Узагальнюючий урок з теми «Електричний струм» у 9 класі
Тема. Розв'язування задач з теми «Електричний струм»
Мета:
навчальна: продовжувати формувати в учнів розуміння електричних величин та взаємозв'язків між ними; закріпити поняття напруга, сила струму, опір;
розвиваюча: розвивати вміння розв'язувати задачі, аналізувати процеси, розкривати їх фізичний зміст; розвивати культуру мовлення методом усного опитування учнів та коментування розв'язання задач;
виховна: виховувати навички самоконтролю і самоаналізу.
Обладнання: картки, мікрофон, відповідне оформлення зали: квіти, серветки, табличка «Столик замовлень», надрукований вислів Анатоля Франса.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Форма проведення: фізична кав'ярня.
Структура уроку
V. Підсумок уроку. Рефлексія.
VI. Вправа «Резюме»
VII. Завдання додому.
Хід уроку
І. Організаційний етап. Емоційна хвилинка.
Добре засвоюються лише ті знання,
Які споживаються з апетитом.
Анатоль Франс
ІІ. Мотивація. Оголошення теми, мети уроку.
Учитель. Діти, сьогодні ви відвідаєте незвичайний для вас урок, оскільки протягом наступних 45 хвилин у приміщенні даного класу відбудеться відкриття нової фізичної кав'ярні під назвою «У Ома».
Я в особі шеф-кухаря буду пропонувати вам різноманітні страви, основними інгредієнтами яких будуть задачі, до речі, безкоштовно, за рахунок закладу. Ви, як відвідувачі цієї кав'ярні, повинні продегустувати подані страви. А по тому, як ви впораєтеся з розв'язуванням фізичних задач, я дізнаюсь, чи сподобались вам мої «наїдки».
(Учні 9 класу розділені на дві групи, сидять за столиками. Столики відповідно оформлений: скатертина, квіти, серветки, табличка «Столик замовлений»)
Ну а поки страви ще в процесі приготування, я пропоную вам цікаву розвагу «Фізичне караоке».
III. Актуалізація опорних знань.
(Учитель на картці показує початок твердження, учні, прочитавши, продовжують його. Відповідає тільки той учень, який тримає в руках мікрофон. Потім діти по черзі передають мікрофон один одному)
Вправа «Незакінчене речення»
Учитель. Мені здається, що страви для дегустації вже готові і ми можемо приступати до роботи. Отже, відкриваймо зошити, записуємо дату.
IV. Узагальнення та систематизація знань.
Учитель. Прошу офіціанта роздати на столики «Фізичне меню». Перша страва, яку ми будемо куштувати, — борщ «Учнівський» з пропорційними залежностями. Пропоную вам продегустувати подану страву.
(Робота біля дошки (4 учні — по два від кожного столика))
Завдання на картках:
Картка № 1
Картка № 2
Учитель. Наступна страва, яка пропонується на ваш розсуд, — рагу «Гостре». Прошу відвідувачів у центр зали.
(Робота в парах (по два учні працюють на дошках, інші — у парах за столиками))
Розв'язати задачі
Група № 1
1. Визначте силу струму в електричній лампі, якщо по її спіралі за 10 хв проходить 300 Кл електрики.
Група № 1
2. Скільки часу триває перенесення заряду величиною 8,8 Кл через провідник за сили струму 0, 1А?
Учитель. Шановні відвідувачі, сьогодні кожному із вас пропоную скуштувати салат «Цікавинка» під соусом з питомих опорів.
Індивідуальна самостійна робота із самоперевіркою
(Кожному учню дається завдання на картках)
1. Обчисліть опір мідного трамвайного дроту довжиною 5 км, якщо площа його поперечного перерізу 0,65 см2.
2. Яку площу поперечного перерізу має нікеліновий дріт, якщо його довжина 100 м, а опір 2Ом?
3. Який опір має реостат, виготовлений з ніхромового дроту, площа поперечного перерізу якого 0,5 мм2, а довжина 10 м?
4. Чому дорівнює довжина константанового дроту, якщо площа його поперечного перерізу 2 мм2, а опір 4 Ом?
Учитель. На десерт наш заклад пропонує «Морозиво вершкове», начинка якого — закон Ома.
Фізичне лото
(Якщо учень правильно розв'яже задачу, то зможе вибрати картку із отриманою відповіддю, зі зворотного боку якої зображено морозиво)
1. У нагрівальному елементі електричного чайника сила струму 4 А за напруги 120 В. Знайдіть опір елемента і питомий опір матеріалу, з якого зроблено обмотку, якщо площа поперечного перерізу дроту 0,24 мм2, а довжина 18 м.
2. Скільки метрів дроту, опір 1 м якого дорівнює 6 Ом, потрібно взяти, щоб під час вмикання його в коло з напругою 120 В сила струму в колі не перевищувала 1,25 А?
3. У спіралі електронагрівача, виготовленого з нікелінового дроту площею поперечного перерізу ОД мм2, за напруги 220 В сила струму 4 А. Визначте довжину дроту.
4. Визначте силу струму, що проходить мідним дротом довжиною 100 м і площею поперечного перерізу 0,5 мм2 за напруги 5,4 В.
V. Підсумок уроку. Рефлексія.
Учитель. Пропоную фірмову страву «Від нашого столу — вашому столу».
(Робота в групах. Одна група пропонує іншій запитання з теми і оцінює відповідь. Кожна група готує завдання заздалегідь)
Учитель. Настав час занести ваші враження до Книги скарг та пропозицій.
VI. Вправа «Резюме»
(Учні письмово відповідають на запитання)
VIІ. Завдання додому.
Розв'язати задачі:
1. Обмотка реостата, яку виготовлено з нікелінового дроту, має опір 36 Ом. Якої довжини цей дріт, якщо площа його перерізу дорівнює 0,2 мм2?
2. Визначте масу мідного дроту, довжина якого 2 км і опір 8,5 Ом.