Подано розгорнутий конспект уроку з історії України у 8 класі, в якому використані інтерактивні технології, що дозволяє створити на уроці дослідницьку та творчу атмосферу,залучати учнів до активного пізнавального процесу, в основі якого - співпраця.
ТЕМА. Національно – визвольна війна українського народу середини ХVІІ століття. Передумови Національно – визвольної війни. Б.Хмельницький
МЕТА:
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ :
Після цього уроку учні зможуть :
війна ;
ОБЛАДНАННЯ: робочі матеріали , підручник ,стінна карта, ілюстративний матеріал ,атласи, виставка книг про Б. Хмельницького , мелодія « Козацького маршу»
ЕПІГРАФ: « Бідна моя Україно,
Стоптана ляхами ! Україно, Україно!
Серце моє ненько
Як згадаю твою долю
Заплаче серденько!» ( Т.Г.Шевченко )
ПЛАН УРОКУ:
1.Гра – розминка
2.Вправа «Гора очікувань»
3. Робота з картою
4.Словникова робота
5.Робота в малих групах
6.Повідомлення
7.Робота з документами
8.Вправа Виправ помилки»
9.Метод « Прес»
ПРОБЛЕМНІ ЗАВДАННЯ:
Чи потрібна була Україні національно - визвольна війна?
Чи можемо вважати її національно – визвольною?
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності учнів.
На фоні мелодії « Козацького маршу» звучать слова : «Широким українським степом рухається козацьке військо. Попереду на красивому чорному коні в червоному жупані , в синіх і широких , як Чорне море , шароварах , чоботах скаче гетьман . Його погляд спрямований удалечінь. Слідом за ним на такому ж красивому коні їде хорунжий , в його руках корогва. Захиталось військо козацьке – це козаки вирушили в похід. Всі на конях із зброєю : з однієї сторони в них шабля , з іншої –
порохівниці , за спиною рушниці. Коні стукають у такт нашої музики. Хай буде вдалим їх похід ,хай повертаються вони живими із перемогою»
Гра – розминка.
1.Хто такі козаки?
2.Які причини появи козацтва?
3.Чим займалися козаки?
4.Куди вирушали козаки в похід?
5.Що нам відомо про козацьких ватажків?
За словами козацького літописця Д. Яворницького « Багатостраждальна Україна …, скільки сумних і веселих спогадів зринає в моїй уяві при одному цьому слові….. . міцне тіло , могутнє духом низове лицарство , мов буря , носилося степами…і всією просторою Україною , залишаючи кривавий слід … . І гриміла слава козацька.»
Козацьке славне минуле таке далеке і таке близьке. Сьогодні нас 48 млн. українців , 18-й рік ми є як держава.
Нелегко було і нашим предкам – козакам вибороти державність. А от як вони це робили ми й побачимо , прослідкуємо протягом 9 уроків , і разом з ними пройдемо важкими стежками випробувань. Сьогодні ми розпочинаємо вивчати нову тему: «Початок Національно – визвольної війни українського народу середини XVII ст. Відродження Української держави.» і будемо досліджувати протягом 9 уроків. /Додаток 1/
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Оголошення теми , очікуваних результатів , плану, проблемних завдань уроку.
Вправа « Гора очікувань»
Запишіть на клейких аркушах те , що ви очікуєте від уроку , і приклейте біля підніжжя гори.( гора намальована на дошці). А в кінці уроку ми зможемо переклеїти листочки на верх гори , але лише ті , які виправдалися , а над іншими будемо працювати. Отже , в кінці уроку ми повернемося до цієї вправи.
Запишіть в робочий зошит план вивчення нового матеріалу .
План .
2. Рушійні сили Національно – визвольної війни
3. Хронологія війни
Запишіть в зошити дати і події , які ми маємо запам’ятати:
1595 -1657 рр .- роки життя Б. Хмельницького
1648 -1657рр.- Національно –визвольна війна під проводом Б. Хмельницького
1648 р.22 січня – початок війни
Робота з епіграфом:
Епіграфом уроку пропоную взяти слова Т. Г. Шевченка:
« Бідна моя Україно,
Стоптана ляхами ! Україно, Україно!
Серце моє ненько
Як згадаю твою долю
Заплаче серденько!»
Отже , українцям після уній , щоб залишитися окремим народом , треба було боротися за свою віру , мову, врешті – решт за власну державу.
Робота з картою:
- Покажіть територію сучасної України.
- Які нові території були заселені українцями на середину ХVІІ ст?
- Покажіть українські землі , які в першій половині ХVІІ ст. Змінили свою
державну приналежність.
- Де в цей період була розташована Запорозька Січ?
- Покажіть на карті місця , де відбулися найважливіші історичні події
цього періоду.
- Покажіть країни до складу яких входили українські землі.
Словникова робота
Національно – визвольна війна – це рухи поневолених народів за визволення
від чужоземного панування , завоювання
національної незалежності
Національно –визвольна війна українського народу – це збройна боротьба
українського народу за визволення від
польсько – шляхетського панування.
Розповідь вчителя. Найважливішою подією української історії
ХVІІ ст. стала Національно – визвольна війна українського народу, що була обумовлена загостренням суперечностей у різних сферах розвитку суспільства, які спричинили передумови початку війни. Національно – визвольна війна українського народу середини ХVІІ ст. тривала з лютого 1648 р. До серпня 1657 р.( існують й інші періодизації війни)
Додатковий матеріал.
Історики вважають , що в ХVІІ столітті в Україні відбувалася Українська Національна революція (1648 – 1657 рр.) А Національно – визвольна війна була складовою частиною її .
Хронологія:
І. 1648 - 1657 рр – Національно – визвольна війна
ІІ.1657 – по червень 1663 року – громадянська війна
ІІІ. З червня 1663 – по вересень 1676 р. – возз’єднання української гетьманської держави
Прийом історичне дослідження
Розпочинаємо дослідження
Чому розпочалася війна українського народу проти Польщі?
Робота в малих групах.
1 група. Визначте , хто був незадоволений політикою Речі Посполитої?
2 група. Назвати сфери , де ускладнилася ситуація?
3 група. Чим були незадоволені люди?
4 група. У чому вбачав Б. Хмельницький основну причину війни українців проти поляків?
Під час презентації представник кожної групи заповнює частинку таблиці , інший представник - озвучує підготовлене. В кінці роботи клас має визначити завдання національно – визвольної війни українського народу.
Рушійні сили |
Сфери , де ускладнилася ситуація |
Чим були незадоволенні? |
Селяни, Міщани, козаки , Українці, Православні , Український народ
|
Соціально –економічна Національно –релігійна політична |
Покріпачення селян, зростання панщини, оголошення неповноцінності українців, наступ католицизму , насильне окатоличення , утиски міщан та козаків, зростання землеволодіння польських магнатів та шляхти. |
Презентація 4 групи.
Причиною , яка спонукала козаків піднятися проти ляхів , було не те , що ляхи несправедливо відбирали в них села й домівки , не те , що позбавляли їх земної батьківщини , не те , що обтяжували їх роботами , подібно до немилостивих фараонів ( усе це ще могли б , - на думку Б.Хмельницького- стерпіти козаки) , а те , що ляхи , змушуючи козаків відступати від благочестивих догматів та приєднуватися до невірного вчення , злим юродством руйнували села й доми нетлінних душ.
Хвилинки цікавого. / Додаток 2./
Слово вчителя
Отже , Національно – визвольна війна українського народу середини ХVІІ ст. – це війна українського народу під проводом Б. Хмельницького за визволення від польсько – шляхетського панування. Вона мала національно – визвольний , релігійний та соціальний характер. Ії рушійною силою були козаки , міщани, селяни, православне духівництво , частина дрібної української шляхти. Очолював їх Богдан Хмельницький.
Повідомлення учнів про Б . Хмельницького .
Назвіть риси характеру Б. Хмельницького за портретом.
Порівняйте намальований та словесний портрети.
Слово вчителя .Про привід до національно – визвольної війни. Особиста кривда , заподієна Хмельницькому чигиринським старостою Даніелем Чаплинським .Він пограбував та зруйнував родинний хутір Хмельницького Суботів, захопив його дружину та жорстоко побив малолітнього сина. Звернення Хмельницького до суду й навіть до короля з вимогами покарати нападника не мали результатів . Не знайшовши справедливості , він приєднався до козацької старшини , яка таємно обговорювала план повстання проти польської влади в Україні. Хмельницький готував повстання ще у листопаді 1647 року , але плани були видані , його заарештували. Станіслав Кричевський допоміг втекти. 25 січня без бою оволодів Січею. Ці події вважаються початком Національно – визвольної війни українського народу середини ХVІІ ст. Невдовзі відбулася козацька рада , на якій Б. Хмельницького було обрано гетьманом Війська Запорозького.
Робота з документом ( у підручнику на сторінці 96.)
ІV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів.
Учні класу працюють над вправою « Виправ помилки»( знаходиться вправа в робочих матеріалах) Потім учні зачитують правильний варіант.
Отже, Богдан Хмельницький зумів створивши з повсталих селян і козаків боєздатну армію, яка боролася за визволення України .Він зміг боротися , спираючись на своїх сподвижників. Це – Іван Богун, Кіндрат Бурляй, Іван Гиря, Матвій Гладкий, Філон Джеджалій , Максим Кривоніс, Іван Виговський , Антон Жданович та інші.
Чи потрібна була Україні національно – визвольна війна?
Метод « ПРЕС»
Чи можемо її вважати національно – визвольною?
Метод « ПРЕС»
V. Підсумки уроку
Давайте підсумуємо весь матеріал.
На кінець 40 – х рр.. ХVІІ століття політика , здійснювана Річчю Посполитою на українських землях , призвела до появи великої кількості незадоволених серед різних верств суспільства. Це створило передумови до початку національно – визвольної боротьби.
Богдан Хмельницький став лідером повстанців і разом зі своїми сподвижниками згуртував український народ для боротьби за свої права та свободи.
Національно – визвольна війна українського народу середини ХVІІ століття розпочалася після оволодіння військами Б. Хмельницького Запорозької Січі.
Вправа « Гора очікувань». Отже, ми повертаємося до вправи , яку розпочали на початку уроку.
VІ. Домашнє завдання
Опрацювати параграф 14;
Індивідуальне завдання « Полководці – сподвижники Богдана Хмельницького»
Почати складати хронологічну таблицю « Основні події Національно – визвольної війни українського народу середини ХVІІ століття»
Вправа « Передай потиск руки» - учні тиснуть одне одному руки і говорять слова подяки за роботу.
Література:
1.Гісем О.В.Історія України.8 клас:Розробки уроків.- Х.:Веста:Вид – во «Ранок»,2008.
2.Гісем О.В.Історія України.8 клас:Підр.для загальносвітнього навч. Закладу .-Х.:АН ГРО ПЛЮС,2008
3.Гетьмани України.-Х.,2006.
4.Конспекти уроків з історії України.8 клас./Островський В.//Історія в школах України.-№1-2, 2009.
5.Мисан В.Історія України.8 клас .зошит – К.:АСК, 1997.
6.Пометун О.І.Сучасний урок.Інтерактивні технології навчання:Наук.-мет.посібник.-Вид А.С.К.,2004.
7.Слабошпицький М.Ф. З голосу нашої Кліо.- Вид. «Махаон –Україна»,2000
8.Ушаков Д.А. Великие украинцы.- Х.:Фактор ,2008
Додаток 1.
Ця квітка символізує нашу тему: «Початок Національно – визвольної війни українського народу середини XVII ст. Відродження Української держави.» яку ми будемо досліджувати протягом 9 уроків : 7 уроків нового матеріалу , 1 урок узагальнення, 1 –письмова робота. В кінці кожного уроку ми маємо зірвати пелюсточку або листочок з вивченою темою .
Додаток 2.
Цікаво знати.
У роки Національно – визвольної війни кожна з воюючих сторін намагалися надати своїм діям вигляду боротьби за віру. До Б. Хмельницького прибув із Греції митрополит Йосиф Коринфський і привіз меч , освячений у Єрусалимі на Гробі Господньому. Це означало , що православна церква в Османській імперії вбачала в українських козаках , яких очолював гетьман , борців за православну віру. Зі свого боку , до короля Речі Посполитої Яна Казимира прибув спеціальний легат , який передав йому від Папи Римського освячений меч і благословіння на війну з козаками , оскільки це є боротьба за інтереси католицької церкви.
У музеї – заповіднику «Козацькі могили» зберігся до наших днів порох , що ним користувалися козаки. Щоправда , з часом порох втратив свої вибухові властивості. В період Національно – визвольної війни армія Богдана Хмельицького потребувала його досить багато. Спеціальним наказом перед початком Берестецької битви гетьман зобов’язував кожного козака мати 5 фунтів – 2 кілограми – пороху. За підрахунками істориків , щорічно козацько – селянській армії потрібно було майже тисячу тонн пороху.
Першу пару козацьких чобіт під час розкопок було знайдено у 1970 році. За наступні роки розкопок їх виявлено понад 200. Багато чобіт навіть зберегли запах дьогтю ( масляниста речовина , якою змащували чоботи ). Як стверджують учені , шкіряні речі мають добрий вигляд тому , що вони лежали в торф’яному грунті.
Крім шкіряних виробів , у в торф’яному грунті добре збереглися дерев’яні речі – козацькі ложки; держаки окремих з них прикрашені різьбою. Такі ложки козаки носили з собою у шкіряному футлярі.
Робочі матеріали по темі : Передумови Національно – визвольної війни українського народу . Богдан Хмельницький.
План вивчення матеріалу :
План уроку :
Вправа « Виправ помилки»
Б. Хмельницький народився в 1648р. в сім Ї селянина. Освіту здобував в одній із київських шкіл та Житомирській єзуїтській колегії. Перебував на військовій службі з юнацьких років. У 1620 р. разом із батьком брав участь у поході польського війська проти турків. У битві під Берестечком батько загинув , а Богдан потрапив у полон. Повернувшись , він вступив до реєстрового козацького війська , згодом став писарем.
Б. Хмельницький – гетьман України , творець Української козацької держави.
МЕТОД « ПРЕС»
Чи потрібна була національно – визвольна війна українському народу?
Я вважаю , що ……..
Тому що, …………..
Наприклад, …………
Отже , …………..
Чи можемо її вважати національно – визвольною?
Я вважаю , що………
Тому що,…………
Наприклад ,……….
Отже, …………….