Інтегрований урок з природознавства і розвитку зв’язного мовлення «Повернення перелітніх птахів. Складання загадки про лелеку».

Про матеріал

Тема.Повернення перелітніх птахів. Складання загадки про лелеку.

Мета:уточнити знання учнів про розмаїття перелітних птахів; з'ясувати, які зміни відбуваються у птахів з настанням весни; навчати бачити красу рідної природи, цінувати її і берегти;вчити дітей складати загадки, використовуючи природничий матеріал, вчити будувати речення, висловлювання, об'єднуючи їх однією темою, збагатити активний словник, формувати орфографічну грамотність;

розвивати спостережливість, пам'ять, уяву, мислення, вміння знаходити взаємозвязки в природі, зв'язне мовлення.

виховувати любов до птахів, бажання допомагати пернатим друзям, бережливе ставлення до птахів.

Обладнання: ілюстрації пташок (ластівка, лелека, горобець, дятел, зозуля, чапля), казковий персонаж Сова, опорна схема (метод ПРЕС)

Хід уроку

ХІД УРОКУ

1.ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА

. 1. Вступне слово вчителя

Повітря, земля і вода – це природа

Природа – це я, і ви – це природа,

пустелі і гори, поля і ліси,

і ми – тільки частка цієї краси.

2Емоційний настрій на урок.

Сідайте, діти.

-Домовляймось не шуміти.

Руку гарно піднімати,

на занятті не дрімати, щоби не було мороки.

-Всі готові до уроку? Тож тепер часу не гаймо і заняття починаймо!

ІІ. Актуалізація знань учнів.

Вправа «Погода» Пора року..

1.Слухання вірша

Зійшли сніги, шумить вода,

Земля вже квіти викида,

Буяє травка молода,

Все мертве оживає.

Коли це буває?

-Які зміни відбуваються в природі навесні? Розкажіть про це за планом:

1. Сонце.

2. Довгота дня.

3. Температура повітря.

4. Опади

5. Грунт

6. Водойми.

7. Зміни в живій природі.

Розвиток бруньок; розпускання листків; зеленіє трава; з'вляються первоцвіти; дні стають довшими, а ночі коротшими; сонце піднімається вище над горизонтом, повертаються з вирію перелітні птахи.

(Діти називають ознаки весни і одночасно на дошці з'вляюється весняна галявина: дерева з бруньками (листочками), сонечко, первоцвіти, «ключі» птахів.)

  • 1.Мотивація навчальної діяльності.

Птахи – невід'ємна частина природи. Вони прикрашають діброви, луки, степи, ліси. Птахи – окраса парків і садів. Чи можна уявити собі весну без їх дзвінкої пісні. Птахи – це діти повітря. Вони можуть підніматися вище хмар, перелітати через пустелі і моря.

Птахи – непосиди. Скачуть з гілки на гілку, перелітають з дерева на дерево, але так і білка вміє. А от летіти за тисячі кілометрів і потім повертатися назад можуть лише птахи.

Птахи повертаються із зимівель. І ось сьогодні ми поговоримо про перелітних птахів, ближче з ними познайомимось та будемо знаходити взаємозв'язки в природі. А спостерігати за нами буде тітонька Сова.

ІІІ. ВИЗНАЧЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

Отже, тема нашого уроку « Птахи навесні». Наше завдання сьогодні:

1. дізнаємося, із якими змінами пов язане повернення перелітніх птахів.

2. розширимо знання про птахів;

3.познайомимося з поведінкою птахів весною;

4.знайдемо заручників;

5.з'ясуємо, наскільки ви спостережливі;

6.виконаємо завдання шкіпера;

7.станемо природі друзями.

ІY. Вивчення нового матеріалу:

  • 1.Бесіда.

- Чим птахи відрізняються від інших тварин?

- Пригадайте, яких птахів називають перелітними.

( Перелітні птахи – це птахи, які на зиму відлітають у теплі краї.)

- Назвіть їх. (Ребуси)

2. Презентація

Розповідь про шпака (виступ учениці).

- У кінці березня прилітають шпаки. …

- Шпак є одним із перших вісників весни. У березні – квітні вже можна почути виразну, бадьору пісню птаха. Шпак – один із найвідоміших і найпопулярніших співочих птахів. У неволі шпак, як звикне, здатен вивчити безліч різних звуків, мелодій та голосів. Прилетівши з вирію шпаки охоче заселяють шпаківні, приготовлені для них людьми, або займають у лісі дупла, видовбані дятлами. В степу селяться в норах, в горах – в щілинах скель. Шпак – дуже корисний птах. Дбаючи про їжу для себе і своїх шпаченят, він знищує велику кількість гусені, метеликів, жуків, слимаків, саранчі, хрущів.

Розповідь про жайворонка

- Майже разом зі шпаками повертаються в рідні краї жайворонки. Жайворонок – це символ єдності Землі й Неба; він - співець хліборобського поля і небесної блакиті, бо своїм співом возвеличує хліборобську ниву до небес, а небесну блакить опускає до хліборобського лану. Він – чиста «Божа

птаха», яка приносить весну на поле, бо першим з польових птахів повертається з вирію. Поле, над яким співає жайворонок, в належний час обігріється теплим Сонцем і зроситься благодатними дощами. Вважається, що з прильотом жайворонка треба розпочинати оранку і сівбу.

- Жайворонок – одна з небагатьох пташок, яка співає в польоті.

Слідом зявляються білі плиски, які вміють кумедно потріпувати «плескати» своїми довгенькими хвостиками.

У березні прилітають хижі птахи шуліки, яких занесено до ЧКУ. За ними слідом – мартини, дикі качки, журавлі, білі лелеки. Хоча ще холодно, але з'являються нарядні зяблики. (прозябають від холоду).

Наприкінці квітня прилітають ластівка, соловейко, зозуля і вивільга.

.А зараз ми познайомимось з незвичайною пташкою. Слухайте уважно і скажете мені, чому зозуля – незвичайна пташка. Про зозулю нам розкаже …

Зозуля – це символ суму, вдівсива і весни. Вона вважається однією з найшвидших, спритних і обережних птахів у світі. Поживою зозуль переважно є комахи, яких зазвичай знаходить на деревах і в кущах: метелики, жуки та їхня гусінь. Цікаво, але зозуля ловить тих комах, яких багато і найлегше зловити. Зозуля - один з небагатьох птахів, які поїдають і волохату гусінь. Найцікавішим у житті зозулі є те, що вона не будує власного гнізда, а підкидає яйця у гнізда інших видів, причому часто у гнізда того виду птахів, які вигодували її саму. Коли самка зозулі знаходить придатне гніздо і поблизу немає господарів, вона викидає одне яйце і відкладає замість нього власне, для цього пташці треба всього кілька секунд.

- Отже, чому зозуля – незвичайна?

Розповідь про ластівку

Повертаючись з вирію, ластівка приносить всім кохання.

- Ластівка – це символ весни і відродження, добра і щастя. Вона – Божа пташка, а тому, вбити її – великий гріх. Благословенний той дім, на якому поселиться ластівчина сім'я... Повертаючись з вирію, ластівка приносить кохання людям .Її не можна брати в руки, бо на обличчі з'явиться ластовиння. Якщо ластівки залишають місцину чи окрему оселю, де вони перебували, то людям слід остерігатись великої біди, наприклад, мору, або руйнівного стихійного лиха. Вважається, що з ластівкою, яка несподівано влітає в хату, прилітає і душа покійного родича. Тому-то з ластівками завжди і всюди треба бути максимально обережним і вдячним за їх присутність.

- Ластівка насправді дуже гарна пташка.

2.

Отже, з настанням весни не всі птахи прилітають водночас. Одні птахи прилітають до нас раніше, а інші - пізніше. Час прильоту залежить від того, коли в наших краях з' являється для них корм.

-А тепер прочитайте самостійно.

-А хто вголос прочитає про повернення перелітніх пта­хів?

-Чи одночасно прилітають птахи до нас? (Ні. Одні рані­ше, а інші - пізніше ).

-Від чого залежить їх час прильоту? ( Час прильоту за­лежить від того, коли в наших краях з' являється для них корм).

-Чим займаються птахи, коли повертаються на батьківщину?

  • 3.Робота в зошиті з природознавства.
  • 4.ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

« РИБА, ПТАХ, КОМАХА ».

Я називаю тварин:

риба - ви складаєте долонька до долоньки і імітуєте пла­вання риби; птах - розмахуєте руками, наче птах крилами;

комаха - присідаєте.

(Лебідь, коник, щука, зозуля, сокіл, жайворонок, мураха, карась, сом, метелик, шпак, короп, соловей).

  • 5.Гра «Яка пташка зайва?».

-Але щось трапилось у весняному лісі… Тітонька Сова збентежена і просить допомоги…

-Допоможемо?

Але ж вони не можуть нас взяти з собою. Бо ми не детективи. Тому вони заздалегідь приготували для вас спеціальні значки детективів. Тепер ви стаєте детективами і маєте повне право розслідувати дану справу.

-Шкіпер пропонує розгадати загадки, визначити їх види і, тим самим зясувати, кого ж викрав злий Пугач?

6.Робота із загадками про птахів.

Що таке ЗАГАДКА?

Загадка – це стислий умовний опис когось, чогось, за яким треба відгадувати, хто, що це. Від якого слова походить слово «загадка»? (Гадати, думати)

запитання вислів розповідь розмова

Предмет чи явище в загадці прямо не називаються, а пропонуються тільки окремі ознаки. Щоб відгадати загадку, треба думати, порівнювати, зіставляти, робити певні припущення. Виникли загадки ще у сиву давнину. До нас дійшли як один із видів усної народної тв. Вони передавали життєвий досвід старшого покоління молодшому, допомагали розвивати кмітливість, фантазію.

Сьогодні ми спробуємо свої сили у відгадуванні та складанні Загадок.

  • 7.Робота в зошиті з РЗМ

Завд. 1 зош.

- Які ознаки птаха допомогли відгадати загадку?

- до якого виду загадок належить вона?

Повідомлення 1.

На початку травня можна почути спів солов'їв. У цей час дерева вже вкриті молодою зеленню. Недаремно кажуть: Соловей прилетить тоді, коли зможе напитися роси або дощової води з березового листка. Солов'ї, зазвичай, селяться в садах, парках. Живляться жуками, мухами, гусінню.

Солов'ї, так само як і люди, вчаться співати тривалий час. Лише на третьому році життя вони стають справжніми співаками. У навчанні найголовніше, щоб молоді солов'ї мали змогу слухати старших. Досвідчені солов'ї - це ніби вчителі для молодих солов'їв. Його спів настільки високий і чистий, що людина, слухаючи соловейка, підноситься духом, очищується душевно і втішається чуттями. Він - передвісник справжньої весни в лісах та гаях.

Сорока нажила собі поганої слави. Не можна залишати без догляду невеликі блискучі предмети, наприклад, чайні ложки, адже ці спритні птахи крадуть все, що поміщається в їхні дзьоби. Сорока постає грізним руйнівником гнізд невинних співочих птахів. Так чи інакше, але сорок вважають чорно-білими бандитами.

Більшість сорок живуть осіло.. Сороки у всьому почуваються однаково чудово: вони жваво скачуть гілками дерев, а по землі ходять величавим кроком або ж бігають підтюпцем. Сороки - птахи всеїдні, їх багатий раціон змінюється зі зміною пір року. Влітку вони харчуються комахами і їх личинками, павуками, слимаками та іншої безхребетною живністю, урізноманітнюючи «м'ясне меню» насінням і плодами; крім того, здобиччю сорок часто стають дрібні плазуни та ссавці. У зимову пору ці птахи рятуються від голоду, харчуючись недоїдками на смітниках, а в розпал гніздового сезону крадуть чужі яйця і пташенят.

Навесні пара сорок, знайшовши зручне місце в гущавині чагарнику або кроні дерева на висоті 3-6 м, починає споруджувати гніздо. Матеріалом для просторого гнізда слугують товсті сучки зовні і тонкі гілочки всередині, а сам сорочин будинок має кулясту форму. Глибокий лоток зсередини обмазаний глиною і вистелений м'якою травою, мохом і шерстю. Самка відкладає 5-8 зеленуватих або голубуватих яєць з бурими цяточками. За найменшої небезпеки майбутня матуся здіймає галас, закликаючи на допомогу чоловіка. Обороняючи кладку й нащадків, сороки з відчайдушною хоробрістю нападають на будь-якого ворога. Дбають про пташенят обидва батьки. Через 24-27 днів сороченята вилітають з гнізда, але як і раніше залишаються під батьківською опікою. Навіть навчившись добувати прожиток, пташенята енергійно вимагають подачок від батьків і тільки восени повністю починають вести самостійне існування.

Лелека -

(Відеоролик)

Лелеку завжди зображали добрим героєм у народних казках та легендах. Одна з них розповідає, чому в лелек чорні крила.

Якось у хатині, де мешкала сім'я з двома немовлятами, сталася пожежа. Лелеки, що мешкали на солом'яній стрісі будинку, заметушилися, почали кликати на допомогу. Батьки працювали в полі, тож не могли побачити, що сталося. Тоді чорногузи кинулись до обійстя і винесли дітей з полум'я. Відтоді у лелек червоні ноги та дзьоб і чорні кінчики крил, обпечені в пожежі.

Бусол, жабоїд, веселик, боцюн, гайстер — як тільки не називають лелеку в різних регіонах України. А на Житомирщині навіть існує повір'я, що лелеки мають людські імена. Тож якщо покликати птаха його іменем, він неодмінно поверне голову.

Дятел трапляється майже на всій території Європи

Всю зиму самець і самка живуть порізно на своїх територіях. Раціон дятла дуже розмаїтий. Своїм міцним дзьобом він невтомно простукує стовбури дерев у пошуках різних жучків і личинок. Навесні птах часто видовбує у корі пробоїни, щоб попити свіжого соку і поживитись молодою деревиною, а на землі збирає мурах, горішки та насіння. Зірвавши з гілки шишку, дятел заклинює її в «ковадлі» - природній або видовбаній ним самим ніші, а потім розкриває лусочки і виїдає насіння.

Влітку його дієта поповнюється метеликами і павучками, яких можна збирати прямо на корі. Здобиччю птаха часто стають білченята і пташенята дрібних лісових птахів, а в кінці літа дятел охоче ласує медом і насінням соняшника. Взимку його раціон складається тільки з рослинної їжі. Спілкуються дятли на мові голосових сигналів і стуком по сухій гілці. Для кожного повідомлення у птахів існує свій набір «слів».

З початку квітня до кінця червня самка відкладає 4-7 яєць, а потім кладку насиджує в основному самець. Голі й сліпі пташенята вилуплюються одночасно, і для батьків настає гаряча пора пошуків корму для своїх нащадків і регулярного видалення відходів. Тільки-но у пташенят відростає пір'я на хвості, вони починають дертися по стінках дупла до льотка, щоб отримати свою порцію їжі. У 20-24 дня від часу появи на світ пташенята стають на крило, але ще 10 днів перебувають під батьківською опікою і сплять в гнізді. Пізніше дорослі птахи виганяють їх зі своєї території.

Інколи перші букви кожного рядка загадки-вірша є відгадкою (АКРОВІРШ)

Завд 2.

  • - Шкіпер знайшов винуватців викрадення. Назви цих птахів ви розгадвєте в акровішах.

Насправді ворони мудрі, грайливі птахи можуть розповісти про себе багато захоплюючого та несподіваного. Готовий дивуватися? Тоді вперед!

Виявляється, ворони обожнюють ігри та розваги. Ще корінні американці помітили, як птахи з задоволенням каталися на снігових заметах. Полюбляють ворони бешкетувати і з іншими тваринами: котами, собаками, а на волі залюбки граються з вовками і видрами. Для цього пернаті використовують все, що знайдеться під лапою: шишки, палички, м'ячі тощо.

Розуму цим дивовижним пернатим не позичати. Траплялися випадки, коли ворона, захищаючи своє потомство, кидала невеличкі камінці в людей, що наближалися до гнізда.

Живучи в неволі, ворони здатні навчитися розмовляти не гірше від папуг. Часто вони імітують звуки тварин та автомобілів, а в дикій природі відтворюють виття вовків та лисиць. Завдяки такій властивості чорнявим красеням легко вдається відлякати хижака та поласувати залишками здобичі.

Чорне забарвлення та стиль поведінки ворон породили безліч легенд та вірувань про цих благородних птахів.Спілкуються ворони не тільки з допомогою звуків. Птахи однієї зграї прекрасно розуміють одне одного за рухами дзьоба.

Ворони турбуються про своїх товаришів. Якщо птах зламає крило чи отримає іншу травму, зграя нізащо не залишить його на одинці з бідою. Вилетівши з батьківського гніздечка, птах оселяється у так званій воронячій банді та шукає другу половинку. Після цього усе життя ворони живуть парами та зберігають вірність.

Побачити ворону можна в будь-якому куточку світу. А все тому, що птахи невибагливі та легко адаптуються до навколишніх умов. У дикій природі ворона живе 17 років, у неволі — близько 40.

Розсекретили ми бандитів - викрадачів, і прогонимо їх геть!

Поріняння наукового і художнього описів.

Завд 3

  • -Прочитайте тексти (а, б)
  • -Які ознаки лелеки подаються в текстах?
  • -Як описав птаха поет точно чи образно?
  • -Чим ІІ текст відрізняється від І?
  • -У науковому тексті називаємо ознаки точно (Довідники, підручн., словники)

В художньому – описуємо образно, живописно.

і тепер виконаємо останнє завдання, щоб врятувати бідолашних заручників і подолати Пугача.

  • 8.Складання загадки.

Читання вислову учнями

«Слова, наче кольорові камінці. І мало їх назбирати в купу. Треба ще й уміти викладати візерунки з них. Вміти складати речення і правильно вимовляти їх» (І. Вільде).

Бесіда.

-З чим письменниця порівнює слова?

(З чарівними камінцями)

- Давайте разом спробуємо навчитися викладати зі слів гарні узори, тобто, складати речення, з яких складемо досьє (збір даних) на заложницю Лелеку

- Чи здогадалися ви, про кого ми будемо складати речення? (Про лелеку)

  • 1.Відповіді на запитання.
  • 2. Зош.
  • 3.Фізкультхвилинка:

4. ( пальчикова гімнастика )

5.- Діти, а птахи, доки ми грали в гру, дуже захотіли пити. Тож давайте їх напоїмо.

6.« Птах п' є воду». Пальці склали пучкою - це «дзьоб». Не відриваючи лікоть від столу, « дзьобом» торкнулися столу. Взяли «воду», підняли «голову», поклацали «дзьобом». Пташку ми з вами напоїли. Тепер вона хоче полетіти до свого гніздечка. « Птах летить»

7.Руки розташували перед собою (долонями до себе ). Великі пальці « сплели» - це «голова» пташки. Решта пальців - «крила». Помахайте ними. Пташечка вам подякувала і полетіла додому.

  • 8.Творча робота. Склад. Загадки. Завд.5
  • -- Як ви гадаєте, чи вдалось нам із кольорових камінців викласти візерунки?

VI. Узагальнення і систематизація отриманих знань.

1). Пташина вікторина.

- Я читаю опис птаха, а ви намагаєтесь впізнати, що це за птах.

1) Кожен заслухається співом цього маленького сіренького співця. (Соловей)

2) Стукіт цього строкатого птаха ми можемо чути цілий рік. (Дятел)

3) Птах, який першим прилітає з вирію. (Шпак)

4) Цей птах – символ мудрості. (Сова)

  • 5) Божа пташка, тому вбити її – великий гріх. (Ластівка)

6) Символ суму і самотності. (Зозуля)

  • 7) Співець хліборобського поля і небесної блакиті. (Жайворонок)

8) Цей птах здатен у неволі вивчити безліч різних звуків, мелодій та голосів. (Шпак)

  • 9) «Кукує» людині літа. (Зозуля)

10) Символ весни і відродження, добра і щастя. (Ластівка)

11) Свята і вільна пташка, символ високого натхнення і неперевершеного таланту. (Соловей)

12) З прильотом якого птаха треба розпочинати оранку і сівбу? Символ єдності Землі й Неба. (Жайворонок)

2) З'єднайте частини прислів'їв, написані на пір'їнках.

Де багато пташок, а пізні слізки ллють.

Ранні пташки росу п'ють, ніж у пана в золотій клітці.

Ліпше пташці на зеленій вітці, там нема комашок.

4.3. Вправи на розвиток мовлення учнів

а) Бесіда. Складання розгорнутої відповіді на запитання.

- Дайте розгорнуту відповідь на запитання «Чи приносять птахи людям користь?», користуючись схемою і інформацією: (Метод ПРЕС)

Я вважаю, на мою думку…

Тому що, оскільки…

Наприклад…

Отже, тож…

(Я вважаю, що птахи приносять людям користь. Оскільки вони поїдають шкідників. Наприклад, одна зозуля з'їдає майже 100 волохатих гусениць. Отже, птахів потрібно берегти).

VII. Підбиття підсумків.

1. Читання вірша учнем.

Скрізь рослини і тварини

зустрічають радо нас.

Нам простори України,

Як один зелений клас.

Ми живого не образим,

Ми живому, як брати.

Прокладаємо в природі

Ми стежину доброти.

2.ЗАКЛЮЧНЕ ВІРШОВАНЕ СЛОВО

« Відео на музику Поль Моріа «Меморі»)

Наш дивний світ такий, як казка:

Он в небі хмаронька пливе.

Тож бережи його, будь ласка,

Все в ньому гарне і живе.

Он квітка полум ям палає,

І ясне сонечко блищить.

Чарівна пташечка співає,

Все в дивосвіт прийшло, щоб жить.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ с. 100-102

Перегляд файлу

 

 

 

Інтегрований  урок

з природознавства

і  розвитку зв’язного мовлення

            2 клас

«Повернення перелітніх птахів. Складання загадки про лелеку».

 

dve-pticy 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                    Вчитель: Паливода А.Г.

 

 

Тема.    Повернення перелітніх птахів. Складання загадки про лелеку.

Мета:  уточнити знання учнів про розмаїття перелітних птахів; з'ясувати, які зміни відбуваються у птахів з настанням весни; навчати бачити красу рідної природи, цінувати її і берегти;    вчити дітей складати загадки, використовуючи природничий матеріал, вчити будувати речення, висловлювання, об’єднуючи їх однією темою, збагатити активний словник, формувати орфографічну грамотність;

        розвивати спостережливість, пам'ять, уяву, мислення,  вміння знаходити взаємозвязки в природі, зв'язне мовлення.

        виховувати любов до птахів, бажання допомагати пернатим друзям,   бережливе ставлення до птахів.

Обладнання: ілюстрації пташок (ластівка, лелека, горобець, дятел, зозуля, чапля), казковий     персонаж  Сова, опорна схема (метод ПРЕС)

Хід уроку

 

ХІД УРОКУ

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА

. 1. Вступне слово вчителя

Повітря, земля і вода – це природа

Природа – це я, і ви – це природа,

пустелі  і гори, поля і ліси,

і ми – тільки частка цієї краси.

  1. Емоційний настрій на урок.

 

Сідайте, діти.

  • Домовляймось не шуміти.  

 Руку гарно піднімати,

на занятті не дрімати, щоби не було мороки.

-Всі готові до уроку? Тож тепер часу не гаймо і заняття починаймо!

ІІ. Актуалізація знань учнів.

 Вправа «Погода»  Пора року..

1.Слухання вірша

 

Зійшли сніги, шумить вода,

Земля вже квіти викида,

Буяє травка молода,

Все мертве оживає.

Коли це буває?

 

-Які зміни відбуваються в природі навесні? Розкажіть про це за планом:

1. Сонце.

2. Довгота дня.

3. Температура повітря.

4. Опади

5. Грунт

6. Водойми.

7. Зміни в живій природі.

 

Розвиток бруньок; розпускання листків; зеленіє трава; з'вляються первоцвіти; дні стають довшими, а ночі коротшими; сонце піднімається вище над горизонтом, повертаються з вирію перелітні птахи.

 

(Діти називають ознаки весни і одночасно на дошці з'вляюється весняна галявина: дерева з бруньками (листочками), сонечко, первоцвіти, «ключі» птахів.)

 

  1. Мотивація навчальної діяльності.

 

    Птахи – невід’ємна частина природи. Вони прикрашають діброви, луки, степи, ліси. Птахи – окраса парків і садів. Чи можна уявити собі весну без їх дзвінкої пісні.  Птахи – це діти повітря. Вони можуть підніматися вище хмар, перелітати через пустелі і моря.

     Птахи – непосиди. Скачуть з гілки на гілку, перелітають з дерева на дерево, але так і білка вміє. А от летіти за тисячі кілометрів і потім повертатися назад можуть лише птахи.

                Птахи повертаються із зимівель. І ось сьогодні ми поговоримо про перелітних птахів, ближче з ними познайомимось та будемо знаходити взаємозв’язки в природі.  А спостерігати за нами  буде тітонька Сова.

 

ІІІ. ВИЗНАЧЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

 

     Отже, тема нашого уроку « Птахи навесні». Наше завдання сьогодні:

 

1. дізнаємося, із якими змінами пов язане повернення перелітніх птахів.

  1.     розширимо знання про птахів;
  2. познайомимося з поведінкою птахів весною;
  3. знайдемо заручників;
  4. з'ясуємо, наскільки ви спостережливі;
  5. виконаємо завдання шкіпера;
  6. станемо природі друзями.

 

ІY. Вивчення нового  матеріалу:

 

  1. Бесіда.

- Чим птахи відрізняються від інших тварин?

- Пригадайте, яких птахів називають перелітними.

 

( Перелітні птахи – це птахи, які на зиму відлітають у теплі краї.)

- Назвіть їх.    (Ребуси)

2. Презентація

 

Розповідь про шпака (виступ учениці).

- У кінці березня прилітають шпаки. …

- Шпак є одним із перших вісників весни. У березні – квітні вже можна почути виразну, бадьору пісню птаха. Шпак – один із найвідоміших і найпопулярніших співочих птахів. У неволі шпак, як звикне, здатен вивчити безліч різних звуків, мелодій та голосів. Прилетівши з вирію шпаки охоче заселяють шпаківні, приготовлені для них людьми, або займають у лісі дупла, видовбані дятлами. В степу селяться в норах, в горах – в щілинах скель. Шпак – дуже корисний птах. Дбаючи про їжу для себе і своїх шпаченят, він знищує велику кількість гусені, метеликів, жуків, слимаків, саранчі, хрущів.

 

 Розповідь про жайворонка

- Майже разом зі шпаками повертаються в рідні краї жайворонки.  Жайворонок – це символ єдності Землі й Неба; він - співець хліборобського поля і небесної блакиті, бо своїм співом возвеличує хліборобську ниву до небес, а небесну блакить опускає до хліборобського лану. Він – чиста «Божа

птаха», яка приносить весну на поле, бо першим з польових птахів повертається з вирію. Поле, над яким співає жайворонок, в належний час обігріється теплим Сонцем і зроситься благодатними дощами. Вважається, що з прильотом жайворонка треба розпочинати оранку і сівбу.

- Жайворонок – одна з небагатьох пташок, яка співає в польоті.

 

Слідом зявляються білі плиски, які вміють кумедно потріпувати «плескати» своїми довгенькими хвостиками.

 

У березні прилітають хижі птахи шуліки, яких занесено до ЧКУ. За ними слідом – мартини, дикі качки, журавлі, білі лелеки. Хоча ще холодно, але з'являються нарядні зяблики. (прозябають від холоду).

 

 

Наприкінці квітня прилітають ластівка, соловейко, зозуля і вивільга.

 

.А зараз ми познайомимось з незвичайною пташкою. Слухайте уважно і скажете мені, чому зозуля – незвичайна пташка. Про зозулю нам розкаже …

   Зозуля – це символ суму, вдівсива і весни. Вона вважається однією з найшвидших, спритних і обережних птахів у світі. Поживою зозуль переважно є комахи, яких зазвичай знаходить на деревах і в кущах: метелики, жуки та їхня гусінь. Цікаво, але зозуля ловить тих комах, яких багато і найлегше зловити. Зозуля - один з небагатьох птахів, які поїдають і волохату гусінь.  Найцікавішим у житті зозулі є те, що вона не будує власного гнізда, а підкидає яйця у гнізда інших видів, причому часто у гнізда того виду птахів, які вигодували її саму. Коли самка зозулі знаходить придатне гніздо і поблизу немає господарів, вона викидає одне яйце і відкладає замість нього власне, для цього пташці треба всього кілька секунд.

- Отже, чому зозуля – незвичайна?

 

Розповідь про ластівку

 

Повертаючись з вирію, ластівка приносить всім кохання.

- Ластівка – це символ весни і відродження, добра і щастя. Вона – Божа пташка, а тому, вбити її – великий гріх. Благословенний той дім, на якому поселиться ластівчина сім'я... Повертаючись з вирію, ластівка приносить кохання людям .Її не можна брати в руки, бо на обличчі з'явиться ластовиння. Якщо ластівки залишають місцину чи окрему оселю, де вони перебували, то людям слід остерігатись великої біди, наприклад, мору, або руйнівного стихійного лиха. Вважається, що з ластівкою, яка несподівано влітає в хату, прилітає і душа покійного родича. Тому-то з ластівками завжди і всюди треба бути максимально обережним і вдячним за їх присутність.

- Ластівка насправді дуже гарна пташка.

 

  1.  

 

Отже, з настанням весни не всі птахи прилітають водночас. Одні птахи прилітають до нас раніше, а інші - пізніше. Час прильоту залежить від того, коли в наших краях з' являється для них корм.

  •     А тепер прочитайте самостійно.
  •      А хто вголос прочитає про повернення перелітніх пта­хів?

-Чи одночасно прилітають птахи до нас? (Ні.  Одні рані­ше, а інші - пізніше ).

  •      Від чого залежить їх час прильоту? ( Час прильоту за­лежить від того, коли в наших краях з' являється для них корм).
  •      Чим займаються птахи, коли повертаються на батьківщину?

 

  1. Робота в зошиті з природознавства.

 

  1. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

« РИБА, ПТАХ, КОМАХА ».

Я називаю тварин:

риба - ви складаєте долонька до долоньки і імітуєте пла­вання риби; птах - розмахуєте руками, наче птах крилами;

 комаха - присідаєте.

(Лебідь, коник, щука, зозуля, сокіл, жайворонок, мураха, карась, сом, метелик, шпак, короп, соловей).

 

  1. Гра «Яка пташка зайва?».

 

-Але щось трапилось у весняному лісі… Тітонька Сова збентежена і просить допомоги…

-Допоможемо?

Але ж вони не можуть нас взяти з собою. Бо ми не детективи. Тому вони заздалегідь приготували для вас спеціальні значки детективів. Тепер ви стаєте детективами і маєте повне право розслідувати дану справу.

  •      Шкіпер пропонує розгадати загадки, визначити їх види і, тим самим зясувати, кого ж викрав злий Пугач?

 

  1. Робота із загадками про птахів.

 

Що таке ЗАГАДКА?

 Загадка – це стислий умовний опис когось, чогось, за яким треба відгадувати, хто, що це. Від якого слова походить слово «загадка»? (Гадати, думати)

запитання   вислів розповідь розмова     

 

   Предмет чи явище в загадці прямо не називаються, а пропонуються тільки окремі ознаки. Щоб відгадати загадку, треба думати, порівнювати, зіставляти, робити певні припущення. Виникли загадки ще у сиву давнину. До нас дійшли як один із видів усної народної тв. Вони передавали життєвий досвід старшого покоління молодшому, допомагали розвивати кмітливість, фантазію.

  Сьогодні ми спробуємо свої сили у відгадуванні та складанні Загадок.

 

  1. Робота в зошиті з РЗМ

Завд. 1 зош.

- Які ознаки птаха допомогли відгадати загадку?

- до якого виду загадок належить вона?

 

Повідомлення 1.

 На початку травня можна почути спів солов’їв. У цей час дерева вже вкриті молодою зеленню. Недаремно кажуть: Соловей прилетить тоді, коли зможе напитися роси або дощової води з березового листка. Солов’ї, зазвичай, селяться в садах, парках. Живляться жуками, мухами, гусінню.

      Солов’ї, так само як і люди, вчаться співати тривалий час. Лише на третьому році життя вони стають справжніми співаками. У навчанні найголовніше, щоб молоді солов’ї мали змогу слухати старших. Досвідчені солов’ї - це ніби вчителі для молодих солов’їв. Його спів настільки високий і чистий, що людина, слухаючи соловейка, підноситься духом, очищується душевно і втішається чуттями. Він - передвісник справжньої весни в лісах та гаях.

     Сорока нажила собі поганої слави. Не можна залишати без догляду невеликі блискучі предмети, наприклад, чайні ложки, адже ці спритні птахи крадуть все, що поміщається в їхні дзьоби. Сорока постає грізним руйнівником гнізд невинних співочих птахів. Так чи інакше, але сорок вважають чорно-білими бандитами.

  Більшість сорок живуть осіло.. Сороки у всьому почуваються однаково чудово: вони жваво скачуть гілками дерев, а по землі ходять величавим кроком або ж бігають підтюпцем. Сороки - птахи всеїдні, їх багатий раціон змінюється зі зміною пір року. Влітку вони харчуються комахами і їх личинками, павуками, слимаками та іншої безхребетною живністю, урізноманітнюючи «м'ясне меню» насінням і плодами; крім того, здобиччю сорок часто стають дрібні плазуни та ссавці. У зимову пору ці птахи рятуються від голоду, харчуючись недоїдками на смітниках, а в розпал гніздового сезону крадуть чужі яйця і пташенят.

      Навесні пара сорок, знайшовши зручне місце в гущавині чагарнику або кроні дерева на висоті 3-6 м, починає споруджувати гніздо. Матеріалом для просторого гнізда слугують товсті сучки зовні і тонкі гілочки всередині, а сам сорочин будинок має кулясту форму. Глибокий лоток зсередини обмазаний глиною і вистелений м'якою травою, мохом і шерстю. Самка відкладає 5-8 зеленуватих або голубуватих яєць з бурими цяточками. За найменшої небезпеки майбутня матуся здіймає галас, закликаючи на допомогу чоловіка. Обороняючи кладку й нащадків, сороки з відчайдушною хоробрістю нападають на будь-якого ворога. Дбають про пташенят обидва батьки. Через 24-27 днів сороченята вилітають з гнізда, але як і раніше залишаються під батьківською опікою. Навіть навчившись добувати прожиток, пташенята енергійно вимагають подачок від батьків і тільки восени повністю починають вести самостійне існування.

 

Лелека -

   (Відеоролик)

Лелеку завжди зображали добрим героєм у народних казках та легендах. Одна з них розповідає, чому в лелек чорні крила.

Якось у хатині, де мешкала сім’я з двома немовлятами, сталася пожежа. Лелеки, що мешкали на солом’яній стрісі будинку, заметушилися, почали кликати на допомогу. Батьки працювали в полі, тож не могли побачити, що сталося. Тоді чорногузи кинулись до обійстя і винесли дітей з полум’я. Відтоді у лелек червоні ноги та дзьоб і чорні кінчики крил, обпечені в пожежі.

         Бусол, жабоїд, веселик, боцюн, гайстер — як тільки не називають лелеку в різних регіонах України. А на Житомирщині навіть існує повір’я, що лелеки мають людські імена. Тож якщо покликати птаха його іменем, він неодмінно поверне голову.

Дятел трапляється майже на всій території Європи

   Всю зиму самець і самка живуть порізно на своїх територіях. Раціон дятла дуже розмаїтий. Своїм міцним дзьобом він невтомно простукує стовбури дерев у пошуках різних жучків і личинок. Навесні птах часто видовбує у корі пробоїни, щоб попити свіжого соку і поживитись молодою деревиною, а на землі збирає мурах, горішки та насіння. Зірвавши з гілки шишку, дятел заклинює її в «ковадлі» - природній або видовбаній ним самим ніші, а потім розкриває лусочки і виїдає насіння.

      Влітку його дієта поповнюється метеликами і павучками, яких можна збирати прямо на корі. Здобиччю птаха часто стають білченята і пташенята дрібних лісових птахів, а в кінці літа дятел охоче ласує медом і насінням соняшника. Взимку його раціон складається тільки з рослинної їжі. Спілкуються дятли на мові голосових сигналів і стуком по сухій гілці. Для кожного повідомлення у птахів існує свій набір «слів».

            З початку квітня до кінця червня самка відкладає 4-7 яєць, а потім кладку насиджує в основному самець. Голі й сліпі пташенята вилуплюються одночасно, і для батьків настає гаряча пора пошуків корму для своїх нащадків і регулярного видалення відходів. Тільки-но у пташенят відростає пір'я на хвості, вони починають дертися по стінках дупла до льотка, щоб отримати свою порцію їжі. У 20-24 дня від часу появи на світ пташенята стають на крило, але ще 10 днів перебувають під батьківською опікою і сплять в гнізді. Пізніше дорослі птахи виганяють їх зі своєї території.

 

Інколи перші букви кожного рядка загадки-вірша є відгадкою (АКРОВІРШ)

 

Завд 2.

  •                 Шкіпер знайшов винуватців викрадення. Назви цих птахів ви розгадвєте в акровішах.

 

    Насправді ворони мудрі, грайливі птахи можуть розповісти про себе багато захоплюючого та несподіваного. Готовий дивуватися? Тоді вперед!

            Виявляється, ворони обожнюють ігри та розваги. Ще корінні американці помітили, як птахи з задоволенням каталися на снігових заметах. Полюбляють ворони бешкетувати і з іншими тваринами: котами, собаками, а на волі залюбки граються з вовками і видрами. Для цього пернаті використовують все, що знайдеться під лапою: шишки, палички, м’ячі тощо.

     Розуму цим дивовижним пернатим не позичати. Траплялися випадки, коли ворона, захищаючи своє потомство, кидала невеличкі камінці в людей, що наближалися до гнізда. 

      Живучи в неволі, ворони здатні навчитися розмовляти не гірше від папуг. Часто вони імітують звуки тварин та автомобілів, а в дикій природі відтворюють виття вовків та лисиць. Завдяки такій властивості чорнявим красеням легко вдається відлякати хижака та поласувати залишками здобичі.

     Чорне забарвлення та стиль поведінки ворон породили безліч легенд та вірувань про цих благородних птахів.   Спілкуються ворони не тільки з допомогою звуків. Птахи однієї зграї прекрасно розуміють одне одного за рухами дзьоба.

Ворони турбуються про своїх товаришів. Якщо птах зламає крило чи отримає іншу травму, зграя нізащо не залишить його на одинці з бідою. Вилетівши з батьківського гніздечка, птах оселяється у так званій воронячій банді та шукає другу половинку. Після цього усе життя ворони живуть парами та зберігають вірність.

      Побачити ворону можна в будь-якому куточку світу. А все тому, що птахи невибагливі та легко адаптуються до навколишніх умов. У дикій природі ворона живе 17 років, у неволі — близько 40.

Розсекретили ми бандитів - викрадачів, і прогонимо їх геть!

Поріняння наукового і художнього описів.

Завд 3

 

  • Прочитайте тексти (а, б)
  • Які ознаки лелеки подаються в текстах?
  • Як описав птаха поет точно чи образно?
  • Чим ІІ текст відрізняється від І?
  • У науковому тексті називаємо ознаки точно (Довідники, підручн., словники)

В художньому – описуємо образно, живописно.

 

і тепер  виконаємо останнє завдання, щоб врятувати бідолашних заручників і подолати Пугача.

 

 

  1. Складання загадки.

 

Читання вислову учнями

«Слова, наче кольорові камінці. І мало їх назбирати в купу. Треба ще й уміти викладати візерунки з них. Вміти складати речення і правильно вимовляти їх»                (І. Вільде).

Бесіда.

  • З чим письменниця порівнює слова?

     (З чарівними камінцями)

      -  Давайте разом спробуємо навчитися  викладати зі слів гарні узори, тобто, складати речення, з яких  складемо досьє (збір даних) на заложницю Лелеку

     -     Чи здогадалися ви, про кого ми будемо складати речення?  (Про лелеку)

 

  1. Відповіді на запитання. 
  2.  Зош.
  3. Фізкультхвилинка:
  4.  ( пальчикова гімнастика )
  5. - Діти, а птахи, доки ми грали в гру, дуже захотіли пити. Тож давайте їх напоїмо.
  6. « Птах п' є воду».  Пальці склали пучкою - це «дзьоб». Не відриваючи лікоть від столу, « дзьобом» торкнулися столу. Взяли «воду», підняли «голову», поклацали «дзьобом». Пташку ми з вами напоїли. Тепер вона хоче полетіти до свого гніздечка. « Птах летить»
  7. Руки розташували перед собою (долонями до себе ). Великі пальці « сплели» - це «голова» пташки. Решта пальців - «крила». Помахайте ними. Пташечка вам подякувала і полетіла додому.

 

  1. Творча робота. Склад. Загадки. Завд.5

 

  • - Як ви гадаєте, чи вдалось нам із кольорових камінців викласти візерунки?

 

VI. Узагальнення і систематизація отриманих знань.

1). Пташина вікторина.

- Я читаю опис птаха, а ви намагаєтесь впізнати, що це за птах.

1) Кожен заслухається співом цього маленького сіренького співця. (Соловей)

2) Стукіт цього строкатого птаха ми можемо чути цілий рік. (Дятел)

3) Птах, який першим прилітає з вирію. (Шпак)

4) Цей птах – символ мудрості. (Сова)

5) Божа пташка, тому вбити її – великий гріх. (Ластівка)

6) Символ суму і самотності. (Зозуля)

7) Співець хліборобського поля і небесної блакиті. (Жайворонок)

8) Цей птах здатен у неволі вивчити безліч різних звуків, мелодій та голосів. (Шпак)

9) «Кукує» людині літа. (Зозуля)

10) Символ весни і відродження, добра і щастя. (Ластівка)

11) Свята і вільна пташка, символ високого натхнення і неперевершеного таланту. (Соловей)

12) З прильотом якого птаха треба розпочинати оранку і сівбу? Символ єдності Землі й Неба. (Жайворонок)

 

2) З’єднайте частини прислів’їв, написані на пір’їнках.

 

Де багато пташок,                                а пізні слізки ллють.

Ранні пташки росу п’ють,                    ніж у пана в золотій клітці.

Ліпше пташці на зеленій вітці,            там нема комашок.

 

4.3. Вправи на розвиток мовлення учнів

а) Бесіда. Складання розгорнутої відповіді на запитання.

- Дайте розгорнуту відповідь на запитання «Чи приносять птахи людям користь?», користуючись схемою і інформацією: (Метод ПРЕС)

Я вважаю, на мою думку…

Тому що, оскільки…

Наприклад…

Отже, тож…

 (Я вважаю, що птахи приносять людям користь. Оскільки вони поїдають шкідників. Наприклад, одна зозуля з’їдає майже 100 волохатих гусениць. Отже, птахів потрібно берегти).

 

VII. Підбиття підсумків.

1. Читання вірша учнем.

Скрізь рослини і тварини

зустрічають радо нас.

Нам простори України,

Як один зелений клас.

Ми живого не образим,

Ми живому, як брати.

Прокладаємо в природі

Ми стежину доброти.

2.ЗАКЛЮЧНЕ ВІРШОВАНЕ СЛОВО

« Відео на музику Поль Моріа «Меморі»)

 

Наш дивний світ такий, як казка:

Он в небі хмаронька пливе.

Тож бережи його, будь ласка,

Все в ньому гарне і живе.

Он квітка полум ям палає,

І ясне сонечко блищить.

Чарівна пташечка співає,

Все в дивосвіт прийшло, щоб жить.

 

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ с. 100-102

docx
Додано
19 лютого 2018
Переглядів
4947
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку