Інтелектуальна гра «Козацькими стежками»
Мета. Повторити і узагальнити вивчену тему, підвищити пізнавальну активність учнів. Розвивати навички групової роботи, вміння аналізувати та зіставляти історичні явища і факти. Виховувати почуття патріотизму, толерантності, поваги до історичного минулого.
Хід заходу
Учитель. Легендарна Запорізька Січ — символ мужності і незламності українського народу. Наші пращури були запорозькими козаками. Від роду до роду передається їх заповіт жити чесно, не зазіхати на чуже, трудитися, любити свою землю, рідну мову, з повагою і розумінням ставитися до інших народів. Невмирущий дух козацької вольності і слави збережений у пам'яті народу, його думах, легендах і піснях. Народ прославляв славних лицарів, захисників свого краю. Саме запорозькі козаки у середині ХVІІ ст.
Підняли повстання, яке переросло у визвольну війну і привело до створення Української держави. І сьогодні ми з вами ще раз переглянемо сторінки тих героїчних подій.
Прошу вас всіх бути уважними та активними.
Нагадую правила гри:
-за кожне порушення дисципліни - викрики, підказку - журі має право зняти з команди від 2 до 5 балів.
Для проведення нашого заходу нам необхідно вибрати журі. Ми попросимо наших гостей бути суддями на заході.
Отже, у нас все готове до початку, залишилось побажати тільки успіхів учасникам гри і оголосити склад журі. (Оголошується склад журі)
Щоб вияснити, яка команда буде відповідати першою ми проведемо жеребкування.
Жеребкування
Представлення команд
І раунд «Розминка»
2 раунд «Конкурс отаманів»
(кожному капітанові по 4 реченя однакових) Оцінка – 5 балів.
3 раунд «Правда чи ні?»
Завдання: визначити правильність тверджень ведучого. Правильна відповідь – 1 бал. Команди пишуть відповіді на аркушах паперу і передають журі.
4 раунд «Джерелознавець»
Учні розглядають уривки історичних джерел,відповідають на запитання. Оцінка – 2бали.
1.Про кого йде мова в документі?(козаки).
2.Як називався даний документ?(Білоцерківський договір).
Г. Л. де Боплан у книзі “Опис України” повідомляв:
“…вони кмітливі й проникливі,дотепні й надзвичайно щедрі,не побиваються за великим багатством, зате дуже люблять свободу,без якої не уявляють собі життя …Вони добре загартовані, легко витримують спеку й холод, спрагу й голод, невтомні в битвах, відважні,сміливі…власним життям не дорожать… Вони високі на зріст,вправні,енергійні… відзначаються міцним здоров’ям і навіть не хворіють… Мало хто з них умирає від недуги, хіба що у глибокій старості, бо більшість з них гине на полі слави”.
Про кого йде мова у документі?
“Дозволяємо і призначаємо організовувати реєстрове військо в числі 20 тис. чоловік.Це військо гетьман і старшина повинні набрати і записати в реєстр,і вони мусять перебувати в маєтках, що містяться у воєводстві Київському,не маючи нічого до воєводств Брацлавського і Чернігівського. А маєтки шляхетські мусять лишатися вільними, і в них реєстрові козаки ніде не повинні лишатись”.
Як називався даний документ?
Поки учні працюють журі підраховує бали.
5 раунд «Картограф»
Між командами проводиться наступний конкурс.
А) Дайте назву карті. Оцінка – 1бал.(Національно-визвольна війна українського народу сер.17ст.)
Б)Назвіть основні битви Національно-визвольної війни українського народу під проводом Б.Хмельницького (За кожну правильну відповідь – 1бал)
В)Розмістіть з заходу на схід населені пункти:(правильна відповідь – 1бал)
Черкаси(4),Городок(1), Київ(3),Збараж(2).
Г)Розмістіть з півдня на північ населені пункти:(правильна відповідь 1бал)
Переяслав,(3) Полтава,(2)Брацлав,(1) Замостя(4).
6 раунд «Хто зайвий?»
Учасники (по одному від команди) одержують картки, на яких написані прізвища учасників визвольної війни і одне прізвище не учасника. За ЗО сек. необхідно відшукати зайвого і пояснити, чому даний учасник зайвий (1 бал)
7 раунд «Перекладач»
Завдання: пояснити історичні терміни, пов’язані з темою козацтва.
Кожна правильна відповідь – 1 бал
8 раунд
Завдання: розташуйте події у хронологічній послідовності
Правильна відповідь – 10 балів. Учні записують відповідь на листочку, який потім віддають журі.
9 раунд. «Впізнай подію»
Учні отримують ілюстрацію за якою мають впізнати подію. Оцінка – 2бали.
(Переяславська Рада)
10 раунд «Народна мудрість».
Завдання: закінчити прислів’я (кожна правильна відповідь – 1 бал)
Козацькому роду … (нема переводу)
За рідний край хоч… (помирай)
До булави треба й … ( голови)
Кров не водиця - проливати не …(годиться)
Степ та воля - козацька … ( доля)
11 раунд «Хто кого?».
Команди готують суперникам 5 запитань, на які ті мають дати відповідь. Оцінка – 5 балів.
Підведення підсумків. Визначення переможців.
Учитель. Неможливо вилучити з літопису України 300-річний період козацького війська та забути наших славетних гетьманів.
Наша пам'ять про славне минуле українського козацтва повинна завжди підкріплюватися добрими та корисними справами. Ми як і козаки, маємо залишити в житті по собі добрий слід.
.
«Конкурс отаманів»
«Конкурс отаманів»
3 раунд «Правда чи ні?»
3 раунд «Правда чи ні?»
Г. Л. де Боплан у книзі “Опис України” повідомляв:
“…вони кмітливі й проникливі,дотепні й надзвичайно щедрі,не побиваються за великим багатством, зате дуже люблять свободу,без якої не уявляють собі життя …Вони добре загартовані, легко витримують спеку й холод, спрагу й голод, невтомні в битвах, відважні,сміливі…власним життям не дорожать… Вони високі на зріст,вправні,енергійні… відзначаються міцним здоров’ям і навіть не хворіють… Мало хто з них умирає від недуги, хіба що у глибокій старості, бо більшість з них гине на полі слави”.
Про кого йде мова у документі?
“Дозволяємо і призначаємо організовувати реєстрове військо в числі 20 тис. чоловік.Це військо гетьман і старшина повинні набрати і записати в реєстр,і вони мусять перебувати в маєтках, що містяться у воєводстві Київському,не маючи нічого до воєводств Брацлавського і Чернігівського. А маєтки шляхетські мусять лишатися вільними, і в них реєстрові козаки ніде не повинні лишатись”.
Як називався даний документ?
Г. Л. де Боплан у книзі “Опис України” повідомляв:
“…вони кмітливі й проникливі,дотепні й надзвичайно щедрі,не побиваються за великим багатством, зате дуже люблять свободу,без якої не уявляють собі життя …Вони добре загартовані, легко витримують спеку й холод, спрагу й голод, невтомні в битвах, відважні,сміливі…власним життям не дорожать… Вони високі на зріст,вправні,енергійні… відзначаються міцним здоров’ям і навіть не хворіють… Мало хто з них умирає від недуги, хіба що у глибокій старості, бо більшість з них гине на полі слави”.
Про кого йде мова у документі?
“Дозволяємо і призначаємо організовувати реєстрове військо в числі 20 тис. чоловік.Це військо гетьман і старшина повинні набрати і записати в реєстр,і вони мусять перебувати в маєтках, що містяться у воєводстві Київському,не маючи нічого до воєводств Брацлавського і Чернігівського. А маєтки шляхетські мусять лишатися вільними, і в них реєстрові козаки ніде не повинні лишатись”.
Як називався даний документ?
5 раунд «Картограф»
А) Дайте назву карті.
Б)Назвіть основні битви Національно-визвольної війни українського народу під проводом Б.Хмельницького
В)Розмістіть з заходу на схід населені пункти:
Черкаси,Городок, Київ,Збараж.
Г)Розмістіть з півдня на північ населені пункти:
Переяслав, Полтава, Брацлав, Замостя.
5 раунд «Картограф»
А) Дайте назву карті.
Б)Назвіть основні битви Національно-визвольної війни українського народу під проводом Б.Хмельницького
В)Розмістіть з заходу на схід населені пункти:
Черкаси,Городок, Київ,Збараж.
Г)Розмістіть з півдня на північ населені пункти:
Переяслав, Полтава, Брацлав, Замостя.
6 раунд «Хто зайвий?»
6 раунд «Хто зайвий?»
8 раунд
Завдання: розташуйте події у хронологічній послідовності
8 раунд
Завдання: розташуйте події у хронологічній послідовності