Узагальнення знань з теми «Світлові явища»

Про матеріал
Узагальнення знань з теми «Світлові явища» Цілі: узагальнити і систематизувати матеріал з теми; підготувати учнів до написання контрольної роботи. розвивати культуру спілкування; вміння чітко висловлюватися, аргументувати свою думку. виховувати вміння працювати в групах, почуття взаємодопомоги.
Перегляд файлу

Узагальнення знань з теми «Світлові явища» (І частина)

Мета

дидактична :  узагальнити і систематизувати матеріал з теми; підготувати учнів до написання контрольної роботи.

розвиваюча: розвивати культуру спілкування; вміння чітко висловлюватися, аргументувати свою думку.

виховна: виховувати вміння працювати в групах, почуття взаємодопомоги.

Основні поняття: прямолінійне поширення світла, тінь,, відбивання та заломлення світла, дис­персія, плоске дзеркало.

Обладнання: картки для проведення  гри.

Тип уроку: узагальнення знань, умінь і навичок.

 

 

План уроку

(Клас заздалегідь поділяється на рівносильні команди. Команда обирає собі назву і капітана, який буде вести рахунок балів набраних командою. Кожен член команди вестиме облік своїх зароблених балів самостійно. )

 Кожна група буде виконувати своє завдання. Всі члени групи обговорюють завдання і якщо потрібно оформлюють його в зошиті. Один учасник групи захищає відповідь. (На початку уроку задати домашнє завдання.)

Враховуючи те, що даний урок є узагальнюючим, у якості призу надається бонусний 1 бал при написанні контрольної роботи на наступному уроці.

Команди  називаєм «Веселка» та «Сонячний промінь».

Хід уроку.

І. Мотивація. Повідомлення теми і мети уроку.

На попередніх уроках ми ознайомилися з по­няттям світла, вивчили закони його поширення в однорідному і неоднорідному середовищах, закони відбивання і заломлення світла. Сьогодні на уроці, який буде у формі гри, ми повторимо вивчені по­няття і закони, розв'яжемо задачі на використання законів відбивання та заломлення світла.

 

ІІ. Організаційний етап. Команди представляють свою назву і капітана.

ІІІ. Основна частина. Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу з теми «Світлові явища» проходить у формі змагання між командами.

Початок змагань.

1.Конкурс загадок ( зачитування загадок про явища та предмети, які згадувалися під час вивчення теми . Сигналом для відповіді є піднята рука учня. Правильна відповідь приносить команді 1 бал)

1) Що в скриню не сховаєш? (Промінь)

2) Удень спить вночі дивиться (Місяць)

3)Блискає, мигає, вогняні стріли пускає (Блискавка)

4) Таємничі, дивовижні вітражі – Це в пустелі виникають…  (Міражі)

5) Ніжне світло уночі зовсім не зайве,

 За Полярним колом – це… (Північне сяйво)

6) Що з землі не піднімеш? (Тінь)

7)Хтось у лузі біля річки

погубив барвисті стрічки.

Дощик вгледів, підібрав,

небеса підперезав . (Веселка)

8) Може вмить пофарбувати  білу спину в золотий.

Вміє воду зігрівати,
Має промінь чарівний. (Сонце)

9) Як коштовні намистинки
Прикрашають небо в ніч.
Різнобарвні горошинки
Не придбаєш, це не річ. (Зорі)

10) Як подивишся на нього,
    Бачиш в нім себе самого
    Отаким, яким буваєш.
    Що це, друже, відгадаєш? (дзеркало)

 

2.Конкурс «Хто краще знає теорію» ( питання для всього класу. Сигналом для відповіді є піднята рука учня. Правильна відповідь-1бал)

  1.  Що вивчає розділ фізики, який називається оптика?
  2. Що називають джерелом світла?
  3. Як поділяються джерела світла?
  4. Наведіть приклади природних і штучних джерел світла.
  5. Що таке світловий промінь?
  6. У чому полягає закон прямолінійного поширення світла?
  7. Який кут називають кутом падіння?
  8. Який кут називають кутом відбивання?
  9. Сформулюйте закони відбивання.
  10. Що таке заломлення світла?

11.Який кут називають кутом заломлення?

12. Сформулюйте закони заломлення.

13. Що називають дисперсією світла?

14. Що таке спектр?

3.Виправ помилки в тексті (Текст для кожної команди  записаний на карточках. За кожну знайдену помилку команда отримує 1 бал)

В яскравий сонячний день хлопці вирушили в похід. Щоб було не так жарко одягнули темні костюми. Прийшовши до озера, спробували на око визначити його глибину Насправді глибина виявилася меншою, ніж здавалося. Хлопці забули годинники, а тому намагалися визначити час за довжиною тіні. На їх думку, якщо сонце опівдні найвище над горизонтом, то і довжина тіні має бути найбільшою. Незабаром на чистому безхмарному небі зявилася веселка і через годину пішов дощ. Поверталися додому хлопці вже   коли світив місяць.

4.Розв’яжи кросворд. (Карточки із кросвордом роздаються командам.  Перемогу отримує та команда, яка перша впорається з кросвордом і прочитає слово у виділеному стовпцеві. Перемога в змаганні приносить команді  4 бали.)

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13

 

 

 

 

 

 

 

1. Явище розкладання білого світла на кольори.

2. Колір,  який знаходиться у спектрі між червоним і жовтим.

3. Умовна лінія, вздовж якої поширюється світло.

4. Райдужна смужка, яка утворюється на екрані після проходження пучка білого світла через призму.

5. Предмет, в якому можна побачити своє зображення.

6. Природне джерело світла.

7. Частково освітлена область площини або простору.

8. Кількість кольорів у веселці.

9. Надя сказала, що кут падіння більший за кут відбивання, а Галя ­– що кути рівні. Хто сказав правильно?

10. Промінь,  який найменше заломлюється.

11. Розділ фізики,  який  вивчає світлові явища.

12. Одне з теплових джерел світла.

13. Різнокольорова дуга на небі.

1

дисперсія

8

сім

2

оранжевий

9

Галя

3

промінь

10

червоний

4

спектр

11

оптика

5

дзеркало

12

вогнище

6

Сонце

13

райдуга

7

півтінь

 

 

Ключові слова:   світлові явища

 

5.Розвязування якісних задач. (Кожна задача записана на окремій карточці. Капітан кожної команди  витягує  карточку із задачею. Обговорення триває 1хв. Відповідає хтось із членів команди. Правильна відповідь-2 бали.)

 

 

   1. Чому сніжинки іскряться на сонці? (Сніжинка   складається   з   плоских пластинок, що відбивають світло)

2. Чому важко влучити в рибу, що плаває під водою? (Бо промінь залом­люється)

 

3. Чому світанок настає раніше, ніж сходить сонце? Чи спостерігається подібне явище на Місяці? (Навколо Землі с атмосфера яка розсіює соняч­не проміння. Ні, бо у Місяця атмосфе­ри немає)

4. Чому сніг, білий папір, побілена стіна також відбивають багато світла (до 85 %), але не дають зображення предметів? (Тому що ці поверхні не гладенькі, шорсткі) .

5. Навіщо дошки в класних кімнатах розміщують так, щоб вікна були зліва від учнів? (світло, що падає зліва, виключає утворення тіні на робочі поверхні)

6. Учень показує у плоске дзеркало друковані букви алфавіту. Зображення яких букв виглядає так само, як ті букви, що їх показує учень?

7. Чому після дощу утворюється веселка? ( Коли сонячні промені проходять крізь краплі, то вони заломлюються і відбиваються. Коли сонячні промені проходять крізь краплі, то світло розкладається на кольори спектра від червоного до фіолетового. Чим більші краплі води, тим яскравіший і насиченіший колір веселки)

8. Відстань від предмета до його зображення у плоскому дзеркалі дорівнює 40 см. Чому дорівнює відстань від предмета до дзеркала? (20 см)

6. Розв'язування графічних задач.

1. Побудувати хід променя в плоскому дзеркалі та визначити кути падіння та відбивання за допомогою транспортира. По одному учаснику розв'язують зада­чу біля дошки, решта учнів у цей час працюють за ін­дивідуальними картками в зошитах. Кожна правильна відповідь оцінюється в 2 бали

 

2. Накреслити хід заломлених променів

1). Світловий промінь виходить зі скла у повітря та потрапляє на плоске дзеркало. Накресліть хід світлового променя (див. рисунок).

http://notatka.at.ua/_pu/15/60592276.png

.2).  Накресліть подальший хід світлового променя, що переходить з повітря у воду (див. рисунок).

http://notatka.at.ua/_pu/15/21883829.png

 

IV.Підведення підсумків. Підраховується загальна кількість балів. Оголошується команда-переможець. Учні, які активно працювали, мають найбільшу кількість балів,  заохочуються  оцінками. 

V.Домашнє завдання. Підготуватися до контрольної роботи. Повторити вивчений матеріал .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 9 клас, Розробки уроків
Додано
4 лютого 2019
Переглядів
443
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку