Узагальнення знань з теми "Національно-визвольна війна українського народу середини XVII ст" у вигляді інтелектуальної командної гри "Козацькими стежками".

Про матеріал
Даний матеріал можна використовувати для уроку узагальнення знань, а також для проведення позакласного заходу .
Перегляд файлу

Інтелектуальна гра «Козацькими стежками»

 

 

Мета. Повторити і узагальнити вивчену тему, підвищити пізнавальну активність учнів. Розвивати навички групової роботи, вміння аналізувати та зіставляти історичні явища і факти. Виховувати почуття патріотизму, толерантності, поваги до історичного минулого.

 

Хід заходу

 

Учитель. Легендарна Запорізька Січ символ мужності і незламності українського народу. Наші пращури були запорозькими козаками. Від роду до роду передається їх заповіт жити чесно, не зазіхати на чуже, трудитися, любити свою землю, рідну мову, з повагою і розумін­ням ставитися до інших народів. Невмирущий дух козацької вольності і слави збережений у пам'яті народу, його думах, легендах і піснях. Народ прославляв славних лицарів, захисників свого краю. Саме запорозькі козаки у середині ХVІІ ст.

Підняли повстання, яке переросло у визвольну війну і привело до створення Української держави. І сьогодні ми з вами ще раз переглянемо сторінки тих героїчних подій.

 

Прошу вас всіх бути уважними та активними.

Нагадую правила гри:

-за кожне порушення дисципліни - викрики, підказку - журі має право зняти з команди від 2 до 5 балів.

  • Команда має свою емблему, назву.
  • Кому розпочинати гру, визначається за допомогою жеребкування

 

 

Для проведення нашого заходу нам необхідно вибрати журі. Ми попросимо наших гостей  бути суддями на заході.

Отже, у нас все готове до початку, залишилось побажати тільки успіхів учасникам гри і оголосити склад журі. (Оголошується склад журі)

 

Щоб вияснити, яка команда буде відповідати першою ми проведемо жеребкування.

 

Жеребкування

Представлення команд

І раунд «Розминка»

  1.          Козак в перекладі з тюркської означає…( «вільна,озброєна людина»).
  2.          Як козаки голили собі голову? (Залишався чуб на «оселедець».)
  3. Який одяг носили? (Шапка з китицею, червоні або сині шаровари, жупан, барвистий пояс.)
  4. Яким чином козаки повідомляли на далеку відстань про небезпеку? (Запалювали смоляні бочки.)
  5. Якого кольору був прапор у Запорозькій Січі? (Малиновий)
  6.          Що відбулося в 1591-1593рр.?(повстання під проводом К.Косинського).
  7.          Найбільший невільницький ринок у Криму,захоплений П.Сагайдачним? (Кафа).
  8.          Як назвав Б.Хмельницький трьох польських полководців,які брали участь у Пилявецькій битві?(«перина,латина,дитина»).
  9.          Коли відбулася битва під Батогом?(1652р.)
  10.      Повна назва держави, проти якої очолив визвольну війну Б. Хмельницький.(Військо Запорізьке)
  11.      Старший серед козаків, головний начальник. (гетьман)
  12.      Список, до якого заносились козаки.(реєстр)
  13.      Збройна боротьба з метою здобуття незалежності, Звільнення від національного і соціального гноблення.(Національно-визвольна  війна)
  14.      Центральне укріплення, поселення козаків.(Січ)
  15.      Легкий козацький човен.
  16.      Місто, в якому було підписано договір між Польщею і Б.Хмельницьким, що дав можливість розпочати розбудову держави в Україні.(Зборів)
  17.      Місто, внаслідок поразки під яким, Україна змушена була підписати Білоцерківську угоду.(Берестечко)
  18.      Місто, що було столицею Української козацької держави - Гетьманщини за часів Б. Хмельницького.(Чигирин)

 

2 раунд   «Конкурс отаманів»

(кожному капітанові по 4 реченя однакових) Оцінка – 5 балів.

  1.          Кизако ликрирепе гуродо камтур.
  2.          Кийницьхмель нявпід надро ниїраук.
  3.          кіморсь дихопо ківзако
  4.          кийневишцьве новзасник чісі

 

3 раунд   «Правда чи ні?»

Завдання: визначити правильність тверджень ведучого. Правильна відповідь – 1 бал. Команди пишуть  відповіді на аркушах паперу і передають журі.

  1. Національно-визвольна війна почалася у травні 1648 року (ні)
  2. очолив Визвольну війну Богдан Хмельницький (так)
  3. битва під Жовтими Водами завершилася поразкою поляків (так)
  4. до кінця липня 1648 р. було звільнено всю Лівобережну Україну (так)
  5. згідно умов Зборівського договору Річ Посполита визнавала Україну у межах Київського, Чернігівського, Подільського воєводств (ні)
  6. у грудні 1648 р. Хмельницького урочисто зустрічав Переяслав (ні)
  7. під Зборовом помер від чуми полковник Б. Хмельницького Максим Кривоніс (ні)
  8. польське військо у битві під Пилявцями очолювали «перина», «латина» і «дитина» (так)
  9. українські селяни не підтримали виступ Б. Хмельницького та козаків (ні)
  10.            битву Б. Хмельницького під Батогом порівнювали з битвою Ганнібала під Каннами (так)

 

 

4 раунд   «Джерелознавець»

Учні розглядають уривки історичних джерел,відповідають на запитання. Оцінка – 2бали.

1.Про кого йде мова в документі?(козаки).

2.Як називався даний документ?(Білоцерківський договір).

 

Г. Л. де Боплан у книзі “Опис України” повідомляв:

“…вони кмітливі й проникливі,дотепні й надзвичайно щедрі,не побиваються за великим багатством, зате дуже люблять свободу,без якої не уявляють собі життя …Вони добре загартовані, легко витримують спеку й холод, спрагу й голод, невтомні в битвах, відважні,сміливі…власним життям не дорожать… Вони високі на зріст,вправні,енергійні… відзначаються міцним здоров’ям і навіть не хворіють… Мало хто з них умирає від недуги, хіба що у глибокій старості, бо більшість з них гине на полі слави”.

 Про кого йде мова у документі?

 

 

Дозволяємо і призначаємо організовувати реєстрове військо в числі 20 тис. чоловік.Це військо гетьман і старшина повинні набрати і записати в реєстр,і вони мусять перебувати в маєтках, що містяться у воєводстві Київському,не маючи нічого до воєводств Брацлавського і Чернігівського. А маєтки шляхетські мусять лишатися вільними, і в них реєстрові козаки ніде не повинні лишатись”.

Як називався даний документ?

 

Поки учні працюють журі підраховує бали.

 

 

5 раунд   «Картограф»

 Між  командами проводиться наступний конкурс.

А) Дайте назву карті. Оцінка – 1бал.(Національно-визвольна війна українського народу сер.17ст.)

Б)Назвіть основні битви Національно-визвольної війни українського народу під проводом Б.Хмельницького (За кожну правильну відповідь – 1бал)

В)Розмістіть з заходу на схід населені пункти:(правильна відповідь – 1бал)

Черкаси(4),Городок(1), Київ(3),Збараж(2).

Г)Розмістіть з півдня на північ населені пункти:(правильна відповідь 1бал)

Переяслав,(3) Полтава,(2)Брацлав,(1) Замостя(4).

 

6 раунд   «Хто зайвий?»

 

Учасники (по одному від команди) одержують картки, на яких написані прізвища учасників визвольної війни і одне прізвище не учасника. За ЗО сек. необхідно відшукати зайвого і пояснити, чому даний учасник зайвий  (1 бал)

  1.                                               Богун, М. Кривоніс, С. Наливайко
  2.                                               Ф. Джалалій, Д. Нечай, І. Сулима

 

 

7 раунд   «Перекладач»

 

Завдання: пояснити історичні терміни, пов’язані з темою козацтва.

Кожна правильна відповідь – 1 бал

  1.          Універсал   (письмове розпорядження гетьмана)
  2.          Курінь  (військова одиниця, житло козаків)
  3.          Оселедець (пасмо волосся на голові)
  4.          Жупан  (верхній одяг козаків)
  5.          Випищики (козаки, виписані з реєстру)
  6.          Булава  (символ влади гетьмана)
  7.          Клейноди  (дорогоцінні знаки старшинської влади)
  8.          Чайка  (бойовий човен козаків)
  9.          Реєстр (список козаків, які перебували на службі у короля)

 

 

8 раунд
Завдання: розташуйте події у хронологічній послідовності

Правильна відповідь – 10 балів. Учні записують відповідь на листочку, який потім віддають журі.

  • Битва під Батогом. (1652 р)
  • Перший похід козаків до Молдови.(1650 р)
  • Битва під Пилявцями.( вересень 1648 р)
  • Переяславська рада.(1654 р)
  • Укладення Зборівського мирного договору.(1649 р)
  • Битва під Берестечком.(червень 1651 р)
  • Битва на Жовтих Водах та під Корсунем.(травень 1648 р)
  •  Укладення Білоцерківського договору.(вересень 1651 р)
  • Охматівська (Дрижипільська) битва.(1655 р)

 

9 раунд. «Впізнай подію»

Учні отримують ілюстрацію за якою мають впізнати подію. Оцінка – 2бали.

(Переяславська Рада)

 

10 раунд   «Народна мудрість».

Завдання: закінчити прислів’я (кожна правильна відповідь – 1 бал)

Козацькому роду … (нема переводу)

За рідний край хоч… (помирай)

До булави треба  й … ( голови)

Кров не водиця - проливати не …(годиться)

Степ та воля - козацька … ( доля)

 

 

11 раунд   «Хто кого?».

 

Команди  готують суперникам 5 запитань, на які ті мають дати відповідь. Оцінка – 5 балів.

 

 

Підведення підсумків. Визначення  переможців.

 

Учитель. Неможливо вилучити з літопису України 300-річний період козацького війська та забути наших славетних гетьманів.

Наша пам'ять про славне минуле українського козацтва повинна завжди підкріплюватися добрими та корисними справами. Ми як і козаки, маємо залишити в житті по собі добрий слід.


.

«Конкурс отаманів»

  1. Кизако ликрирепе гуродо камтур.
  2. Кийницьхмель нявпід надро ниїраук.
  3. кіморсь дихопо ківзако
  4. кийневишцьве новзасник чісі

 

 

 

 

«Конкурс отаманів»

  1. Кизако ликрирепе гуродо камтур.
  2. Кийницьхмель нявпід надро ниїраук.
  3. кіморсь дихопо ківзако
  4. кийневишцьве новзасник чісі

 

 

 

3 раунд   «Правда чи ні?»

  1.            Національно-визвольна війна почалася у травні 1648 року (ні)
  2.                                                             очолив Визвольну війну Богдан Хмельницький (так)
  3.                                                             битва під Жовтими Водами завершилася поразкою поляків (так)
  4.                                                             до кінця липня 1648 р. було звільнено всю Лівобережну Україну (так)
  5.                                                             згідно умов Зборівського договору Річ Посполита визнавала Україну у межах Київського, Чернігівського, Подільського воєводств (ні)
  6.                                                             у грудні 1648 р. Хмельницького урочисто зустрічав Переяслав (ні)
  7.                                                             під Зборовом помер від чуми полковник Б. Хмельницького Максим Кривоніс (ні)
  8.                                                             польське військо у битві під Пилявцями очолювали «перина», «латина» і «дитина» (так)
  9.                                                             українські селяни не підтримали виступ Б. Хмельницького та козаків (ні)
  10.            битву Б. Хмельницького під Батогом порівнювали з битвою Ганнібала під Каннами (так)

 

 

 

 

 

3 раунд   «Правда чи ні?»

  1.                Національно-визвольна війна почалася у травні 1648 року (ні)
  2. очолив Визвольну війну Богдан Хмельницький (так)
  3. битва під Жовтими Водами завершилася поразкою поляків (так)
  4. до кінця липня 1648 р. було звільнено всю Лівобережну Україну (так)
  5. згідно умов Зборівського договору Річ Посполита визнавала Україну у межах Київського, Чернігівського, Подільського воєводств (ні)
  6. у грудні 1648 р. Хмельницького урочисто зустрічав Переяслав (ні)
  7. під Зборовом помер від чуми полковник Б. Хмельницького Максим Кривоніс (ні)
  8. польське військо у битві під Пилявцями очолювали «перина», «латина» і «дитина» (так)
  9. українські селяни не підтримали виступ Б. Хмельницького та козаків (ні)
  10.            битву Б. Хмельницького під Батогом порівнювали з битвою Ганнібала під Каннами (так)

 

 

Г. Л. де Боплан у книзі “Опис України” повідомляв:

“…вони кмітливі й проникливі,дотепні й надзвичайно щедрі,не побиваються за великим багатством, зате дуже люблять свободу,без якої не уявляють собі життя …Вони добре загартовані, легко витримують спеку й холод, спрагу й голод, невтомні в битвах, відважні,сміливі…власним життям не дорожать… Вони високі на зріст,вправні,енергійні… відзначаються міцним здоров’ям і навіть не хворіють… Мало хто з них умирає від недуги, хіба що у глибокій старості, бо більшість з них гине на полі слави”.

 Про кого йде мова у документі?

 

 

Дозволяємо і призначаємо організовувати реєстрове військо в числі 20 тис. чоловік.Це військо гетьман і старшина повинні набрати і записати в реєстр,і вони мусять перебувати в маєтках, що містяться у воєводстві Київському,не маючи нічого до воєводств Брацлавського і Чернігівського. А маєтки шляхетські мусять лишатися вільними, і в них реєстрові козаки ніде не повинні лишатись”.

Як називався даний документ?

 

 

 

 

 

 

Г. Л. де Боплан у книзі “Опис України” повідомляв:

“…вони кмітливі й проникливі,дотепні й надзвичайно щедрі,не побиваються за великим багатством, зате дуже люблять свободу,без якої не уявляють собі життя …Вони добре загартовані, легко витримують спеку й холод, спрагу й голод, невтомні в битвах, відважні,сміливі…власним життям не дорожать… Вони високі на зріст,вправні,енергійні… відзначаються міцним здоров’ям і навіть не хворіють… Мало хто з них умирає від недуги, хіба що у глибокій старості, бо більшість з них гине на полі слави”.

 Про кого йде мова у документі?

 

 

Дозволяємо і призначаємо організовувати реєстрове військо в числі 20 тис. чоловік.Це військо гетьман і старшина повинні набрати і записати в реєстр,і вони мусять перебувати в маєтках, що містяться у воєводстві Київському,не маючи нічого до воєводств Брацлавського і Чернігівського. А маєтки шляхетські мусять лишатися вільними, і в них реєстрові козаки ніде не повинні лишатись”.

Як називався даний документ?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5 раунд   «Картограф»

А) Дайте назву карті.

Б)Назвіть основні битви Національно-визвольної війни українського народу під проводом Б.Хмельницького

В)Розмістіть з заходу на схід населені пункти:

Черкаси,Городок, Київ,Збараж.

Г)Розмістіть з півдня на північ населені пункти:

Переяслав, Полтава, Брацлав, Замостя.

 

 

 

 

 

5 раунд   «Картограф»

А) Дайте назву карті.

Б)Назвіть основні битви Національно-визвольної війни українського народу під проводом Б.Хмельницького

В)Розмістіть з заходу на схід населені пункти:

Черкаси,Городок, Київ,Збараж.

Г)Розмістіть з півдня на північ населені пункти:

Переяслав, Полтава, Брацлав, Замостя.

 

 

 

 

 

6 раунд   «Хто зайвий?»

 

  1. Богун, М. Кривоніс, С. Наливайко
  2. Ф. Джалалій, Д. Нечай, І. Сулима

 

 

 

 

6 раунд   «Хто зайвий?»

 

  1. Богун, М. Кривоніс, С. Наливайко
  2. Ф. Джалалій, Д. Нечай, І. Сулима

 

 

 

 

 

 

 

8 раунд
Завдання: розташуйте події у хронологічній послідовності

 

  •            Битва під Батогом.
  •            Перший похід козаків до Молдови.
  •            Битва під Пилявцями.
  •            Переяславська рада
  •            Укладення Зборівського мирного договору.
  •            Битва під Берестечком.
  •            Битва на Жовтих Водах та під Корсунем.
  •            Укладення Білоцерківського договору.
  •            Охматівська (Дрижипільська) битва.

 

 

 

 

 

8 раунд
Завдання: розташуйте події у хронологічній послідовності

 

  •            Битва під Батогом.
  •            Перший похід козаків до Молдови.
  •            Битва під Пилявцями.
  •            Переяславська рада.
  •            Укладення Зборівського мирного договору.
  •            Битва під Берестечком.
  •            Битва на Жовтих Водах та під Корсунем.
  •            Укладення Білоцерківського договору.
  •            Охматівська (Дрижипільська) битва.

 

 

 

doc
Додано
21 липня 2019
Переглядів
3827
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку