Веселе слово. Чи легко складати вірші?Розігрування сценок із твору Я. Глазового" Як Сергійко вчив клоуна Бобу складати вірші"

Про матеріал
Формування предметних компетентностей: ознайомити учнів із твором Павла Глазового; навчати розу- міти гумор, визначати у тексті смішні ситуації, добирати рими, давати характеристику персонажам; удоскона- лювати навички свідомого виразного читання, вміння передавати під час читання різні почуття героїв твору, розігрувати за ролями фрагменти твору; спонукати дітей до творчості; розвивати зв’язне мовлення учнів, фантазію, творчу уяву; збагачувати їхній словниковий запас; розширювати світогляд учнів; спонукати інтерес до віршування; виховувати любов до художнього слова;
Перегляд файлу

УРОК 114. ВЕСЕЛЕ СЛОВО.

ПАВЛО ГЛАЗОВИЙ «ЯК СЕРГІЙКО ВЧИВ КЛОУНА БОБУ СКЛАДАТИ ВІРШІ»


  • формування предметних компетентностей: ознайомити учнів із твором Павла Глазового; навчати розу- міти гумор, визначати у тексті смішні ситуації, добирати рими, давати характеристику персонажам; удоскона- лювати навички свідомого виразного читання, вміння передавати під час читання різні почуття героїв твору, розігрувати за ролями фрагменти твору; спонукати дітей до творчості; розвивати зв’язне мовлення учнів, фантазію, творчу уяву; збагачувати їхній словниковий запас; розширювати світогляд учнів; спонукати інтерес до віршування; виховувати любов до художнього слова;
формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: приймати мету, яку ставить учитель, відповідно до неї планувати, моделювати, прогнозувати і виконувати необхідні дії, контролювати й оцінювати свої результати; вміти висловлювати рефлексивні та оцінні судження;

комунікативної: володіти позитивними навичками спілкування, вміти налагоджувати взаємодію під час ро- боти в парі, групі, будуючи відповідним чином свої висловлювання;

інформаційної: вміти здобувати з підручника необхідну інформацію; соціальної/громадянської: вміти працювати в парі, групі, з усіма в колективі; загальнокультурної: дотримувати норм мовленнєвої культури, правил поведінки на уроці.

Обладнання: портрет Павла Глазового, збірки його творів, цеглинки LEGO, картки для стіни слів.

Тип уроку: урок набуття нових знань.

Освітні галузі: мовно-літературна, соціальна, громадянська, здоров’язбережувальна.

 

Хід уроку

 

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
  1. Організаційний момент

Вітаю вас, мої любі,

У світлій затишній оселі! Нехай урок наш для вас буде,

Як пісня — дзвінкий та веселий.

2.       Психологічне налаштування на урок. Вправа «Спіймай настрій»
  • Посміхніться одне одному, «зніміть» посмішку зі свого обличчя та «киньте» своєму сусідові.

«Спіймайте» посмішку, «прикрасьте» нею своє обличчя. Тож починаємо працювати у гарному на- строї. Будемо:

уважні; розумні; організовані; кмітливі.

Щоб урок пройшов цікаво, всі берімося до справи!

ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
  1. Артикуляційні вправи
1)       Дихальна вправа.
  • Швидко і глибоко вдихніть носом повітря і, спокійно повільно видихаючи ротом, вимовте спі- ваючи звуки [а], [о], [у], [и], [е], [і].
2)       Робота над скоромовкою.

Вдіну джемпер, джинси вдіну — Джентльмен наполовину.

Ще вести себе навчуся, Буде щаслива бабуся.


 

 

 

 

  • Як правильно вимовляти звук [дж]?
  • Як правильно вимовити звуки, що позначає буква «ща»?
2.      Вправа «Метаграми»
  • Перейдіть від верхнього слова до нижнього, замінюючи на кожному кроці лише одну букву.

 

ч

а

й

 

к

а

р

а

 

 

 

 

 

 

 

г

а

з

 

 

 

 

 

н

о

г

а

Відповіді:

 

ч

а

й

 

к

а

р

а

г

а

й

к

о

р

а

г

а

з

н

о

р

а

 

н

о

г

а

 

3.      Гра «Впіймай риму»
  • Оберіть пари слів, що римуються, і плесніть у долоні. Якщо рими немає не плещемо.

Вода біда; вода сироп; робота болото; лисичка сестричка; зірка місяць; коса роса; рама мама; мама тато; кінь лінь; кінь лоша; деревце гільце.

4.      Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та завдань уроку
  • Ми вміємо впізнавати рими. А от чи легко складати вірші, як ви гадаєте?
  • Сьогодні ми ознайомимось із твором відомого українського поета-гумориста Павла Глазового. (Демонстрування портрета.) Ба більше, самі спробуємо проявити свої таланти: побудемо і акторами, і поетами.

Інформація для вчителя

Павло Прокопович Глазовий народився 30 серпня 1922 року на Миколаївщині (на той час Кіровоградщині) у сім’ї хлібороба. В одинадцять років хлопчикові довелось пережити страшну тра- гедію українського народу — Голодомор. На його очах помер від голоду молодший брат.

Після восьмирічної школи Павло вступив до педучилища, після цього деякий час працював учи- телем молодших класів у Дніпропетровської області. Міг ще рік там учителювати, але в нього була за- вітна мрія — вступити до інституту. Але вирішив, що краще швидше відслужити і не розривати на- вчання, тому добровольцем пішов у армію. Можливо, саме цим рішучим кроком майбутній поет і вря- тував своє життя. Адже через рік, коли почалася війна, молодих хлопців його призову кидали в бій ненавчених, майже без зброї, на смерть під ворожі кулі. Пройшов усю війну і повернувся із трьома бо- йовими орденами, які... одразу роздав сусідським дітлахам.

Після війни Павло навчався в Криворізькому педагогічному інституті, де його запримітив Остап Вишня. Письменник почав опікуватися подальшою долею талановитого юнака, подбав про те, щоб його перевели навчатися у Київ.

Як у творчості, так і в житті Павло Глазовий був людиною принциповою й безкомпромісною. Тому радянська влада боялася його гострого пера і тримала весь час під ковпаком, та заборонити Павла Прокоповича не могли. Його усмішки дуже любив народ.

Великий гуморист досить скромно жив на вулиці Льва Толстого в Києві. Найбільше багатство — книги.

29 жовтня 2004 року серце народного сміхотворця припинило битися.

5.      Робота із ілюстрацією та заголовком. Актуалізація життєвого досвіду дітей
  • Розгляньте малюнок на с. 131. Кого на ньому зображено?
  • Хто такий клоун? Де його можна зустріти?
  • Як гадаєте, це справжній клоун поряд із хлопчиком? Чому так уважаєте?
  • Прочитайте назву твору. На вашу думку, про що йтиметься?
6.      Виразне читання тексту вчителем (с. 131)

  1. Перевірка первинного сприймання змісту твору
1)       Перевірка емоційного сприймання змісту.
  • Чи сподобалося вам почуте? Що вас вразило?
  • Що спонукало посміхнутися? Що здивувало?
2)       Тестування. «Так чи ні?» цеглинками LEGO).
  • Якщо ви обираєте відповідь «Так» підіймаєте вгору зелену цеглинку, якщо «Ні», то чер- вону.
  • Сергійкові на день народження подарували клоуна?
  • Клоун умів розмовляти?
  • Сергійко вирішив навчити його танцювати?
  • Боба гарно складав віршики?
  • Боба знав усі ноти?
  • Боба засмутився від того, що не вміє щось робити?
3)       Словникова робота.

Пояснення значення незрозумілих слів чи висловів

Прикладно — до ладу.

Хист — уміння що-небудь робити; здібності.

Дзиґа — дитяча іграшка, що у разі швидкого обертання утримується у вертикальному положенні.

Будяк — колюча трав’яниста рослина-бур’ян.



 

Фізкультхвилинка

Всі піднесли руки — раз! На носках стоїть весь клас. Два — присіли, руки вниз, На сусіда подивись.

Раз! І вгору.

Два! І вниз.

На сусіда подивись. Будем дружно присідати, Щоб ногам роботу дати. Раз! — Піднялись.

Два! — Присіли.

Хай мужніє наше тіло. Хто старався присідати, Може вже відпочивати.

 

8.       Поглиблений смисловий і структурний аналіз тексту
1)       Читання тексту учнями «ланцюжком».
  1. Поглиблене усвідомлення фактичної інформації.
  • Бесіда за змістом тексту з елементами вибіркового читання.
    • Чи звернули ви увагу, як побудовано текст? Чи схожий він на вірш? Прочитайте частину, що є віршем.
    • Який ще жанр нагадує твір?
    • Між ким відбувається діалог у частині, що нагадує п’єсу?

 

 

 

 

  • Звідки у Сергійка з’явився клоун Боба?
  • Знайдіть і прочитайте, як хлопчик пояснював, що таке рима.
  • Чи зрозумів його Боба?
  • Як би ви пояснили це?
  • Як гадаєте, чому Боба не зміг навчитися складати вірші, розгадувати загадки?
  • Що було головним для Боби? (Щоб було весело і всі сміялися.)
  • Які слова клоуна вас найбільше розсмішили? Прочитайте.
  • Вправа «Пошуковці».
    • Знайдіть і прочитайте речення, у яких є такі слова:
  • кліпає очима;
  • суп-компот;
  • дядько-льотчик;
  • мені байдуже;
  • всі сміятися.

 

  • Складання характеристики персонажів. Робота з цеглинками LEGO.
    • За кожним кольором цеглинки закріплене слово, яким можна описати Сергійка чи клоуна Бобу. Складіть в одну вежу цеглинки, які стосуються Сергійка, в іншу — які стосуються Боби. По- рядок кольорів несуттєвий.

 

смішний

серйозний

веселий

вдумливий

пустун

розумний

 

3)      Робота в парах. Розігрування сценок.
  • Оберіть уривок твору про те, як Сергійко вчив Бобу складати вірші або як Боба відгадував за- гадки. Підготуйте сценку за обраним уривком. Обов’язково звертайте увагу на інтонацію, міміку, жести персонажів, передаючи їхній характер.

Презентація роботи груп.

ІІІ.  ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
  1. Рефлексія. Вправа «Мікрофон»
    • Яке оповідання сьогодні читали?
    • Хто його автор?
    • Коли вам було найвеселіше?
    • Чи легко писати вірші?
    • Що б ви порадили Сергійкові та Бобі, щоб вони знайшли спільну мову?
2.      Домашнє завдання

Навчитися читати оповідання (с. 131–133) за ролями.

 

docx
Додано
23 квітня 2020
Переглядів
1831
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку