Узагальнення знань з теми «Світлові явища» (І частина)
Мета
дидактична : узагальнити і систематизувати матеріал з теми; підготувати учнів до написання контрольної роботи.
розвиваюча: розвивати культуру спілкування; вміння чітко висловлюватися, аргументувати свою думку.
виховна: виховувати вміння працювати в групах, почуття взаємодопомоги.
Основні поняття: прямолінійне поширення світла, тінь,, відбивання та заломлення світла, дисперсія, плоске дзеркало.
Обладнання: картки для проведення гри.
Тип уроку: узагальнення знань, умінь і навичок.
План уроку
(Клас заздалегідь поділяється на рівносильні команди. Команда обирає собі назву і капітана, який буде вести рахунок балів набраних командою. Кожен член команди вестиме облік своїх зароблених балів самостійно. )
Кожна група буде виконувати своє завдання. Всі члени групи обговорюють завдання і якщо потрібно оформлюють його в зошиті. Один учасник групи захищає відповідь. (На початку уроку задати домашнє завдання.)
Враховуючи те, що даний урок є узагальнюючим, у якості призу надається бонусний 1 бал при написанні контрольної роботи на наступному уроці.
Команди називаєм «Веселка» та «Сонячний промінь».
Хід уроку.
І. Мотивація. Повідомлення теми і мети уроку.
На попередніх уроках ми ознайомилися з поняттям світла, вивчили закони його поширення в однорідному і неоднорідному середовищах, закони відбивання і заломлення світла. Сьогодні на уроці, який буде у формі гри, ми повторимо вивчені поняття і закони, розв'яжемо задачі на використання законів відбивання та заломлення світла.
ІІ. Організаційний етап. Команди представляють свою назву і капітана.
ІІІ. Основна частина. Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу з теми «Світлові явища» проходить у формі змагання між командами.
Початок змагань.
1.Конкурс загадок ( зачитування загадок про явища та предмети, які згадувалися під час вивчення теми . Сигналом для відповіді є піднята рука учня. Правильна відповідь приносить команді 1 бал)
1) Що в скриню не сховаєш? (Промінь)
2) Удень спить вночі дивиться (Місяць)
3)Блискає, мигає, вогняні стріли пускає (Блискавка)
4) Таємничі, дивовижні вітражі – Це в пустелі виникають… (Міражі)
5) Ніжне світло уночі зовсім не зайве,
За Полярним колом – це… (Північне сяйво)
6) Що з землі не піднімеш? (Тінь)
7)Хтось у лузі біля річки
погубив барвисті стрічки.
Дощик вгледів, підібрав,
небеса підперезав . (Веселка)
8) Може вмить пофарбувати білу спину в золотий.
Вміє воду зігрівати,
Має промінь чарівний. (Сонце)
9) Як коштовні намистинки
Прикрашають небо в ніч.
Різнобарвні горошинки
Не придбаєш, це не річ. (Зорі)
10) Як подивишся на нього,
Бачиш в нім себе самого
Отаким, яким буваєш.
Що це, друже, відгадаєш? (дзеркало)
2.Конкурс «Хто краще знає теорію» ( питання для всього класу. Сигналом для відповіді є піднята рука учня. Правильна відповідь-1бал)
11.Який кут називають кутом заломлення?
12. Сформулюйте закони заломлення.
13. Що називають дисперсією світла?
14. Що таке спектр?
3.Виправ помилки в тексті (Текст для кожної команди записаний на карточках. За кожну знайдену помилку команда отримує 1 бал)
В яскравий сонячний день хлопці вирушили в похід. Щоб було не так жарко одягнули темні костюми. Прийшовши до озера, спробували на око визначити його глибину Насправді глибина виявилася меншою, ніж здавалося. Хлопці забули годинники, а тому намагалися визначити час за довжиною тіні. На їх думку, якщо сонце опівдні найвище над горизонтом, то і довжина тіні має бути найбільшою. Незабаром на чистому безхмарному небі з’явилася веселка і через годину пішов дощ. Поверталися додому хлопці вже коли світив місяць.
4.Розв’яжи кросворд. (Карточки із кросвордом роздаються командам. Перемогу отримує та команда, яка перша впорається з кросвордом і прочитає слово у виділеному стовпцеві. Перемога в змаганні приносить команді 4 бали.)
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
|
|
|
1. Явище розкладання білого світла на кольори.
2. Колір, який знаходиться у спектрі між червоним і жовтим.
3. Умовна лінія, вздовж якої поширюється світло.
4. Райдужна смужка, яка утворюється на екрані після проходження пучка білого світла через призму.
5. Предмет, в якому можна побачити своє зображення.
6. Природне джерело світла.
7. Частково освітлена область площини або простору.
8. Кількість кольорів у веселці.
9. Надя сказала, що кут падіння більший за кут відбивання, а Галя – що кути рівні. Хто сказав правильно?
10. Промінь, який найменше заломлюється.
11. Розділ фізики, який вивчає світлові явища.
12. Одне з теплових джерел світла.
13. Різнокольорова дуга на небі.
1 |
дисперсія |
8 |
сім |
2 |
оранжевий |
9 |
Галя |
3 |
промінь |
10 |
червоний |
4 |
спектр |
11 |
оптика |
5 |
дзеркало |
12 |
вогнище |
6 |
Сонце |
13 |
райдуга |
7 |
півтінь |
|
|
Ключові слова: світлові явища |
5.Розвязування якісних задач. (Кожна задача записана на окремій карточці. Капітан кожної команди витягує карточку із задачею. Обговорення триває 1хв. Відповідає хтось із членів команди. Правильна відповідь-2 бали.)
1. Чому сніжинки іскряться на сонці? (Сніжинка складається з плоских пластинок, що відбивають світло)
2. Чому важко влучити в рибу, що плаває під водою? (Бо промінь заломлюється)
3. Чому світанок настає раніше, ніж сходить сонце? Чи спостерігається подібне явище на Місяці? (Навколо Землі с атмосфера яка розсіює сонячне проміння. Ні, бо у Місяця атмосфери немає)
4. Чому сніг, білий папір, побілена стіна також відбивають багато світла (до 85 %), але не дають зображення предметів? (Тому що ці поверхні не гладенькі, шорсткі) .
5. Навіщо дошки в класних кімнатах розміщують так, щоб вікна були зліва від учнів? (світло, що падає зліва, виключає утворення тіні на робочі поверхні)
6. Учень показує у плоске дзеркало друковані букви алфавіту. Зображення яких букв виглядає так само, як ті букви, що їх показує учень?
7. Чому після дощу утворюється веселка? ( Коли сонячні промені проходять крізь краплі, то вони заломлюються і відбиваються. Коли сонячні промені проходять крізь краплі, то світло розкладається на кольори спектра від червоного до фіолетового. Чим більші краплі води, тим яскравіший і насиченіший колір веселки)
8. Відстань від предмета до його зображення у плоскому дзеркалі дорівнює 40 см. Чому дорівнює відстань від предмета до дзеркала? (20 см)
6. Розв'язування графічних задач.
1. Побудувати хід променя в плоскому дзеркалі та визначити кути падіння та відбивання за допомогою транспортира. По одному учаснику розв'язують задачу біля дошки, решта учнів у цей час працюють за індивідуальними картками в зошитах. Кожна правильна відповідь оцінюється в 2 бали
2. Накреслити хід заломлених променів
1). Світловий промінь виходить зі скла у повітря та потрапляє на плоске дзеркало. Накресліть хід світлового променя (див. рисунок).
.2). Накресліть подальший хід світлового променя, що переходить з повітря у воду (див. рисунок).
IV.Підведення підсумків. Підраховується загальна кількість балів. Оголошується команда-переможець. Учні, які активно працювали, мають найбільшу кількість балів, заохочуються оцінками.
V.Домашнє завдання. Підготуватися до контрольної роботи. Повторити вивчений матеріал .