Узагальнюючий урок у 8 класі по темі "Сенсорні системи" проводиться формі інтелектуальної гри "Щасливий випадок". Клас ділиться на дві команди,учитель-ведучий, журі (старшокласники) оголошує переможця після кожного гейму,а по завершенні гри - команду-переможця.
Як зрозуміти цю красу,
відчути подих дня і часу?
Інтелектуальна гра
«Щасливий випадок»
(сенсорні системи)
вчитель біології та хімії
Доброводівського районного комунального технічного ліцею ім. О. Смакули
Барановська Тетяна Іванівна
Мета. Узагальнити і систематизувати знання про будову і функції сенсорних систем, причини порушень функції сенсорних систем, їх профілактика; здійснити контроль знань з теми, розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки, про взаємозв’язок будови і функції органів у організмі, встановити факт взаємодії аналізаторів та її ролі в підтриманні гомеостазу, адаптації організму до навколишнього середовища; формувати інтерес до знань на основі проведення гри конкурсу «Щасливий випадок», виховувати бережливе ставлення до свого здоров’я.
Обладнання: таблиці «Орган зору», «Орган слуху», «Аналізатори».
Методи: репродуктивний, пошуковий, візуальний.
Форма організації навчального процесу: групова робота, конкурс-гра, індивідуальна робота.
1 гейм – бліц-конкурс «Анатомічний»
2 гейм – конкурс «Знання і логіка»
3 гейм – конкурс «Діагностичний»
4 гейм – конкурс «Чи знаєте ви правила гігієни?»
5 гейм – гості «Щасливого випадку» (виступи вченого-біолога, вченого-біоніка)
6 гейм – «Перевір себе» (індивідуальна письмова робота)
Хід гри
Ми завершуємо вивчення теми «Сенсорні системи». Сьогодні у грі –конкурсі «Щасливий випадок» ми з’ясуємо:
У грі беруть участь дві команди. Учитель – ведучий гри. Журі визначає переможців кожного гейму, підраховуючи, яка команда дасть більше правильних відповідей.
Особливості будови сенсорних систем з’ясуємо у 1 геймі.
1гейм – бліц-конкурс «Анатомічний».
Ведучий ставить запитання (першого рівня складності). Команди повинні дати якомога більше правильних відповідей протягом 2 хвилин.
Команда 1
Команда 2.
Як будова сенсорних систем відповідає функціям, які вони виконують, з’ясуємо у 2 геймі – конкурсі «Знання і логіка».
За допомогою наведених окремих частин, рефлекторної дуги скласти правильний ланцюг відповідного процесу.
Команда 1
Скласти схему рефлекторної дуги сприймання звуку.
а) подразнення слухових рецепторів;
б) коливання речовини в завитці;
в) коливання перетинки овального вікна;
г) коливання барабанної перетинки;
д) коливання слухових кісточок;
е) звукова хвиля;
є) аналіз інформації, та формування відчуття;
ж) формування нервових імпульсів.
Команда 2
Скласти схему рефлекторної дуги сприймання світла.
а) сприймання світла сіткою;
б) проходження і заломлення світла у рогівці;
в) формування нервових імпульсів;
г) проходження і заломлення світла у склистому тілі;
д) розпад родопсину на опсин та вітамін А;
е) світловий промінь;
є) проходження і заломлення світла у кришталику;
ж) аналіз інформації та формування відчуття.
Які бувають порушення функцій сенсорних систем та їх причини з’ясуємо у 3 геймі – конкурсі «Діагностичний».
Командам необхідно встановити захворювання, його причини та засоби профілактики.
Команда 1:
А. Дівчина чітко бачить предмети, розташовані на близькій відстані, а предмети розташовані на далекій –не чітко, розпливчасті. Чому?
В. Під час їзди в автобусі в дитини з’являється нудота, вона скаржиться на головний біль. Чому?
Команда 2:
А. Дитина народилася з відхиленням ліній зору одного ока від спільної точки фіксації з порушенням бінокулярного зору.
В. Хлопчик перехворів ангіною. Згодом він відчув, що у нього болить вухо. Чому?
Щоб забезпечити собі повноцінне життя, важливо зберегти сенсорні системи здоровими. Яких же правил гігієни потрібно дотримуватися з’ясуємо у 4 геймі – конкурсі «Чи знаєте ви правили гігієни?»
Командам по черзі ставлять запитання.
Шкільна реклама
Усі сенсорні системи в реальному житті працюють в єдності. Співдружність їх дуже міцна, а прояви численні.
Арістотель сказав: «Ніщо так не руйнує організм, як тривала м’язова бездіяльність».
Декілька десятків м’язових рухів і чутливість зору підвищується (вплив рухової системи на зір).
Фізкультхвилинка
Гімнастичні вправи «Не виходячи з-за столу».
5 гейм. Як і в кожній грі «Щасливий випадок» на змагання запрошуються гості.
«…Жилетка вибрана зі смаком, чоботи добрі, але з другого боку, зранку в чорному костюмі…Мабуть, щоб краще уникнути кулі» - вирішив де Повезі». Це уривок з роману Стендаля «Червоне і чорне». Всі знають, чорні предмети здаються меншими. Бажаєте виглядати ще меншими? Накажіть під час дуелі грати на піаніно. А ще краще, щоб ваш суперник був у червоних окулярах. Тоді він буде хитатися, а ваша перемога забезпечена!
Так впливає слух та відчуття рівноваги на зір.
Про взаємодію чуттів свідчать і інші факти.
Виступ вченого-біолога.
Вплив смаку на зір. Для підвищення сутінкового зору рекомендується вживати що-небудь кисло-солодке, наприклад аскорбінову кислоту з глюкозою.
Вплив t на зір. Для підвищення зорової чутливості можна обтирати обличчя та шию холодною водою.
З цією метою можна застосовувати запах бергамотної олії (вплив нюху на зір).
Коли на очі діє зелене світло, чутливість слуху підвищується (вплив зору на слух).
Вплив зору на відчуття t: при 15˚С тепла в кімнаті з оранжевими стінами ви будете відчувати себе комфортно. Але якщо стіни сині будете відчувати холод.
Вплив слуху на рухову систему. Вантаж, який піднімаєш під музику здається легшим.
Вплив зору на смак. При яскравому світлі краще відчувається смак їжі.
Вплив зору на вестибулярний апарат. Щоб викликати морську хворобу навіть у «морського вовка», треба потримати його довго у кімнаті з жовтими стінами.
Для створення цілісного образу предмета потрібна взаємодія. Інтеграція відчуттів здійснюється на рівні підкіркових та кіркових утворень.
У випадку порушення функцій одних сенсорних систем підвищуються межі чутливості інших.
Сліпоглухоніма О. Скороходова у своїй книзі «Як я сприймаю навколишній світ» пише: «Завдяки нюхові я визначаю чистоту повітря в приміщені, охайність людей, а за запахом я впізнаю знайомі і незнайомі місця. В багатьох інших випадках я користуюся нюхом так само, як зрячі зором».
Виступ ученого-біоніка (біоніка і сенсорні системи).
До майстерні живої природи звертаються інженери,щоб,вивчивши її «патенти»,створювати за біологічними моделями досконаліші технічні пристрої,а якщо пощастить,то оснастити їх і справжніми органами чуттів.Створено електронну модель модель сітківки ока,яка відтворює роботу фоторецепторів у центральній ямці і периферичних фоторецепторів, а також пристрій, за дією аналогічний до механізму керування рухом очного яблука. Народна фантазія набагато випередила можливість створення автомата для розпізнавання звуків. Памятаєте, як у старій арабській казці магічні слова »Сезам, відчинись!» відкривали вхід до печери скарбів? Сьогодні такі пристрої кібертрони- самоорганізуючі системи,що можуть розпізнавати будь-які звуки,залежно від того,якою пам’яттю їх оснащено: автоматично стенографують, перекладають на слух з однієї мови на іншу,контролюють роботу складних механізмів без втручання людини. Конструктори намагаються наділити автомати і органами нюху, дотику, смаку.
6 гейм має назву «Заморочки із бочки»- це запитання підвищеної складності, на підготовку відповіді відводиться одна хвилина.По два учасники від команд знаходять завдання у іграшковій діжці.
Журі визначає переможців командної гри.
Отож, як ми бачимо сенсорні системи є дуже важливою складовою нашого організму, за допомогою якої ми сприймаємо світ багатий фарбами,звуками, запахами; сприймаємо складні і різноманітні процеси власного організму, орієнтуємось і адаптуємось у навколишньому середовищі, навчаємось.
Важливість знань про сенсорні системи очевидна.
Перевірити свої особисті знання ви зможете у 6 геймі «Перевір себе» (за 15 хвилин до закінчення уроку проводиться індивідуальна письмова робота).