачитують підібрані до них цитати з творів, а останні діти повинні відгадати до якої поезії намальовано малюнок)

-А тепер ми переходимо на наступної сторінки. Зараз наші юні художники продемонструють свої роботи, а завданням всього класу буде відгадати до якого твору Кобзаря намальовано малюнок.

  • Демонстрування та захист презентації «Шевченко-художник» виготовленої сильним учнем (це випереджаюче  завдання, яке учень отримує раніше і виконує його)

-Діти, ви вже чули, що Т.Шевченко був не тільки видатним поетом, а й великим майстром в образотворчому мистецтві і, мабуть, знайомі з деякими його шедеврами. Учень вашого класу створив прекрасну презентацію на тему «Шевченко-художник». Зараз він представить  її, а вам я пропоную переглянути.(11 слайдів +Фільм)

V. Інтегрування в музику

Сторінка 5 Епілог»

(музична)

-На вірші Т.Г.Шевченка складено чимало пісень. Які пісні на вірші поета ви вивчали на уроках музики? Давайте заспіваємо цю пісню.

  • Виконання пісні «Реве та стогне…» на слова Т.Г.Шевченка.

-А зараз у записі  в сучасній обробці прозвучить фрагмент відомої пісні на слова Т.Шевченка у виконанні Олексія Керекеші та групи «Fata Morgana» «Сонце заходить, гори чорніють…» (НА ЗАЛИШОК ЧАСУ)

  • Прослуховування пісні на слова Т.Шевченка у виконанні Олексія Керекеші та групи «Fata Morgana» «Сонце заходить, гори чорніють…»

VІ.  Підбиття підсумків уроку

-Ось ми й підійшли до завершення

. Нам вдалося закріпити той матеріал про Т.Г.Шевченка, який ми вивчали протягом декількох уроків. І хочеться вірити, що мудрі Шевченкові слова і думки увійшли у ваші серця, і ви не будете байдужими, пам’ятатимите вогненні слова нашого Кобзаря:

                                                                   Любітесь, брати мої,

                                                                   Свою Україну любіте,

                                                                   І за неї, безталанну,

                                                                   Господа моліте.

  • Домашнє завдання (на слайді)
  • Оцінювання

-А тепер давайте підрахуємо ваші отримані смайлики і виставимо вам оцінки.

Завершується, діти, наш урок,

І перегорнено останню сторінку.

Урок сьогодні визначив зірок,

На цьому ми і зробимо зупинку.

 

 

 

Вікторина «Всім нам знайомий Т. Шевченко»

Завдання: упродовж 6 хв. надати письмово відповіді на запитання:

1.Село, яке письменник вважав своєю батьківщиною. (Моринці)

  1. Соціальний стан Тараса у дитячі роки. (Кріпак)
  2. Професія батька майбутнього письменника. (Стельмах)
  3. Здібність поета у дитинстві. (Малювання)
  4. Ім'я художника і написаний ним портрет, який розіграли в лотерею, щоб визволити
  5. Т. Шевченка з кріпацтва. (Художник К. Брюллов написав порт­рет В. Жуковського)
  6. Сума викупу Тараса з кріпацтва. (2500 руб.)
  7. Рік і місто видання «Кобзаря». (1840 р., Петербург)
  8. Заклад, у якому навчався Тарас Григорович, отримавши «вільну». (Ака­демія мистецтв)
  9.        Де побував Т. Шевченко разом із науковою експедицією як художник?
    (На Аральському морі)
  10. Хто з родини Шевченків мав ім'я Катерина? (Старша сестра Тараса)
  11. Відома поезія митця про безрадісне сирітське дитинство. («Мені трина­дцятий минало»)
  12. Примітка. За кожну правильну відповідь установлюється 1 бал.

 

 

 

 

Назва гори за визначенням народу, де був перехований Т. Шевченко.
(Тарасова)
Як ім'я великого Кобзаря вшановується зараз? ...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відкритий урок-проект

для 7 класу

 

 

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Додано
8 січня
Переглядів
543
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку