Узагальнення знань за темою «Національно-визвольна війна українського народу середини ХVІІ ст.»

Про матеріал

Узагальнення знань за темою «Національно-визвольна війна українського народу середини ХVІІ ст. Учні узагальнюють вивчене про перебіг Національно-визвольної війни; розвивають картографічні та хронологічні навички; виховують у собі почуття патріотизму, вдячності захисникам української землі.

Перегляд файлу

Тема: Узагальнення знань за темою «Національно-визвольна війна українського народу середини ХVІІ ст.»

Мета: узагальнити вивчене про перебіг Національно-визвольної війни; розвивати картографічні та хронологічні навички; виховувати почуття патріотизму, вдячності захисникам української землі.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

Методи та прийоми: вправа «Сніжинка настрою», картографічна хвилинка, історична розминка, вправа «Упізнай подію», метод «Займи позицію», «Машина часу», «Пресс».

Обладнання: портрет гетьмана Б. Хмельницького, карта, картки із завданнями, картки-бонуси.

Епіграф:

 «Бог послав їм, як Мойсея, людину на ймення Богдан Хмельницький, і дав йому підставу й розум визволити від такої тяжкої кормиги лядської вільний малоросійський народ, і віднайти йому сподівану свободу» (Із Літопису Самійла Величка)

Перебіг уроку:

F:\відкритий історія(2)\depositphotos_2149605-stock-illustration-cute-snowflake.jpgІ. Організаційний момент.

  • Привітання.
  • Вправа «Сніжинка настрою»

На партах розкладені різнокольорові сніжинки. Напишіть на них, який у вас настрій на даний момент, нехай ці сніжинки підтримують ваш настрій увесь урок і не розтануть.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Бесіда.
  • Що таке Національно-визвольна війна?
  • Назвіть її хронологічні рамки.
  • Назвіть видатних історичних постатей цього періоду.

F:\відкритий історія(2)\pic_sb.jpgІІІ. Оголошення теми, мети уроку.

  • Учні записують тему до зошитів, знайомляться із метою уроку. Учитель наголошує, що протягом уроку, за правильні відповіді та активність учні можуть отримати картки-бонуси, які вплинуть на їх оцінку.

ІV. Узагальнення та систематизація вивченого.

  1. Картографічна хвилинка.

Учні по черзі показують на карті місця битв часів Національно-визвольної війни, називають дати.

  • Жовті Води (6 травня 1648 р.)
  • Корсунь (16 травня 1648 р.)
  • Пилявці (16 вересня 1648 р.)
  • Облога Львова (вересень – жовтень 1648 р.)
  • Зборівський договір (1649 р.)
  • Берестечко (28 червня 1651 р.)
  • Батіг (23 травня 1652 р.)
  • Жванець (5 грудня 1653 р.)
  • Сучава (вересень 1653 р.)
  • Переяславська рада (8 січня 1654 р.)
  1. Історична розминка.

Учні ланцюжком відповідають на одне з обраних питань.

  • Якого року розпочалася Національно-визвольна війна?
  • Де відбулася перша битва між козаками та поляками?
  • За яким договором під владу гетьмана переходила територія колишніх Київського, Брацлавського і Чернігівського воєводств?
  • Коли було укладено Зборівську угоду?
  • За яким договором територію Гетьманщини було обмежено лише Київським воєводством?
  • Яка битва сталася у травні 1652 року?
  • Коли було підписано Віленське перемир’я?
  • Коли відбулися битви під Жовтими Водами та Корсунем?
  • Цар, з яким було підписано Переяславську угоду?
  • Коли утворилася Українська козацька держава – Військо Запорозьке?
  • Хто був союзником гетьмана в боротьбі проти Польщі до підписання українсько-московського договору?
  • Яка битва сталася 28 червня 1651 року?
  • Назвіть козацькі клейноди, які вам відомі.
  1. Вправа «Упізнай подію».

Опрацювати історичні документи, назвати про яку подію йде у них мова.

  1. Вони тікали без пам’яті, як хто міг і куди міг, кинувши всі свої обози з численними пребагатими статками і скарбами, залишивши їх на користь і в нагороду Хмельницькому. (Битва під Пилявцями)
  2.  Коли поляки вистрілили з гармат у напрямку Іслам-Гірея, він зі своїм військом кинувся навтьоки. Хмельницький вночі помчався за Іслам-Гіреєм, щоб умовити його повернутися назад. Але хан не став відступати на південь, силою утримуючи при собі Хмельницького. (Битва під Берестечком)
  3.  Страшенна січа почалася. Трохи не все військо польське загинуло або потопилося у річці… Самого Каліновського було вбито, відтяли йому голову і послали Хмельницькому. Одплатили козаки за Берестечко. (Битва під Батогом)
  4.  Гетьман зі старшиною домагався, щоб посли московські присягали за царя, що він вольності й порядки України порушати не буде й ворогам її не оддасть на поталу. (Переяславська рада)
  5.  Як сьогодні вшановуємо пам'ять Богдана Хмельницького (ст. 156)
  1. Вправа «Історична постать»

Учні виступають з повідомленнями про цікаві факти із життя Богдана Хмельницького, інших отаманів цього періоду.

  1. Метод «Займи позицію».

Учні обирають одну із тез, доводять чи спростовують її.

  • Переяславська рада – шанс на відродження української держави.
  • Переяславська рада – зрада українського народу, який боровся за волю.
  1. Вправа «Машина часу».

Уявіть себе жителем Правобережної України після завершення Національно-визвольної війни. Розкажіть про свою долю.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

  • Метод «Пресс». Поясніть, яким було значення Національно-визвольної війни для майбутнього українського народу.
  1. Я вважаю, що…
  2. Тому, що…
  3. Наприклад, …
  4. Отже, …
  • Вправа «Сніжинка натрою».

Погляньте на свої сніжинки. Чи вдалося їм зберегти ваш настрій на уроці?

  • Тестування.
  1. Яка подія вважається датою початку Національно-визвольної війни?
    1. Зруйнування Д. Чаплинським родинного хутора Б.Хмельницького;
    2. Утеча Б. Хмельницького з в’язниці в Чигирині;
    3. Оволодіння Б. Хмельницьким без бою Запорозькою Січчю;
    4. Обрання Б. Хмельницького гетьманом Війська Запорозького.
  2. Із яким кримським хано у березні 1648 р. Б. Хмельницький уклав договір про воєнно-політичний союз?
  1. Хаджі-Гіреєм;  б. Девлет-Гіреєм; в. Шагін-Гіреєм; г. Іслам-Гіреєм
  1. Коли відбулася битва під Пилявцями?
  1. 5-6 травня 1648 р.; б. 16 травня 1648 р.;

в. 11-13 вересня 1648 р.; г. 5-6 вересня 1649 р.

  1. Яка кількість козацького реєстру встановлювалася за Зборівським договором?
  1. 20 тис. осіб;  б. 40 тис. осіб; в. 60 тис. осіб; г. 70 тис. осіб.
  1. Назвіть вищий орган влади в Гетьманщині з виконавчо-розпорядчими функціями:
  1. Генеральна військова рада; б. Генеральний уряд;

в. гетьман;  г. Старшинська рада.

  1. Територію яких колишніх воєводств охоплювала Українська гетьманська держава за Зборівським договором?
  1. Київське, Подільське, Брацлавське;
  2. Київське, Чернігівське, Брацлавське;
  3. Волинське, Чернігівське, Подільське;
  4. Руське, Київське, Волинське.
  1. Коли відбулася битва під Берестечком?
  1. 1-10 березня 1650 р.;  б. 18-30 червня 1651 р.;

в. 22-23 травня 1652 р.;  г. 11 жовтня – 5 грудня 1653 р.

  1. Під час якого з молдавських походів козацької армії, здійснених у роки Національно-визвольної війни, загинув Т. Хмельницький?
  1. Першого; б. другого; в. третього; г. четвертого.
  1. Яка з наведених держав католицького табору позитивно ставилася до боротьби українців проти влади Речі Посполитої в роки Національно-визвольної війни?
  1. Французьке королівство; б. Іспанське королівство;

в. Папська держава; г. Венеціанська республіка.

  1.  Яка кількість козацького реєстру встановлювалася відповідно до україно-московських «Березневих статей» 1654 р.?
  1. 40 тис. осіб; б. 50 тис. осіб; в. 60 тис. осіб; г. 70 тис. осіб.
  1.  Із якою державою 10 липня 1654 р. уклав «Вічний договір» кримський хан?
  1. Московська держава; б. Річ Посполита;

в. Гетьманщина; г. Трансільванське князівство.

  1.  Коли було укладено Віленське перемир’я між Річчю Посполитою і Московською державою?
  1. 1654 р.; б. 1655 р.; в. 1656 р.; г. 1657 р.

VІ. Оцінювання.

  • Учні підраховують бонуси, які набрали за урок. Найактивніший учень отримує найвищий бал.
  • Вправа «Незакінчене речення»

«На уроці я був (була) …, тому що …»

VІІ. Підсумок уроку.

VІІІ. Домашнє завдання.

Підготуватися до тематичного оцінювання за темою «Національно-визвольна війна українського народу середини ХVІІ ст.».

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Гура Ірина Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Павловна Анна
    Дуже добра розробка уроку!
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Історія України 8 клас (Сорочанська Н.М., Гісем О.О.)
Додано
27 листопада 2018
Переглядів
6131
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку