Урок з історії України для 8 класу на тему:"Національно-визвольна війна українського народу середини XVII століття.Передумови Національно-визвольної війни.Богдан Хмельницький"

Про матеріал

Подано розгорнутий конспект уроку з історії України у 8 класі, в якому використані інтерактивні технології, що дозволяє створити на уроці дослідницьку та творчу атмосферу,залучати учнів до активного пізнавального процесу, в основі якого - співпраця.

Перегляд файлу

ТЕМА. Національно – визвольна війна українського народу середини  ХVІІ століття. Передумови Національно – визвольної війни. Б.Хмельницький

 

 МЕТА:

  • з'ясувати причини , характер , рушійні сили Національно – визвольної війни;
  •  скласти політичний портрет Богдана Хмельницького ;
  •  розвивати логічне та історичне мислення ;
  •  виховувати повагу до історії свої держави.

 

ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ :

Після цього уроку учні зможуть :

  • пояснювати причини та характер  Національно – визвольної війни;
  • називати рушійні сили війни українського народу ;
  •  застосовувати на прикладах поняття  : « національно – визвольна

      війна ;

  • показувати на карті територію Запорожжя та територію ,на якій відбувалася війна;
  • висловлювати своє ставлення до особи Б. Хмельницького .

 

ОБЛАДНАННЯ: робочі матеріали , підручник ,стінна карта, ілюстративний матеріал ,атласи, виставка книг про Б. Хмельницького , мелодія « Козацького маршу»

 

ЕПІГРАФ: « Бідна моя  Україно,

                      Стоптана ляхами ! Україно, Україно!

                      Серце моє  ненько

                      Як згадаю твою долю

                      Заплаче  серденько!»    (  Т.Г.Шевченко )

 

           ПЛАН УРОКУ:

 1.Гра – розминка

 2.Вправа «Гора очікувань»

 3. Робота з картою

 4.Словникова робота

 5.Робота в малих групах

 6.Повідомлення

 7.Робота з документами

 8.Вправа Виправ помилки»

 9.Метод « Прес»

 

                  ПРОБЛЕМНІ ЗАВДАННЯ:

 Чи потрібна була Україні національно - визвольна війна?

 Чи можемо вважати її національно – визвольною?

                                         ХІД  УРОКУ

 І. Організаційний момент.

 

 ІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності учнів.

         На фоні мелодії « Козацького маршу» звучать слова :                               «Широким українським степом рухається  козацьке військо. Попереду на красивому  чорному коні в червоному жупані , в синіх і широких , як Чорне море , шароварах , чоботах скаче гетьман . Його погляд спрямований удалечінь.  Слідом за ним на такому ж красивому коні їде хорунжий , в його  руках корогва. Захиталось військо козацьке – це козаки вирушили в похід. Всі на конях із зброєю :  з однієї  сторони в них шабля , з іншої –

 порохівниці , за спиною рушниці. Коні стукають у такт нашої музики. Хай буде вдалим їх похід ,хай повертаються  вони  живими із перемогою»

 

  Гра – розминка.

 1.Хто такі козаки?

 2.Які причини появи козацтва?

 3.Чим займалися козаки?

 4.Куди вирушали козаки в похід?

 5.Що нам відомо про козацьких ватажків?

 

За словами козацького літописця Д. Яворницького « Багатостраждальна Україна …, скільки сумних і веселих спогадів зринає в моїй уяві при одному цьому слові….. . міцне тіло , могутнє духом низове лицарство , мов буря , носилося степами…і всією просторою Україною , залишаючи кривавий слід … . І  гриміла  слава козацька.»

 Козацьке славне минуле таке далеке і таке близьке. Сьогодні нас 48 млн. українців , 18-й  рік ми є як держава.

 

  • Чи легко було досягти незалежності нам ?
  • Чи легко сьогодні це утримати ?

 

Нелегко було і нашим предкам – козакам вибороти державність. А от як вони  це робили ми й побачимо , прослідкуємо протягом 9 уроків , і разом з ними пройдемо важкими стежками випробувань. Сьогодні ми розпочинаємо вивчати нову тему: «Початок Національно – визвольної війни українського народу середини  XVII ст. Відродження Української держави.»  і будемо досліджувати протягом 9 уроків. /Додаток 1/

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Оголошення теми , очікуваних результатів , плану, проблемних завдань уроку.

Вправа « Гора очікувань»

 Запишіть  на клейких аркушах те , що ви очікуєте від уроку , і приклейте біля підніжжя гори.(  гора намальована на дошці). А в  кінці уроку ми зможемо переклеїти листочки на верх гори , але лише ті , які виправдалися , а над іншими  будемо працювати. Отже , в кінці уроку ми повернемося до цієї вправи.

 

 Запишіть  в робочий зошит  план вивчення нового матеріалу .

                            План .

  1. Причини національно – визвольної війни

 2.   Рушійні сили Національно – визвольної війни

3.   Хронологія війни

  1.  Богдан Хмельницький

 

Запишіть в зошити дати і події , які ми маємо запам’ятати:            

 1595 -1657 рр .- роки життя Б. Хмельницького

1648 -1657рр.- Національно –визвольна війна під проводом Б. Хмельницького

1648 р.22 січня – початок війни

 

Робота з епіграфом:

 Епіграфом уроку пропоную взяти слова Т. Г. Шевченка:

                    « Бідна моя  Україно,

                      Стоптана ляхами ! Україно, Україно!

                      Серце моє  ненько

                      Як згадаю твою долю

                      Заплаче  серденько!»  

  • Що хотів донести цими рядками  нам Шевченко?
  • Чому доля України була тяжкою7

 Отже , українцям після уній , щоб залишитися окремим народом , треба було боротися за свою віру , мову, врешті – решт за власну державу.

 

Робота з картою:

   -  Покажіть територію сучасної України.

   -  Які нові території були заселені українцями на середину ХVІІ  ст?

   -  Покажіть українські землі , які в першій половині ХVІІ ст. Змінили свою

      державну приналежність.

   -  Де в цей період  була розташована Запорозька Січ?

    -  Покажіть на карті місця , де відбулися найважливіші історичні події  

       цього періоду.

    -  Покажіть країни до складу яких входили українські землі.

Словникова робота

Національно – визвольна війна – це рухи поневолених народів за визволення   

                                                         від   чужоземного панування , завоювання

                                                         національної  незалежності

Національно –визвольна війна українського народу – це збройна боротьба

                                                      українського народу за визволення від

                                                      польсько – шляхетського панування.

 

 Розповідь вчителя. Найважливішою подією української історії 

ХVІІ ст. стала Національно – визвольна війна українського народу, що була обумовлена загостренням суперечностей у різних сферах розвитку суспільства, які спричинили передумови початку війни. Національно – визвольна війна українського народу середини  ХVІІ ст. тривала з лютого 1648 р. До серпня 1657 р.( існують й інші періодизації війни)

Додатковий матеріал.

Історики вважають , що в ХVІІ  столітті в Україні відбувалася Українська Національна революція (1648 – 1657 рр.) А Національно – визвольна війна була складовою частиною її .

     Хронологія:

 І. 1648  - 1657 рр – Національно – визвольна війна

ІІ.1657 – по червень 1663 року – громадянська війна

ІІІ. З червня 1663 – по вересень 1676 р. – возз’єднання української гетьманської держави

 

Прийом історичне дослідження

 Розпочинаємо дослідження

Чому розпочалася війна українського народу проти Польщі?

Робота  в малих  групах.

1 група. Визначте , хто був незадоволений політикою Речі Посполитої?

2 група. Назвати сфери , де ускладнилася ситуація?

3 група. Чим були незадоволені люди?

4 група. У чому вбачав Б. Хмельницький основну причину війни українців проти поляків?

Під час презентації  представник кожної групи заповнює частинку таблиці , інший представник  - озвучує підготовлене. В кінці роботи клас має визначити завдання національно – визвольної війни українського народу.

 

Рушійні сили

Сфери , де ускладнилася ситуація

Чим були незадоволенні?

Селяни,

Міщани, козаки ,

Українці,

Православні ,

Український народ

 

Соціально –економічна

Національно –релігійна

політична

Покріпачення селян, зростання панщини, оголошення неповноцінності українців, наступ католицизму , насильне окатоличення , утиски міщан та козаків, зростання землеволодіння польських магнатів та шляхти.

 

Презентація 4 групи.

Причиною , яка спонукала козаків піднятися проти ляхів , було не те , що ляхи несправедливо відбирали в них села й домівки , не те , що позбавляли їх земної батьківщини , не те , що обтяжували їх роботами , подібно до немилостивих фараонів  ( усе це ще могли б , - на думку Б.Хмельницького- стерпіти козаки) , а те , що ляхи , змушуючи козаків відступати від благочестивих догматів та приєднуватися до невірного вчення , злим юродством руйнували села й доми нетлінних душ.

 

 Хвилинки цікавого. / Додаток 2./

 

 Слово вчителя

  • які завдання ставив український народ  під час національно – визвольної війни?

 

Отже , Національно – визвольна війна українського народу середини  ХVІІ ст. – це війна українського народу під проводом Б. Хмельницького за визволення від польсько – шляхетського панування. Вона мала національно – визвольний , релігійний та соціальний характер. Ії рушійною силою були козаки , міщани, селяни, православне духівництво , частина дрібної української шляхти. Очолював їх Богдан Хмельницький.

 

  • Ким же був Богдан Хмельницький?

 

Повідомлення  учнів про Б . Хмельницького .

 

  • учні розглядають портрет Богдана Хмельницького , зроблений невідомим художником; (у підручнику на ст. 94)

 

Назвіть риси характеру Б. Хмельницького за портретом.

  • учні зачитують опис Б. Хмельницького , зроблений венеціанським дипломатом Альбертом Віміна.

Порівняйте намальований та словесний портрети.

  • Чи суперечать вони один одному?
  • Які риси вдачі гетьмана Хмельницького , на яких наголошував посол Віміна , втілено в гравюрі?

Слово вчителя .Про привід  до національно – визвольної війни. Особиста кривда , заподієна Хмельницькому чигиринським старостою  Даніелем Чаплинським .Він пограбував та зруйнував родинний  хутір  Хмельницького Суботів, захопив його дружину та жорстоко побив малолітнього сина. Звернення Хмельницького до суду й навіть до короля з вимогами покарати нападника не мали результатів . Не знайшовши справедливості , він приєднався до козацької старшини , яка таємно обговорювала план повстання проти польської влади в Україні. Хмельницький готував повстання ще у листопаді 1647 року , але плани були видані , його заарештували. Станіслав Кричевський допоміг втекти. 25 січня без бою оволодів Січею. Ці події вважаються початком Національно – визвольної війни українського народу середини ХVІІ ст. Невдовзі відбулася козацька рада , на якій Б. Хмельницького було обрано гетьманом Війська Запорозького.

 

Робота з документом ( у підручнику на сторінці 96.)

  • Які факти наводить автор документа?
  • Яку інформацію можна отримати на підставі їх аналізу?
  • Чи можна стверджувати , що козаки , розпочавши повстання , відігравали роль національної еліти, яка відображала настрої більшості українського народу? Чому ?

 

ІV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів.

Учні класу працюють над вправою « Виправ помилки»( знаходиться вправа в робочих матеріалах) Потім учні зачитують правильний варіант.

Отже, Богдан Хмельницький зумів  створивши з повсталих селян і козаків боєздатну армію, яка боролася за визволення України .Він зміг  боротися , спираючись на своїх сподвижників. Це – Іван Богун, Кіндрат Бурляй, Іван Гиря, Матвій Гладкий, Філон Джеджалій , Максим Кривоніс, Іван Виговський , Антон Жданович та інші.

 

Чи потрібна була Україні національно – визвольна війна?

Метод « ПРЕС»

Чи можемо її вважати національно – визвольною?

 Метод « ПРЕС»

 

V. Підсумки уроку

 Давайте підсумуємо весь матеріал.

    На кінець 40 – х рр.. ХVІІ століття політика , здійснювана Річчю Посполитою на українських землях , призвела до появи великої кількості незадоволених серед різних верств  суспільства. Це створило передумови до початку національно – визвольної боротьби.

  Богдан Хмельницький став лідером повстанців і разом зі своїми сподвижниками згуртував український народ для боротьби за свої права та свободи.

   Національно – визвольна війна українського народу середини ХVІІ століття розпочалася після оволодіння військами Б. Хмельницького Запорозької Січі.

 

Вправа « Гора очікувань». Отже, ми повертаємося до вправи , яку розпочали на початку уроку.

  • Чи виправдалися ваші сподівання?
  • Якщо так , то ми наші листочки переміщаємо з підніжжя  до верху гори, якщо ні – то  в нас буде можливість попрацювати ще над цими проблемами.

VІ. Домашнє завдання

Опрацювати  параграф 14;

 Індивідуальне завдання « Полководці – сподвижники Богдана Хмельницького»

Почати складати хронологічну таблицю « Основні події Національно – визвольної війни українського народу середини ХVІІ століття»

 

Вправа « Передай потиск руки» - учні тиснуть одне одному руки і говорять слова подяки за роботу.

                                                  Література:

1.Гісем О.В.Історія України.8 клас:Розробки уроків.- Х.:Веста:Вид – во «Ранок»,2008.

2.Гісем О.В.Історія України.8 клас:Підр.для   загальносвітнього навч. Закладу .-Х.:АН ГРО ПЛЮС,2008

3.Гетьмани України.-Х.,2006.

4.Конспекти уроків з історії України.8 клас./Островський В.//Історія в школах України.-№1-2, 2009.

5.Мисан В.Історія України.8 клас .зошит – К.:АСК, 1997.

6.Пометун О.І.Сучасний урок.Інтерактивні технології навчання:Наук.-мет.посібник.-Вид А.С.К.,2004.

7.Слабошпицький М.Ф. З голосу нашої Кліо.- Вид. «Махаон –Україна»,2000

8.Ушаков Д.А. Великие украинцы.- Х.:Фактор ,2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                          Додаток 1.

Ця квітка символізує нашу тему: «Початок Національно – визвольної війни українського народу середини  XVII ст. Відродження Української держави.»  яку ми будемо досліджувати протягом 9 уроків : 7 уроків нового матеріалу , 1 урок узагальнення, 1 –письмова робота. В кінці кожного уроку ми маємо зірвати пелюсточку або листочок  з вивченою темою .

 

 

 

 

                                            Додаток 2.

Цікаво знати.

    У роки Національно – визвольної війни кожна з воюючих сторін намагалися надати своїм діям вигляду боротьби за віру. До Б. Хмельницького прибув із Греції митрополит Йосиф Коринфський і привіз меч , освячений у Єрусалимі на Гробі Господньому. Це означало , що православна церква в Османській імперії вбачала в українських козаках , яких очолював гетьман , борців за православну віру. Зі свого боку , до короля Речі Посполитої Яна Казимира прибув спеціальний легат , який передав йому від Папи Римського освячений меч і благословіння на війну з козаками , оскільки це є боротьба за інтереси католицької церкви.

 

 

    У музеї – заповіднику «Козацькі могили» зберігся до наших днів порох , що ним користувалися козаки. Щоправда , з часом порох втратив свої вибухові властивості. В період Національно – визвольної війни армія Богдана Хмельицького потребувала його досить багато. Спеціальним наказом перед початком Берестецької битви гетьман зобовязував  кожного козака мати 5 фунтів2 кілограми – пороху. За підрахунками істориків , щорічно козацько – селянській армії потрібно було майже тисячу тонн пороху.

    Першу пару козацьких чобіт під час розкопок було знайдено у 1970 році. За наступні роки розкопок їх виявлено понад 200. Багато чобіт навіть зберегли запах дьогтю ( масляниста речовина , якою змащували чоботи ). Як стверджують учені , шкіряні речі мають добрий вигляд тому , що вони лежали в торф’яному грунті.

    Крім шкіряних виробів , у в торф’яному грунті  добре збереглися дерев’яні речі – козацькі ложки; держаки окремих з них прикрашені різьбою. Такі ложки козаки носили з собою у шкіряному футлярі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робочі матеріали по темі : Передумови Національно – визвольної війни українського народу . Богдан Хмельницький.

 

              План вивчення матеріалу :

  1. Причини Національно – визвольної війни
  2. Рушійні сили
  3. Хронологія війни
  4. Богдан Хмельницький

 

                 План  уроку :

  1. Розминка
  2. Вправа «Гора очікувань»
  3. Робота з картою
  4. Словникова робота
  5. Робота  в малих групах
  6. Випереджувальне завдання
  7. Робота з документом
  8. Вправа « Виправ помилки»
  9. Метод « Прес»

                        Вправа « Виправ помилки»

 

Б. Хмельницький народився в 1648р. в сім Ї селянина. Освіту здобував в одній із київських шкіл та Житомирській єзуїтській колегії. Перебував на військовій службі з юнацьких років. У 1620 р. разом із батьком брав участь у поході польського війська проти турків. У битві під Берестечком батько загинув , а Богдан потрапив у полон. Повернувшись , він вступив до реєстрового козацького війська , згодом став писарем.

 Б. Хмельницький – гетьман України , творець Української козацької держави.

                                МЕТОД  « ПРЕС»

Чи потрібна була національно – визвольна війна українському народу?

 Я вважаю , що ……..

 Тому що,  …………..

 Наприклад, …………

 Отже , …………..

 

Чи можемо її вважати національно – визвольною?

 Я вважаю , що………

 Тому що,…………

  Наприклад ,……….

 Отже, …………….

 

docx
До підручника
Історія України 8 клас (Сорочанська Н.М., Гісем О.О.)
Додано
28 листопада 2018
Переглядів
2088
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку