Урок узагальнення знань з теми "Біосфера". Переслідує мету встановлення як внутрішніх зв'язків засвоєної системи знань, так і зовнішніх, міжсистемних зв'язків на основі попередньо вивченого. Уроки цього типу передбачають в основному індуктивний підхід: від окремого до загального, їхню структуру складають: ознайомлення учнів з темою, цілями та завданнями уроку; мотивація учіння; відтворення здобутих знань; узагальнення та систематизація їх із встановленням внутрішньо-системних та зовнішньо системних зв'язків; підведення підсумків уроку; повідомлення та пояснення домашнього завдання.
Узагальнюючий урок по темі:
«Біосфера — найбільша жива система»
Природничий марафон
Мета: навчальна – узагальнити й систематизувати знання учнів з теми, розширити знання учнів про різноманітність представників живої природи, закріпити знання учнів про вищий рівень організації біосфери;
розвиваюча – розвивати вміння робити висновки про взаємозв'язки людини і біосфери, про цілісність біосфери. Продовжити формувати у школярів вміння аналізувати одержані знання, користуватися довідковою літературою, застосувати одержані теоретичні знання на практиці, розвивати навички самостійної дослідницької роботи;
виховна – виховувати дбайливе ставлення до природи, сприяти розширенню кругозору учнів, розвитку інтересу до вивчення природознавства, продовжити формувати вміння працювати в колективі, приймати спільні рішення, оцінювати роботу товаришів, стимулювати інтерес до певної галузі знань, розвивати інтуїцію, творчі здібності, тренування швидкості реакції, кмітливості.
Обладнання: мультимедійне обладнання, роздатковий матеріал, дидактичний матеріал, презентації учнів, слайди.
Методи та методичні прийоми: розповідь, бесіда, ігри-змагання, демонстрація, сигнальні картки, використання ТЗН.
Форма уроку: природничий марафон з елементами ігор, конкурсів, бліцопитуванням, ерудиціоном.
ХІД УРОКУ
I. Вступне слово вчителя.
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку.
Добрий день! Вітаю вас, всіх присутніх учасників і гостей. Сьогодні ми проводимо незвичайний урок – урок-гру, мета якої розширити, узагальнити, систематизувати і закріпити ваші знання з теми: «Біосфера — найбільша жива система».
Ми з вами живемо на чудовій планеті, назва якої — Земля. Тільки тут є квітучі сади, золотисті поля пшениці, неповторні своєю красою ліси з рослинами, тваринами, чудовим співом птахів. На сьогоднішньому уроці ми перевіримо на скільки ви цінуєте все те, що вас оточує, і чи зможете ви зберегти і примножити красу нашої неповторної і чарівної планети.
Гра буде проходити в 10 турів, за виконання завдань яких ви, шановні учасники, отримуватимете певну кількість балів, які я буду заносити в турнірну таблицю. А в кінці змагання підведемо підсумки і визначимо команду переможця Команди обрані і 1 завдання було домашнє завдання, суть його полягала в тому, що учасники повинні були придумати назви своїм командам, пов’язані з вивченою темою та захистити її. Отож розпочнемо з команди ________. Прошу…
І ТУР (3 бали)
Наша команда:
«Атмосфара»
«Ми – атмосфери представники,
Все ми робим залюбки:
Граємо, співаємо
І перемагаємо!»
Наш девіз:
- Будь веселий!
- Завжди так!
- Будь бадьорий!
- Тільки так!
- Настрій – во!
- Погода – клас!
- Всі приєднуйтесь до нас!»
Наша команда:
«Гідросфера»
«Ми команда гідросфера,
Ми – одна сім’я.
Дуже дружні і веселі,
Радо носим це ім’я!»
Наш девіз:
Дружба для нас,
Найвище всього -
Один за всіх
І всі за одного!”
Дві команди відмінно справилися із першим домашнім завданням, тому ви отримуєте максимальну кількість балів - 3 за перший тур змагання, які я заношу в турнірну таблицю.
ІII. Основна частина уроку.
1) А зараз перед початком змагань пропоную вам послухати легенду про Природу та її доньок та вирішити, хто з них важливіший для матері природи…
Було у матері Природи три доньки. Одну з них звали Краса, другу — Доброта, третю — Любов. Дружньо вони жили, доньки любили свою матір, обожнювали її, піклувалися про неї, допомагали їй у всьому. Та якось серед них виникла суперечка: «А хто ж важливіший для нашої матері Природи, від котрої з нас більше користі?»
— Я найважливіша, — сказала Краса, — бо я роблю нашу матір Природу прекрасною, неповторною, чарівною.
— А от і ні, це я важливіша, — сказала Доброта, — бо є люди, які не розуміють тебе, — Красу природи, а тому часто шкодять нашій матері.
Я ж роблю людей добрими до Природи.
— Найважливіша я — Любов, — промовила третя сестра, — адже ваша краса
і доброта нічого не варті без мене. Насамперед природу потрібно любити. Лише
тоді люди будуть робити для неї добро і будуть розуміти її красу.
Звичайно, цю суперечку могла вирішити сама Природа-матір. Як ви думаєте, що вона сказала своїм донькам?
Відповідь: Три доньки для неї важливі однаково, але кожна з них по-своєму робить її щасливою.
2)Молодці, але Любити природу — означає знати її
Зараз перед нашим змаганням, в якому ви продемонструєте свої знання природи, ми проведемо інтелектуальну розминку.
Гра «Підніми руку»
а) хто любить читати книги і дивитися фільми про природу?
б) хто любить гуляти на свіжому повітрі?
в) хто розуміє, що зелені насадження відіграють важливу роль в житті нашої планети?
— Тепер я бачу, що уроки залишили слід у вашій пам'яті і вас об'єднує любов до природи.
Нашими помічниками сьогодні будуть:
Отож переходимо до другого туру нашої гри «СВІТЛОФОР»
ІІ ТУР. Гра «Світлофор» (3 бали)
Прошу підійти по одному учаснику з кожної команди на середину. Ви отримуєте по два кружечки від світлофора – червоний і зелений. Я зачитую запитання, а ви піднімаєте один з двох кружечків. Якщо твердження вірне — піднімайте зелений кружечок, а якщо ні — червоний. За кожну правильну відповідь ви отримуєте 1 бал, хто набере більше балів, того учасника команда і отримує 3 бали за конкурс.
— Вчення про біосферу розробив наш вітчизняний вчений, академік В.І. Вернадський.
ІІІ ТУР (3 бали)
Робота в групах
Зараз прошу підійти до столу по одному учаснику від кожної команди. Кожен з вас отримує по одному запитанню, представленому на стенді. Ви повинні з’єднати стрілками відповідну тварину з варіантом відповіді, який їй підходить, наприклад:
Завдання І групі: Як тварини пристосовуються добувати корм? (лелека, гадюка, лисиця, дятел, жаба, сова, вовк, акула). А-1,Б-3,В-2,Г-5,Д-6,Е-8,Є-4,Ж-7.
Завдання ІІ групі: Як тварини захищаються? (ящірка, сонечко, черепаха, козуля, заєць, їжак, саламандра, клоп) А-8,Б-5,В-7,Г-4,Д-1,Е-3,Є-2,Ж-6.
Відповіді
Всі інші учасники звертають свій погляд на монітор, або картки із завданнями, які ви отримали, і також з’єднуєте правильну відповідь, але вже з відповідною рослиною.
Завдання Ш групі: Як пристосовуються рослини? (шипшина, верблюжа колючка, глечики, хвойні дерева, листяні дерева, росичка) А-5,Б-1,В-3,Г-2,Д-4,Е-6.
Відповіді:
ІV ТУР (3 бали) Вправа «Шифровка». Прошу підійти по одному учаснику з кожної команди на середину. Ви повинні розшифрувати і записати слова, представлені перед вами на стенді.
ТАРАСФЕМО (атмосфера)
НАРИТВИ ( тварини)
НИКЕСЬ (кисень)
ФІТОЛАСЕАР (літосфера)
ДІВАНОЗПИК ( заповідник)
РОБЕФІСА (біосфера)
НИСОРИЛ (рослини)
НАВЕДСЬРЙКИ (Вернадський)
СОНОЕАФР (ноосфера)
ДІГФАРСОЕР (гідросфера)
Всі інші учасники працюють на своїх місцях, розшифровуючи слова, представлені на екрані.
