Узагальнюючий урок-гра по темі "Сенсорні системи"

Про матеріал

Узагальнюючий урок у 8 класі по темі "Сенсорні системи" проводиться формі інтелектуальної гри "Щасливий випадок". Клас ділиться на дві команди,учитель-ведучий, журі (старшокласники) оголошує переможця після кожного гейму,а по завершенні гри - команду-переможця.

Перегляд файлу

 

Як зрозуміти цю красу,

відчути подих дня і часу?

 

 

Інтелектуальна гра

«Щасливий випадок»

(сенсорні системи)

 

 

вчитель біології та хімії

Доброводівського  районного комунального технічного ліцею ім. О. Смакули

Барановська Тетяна Іванівна

 

 

 


 

 

 

 

 

Мета. Узагальнити і систематизувати знання про будову і функції сенсорних систем, причини порушень функції сенсорних систем, їх профілактика; здійснити контроль знань з теми, розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки, про взаємозв’язок будови і функції органів у організмі, встановити факт взаємодії аналізаторів та її ролі в підтриманні гомеостазу, адаптації організму до навколишнього середовища; формувати інтерес до знань на основі проведення гри конкурсу «Щасливий випадок», виховувати бережливе ставлення до свого здоров’я.

Обладнання: таблиці «Орган зору», «Орган слуху», «Аналізатори».

Методи: репродуктивний, пошуковий, візуальний.

Форма організації навчального процесу: групова робота, конкурс-гра, індивідуальна робота.

1 гейм – бліц-конкурс «Анатомічний»

2 гейм – конкурс «Знання і логіка»

3 гейм – конкурс «Діагностичний»

4 гейм – конкурс «Чи знаєте ви правила гігієни?»

5 гейм – гості «Щасливого випадку» (виступи вченого-біолога, вченого-біоніка)

6 гейм – «Перевір себе» (індивідуальна письмова робота)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід гри

  1. Вступне слово вчителя

Ми завершуємо вивчення теми «Сенсорні системи». Сьогодні у грі –конкурсі «Щасливий випадок» ми з’ясуємо:

  1. як ви знаєте будову та функції сенсорних систем;
  2. їх значення в пізнанні світу, адаптаціях до життя;
  3. як ці знання сприяють формуванню та зміцненню здоров’я;
  4. яке значення має вивчення сенсорних систем людини для розвитку інших наук;

 

У грі беруть участь дві команди. Учитель – ведучий гри. Журі визначає переможців кожного гейму, підраховуючи, яка команда дасть більше правильних відповідей.

Особливості будови сенсорних систем з’ясуємо у 1 геймі.

1гейм – бліц-конкурс «Анатомічний».

Ведучий ставить запитання (першого рівня складності). Команди повинні дати якомога більше правильних відповідей протягом 2 хвилин.

Команда 1

  1. Чорна оболонка ока називається…
  2. Внутрішня порожнина ока заповнена…
  3. Місце виходу зорового нерва із сітківки називається…
  4. Орган рівноваги називається…
  5. Спеціальні чутливі утворення, які перетворюють різні види енергії подразнень на нервові імпульси називаються…
  6. Середня вухо із зовнішнього боку обмежене…
  7. У середньому вусі знаходиться …
  8. Частина язика, яка сприймає солодкий смак…
  9. Оптичну силу ока вимірюють у…
  10.  Діапазон звуків, який здатна сприймати людина…
  11.  Орган нюху називається…
  12.  Частина вуха, заповнена рідиною…
  13.  Кристалики кальциту називаються…
  14.  Частина середнього вуха, що з’єднує його з носоглоткою називається…
  15. Зображення предмета виникає на…
  16.  Механорецептори містяться у…
  17.  Зорові центри розташовані у корі великих півкуль…
  18.  Фоторецептори містяться у оболонці ока…
  19.  Рецептори нюхового аналізатора називаються…
  20.  Захищають очне яблуко від шкідливого впливу зовнішнього середовища органи….
  21.  Війкове тіло складається з…
  22.  Сполучнотканинна оболонка, що вкриває внутрішню частину повіки та передній відділ очного яблука називається…
  23.  У внутрішньому вусі знаходиться…
  24.  Рецептори смаку розташовані…
  25.  Зорові рецептори називаються…

 

Команда 2.

  1. У шкірі розташовані рецептори…
  2. Оболонка ока, що містить пігмент, який зумовлює її забарвлення…
  3. Місце найкращого бачення називається…
  4. Частина ока, яка змінює свою кривизну…
  5. Слухова зона у корі великих півкуль розташована…
  6. Середнє вухо з внутрішньої сторони обмежене…
  7. Слухові кісточки називаються…
  8. Довжина зовнішнього слухового проходу в дорослої людини…
  9. Око міститься у…
  10.  Білкова оболонка ока називається…
  11.  На межі між зовнішнім і середнім розташоване…
  12.  Звукосприймальний апарат називається…
  13.  Вестибулярний апарат складається…
  14.  Нюхові рецептори в корі великих півкуль розташовані…
  15.  Вушна раковина утворена…
  16.  Слізний апарат складається…
  17.  Прозора оболонка ока, яка пропускає і заломлює світло, захищає око від ушкоджень називається…
  18.  Палички розташовані на сітківці…
  19.  Отвір, що з’єднує верхні і нижні канали на верхівці завитки називається…
  20.  Больові рецептори містяться…
  21.  Сприймають кольори рецептори…
  22.  Шкірні складки, що захищають очі від вітру, пилу, яскравих променів називаються…
  23.  Колбочки розташовані на сітківці у…
  24.  За допомогою суглоба з’єднані слухові кісточки…
  25.  Середня оболонка ока називається…

 

Як будова сенсорних систем відповідає функціям, які вони виконують, з’ясуємо у 2 геймі – конкурсі «Знання і логіка».

За допомогою наведених окремих частин, рефлекторної дуги скласти правильний ланцюг відповідного процесу.

 

Команда 1

Скласти схему рефлекторної дуги сприймання звуку.

а) подразнення слухових рецепторів;

б) коливання речовини в завитці;

в) коливання перетинки овального вікна;

г) коливання барабанної перетинки;

д) коливання слухових кісточок;

е) звукова хвиля;

є) аналіз інформації, та формування відчуття;

ж) формування нервових імпульсів.

 

Команда 2

Скласти схему рефлекторної дуги сприймання світла.

а) сприймання світла сіткою;

б) проходження і заломлення світла у рогівці;

в) формування нервових імпульсів;

г) проходження і заломлення світла у склистому тілі;

д) розпад родопсину на опсин та вітамін А;

е) світловий промінь;

є) проходження і заломлення світла у кришталику;

ж) аналіз інформації та формування відчуття.

 

Які бувають порушення функцій сенсорних систем та їх причини з’ясуємо у 3 геймі – конкурсі «Діагностичний».

Командам необхідно встановити захворювання, його причини та засоби профілактики.

Команда 1:

А. Дівчина чітко бачить предмети, розташовані на близькій відстані, а предмети розташовані на далекій –не чітко, розпливчасті. Чому?

В. Під час їзди в автобусі в дитини з’являється нудота, вона скаржиться на головний біль. Чому?

Команда 2:

А. Дитина народилася з відхиленням ліній зору одного ока від спільної точки фіксації з порушенням бінокулярного зору.

В. Хлопчик перехворів ангіною. Згодом він відчув, що у нього болить вухо. Чому?

 

Щоб забезпечити собі повноцінне життя, важливо зберегти сенсорні системи здоровими. Яких же правил гігієни потрібно дотримуватися з’ясуємо у 4 геймі – конкурсі «Чи знаєте ви правили гігієни?»

Командам по черзі ставлять запитання.

  1. Чому не можна прочищати вуха гострими предметами?
  2. Чому не можна слухати дуже гучну музику?
  3. Чому при сильних і різких звуках потрібно відкривати рот?
  4. Чому під час нежиті не можна кашляти чи сякати ніс?
  5. Чому розглядувані предмети потрібно тримати на відстані 30-35 см від очей?
  6. Чому занадто яскраве освітлення шкідливе?
  7. Чому світло повинно падати зліва від очей?
  8. Чому потрібно уникати читання в транспорті, що рухається?
  9. Чому не можна читати лежачи?
  10.  Яка причина курячої сліпоти?
  11.  Що треба робити, коли в око потрапили луг, кислота?
  12.  Що треба робити, коли поранене око?

 

Шкільна реклама

Усі сенсорні системи в реальному житті працюють в єдності. Співдружність їх дуже міцна, а прояви численні.

Арістотель сказав: «Ніщо так не руйнує організм, як тривала м’язова бездіяльність».

Декілька десятків м’язових рухів і чутливість зору підвищується (вплив рухової системи на зір).

Фізкультхвилинка

Гімнастичні вправи «Не виходячи з-за столу».

  1. Глибоко вдихнути і глибоко видихнути (протягом 30 с).
  2. Енергійно стискати пальці в кулаки й розтискувати до появи легкої втоми.
  3. Виконати обертання кистями обох рук у різних напрямках.
  4. Плавно обертати голову (2 рази в ліво і 2 рази в право).
  5. Перевірка постави: відвести плечі назад, лопатки при цьому зближуються, груди виставити вперед, підняти підборіддя і злегка напружити м’язи шиї.
  6. Підняти праву руку вгору, а ліву опустити вниз. Зігнути руки в ліктях і спробувати зчепити їх за спиною. Змінити положення.
  7. Не піднімаючи ніг, зробити кілька рухів стопами, почергово ступаючи то на носки, то на п’ятки.
  8. Не відриваючи п’ят від підлоги, носки максимально підняти, утримувати 10-15 с і опустити.
  9. Слідкуючи за поставою зробити кілька згинально-розгинальних рухів у колінах.
  10.  Трохи підняти ноги над підлогою, випрямити в колінах і зробити кругові рухи стопами.

 

5 гейм. Як і в кожній грі «Щасливий випадок» на змагання запрошуються гості.

«…Жилетка вибрана зі смаком, чоботи добрі, але з другого боку, зранку в чорному костюмі…Мабуть, щоб краще уникнути кулі» - вирішив де Повезі». Це уривок з роману Стендаля «Червоне і чорне». Всі знають, чорні предмети здаються меншими. Бажаєте виглядати ще меншими? Накажіть під час дуелі грати на піаніно. А ще краще, щоб ваш суперник був у червоних окулярах. Тоді він буде хитатися, а ваша перемога забезпечена!

Так впливає слух та відчуття рівноваги на зір.

Про взаємодію чуттів свідчать і інші факти.

 

Виступ вченого-біолога.

Вплив смаку на зір. Для підвищення сутінкового зору рекомендується вживати що-небудь кисло-солодке, наприклад аскорбінову кислоту з глюкозою.

Вплив t на зір. Для підвищення зорової чутливості можна обтирати обличчя та шию холодною водою.

З цією метою можна застосовувати запах бергамотної  олії (вплив нюху на зір).

Коли на очі діє зелене світло, чутливість слуху підвищується (вплив зору на слух).

Вплив зору на відчуття t: при 15˚С тепла в кімнаті з оранжевими стінами ви будете відчувати себе комфортно. Але якщо стіни сині будете відчувати холод.

Вплив слуху на рухову систему. Вантаж, який піднімаєш під музику здається легшим.

Вплив зору на смак. При  яскравому світлі краще відчувається смак їжі.

Вплив зору на вестибулярний апарат. Щоб викликати морську хворобу навіть у «морського вовка», треба потримати його довго у кімнаті з жовтими стінами.

Для створення цілісного образу предмета потрібна взаємодія. Інтеграція відчуттів здійснюється на рівні підкіркових та кіркових утворень.

У випадку порушення функцій одних сенсорних систем підвищуються межі чутливості інших.

Сліпоглухоніма О. Скороходова у своїй книзі «Як я сприймаю навколишній світ» пише: «Завдяки нюхові я визначаю чистоту повітря в приміщені, охайність людей, а за запахом я впізнаю знайомі і незнайомі місця. В багатьох інших випадках я користуюся нюхом так само, як зрячі зором».

 

Виступ ученого-біоніка (біоніка і сенсорні системи).

До майстерні живої природи звертаються інженери,щоб,вивчивши її «патенти»,створювати за біологічними моделями досконаліші технічні пристрої,а якщо пощастить,то оснастити їх і справжніми органами чуттів.Створено електронну модель модель сітківки ока,яка відтворює роботу фоторецепторів у центральній ямці і периферичних фоторецепторів, а  також пристрій, за дією аналогічний до механізму керування рухом очного яблука. Народна фантазія набагато випередила можливість створення автомата для розпізнавання звуків. Памятаєте, як у старій  арабській казці магічні слова »Сезам, відчинись!» відкривали вхід до печери скарбів? Сьогодні такі пристрої кібертрони- самоорганізуючі системи,що можуть розпізнавати будь-які звуки,залежно від того,якою пам’яттю їх оснащено: автоматично стенографують, перекладають на слух з однієї мови на іншу,контролюють роботу складних механізмів без втручання людини. Конструктори  намагаються наділити автомати і органами нюху, дотику, смаку.

 

6 гейм має назву «Заморочки із бочки»- це запитання підвищеної складності, на підготовку відповіді відводиться одна хвилина.По два учасники від команд знаходять завдання у іграшковій діжці.

  1. Чому космонавт, який перебуває в кабіні космічного корабля має відчуття невагомості? Як уникнути при цьому хворобливих відчуттів?
  2. Чому ми повертаємо голову, щоб краще визначити, звідки йде звук?
  3. Чому пасажирам літака під час зльоту та посадки рекомендується смоктати льодяники?
  4. Якщо капнути аміаком на нюховий нерв, не спостерігається ніякої реакції організму. Чому ж, коли людина знепритомніє, використовується розчин аміаку?
  5. Яка людина краще бачить під водою – далекозора, короткозора чи з нормальним зором?
  6. Тріск, який ми чуємо, коли розламуємо сухар, здається ледь чутним, але коли ми відкушуємо сухар, тріск перетворюється для нас на справжній гуркіт. Як це пояснити?
  7. Чому людина, яка знаходиться у воді, навіть дуже чистій погано розрізняє предмети?
  8. Чому кажуть: «Голод – найкращий кухар»?

 

Журі визначає переможців командної гри.

Отож, як ми бачимо сенсорні системи є дуже важливою складовою нашого організму, за допомогою якої ми сприймаємо світ багатий фарбами,звуками, запахами; сприймаємо складні і різноманітні процеси власного організму, орієнтуємось і адаптуємось у навколишньому середовищі, навчаємось.

Важливість знань про сенсорні системи очевидна.

Перевірити свої особисті знання ви зможете у 6 геймі «Перевір себе» (за 15 хвилин до закінчення уроку проводиться індивідуальна письмова робота).    

 

 

 

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
30 червня 2018
Переглядів
432
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку