Тема: Узагальнення знань за темою «Національно-визвольна війна українського народу середини ХVІІ ст.»
Мета: узагальнити вивчене про перебіг Національно-визвольної війни; розвивати картографічні та хронологічні навички; виховувати почуття патріотизму, вдячності захисникам української землі.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
Методи та прийоми: вправа «Сніжинка настрою», картографічна хвилинка, історична розминка, вправа «Упізнай подію», метод «Займи позицію», «Машина часу», «Пресс».
Обладнання: портрет гетьмана Б. Хмельницького, карта, картки із завданнями, картки-бонуси.
Епіграф:
«Бог послав їм, як Мойсея, людину на ймення Богдан Хмельницький, і дав йому підставу й розум визволити від такої тяжкої кормиги лядської вільний малоросійський народ, і віднайти йому сподівану свободу» (Із Літопису Самійла Величка)
Перебіг уроку:
І. Організаційний момент.
-
Привітання.
-
Вправа «Сніжинка настрою»
На партах розкладені різнокольорові сніжинки. Напишіть на них, який у вас настрій на даний момент, нехай ці сніжинки підтримують ваш настрій увесь урок і не розтануть.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
-
Що таке Національно-визвольна війна?
-
Назвіть її хронологічні рамки.
-
Назвіть видатних історичних постатей цього періоду.
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.
-
Учні записують тему до зошитів, знайомляться із метою уроку. Учитель наголошує, що протягом уроку, за правильні відповіді та активність учні можуть отримати картки-бонуси, які вплинуть на їх оцінку.
ІV. Узагальнення та систематизація вивченого.
-
Картографічна хвилинка.
Учні по черзі показують на карті місця битв часів Національно-визвольної війни, називають дати.
-
Жовті Води (6 травня 1648 р.)
-
Корсунь (16 травня 1648 р.)
-
Пилявці (16 вересня 1648 р.)
-
Облога Львова (вересень – жовтень 1648 р.)
-
Зборівський договір (1649 р.)
-
Берестечко (28 червня 1651 р.)
-
Батіг (23 травня 1652 р.)
-
Жванець (5 грудня 1653 р.)
-
Сучава (вересень 1653 р.)
-
Переяславська рада (8 січня 1654 р.)
-
Історична розминка.
Учні ланцюжком відповідають на одне з обраних питань.
-
Якого року розпочалася Національно-визвольна війна?
-
Де відбулася перша битва між козаками та поляками?
-
За яким договором під владу гетьмана переходила територія колишніх Київського, Брацлавського і Чернігівського воєводств?
-
Коли було укладено Зборівську угоду?
-
За яким договором територію Гетьманщини було обмежено лише Київським воєводством?
-
Яка битва сталася у травні 1652 року?
-
Коли було підписано Віленське перемир’я?
-
Коли відбулися битви під Жовтими Водами та Корсунем?
-
Цар, з яким було підписано Переяславську угоду?
-
Коли утворилася Українська козацька держава – Військо Запорозьке?
-
Хто був союзником гетьмана в боротьбі проти Польщі до підписання українсько-московського договору?
-
Яка битва сталася 28 червня 1651 року?
-
Назвіть козацькі клейноди, які вам відомі.
-
Вправа «Упізнай подію».
Опрацювати історичні документи, назвати про яку подію йде у них мова.
-
Вони тікали без пам’яті, як хто міг і куди міг, кинувши всі свої обози з численними пребагатими статками і скарбами, залишивши їх на користь і в нагороду Хмельницькому. (Битва під Пилявцями)
-
Коли поляки вистрілили з гармат у напрямку Іслам-Гірея, він зі своїм військом кинувся навтьоки. Хмельницький вночі помчався за Іслам-Гіреєм, щоб умовити його повернутися назад. Але хан не став відступати на південь, силою утримуючи при собі Хмельницького. (Битва під Берестечком)
-
Страшенна січа почалася. Трохи не все військо польське загинуло або потопилося у річці… Самого Каліновського було вбито, відтяли йому голову і послали Хмельницькому. Одплатили козаки за Берестечко. (Битва під Батогом)
-
Гетьман зі старшиною домагався, щоб посли московські присягали за царя, що він вольності й порядки України порушати не буде й ворогам її не оддасть на поталу. (Переяславська рада)
-
Як сьогодні вшановуємо пам'ять Богдана Хмельницького (ст. 156)
-
Вправа «Історична постать»
Учні виступають з повідомленнями про цікаві факти із життя Богдана Хмельницького, інших отаманів цього періоду.