V ТУР (3 бали). Вправа «Віднови відповідність». Шановні учасники, перед вами на моніторі представлені важливі об’єкти і механізми, які допомагають охороняти нашу природу. Вам потрібно встановити відповідність між ними, тобто хто за що відповідає. Для того, щоб вам зручніше було працювати, я кожній команді дам цей перелік об’єктів на парту. Час пішов (2 хвилини)1-Є,2-Ж,3-Д,4-Е,5-Б,6-Г,7-В,8-А.
НАЦІОНАЛЬНИЙ ПАРК |
Список організмів,що перебувають на межі знищення |
ЗАКАЗНИК |
Список організмів, які зникли |
БОТАНІЧНИЙ САД |
Список організмів, що перебувають під загрозою знищення |
ЗООСАД |
Список рослинних угруповань,що перебувають в особливому режимі використання |
ЧОРНИЙ СПИСОК |
Колекція рослин, яку людина штучно зібрала на певній ділянці |
БІЛИЙ СПИСОК |
Колекція тварин, яку людина штучно зібрала і створила умови для їх існування |
ЗЕЛЕНА КНИГА |
Природоохоронні установи, призначенні зберігати цінні природні,історико-культурні об’єкти та комплекси |
ЧЕРВОНА КНИГА |
Природні території,створені з метою збереження і відтворення природних комплексів або окремих видів організмів |
VІ ТУР (3 бали). Зараз прошу підійти до столу по одному учаснику від кожної команди, причому треба виділити таких учнів, які в змозі вирішити завдання достатнього рівня.
За правильну відповідь – 3 б.
Термін «біосфера» — вперше вжив австрійський вчений Е. Зюсс у 1875 році. Вчення про біосферу розробив наш вітчизняний вчений, академік Володимир Вернадський. У перекладі з грецької слово «біосфера» означає оболонка життя. Біосфера – це оболонка Землі, населена живими організмами, що включає в свій склад: тропосферу, гідросферу, літосферу. Нижня межа біосфери в середньому лежить на глибині 3 км від поверхні суші і на 0,5 км нижче дна океану. Верхня межа біосфери знаходиться на висоті 2025 км на рівні озонового шару, що захищає усе живе від жорсткого ультрафіолетового випромінювання. На сучасному етапі розвитку біосфера набуває нового стану і перетворюється на оболонку розуму ноосферу.
Гідросфера — водяна оболонка Землі, до складу якої входять океани, моря, озера, річки, сніговий покрив і льодовики. Гідросфера займає 71% земної поверхні. Наука про воду називається гідрологія. «Мандрівки» води у природі отримали назву кругообіг води. Атмосфера – газова оболонка планети. Життя в атмосфері можливе до рівня озонового шару, який знаходиться на висоті 2025 км
над рівнем моря. Руйнування озонового шару призводить до утворення озонових дір, через які проходить згубне для всього живого ультрафіолетове випромінювання. Літосфера – верхня тверда оболонка Землі, яка формує рельєф земної поверхні.
Шановні учасники, ви вже трохи втомилися, тому давайте проведемо з вами валеохвилинку «Австралійський дощ»
3) Валеохвилинка «Австралійський дощ»
VІІ ТУР (3 бали).
Інтелектуальна гра «Вірю — не вірю». Прошу підійти по одному учаснику з кожної команди на середину по черзі. Я зачитую запитання, а ви даєте відповідь, відповідаючи лише так або ні, кожна правильна відповідь – 1 бал, команда переможця отримує 3 бали. Всі інші учасники рахують кількість правильних відповідей, даних їхніми суперниками.
І команда
ІІ команда
А зараз я зачитую запитання для обох команд, відповідаємо по черзі так або ні по одному учаснику з кожної команди і підраховуємо кількість правильних відповідей кожної команди, сумуємо їх з відповідями тих, хто був біля дошки і визначаємо команду переможця у цьому конкурсі.
VІІІ ТУР (3 бали).
Робота в групах. Творча лабораторія.(1 хв.) Звертаємо свій погляд на монітор, на якому представлені представники процудентів, консументів і рецудентів. Кожна команда повинна скласти з них ланцюг живлення. Команда «Атмосфера» працює з першою групою, а команда «Гідросфера» з другою. Час пішов.
Скласти ланцюги живлення
I група. Відповідь: жолуді — жук-скрипун (дубовий) — дятел — орел —черви.
II група. Відповідь: трава — комар — жаба — чапля — лисиця — бактерії.
ІХ ТУР (3 бали). Продемонструй свої знання у вигляді рішення кросворду. Прошу підійти на середину по одному представнику з кожної команди для демонстрації своїх знань у вигляді рішення кросворду. Отже, кожен з вас отримує завдання і вписує варіанти відповідей у свій кросворд. Всі інші учасники звертають свій погляд на екран і разом розгадуємо кросворд, представлений на слайді. Я зачитую запитання, а ви, команди по черзі даєте на них відповіді, причому враховується лише перша відповідь, у разі якщо команда відповіла не правильно, право голосу отримує її суперник. А ви ___ і ____ працюєте до того часу, поки ми не розгадаємо кросворд.
Кросворд по темі «Біосфера – найбільша жива система»
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
8 |
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
По горизонталі:
По вертикалі:
Відповіді. По горизонталі: 1. Мікроорганізми. 2. Гідросфера.
По вертикалі: 3. Біосфера. 4. Медобори. 5. Сонце. 6. Літосфера.
7. Атмосфера. 8. Віруси. 9. Чорноморський. 10. Борсук. 11. Бактерії.
Виконуємо разом……….
Кросворд «Бережи природу, бережи ліс»
Стоїть Олена,
В неї хатка зелена,
Тоненький стан,
Білий сарафан. (Береза)
Заблудилась в верболозі.
День і ніч роняє сльози. (Верба)
Восени намистом рясним
Вона віти прикрашала.
Як весна-красна настала
Намистин уже не стало!
Без окраси залишилась
Ти, красуне, недаремно.
Взимку пташок годувала
Намистинами ти, певно. (Горобина)
Кожний мій листок різьблений
Осінь пензлем восени
В колір жовтий і багряний
Розмальовує мені. (Клен)
В золотий клубочок
Схований дубочок. (Жолудь)
Голки має коротенькі,
Вам знайомі ці голки,
Й шишки довгі, як свічки. (Ялина)
Влітку рясним цвітом покриваюся,
Пахощі солодкі чути вже здаля,
Але поки квітну — часу не втрачай
— З моїх квіток взимку можеш пити чай. (Липа)
У зеленім кожушку,
В костяній сорочці,
Я росту собі в лісочку,
Всім зірвати хочеться. (Горіх)
Стовбур жовтий, мов янтар,
Досягає стеля хмар,
І колючі, й довгі, й тонкі
На гілках зелені голки.
Шишок безліч,
та маленькі, І не довгі, а кругленькі. (Сосна)
Х ТУР (3 бали).
Шановні учасники, ми наближаємося до завершення нашого змагання, і у нас залишився попереду останній тур гри – це ваше домашнє завдання. Нагадую, що кожна команда повинна була підготувати міні-проект, відповідно «Рослини Червоної книги України» і «Тварини Червоної книги України», оформити результати дослідження у вигляді мультимедійної презентації та захистити його. Прошу наших доповідачів на середину. Розпочнемо з команди «Атмосфера»
4) Отож, наше змагання підійшло до завершення. Підрахувавши ваші бали, які ви отримали протягом змагання, я можу з впевненістю сказати, що в нас з’явилася команда-переможець, яка набрала _______ балів. Це команда ____________, ваші суперники, команда ________ набрали відповідно ______ балів. Молодці!!! Сьогодні я також хочу відмітити таких учнів як: _________________________________________________________________________________________________________________________________________, які показали високий різень знань з даної теми, проявили свої знання і творчі здібності. Такі учні, як _____________________________________________ працювали сьогодні із завданнями достатнього рівня, але виконували їх без помилок, тому ви отримуєте по 1 додатковому балу до ваших оцінок. Отже, оцінки класу за урок.
5) На завершення нашого уроку хочу, щоб ви відповіли мені на запитання:
Проблемне питання. Чим людина відрізняється від інших живих організмів? (Розумом)
Слово вчителя.
Домашнє завдання (творче):
1