Тема: Узагальнення знань за розділом
Мета: формувати уміння творити віршовані рими; узагальнити значення розділу «Вірші про світ природи і дитинства».
Обладнання: чисті листки, картки із словами.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
1). Перевірка домашнього завдання
-- Прочитати виразно вірш «Сім вітрів».
ІІІ. Узагальнення знань
1). Фронтальне опитування
-- Пригадайте, як називається розділ над яким ми працювали? (Вірші про світ природи і дитинства)
-- З яких віршів ці рядки?:
1. А місяць липень гарячим літом обсипле липи пахучим цвітом. («Співанка про місяці». М. Підгірянка)
2. І тільки бродить в білій тиші бабуся, лагідна – Зима. («Чотири пори року». Н. Забіла)
3. Затихнув гомін. В залі згасло світло. («У дитячому театрі». Н. Забіла)
4. Лети! Співай у небі гомінкому. («Птиця». Д. Павличко)
5. Хоч і маленький, зрозумів я все. («Птиця». Д. Павличко)
Який із цих віршів ви хотіли б прочитати ще раз?
-- У якому творі Наталі Забіли змагаються Сонце і Вітер? («Хто сильніший») У яких ще віршах розділу зображено казкові події? («Гном» Д. Павличко)
-- Назвіть гумористичні вірші, які ми читали в цьому розділі. (Грицько Бойко «Як невдаха виступав», «Хвастунець», «Сашко», веселики «Змагання», «Де Іванко», «Пояснила») Про що в них розповідається?
-- Пригадайте вірш «Бюро знахідок». Що зберігалося в бюро? Що не можна повернути з бюро знахідок? Які ще вірші Анатолія Костецького вам запам’яталися? Чим саме? («Імена», «Не хочу», «У гостях»)
-- Яка поетеса познайомила вас із Дбайком? (Тамара Коломієць). Які ще вірші вона написала? («Хто розсипав роси», «Чоловічки», «Їжаки»)
-- Про які вітри написав поет Степан Жупанин? («Сім вітрів»)
— Ми закінчили з вами цікавий розділ «Вірш про світ природи і дитинства». У цьому розділі ми прочитали вірші про природу, про різні веселі пригоди. А сьогодні настав час перевірити наші знання за допомогою тестів.
2). Тестові завдання (письмово)
1. З якого твору ці рядки?
Гей, травень прийде у дні чудові.
а) «Що я люблю»;
б) «чотири пори року»;
в) «Співанка про місяці».
2. Хто автор вірша «Діти й ластівка»?
а) Наталя Забіла;
б) Марія Підгірянка;
в) Дмитро Павличко.
3. Вірш «Хто сильніший» (Н. Забіла). Вітер подививсь на Сонце
та й каже:
а) «Ти програло»;
б) «Ти перемогло»;
в) «Ти відійди».
4. Якого помічника і друга мав Дбайко?
а) Мопеда;
б) велосипеда;
в) візка.
5. Якою була сестричка Віті?
а) Вихованою;
б) чемною;
в) не вихованою.
6. Як Н. Забіла назвала осінь у своєму вірші «чотири пори року».
а) Сестриця;
б) молодиця,
в) працівниця.
7. Кому із поетів належать ці рядки:
Моя рука ніколи і нікому
Ні кривди, ні біди не принесе?
а) А. Костецькому;
б) Т. Коломієць;
в) Д. Павличку.
8. А. Костецький «Не хочу».
Метелика ловити я не хочу, він...:
а) сяйво неба;
б) квітка неба;
в) краплина неба.
9. С. Жупанин «Сім вітрів». Де гостював четвертий вітер?
а) В овочевій ланці;
б) у саду;
в) на ясній поляні.II семестр 171
10. А. Качан «ластівки».
Від кого ластівки навчилися веселої гри?
а) Від птахів;
б) від дорослих;
в) від дітей.
11. Т. Коломієць «чоловічки». Хто дістав з дуба жолуді?
а) Хлопчисько сіроокий;
б) хлопчисько білочубий;
в) хлопчисько-весельчак.
12. Г. Бойко «Як невдаха виступав». Що зробили з невдахою-співаком?
а) Привітали;
б) набили;
в) пригостили.
IV. Підсумок уроку
-- З яким розділом ми з вами ознайомилися?
-- З творчістю яких авторів ознайомились?
-- Які вірші вам найбільше сподобалися? Чим саме?
V. Повідомлення домашнього завдання
Прочитати будь-який вірш Тараса Шевченка