-
Метод «Займи позицію».
Учні обирають одну із тез, доводять чи спростовують її.
-
Переяславська рада – шанс на відродження української держави.
-
Переяславська рада – зрада українського народу, який боровся за волю.
-
Вправа «Машина часу».
Уявіть себе жителем Правобережної України після завершення Національно-визвольної війни. Розкажіть про свою долю.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
-
Метод «Пресс». Поясніть, яким було значення Національно-визвольної війни для майбутнього українського народу.
-
Я вважаю, що…
-
Тому, що…
-
Наприклад, …
-
Отже, …
-
Вправа «Сніжинка натрою».
Погляньте на свої сніжинки. Чи вдалося їм зберегти ваш настрій на уроці?
-
Яка подія вважається датою початку Національно-визвольної війни?
-
Зруйнування Д. Чаплинським родинного хутора Б.Хмельницького;
-
Утеча Б. Хмельницького з в’язниці в Чигирині;
-
Оволодіння Б. Хмельницьким без бою Запорозькою Січчю;
-
Обрання Б. Хмельницького гетьманом Війська Запорозького.
-
Із яким кримським хано у березні 1648 р. Б. Хмельницький уклав договір про воєнно-політичний союз?
-
Хаджі-Гіреєм; б. Девлет-Гіреєм; в. Шагін-Гіреєм; г. Іслам-Гіреєм
-
Коли відбулася битва під Пилявцями?
-
5-6 травня 1648 р.; б. 16 травня 1648 р.;
в. 11-13 вересня 1648 р.; г. 5-6 вересня 1649 р.
-
Яка кількість козацького реєстру встановлювалася за Зборівським договором?
-
20 тис. осіб; б. 40 тис. осіб; в. 60 тис. осіб; г. 70 тис. осіб.
-
Назвіть вищий орган влади в Гетьманщині з виконавчо-розпорядчими функціями:
-
Генеральна військова рада; б. Генеральний уряд;
в. гетьман; г. Старшинська рада.
-
Територію яких колишніх воєводств охоплювала Українська гетьманська держава за Зборівським договором?
-
Київське, Подільське, Брацлавське;
-
Київське, Чернігівське, Брацлавське;
-
Волинське, Чернігівське, Подільське;
-
Руське, Київське, Волинське.
-
Коли відбулася битва під Берестечком?
-
1-10 березня 1650 р.; б. 18-30 червня 1651 р.;
в. 22-23 травня 1652 р.; г. 11 жовтня – 5 грудня 1653 р.
-
Під час якого з молдавських походів козацької армії, здійснених у роки Національно-визвольної війни, загинув Т. Хмельницький?
-
Першого; б. другого; в. третього; г. четвертого.
-
Яка з наведених держав католицького табору позитивно ставилася до боротьби українців проти влади Речі Посполитої в роки Національно-визвольної війни?
-
Французьке королівство; б. Іспанське королівство;
в. Папська держава; г. Венеціанська республіка.
-
Яка кількість козацького реєстру встановлювалася відповідно до україно-московських «Березневих статей» 1654 р.?
-
40 тис. осіб; б. 50 тис. осіб; в. 60 тис. осіб; г. 70 тис. осіб.
-
Із якою державою 10 липня 1654 р. уклав «Вічний договір» кримський хан?
-
Московська держава; б. Річ Посполита;
в. Гетьманщина; г. Трансільванське князівство.
-
Коли було укладено Віленське перемир’я між Річчю Посполитою і Московською державою?
-
1654 р.; б. 1655 р.; в. 1656 р.; г. 1657 р.
VІ. Оцінювання.
-
Учні підраховують бонуси, які набрали за урок. Найактивніший учень отримує найвищий бал.
-
Вправа «Незакінчене речення»
«На уроці я був (була) …, тому що …»
VІІ. Підсумок уроку.
VІІІ. Домашнє завдання.
Підготуватися до тематичного оцінювання за темою «Національно-визвольна війна українського народу середини ХVІІ ст.».