Узагальнення знань учнів за темою "Жива природа"

Про матеріал

Даний конспект уроку дасть змогу організувати діяльність учнів для сприй­мання, осмислення і

запам'ятовування знань про рослин і тварин як частину живої природи; дозволить виявити рівень знань дітей із пройденого розділу; розвиватиме уміння працювати в парах, виховує дбайливе ставлення до природи.

Перегляд файлу

Тема: Узагальнюючий урок за розділом «Світ живої природи»

 

Мета: організувати діяльність учнів для сприй­мання, осмислення і

             запам'ятовування знань про рослин і тварин як частину живої

             природи; виявити рівень знань дітей із пройденого розділу;

  розвивати уміння працювати в парах; розвивати спо­стережливість, пам'ять,        мовлення;

             вихо­вувати дбайливе ставлення до природи.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань, умінь і навичок.

Форма уроку:урок-гра

Форма роботи:фронтальна, індивідуальна, групова.  

Обладнання: картки для парної та індивідуальної роботи;  малюнки рослин і             тварин, роздатковий матеріал, презентація.

 

ХІД   УРОКУ

 

І. Організація класу.

Доброго ранку, доброго дня!

Хай посміхаються діти щодня!

Кожному дому щастя бажаємо,

Маку — цвітіння, житу — врожаю,

Небові — миру, голубу — неба.

Кожній дитині — усього, що треба.

 

  • Щоб урок пройшов немарно,

      Треба сісти рівно й гарно!

  • Якщо хоч відповідати,

Треба руку піднімати!

  • Суму місця в нас нема,

Нам посмішка допомага!

— Тож подаруйте посмішку один одному і берімося до роботи.

 

II. Актуалізація об'єктивного досвіду.

Вправа « Погода»

- Діти, у нас біля класу  я зустріла Сороку – Білобоку. Вона летіла на урок і хотіла б знати, чи вмієте ви за природою  спостерігати?

Тож давайте їй  розкажемо!

  • Яка зараз пора року ?
  • Який місяць?
  • Чи гріє сонечко ?
  • Який стан неба?
  • Який вітер?
  • Які опади ви  спостерігали?

(Виходить дівчинка із відкритою парасолькою в руках)

  • Я Дарія Погодіна представляю прогноз погоди, спеціальний для нашої школи.

Після холодної зими, лютих морозів та снігу до нас завітала весна. За вікном (показує) четвер, третє березня. За синоптичними даними  сьогодні спостерігатиметься безхмарне небо на уроці, сильний вітер від піднятих рук та глибоких знань, температура вище нуля, опади у вигляді великої кількості усмішок та хорошого настрою. Тому парасолька сьогодні нам не знадобиться (закриває парасольку).

  А нашій вчительці і присутнім вчителям синоптична лабораторія бажає:  нехай проблеми та незгоди не роблять вам в житті погоди.

 

IIІ. Повідомлення теми й мети уроку.

1. Ігровий момент.

- Сьогодні до нас на урок завітала  моя колега – вчителька з лісової школи Тітонька Сова. Вона дуже хоче перевірити, чи багато вже знають мої учні. Тітонька Сова припасла для нас багато різних завдань. Готові до їх виконання? Тоді вперед!

Сьогодні на уроці ми згадаємо і повторимо все, що вивчили про живу природу.

 

2. Робота з презентацією (слайди )

Подивись, мій милий друг,

Що знаходиться навкруг?

Небо ясно - голубе,

Сонце світить золоте,

Місяць з зірочками сяє,

Вітер з квіточками грає,

Хмарка в небі пропливає.

Вода прозора мов сльоза,

Повітря чисте і трава,

Комахи, звірі і птахи

Людина і погода –

Усе це навкруги….( природа).

 

IV. Мотивація навчальної діяльності (слайд)

Стадія рефлективного аналізу.

  Пригадайте:

• Що таке природа? (Все що нас оточує)

• Яка буває природа?(Жива і нежива)

• Що належить до неживої природи? (Сонце, вода, повітря, грунт, повітря, гірські породи)

• Що належить до живої природи? (Рослини, тварини, люди)

 

 

Вступне слово вчителя.

Тваринний і рослинний світ — надзвичайно цікавий. Словом «тварина» ми називаємо і маленьку мурашку, і вели­чезного слона, а до рослин відносимо і тоненьку стеблинку, і величезного дуба. Скрізь, куди не поглянь, побачиш рослин і тварин. Ви­соко в небі шугають птахи. Навколо квітів кружляють комахи. Миші та полівки шарудять у траві. У ґрунті риються черви. Ніхто не знає напевно, скільки видів рослин і тварин є у світі.

 

 

 

Бесіда з елементами розповіді про живу природу(слайд ).

— Тварини і рослини, — це живі організми. Які ознаки властиві живим організмам?

(Живі організми народжуються, ростуть, живляться, дихають, розмножуються і вмирають.)

Чим відрізняються тварини від рослин? (Зо­внішнім виглядом, будовою тіла. Тварини, на від­міну від рослин, можуть пересуватися в просторі.)

 

V. Організація сприймання й осмислення.

Групування рослин (слайд ).

- А я пропоную згадати на які групи поділяються рослини відгадавши загадки.

 

В них багато є роботи,

Хоч стоять вони весь час.

 Від дощу чи від спекоти

Захистять, врятують нас.

Не лягають спать ніколи,

На ногах вони одвік.

Не бояться плину рік,

Ні завій, ні вітру реву,

Хто ж вони такі?..(Дерева)

 

Як пригріло сонце –

стрілки зеленясті підняла

Від ласкавого тепла.

Он її навколо скільки!

Двір і лан, і луг вкрива

Росяна густа... (трава).

 

- Про яку групу рослин не було загадано загадку? (Кущі)

 

(Вчитель розміщує на дошці написи з трьома групами  рослин.)

 

— Діти, з яких частин складаються рослини? (Ко­рінь, стебло, листя, квітки, плоди, насіння.)

— Чим відрізняються дерева, кущі й трав'янисті рослини? (Стеблом.)

 

 Технологія "Мозковий штурм".

- Зараз я вам роздам малюнки, на яких зображено рослини. Ви уважно їх
розглянете. А тоді прикріпите на дошці у тому місці, до якої групи належить ця
рослина і ще раз назвете її. (Учні виконують завдання).

 

 

Фізкультхвилинка

 

 

Бліц-опитування (слайд )

—Тварин дуже багато. Тварини, що відрізняються між собою формою тіла, розміром, забарвленням, зовнішнім виглядом, належать до різних видів.

За певними ознаками серед них також виокремлюють різні групи. Згадаймо їх.

 

• Лелека, горобець, ластівка — це... (птахи).

• Лисиця, ведмідь, вовк — це... (звірі).

• Бджола, комар, сонечко — це... (комахи).

• Карась, щука, лящ — це... (риби).

 

  • Яка істотна ознака птахів? (Тіло вкрите пір'ям.)
  •  Яка істотна ознака звірів? (Тіло вкрите шерстю.)
  • Яка істотна ознака комах? (6 лапок.)
  • Яка істотна ознака риб? (Тіло вкрите слизькою лускою)

 

Індивідуальна робота (робота з індивідуальними картками)

  • Перед вами на партах є картки із зображеннями різних тварин. Вам потрібно зєднати стрілками тварину з назвою групи до якої вона належить.

 

Гра «Мовчанка»

Вчитель тримає в руках картки із зображенням тварини. Учні підходять по одному, витягують картку і за допомогою міміки і жестів показують цю тварину. Інші діти відгадують.

 

Робота в парах. Гра «Склади числовий ряд»

• Як називають тварин, які живуть поруч із люди­ною? (Свійські.)

