Узагальнюючий урок-гра по темі "Кровообіг"

Про матеріал
Урок-гра "Кров в кровообіг" - цікавий спосіб узагальнити знання учнів по даній темі.
Перегляд файлу

Урок-гра “Кров в кровообіг”

Мета: повторити, узагальнити і закріпити матеріал з теми і провести контроль знань.

Обладнання: таблиця. Кровообіг”. “Серце”, муляж серця, кросворд “Кардіологія”, роздатковий матеріал.

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Слова “кров”, “кровні”, “кровний” – споріднені, ми чуємо з дитинства. Поняття “життя”, “смерть”, “здоров’я”, “війна” – теж пов’язані з кров’ю.

“Кров людська – не водиця, її проливати не годиться”, у цих словах, миролюбний, глибокий зміст миролюбивої вдачі нашого народу. Споконвіків за кров’ю визнавали велику силу, нею стріляли священні клятви, шлюби.

Давні греки приносили кров у жертву богам, а їхні лікарі лікували душевнохворих кров’ю здорових людей. Римські імператори приймали вашим з крові молодих тварин, щоб повернути собі молодість. В Україні навесні робили хворим кровопускання, щоб омолодити організм. Сократ любив повторювати: “Я знаю тільки те, що нічого не знаю”. Це афоризм людей мудрих, скромних, які не зупиняються на досягнутому.

“У природи нема нічого простого”. (С. Лем)

“Природа – це велика книга з великим змістом на кожній сторінці” (І.В. Гете).

Ми вивчили тему “Кров і кровообіг шкільного курсу, перегорнули важливу сторінку живої природи – книги. Це лише невеличка частка знань. Сьогодні ми пригадаємо, які науки вивчають кров, серце. Які найважливіші досягнення гематології, кардіології, кардіохірургії? Яке першочергове завдання стоїть імунологією? Чому досі не винайшли засобів для лікування СНІДу?

Зараз ми вирушимо у подорож – гру по людському організму. Форма оцінювання відповідей буде особливо – за кожну правильну відповідь – один жетон червоного кольору, кольору нашої крові. У кінці нашої мандрівки ми підіб’ємо підсумки.

  1. Країна життя

Організм наш мудрий, дивний,

Як велике місто, край.

Ідеальний, прогресивний,

Мов комп’ютер, порівняй!

Систем тут різних є багато:

Опорно-рухова, травна,

І гуморальна й видільна,

І ще нервова – головна.

Важливий орган, величавий

Керує організмом, править.

У день він б’ється і вночі,

І серцем звуть його усі.

По судинах прямує кров,

В ній кисень їздить мов барон,

А ще поживні речовини,

Всі мінерали й вітаміни.

Еритроцитів тут багато,

І немаленька їхня хата,

Є тут гормони, ці хлоп’ята

Вас змусять плакать, реготати.

Така в житті відповідальна

Система нейрогуморальна.

А кров – то сила, вічна, нова

І для людей обов’язкова!

І от саме слова цього вірша нам допоможуть у проведенні першого конкурсу.

Конкурс №1. Проведемо бліц-турнір і виявимо найкращого знавця термінів “Сильна ланка” з теми “Кров і кровообіг”. Умови конкурсу:

  1. Руку піднімаєте лише після того, як завдання буде повністю прочитане.
  2. За кожну правильну відповідь дістаєте черв. житон-еритроцит.
  3. Вкінці турніру підбиваються підсумки і присвоюється звання магістра гематології.
  1. Залізовмісна сполука крові (Гемоглобін).
  2. Місце утворення еритроцитів (ЧКМ).
  3. Людина, яка дає кров для іншої (Донор).
  4. Вітамін, який бере участь у зсіданні крові (К).
  5. Форменні елементи крові, що забезпечують зсідання крові (Тромбоцити).
  6. Захисний білок плазми крові (Глобулін).
  7. Білок плазми, який забезпечує зсідання крові (Фібриноген).
  8. Клітини крові, що мають ядра (Лейкоцити).
  9. Сталість умов життєдіяльності клітин у внутрішньому середовищі (Гомеостаз).
  10. Імунітет новонародженого (Природжений).
  11. Серцевий м’яз (Міокард).
  12. Хвороба клапанів серця (Порок).
  13. Запис роботи серця (Кардіограма).
  14. Судини по яких кров рухається від серця (Артерії).
  15. Судина з найбільшою швидкістю руху крові (Аорта).
  16. Процес поглинання і перетравлення клітинами мікроорганізмів (Фагоцитоз).
  17. Введення в організм вакцин (Щеплення).
  18. Хвороба, що вражає імунітет (СНІД).
  19. Гормони, що підсилюють роботу серця (Адреналін, норадреналін).
  20. Прилад для вимірювання тиску крові (Манометр).
  21. Центр серцево-судинної діяльності знаходиться в (Довгастому мозку).
  22. Гостре порушення мозкового кровообігу (Інсульт).
  23. Змертвіння м’язових клітин серця (Інфаркт)
  24. Наука про кров (Гематологія)
  25. Скорочення серця (Систола).
  26. Ритмічні коливання стінок артерій (пульс)
  27. Клапан правої половини серця (тристулковий).
  28. Хвороба з підвищеним тиском (Гіпертонія)
  29. Наука про серце (Кардіологія).
  30. Найменша судина (капіляр)
  31. З лівого шлуночка починається (Велике коло кровообігу).
  32. Хвороба зі зниженим тиском (Гіпотонія)
  33. Червоні кров’яні тільця (Еритроцити).
  34. Навколосерцева сумка (Перикард)
  35. З правого шлуночка починається (Мале коло кровообігу)

Підбиваємо підсумки.

2.А зараз пограємося в міні-театр із невеличкою групою акторів. Слід зобразити шлях еритроцитів крові в малому колі кровообігу. Я вам роздаю картини де написані ролі: еритроцит, О2, СО2, правил шлуночок, легенева артерія, легені, легенева вена, ліве передсердя. Часто люди потрапляють у життєві ситуації, які призводять до різноманітних травм судин. Від першої допомоги залежить стан здоров’я.

3.Конкурс № 3. На нижньому боці кожної із 6 пелюсток – завдання. Ви знімаєте одну з пелюсток, де міститься завдання для вас.

Пелюстка 1. Щоб зупинити цю кровотечу, слід тимчасово притиснути ушкоджену судину, знезаразити рану і накласти тісну пов’язку (Венозна).

Пелюстка 2. Щоб зупинити цю кровотечу, слід вище місця поранення швидко притиснути пальцем ушкоджену судину, і накласти джгут (Артеріальна).

Пелюстка 3. Людина в якої виникла ця кровотеча стає блідою, виступає холодний піт, пульс частішає і слабне. До ймовірного місця кровотечі прикладають холодний компрес (Внутрішня).

Пелюстка 4. Ця кровотеча буває у вигляді пульсуючого струменя подібного до фонтану. Кров має яскраво-червоний колір. У цьому разі діяти треба негайно (Артеріальна).

Пелюстка 5. У разі цієї кровотечі, особливо коли ушкоджені великі судини, зсідання крові не здатне швидко зупинити її, кров витікає рівномірно і має темний колір (Венозна).

Пелюстка 6. Ця кровотечі виникає при незначному пораненні. Вона не призводить до значної втрати крові й легко зупиняється. (Капілярна).

Конкурс 5. Оскільки це урок-гра, то пограємося в лікарів-діагностиків. Один з учасників команд буде лікарем-діагностиком, допомагає медсестра.

Хворий 1. Лікарю, обстеження показали, що в цього хворого спостерігається часткове змертвіння частин м’язевих клітин серця, що й призвело до зменшення постачання його клітин киснем та поживними речовинами і часткового їх змертвіння. (Інфаркт міокарда).

 Хворий 2. Лікарю, у цього хворого спостерігається гостре порушення мозкового кровообігу. Одним із наслідків цієї хвороби може бути розрив кровоносних судин, що супроводжується крововиливом в мозок (Інсульт).

Хворий 3. Лікарю, у цього –хворого підвищений артеріальний тиск. Його основна робота пов’язана з перевантаженням, негативними емоціями та напруженою розумовою працею (Гіпертонія).

Конкурс 6. Задачі кожній команді.

Задача 1. Яка швидкість руху крові в артеріях з перерізом 5 см2, якщо відомо, що в капілярах, на які розпадається дана артерія із сумарним перерізом 1200 см2, кров рухається зі швидкістю 0,05 см/с?

Задача 2. Під час інтенсивної роботи швидкість руху крові в аорті, переріз якої становить 8 см2, зросла у двічі й становила 40 см/с. Чому дорівнюватиме швидкість руху в капілярах, якщо їх загальний переріз становить 3200 см2?

Задача 3. В артерії порожнини тіла кров рухається зі швидкістю 6 см/с, у капілярах на які вона розпадається 0,03 см/с. Знайдіть площу перерізу артерії, якщо сумарна площа перерізу капілярів становить 1250 см2.

7. Кросворд “Кардіологія” І для закріплення матеріалу в пам’яті пропоную кросворд.

 

 

 

 

 

 

 

а8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ц

 

 

а11

 

 

 

 

 

 

 

е

 

 

р

 

е2

 

п4

 

 

і7

т

 

 

т

м1

п

 

е

к5

а6

н

и

 

 

е

і

і

а3

р

а

в

с

л

 

 

р

о

к

о

е

п

т

у

х

 

д10

і

к

а

р

д

і

о

л

о

г9

і

я

а

р

т

с

л

м

ь

л

і

а

 

р

д

а

е

я

а

т

і

п

с

 

д

 

 

р

р

т

 

н

е

т

 

 

 

 

д

 

і

 

 

р

о

 

 

 

 

я

 

я

 

 

т

л

 

 

 

 

 

 

 

 

 

о

а

 

 

 

 

 

 

 

 

 

н

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

і

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

я

 

 

 

  1. Серцевий м’яз.
  2. Зовнішня оболонка серця.
  3. Найбільша судина.
  4. Камера серця.
  5. Найтонша судина
  6. Властивість серцевого м’яза.
  7. Гостре порушення мозкового кровообігу.
  8. Гормон, що сповільнює серцеву діяльність.
  9. Хвороба, яка спричиняє підвищення тиску.
  10. Серцева пауза.
  11. Судина, по якій кров рухається від серця.

 

8.На домашнє завдання було знайти цікаві факти на тему “Кров і кровообіг”.

9. Підбиваючи підсумки кращому учневі – знавцю за погодженням з класом присвоюється звання “магістра кардіології”.

10.Оцінювання навчальних досягнень.

11.А зараз прослухайте учнівські перли на нашу тему:

  • Еритроцити – це фірменні елементи крові;
  • Електричні явища в організмі відбуваються тому, що один орган треться об другий;
  • У жаб серце дуже мале, тому вони змушені весь час стрибати, щоб ганяти кров по організмі.
  • Чому у людини серце чотирикамерне?
  • Тому що в неї дві ноги і дві руки;
  • Кров в істот залежить від того, чим вони живляться; гусениця живиться листочками, тому і кров зелена, у нас кров червона, бо ми їмо червоний буряк і м’ясо.
  • Анемія – це захворювання, яке пов’язане з онімінням кінцівок.
  • Чому людина, почухавши потилицю, знаходить відповідь на найважчі запитання?
  • Коли ми чухаємо потилицю, то між рукою і голово. Утворюється електричний заряд, який по нервових клітинах доходить до мозку і примушує його думати та працювати.

Підсумок уроку: Сьогоднішній підсумковий урок у вигляді гри має не так теоретичне як практичне значення. Тому що для попередження хвороб с.с.с. необхідні достатні фізичні навантаження, дотримання режиму праці, відпочинку, правильне харчування, відмова від шкідливих звичок.

Домашнє завдання.

Вивчити відповідний параграф підручника

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Мельникова Ольга Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
16 жовтня 2020
Переглядів
952
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку