ТЕМА УРОКУ : УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ З ТЕМИ
« ЕКОЛОГІЯ »
ЦІЛІ УРОКУ: освітня:
- поглибити, закріпити та узагальнити знання з екології;
-продовжувати навчати правильно посилатися на джерела інформації.
виховна:
- формувати принцип єдності всіх процесів живої та неживої природи;
- акцентувати увагу на погіршенні клімату на планеті Земля у зв’язку з антропогенною діяльністю.
розвивальна:
- розвивати вміння досліджувати факти та явища, здійснювати фактчекінг;
- формувати аналітичне та критичне мислення;
- формувати здатність до спільного пошуку, самодослідження,
рефлексії, творчого саморозвитку.
ОБЛАДНАННЯ І МАТЕРІАЛИ:
1. Глобус з позначками місць екологічних катастроф (за 5 років ).
2. Відеофільм «Екологія Кривбасу» (творча робота учня ).
3. Стенд- виставка «Забруднювачі довкілля».
4. Фотовернісаж «Екологічні проблеми планети».
5. Листи ватману, тематичні вирізки з журналів, фломастери, клей, ножниці, тощо.
6. Гаджети.
7. Мультимедійна дошка.
БАЗОВІ ПОНЯТТЯ І ТЕРМІНИ: Екологія, екосистема, біосфера, ноосфера, антропогенна діяльність, екологічні чинники; забруднювачі літосфери, атмосфери та гідросфери.
ТИП УРОКУ: Узагальнення та систематизація знань.
КЛЮЧОВІ КОМПЕТЕНТНОСТІ: Спілкування державною мовою , екологічна грамотність і здоров’я, соціальність (толерантність комунікацій), цифрова грамотність,
уміння вчитися впродовж життя.
ЗМІСТОВНІ ЛІНІЇ: Знаннєва, діяльнісна, ціннісно-орієнтовна (екологічна,
здоров’язбережувальна).
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП.
ІІ. ВСТУПНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ.ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ТЕМОЮ ТА ЦІЛЯМИ УРОКУ.
Світ навколо нас дуже складний, мінливий, існує безліч екологічних невирішених проблем, у тому числі в Україні та нашому регіоні. Ми з вами вивчили завдання та методи науки екології, особливості функціонування популяцій та екосистем, вчення Володимира Вернадського про біосферу та ноосферу, ви досліджували екологічний стан нашого регіону. Наш заключний урок з даної теми – «Узагальнення знань з теми «Екологія» ,основне завдання якого - поглибити та узагальнити знання з екології, ми проведемо основну його частину у формі роботи творчих груп.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Глобальна зміна клімату-це одна з найгостріших проблем ,які стоять перед людством, значні кліматичні зміни вже відбуваються. Глобальна екологічна криза-це та ситуація, яка відбувається в екосистемах в результаті порушення рівноваги під впливом природи або антропогенних факторів. Це така ситуація, яка ставить під сумнів саме існування планети, а значить, є загроза для існування людей.
На нашій планеті були екологічні кризи, що відбувалися на протязі існування людства :
1 криза приблизно 30-50 тисяч років тому, після льодовикового періоду , люди опанували технології загінного полювання і використання вогню;
2 криза приблизно 10 тисяч років тому, зникла мамонтова фауна, люди почали займатися землеробством і скотарством;
3 криза привела до появи поливного землеробства ;
4 криза – відбувалося масове вирубування лісів під сільськогосподарські угіддя, перехід до скотарства ;
5 криза виникла у середині 20 століття внаслідок хімізації промисловості розвинених країн.
Сьогодні ми поставимо крапку над І, тобто з’ясуємо причини виникнення 6 екологічної кризи і шляхи її подолання.
ІV. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА ПОГЛИБЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.
1 ЕТАП. ОЗНАЙОМЛЕННЯ ЗІ СХЕМОЮ РОБОТИ.
ВЧИТЕЛЬ: Подивіться на ілюстрації на мультимедійній дошці.
Що на них зображено?
Як ви розумієте цей вислів? Що б ви добавили до сказаного?
Ми будемо працювати за схемою :
ЗАЛУЧИТИ – ДОСЛІДИТИ – ПОЯСНИТИ – РОЗРОБИТИ – ОЦІНИТИ
ЗАЛУЧИТИ -
що ви розділитеся на 3 групи, кожна група працюватиме над певним питанням і розподілить ролі таким чином : головний еколог (керівник групи), автори ідеї, художник, колорист (розмальовує), летерер (прописує тексти), тощо. За бажанням можна змінювати ролі, головний еколог слідкує за роботою кожного учня і оцінює її.
ДОСЛІДИТИ -
1 група досліджує питання «Забруднення атмосфери, її наслідки».
2 група досліджує питання «Забруднення гідросфери та літосфери, їхні наслідки».
3 група досліджує питання «Екологічне забруднення нашого регіону».
Доцільно розділити учнів на групи заздалегідь за їх бажанням, до уроку підготувати все необхідне: вирізки з газет та журналів, тексти, канцелярію, технічні засоби, канцелярію, тощо.
З числа учнів слід обрати «ВОЛОДАРЯ ЧАСУ», який буде слідкувати за часом , а саме : робота у групах – до 15 хвилин, захист творчої роботи ( колажа ) – до 5 хвилин.
ПОЯСНИТИ - за результатами роботи у творчих групах ви повинні пояснити причини
виникнення глобальних або локальних екологічних забруднень, їхні наслідки.
РОЗРОБИТИ - виходячи з зазначених причин та наслідків забруднення атмосфери, гідро-
сфери та літосфери вам необхідно розробити та запропонувати заходи щодо їх усунення
на рівнях – державному, регіональному, особистісному.
ОЦІНИТИ - при оцінюванні роботи кожного учня вчитель враховує оцінки і думку
керівника групи.
Зараз я пропоную розпочати роботу у групах з метою дослідження зазначених питань.
Ви можете використовувати глобус з прапорцями, що зазначають екологічні катастрофи, фотовернісаж «Екологічні проблеми планети», стенд – виставку
« Забруднювачі довкілля ».
2 ЕТАП. ТВОРЧА РОБОТА У ГРУПАХ до 15 хвилин. За плином часу слідкує «володар часу».
3 ЕТАП. ЗАХИСТ ТВОРЧИХ РОБІТ.
ЗАХИСТ ТВОРЧОЇ РОБОТИ 1 та 2 груп до 5 хвилин кожна.
ПЕРЕГЛЯД ВІДЕОФІЛЬМУ «Екологія Кривбасу» (творчої роботи учня) до 10 хвилин.
ЗАХИСТ ТВОРЧОЇ РОБОТИ 3 групи до 5 хвилин.
Під час захисту творчої роботи учні тримають виготовлений колаж, а потім розміщують його на класній дошці або пересувних стелажах.
V ЕТАП. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ РОБОТИ ТВОРЧИХ ГРУП. ОЦІНЮВАННЯ РОБОТИ УЧНІВ.
Заключне слово вчителя.
Ви з’ясували ,що:
на 1 місці серед джерел – забруднювачів знаходиться енергетика,
на 2 – транспорт,
на 3- хімічна промисловість.
Серед основних причин слід зазначити економічні та науково-технічні,
низький рівень знань окремих керівників, низький рівень культури і моралі окремих людей, а також недофінансування природоохоронних заходів. І які б кризи не були – енергетичні, сировинні або демографічні, вони зводяться в своїй основі до проблем охорони природи.
Наразі слід згадати про кліматичну кризу , стрімку зміну клімату через підвищення глобальної середньої температури. Щоб протидіяти їй, слід досягти вуглецевої нейтральності вже до 2050 року та адаптуватися до змін клімату. Увага на дошку!
Вчитель аналізує роботу творчих груп та оцінює роботу кожного учня з урахуванням їхньої участі у підготовчій роботі до уроку ( показ відеофільму, виготовлення фотовернісажу, стенду – виставки, тощо).