• Як називають всіх інших тварин? (Дикі.)

 

  • Візьміть на парті конверти. В цих конвертах є смужки, на кожній з яких є число. Вам потрібно скласти числовий ряд від 1 до 10 і у вас вийде зображення якоїсь тварини. Ви називаєте цю тварину, говорите чи вона належить до свійських тварин, чи до диких.  (Робота парами)

D:\ШкоЛА\на атестацію\JDZnaS5nLbQ.jpg        D:\ШкоЛА\на атестацію\mmF9Nv8uRE8.jpg       D:\ШкоЛА\на атестацію\mZ8MIjgILco.jpg

 

D:\ШкоЛА\на атестацію\uwnfkQlXeEw.jpg           D:\ШкоЛА\на атестацію\IMwM6NWHMHA.jpg

 

Складання схеми «Роль тварин і рослин в жит­ті людини» (слайд ).

—У природі все взаємопов'язане. Люди не можуть обходитись без рослин, тварин. Давайте пригадаємо, яку ж роль відіграють рослини й тварини в житті лю­дини. Наші знання запишемо у схему.

 

 

 

                 

 

 

 

 

   Отже, природа забезпечує людей всім необхід­ним для життя. Тому ми маємо бережливо ставитися до природи, бути вдячними за ті дари, які від неї отри­муємо.

 

Фізкультхвилинка

 

Гра «Так чи ні»

(Вчитель читає твердження, а діти відповідають «так» або «ні», підносячи сигнальні картки).

- Дикорослі рослини – це рослини, які вирощують люди. (Ні)

- Тварини, яких люди розводять у своєму господарстві називають дикими. (Ні)

 - Горобець – це перелітний птах. (Ні)

 - Бджола – це комаха. (Так)

 - Сорока – це зимуючий птах.(Так)

 - Тварини, які самі добувають їжу і влаштовують житло називають дикими. (Так)

 - Комахи мають 10 ніг. (Ні)

 - Істотна ознака комах – це 6 ніг. (Так)

 - Риби дихають киснем, розчиненим у воді. (Так)

 - Тварини – це частина живої природи. (Так)

 - Риби можуть жити як у солоній, так і у прісній воді. (Так)

 - Тіло вкрито пір’ям – це істотна ознака комах. (Ні)

 - Найчисленніша група тварин – це комахи. (Так)

 

Фантастичні перевтілення

— Діти, зараз ви побуваєте в ролі тварин, відповідати­мете їхніми голосами.

Вранці, тільки сонце встало,

Півник будить всіх до справи...(Ку-ку-рі-ку.)

Всі прокинулися вмить.

Коник у хліву іржить... (І-го-го.)

І корова не мовчить...(Му-у.)

Цуцик весело до кішки промовляє...(Гав-гав-гав.)

І вона йому ласкаво так муркоче...(Няв-няв-няв.)

Гуска голосно ґелґоче...(Га-га-га.)

Квочка до курчаток квоче...(Куд-ку-да.)

Пустотливе ягнятко набридає...(Бе-е-е.)

І грайливе козенятко теж гукає...(Ме-е-е.)

А у лісі вовк-розбійник завиває...(У-у-у.)

І ворона-каркарона не змовкає...(Кар-кар.)

Гра «Вчимося любити природу»

Учитель промовляє фразу, а учні показують сердечко, якщо людина, про яку йдеться любить природу, а якщо не любить – то не показують. Чому?

  •                  Людина вийшла з лісу з букетом конвалій.
  •                  Людина садить біля будинку дерева.
  •                  Водій миє машину на березі ріки.
  •                  Дівчинка кинула обгортку від морозива у сміттєвий кошик.
  •                  Діти вішають на дерева шпаківні.
  •                  Після відпочинку в лісі люди зібрали і закопали сміття. .
  •                  Хлопчик б’є пляшки.
  •                  Хлопці обгороджують мурашник.
  •                  Дівчинка милується красою природи.
  •                  Іринка годує птахів.

 

VІ. Підсумок уроку.

Стадія системної рефлексії.

  • Закінчіть речення: «Найцікавішим було для мене те...»
  • Чи задоволені ви своєю діяльністю на уроці?
  •  

 

 

VIIІ. Закріплення. Екологічне виховання (слайд ).

- А про те, як потрібно ставитись до природи, ми розкажемо словами віршів.

 

(Кожен учень стає біля дошки і розказує вірш про природу).

 

Он повзе мурашка,   ось хлюпоче річка.

Не зривай ромашку, не топчи травичку!

В зелені діброва, в китицях калина.

Глянь, яка чудова наша Україна!  

 

Журавлі над лугом линуть рівним клином.

Будь природі другом, будь природі сином,

Знай-бо, — це не мода, це життя потреба.

Нас віта природа чистим синім небом.

 

Йтиму садом, полем, а чи лугом,

Буду я природі вірним другом.

Побажаю дереву і пташці,

Щоб віки жили в мирі й щасті

 

Метелика ловити я не хочу:

Він квітка неба, хай живе собі!

Хай крильцями барвистими тріпоче,

Щоб радісно було мені й тобі.

 

І квітку лісову не стану рвати,

її додому я не понесу,

Бо вдома їй джмеля не погойдати

І  не попити ранками росу!

 

І не стеблинку, гілку чи травинку,

Я не ображу: це — страшенний гріх!

Бо в кожній з них живе трімка живинка,

Що світиться довірою до всіх.

 

Наш дивний світ – такий як казка...

Он в небі хмаронька пливе,

Тож бережи його, будь ласка,

Все в ньому ніжне і живе.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЕКОЛОГІЧНА КАЗКА

     В одному селі жив хлопчик, звали його  Олексійко. Йому минуло 8 років. Він ходив до школи, а у вихідні гуляв з татом у лісі, або біля річки недалеко від села. Часто грався у лузі за будинком. Там росла трава, було багато квітів. А скільки незвичайних мешканців жило в них! Хлопчику дуже кортіло дізнатися, про що вони дзижчать і пищать, розповідають один одному. А ще він хотів знати, навіщо в природі так багато тварин, яка з них  найпотрібніша.

      Одного разу Олексійко заплющив очі і побачив фею. Вона підійшла до нього і, простягнувши паличку, сказала:

   -Бери, вона чарівна. Якщо ти забажаєш чого-небудь, махни тричі і все здійсниться.

 Сказавши це, фея зникла. Олексійко дуже зрадів, адже тепер він може дізнатися, хто з тварин найпотрібніший.

   -Піду я до річки,- подумав хлопчик. Першою, кого він побачив, була зелена жаба.

   -Ось вона нікому не потрібна, - сказав хлопчик і махнув палицею. Жаби зникли, але відразу з’явилися хмари комарів. Тільки хлопчик хотів сховатися від них, як з усіх боків  почали злітатися чаплі. Вони були голодні і шукали жаб.

   - Виявляється, без жаб мешканці річки ніяк не можуть обійтися,- сказав Олексійко і повернув їх у водяний «будинок».

    -Так,- подумав Олексійко,- виявляється, все не так просто. А ось без комарів точно нічого не трапиться, адже вони тільки докучають і кусаються. Він хмахнув паличкою, і комарів наче й не було. Але що це ? Усі жаби закричали, запищали бабки  й ластівки. Хлопчик згадав, що без комарів вони загинуть – це їхній корм.

   - Виходить, навіть комарі комусь потрібні!- здивовано сказав хлопчик. Хотів Олексійко піти в ліс, але передумав. Адже там все так само! Тепер він зрозумів, що в природі все важливе. Не стане когось одного, то погано стане всім: тваринам, рослинам, людям.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Сеник Галина Дмитрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
19 лютого 2018
Переглядів
2933
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку