Ожго Людмила Костянтинівна – викладач математики вищої категорії, старший викладач, стаж 36 роки
Урок № 21 з предмета «Геометрія»
Професія «Кухар; кондитер» Група № 2
Тема програми. Паралельність прямих і площин у просторі
Тема уроку. Узагальнюючий урок з теми «Паралельність прямих і площин у просторі»
Мета уроку:
Навчальна:
Розвивальна:
Виховна:
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань
Матеріально-технічне та методичне забезпечення уроку: папка з дидактичними матеріалами до уроку, лінійка, калькулятори, ноутбуки, комп’ютер, мультимедійний проектор, екран, модель до задачі.
Форми і методи проведення: фронтальна робота, робота в групах, індивідуальна робота на комп’ютері, самостійна робота, інтерактивні вправи «Кошик очікувань», «Мозковий штурм», «Незакінчені речення».
Хід уроку
І. Організаційний етап ( 2 хв.)
Мета етапу:
Добрий день, шановні учні та гості!
Галілео Галілей сказав: «Геометрія є наймогутнішим засобом для витончення наших здібностей і надає нам можливість правильно мислити і міркувати» (слайд 1). Отже, пропоную плідно попрацювати на сьогоднішньому уроці.
Староста, чи всі учні присутні на уроці? Хто відсутній?
Для роботи на уроці ми вже об’єдналися в групи. Давайте привітаємо один одного посмішкою та розпочнемо роботу.
Сьогодні на уроці ми будемо вчитися співпрацювати. Думайте, запитуйте, пропонуйте – шляхом до істини ми будемо йти разом.
А свої досягнення ви будете відмічати в листі самоконтролю, отже, не забутьте його підписати.
ІІ. Перевірка д/з ( 5 хв.)
Мета етапу:
А1B1C1D1 – паралельна проекція прямокутника ABCD на деяку площину.
Вправа демонструється за допомогою мультимедійного проектору.
Виконується взаємо перевірка. Кожна правильна відповідь – 1 бал.
(Відповіді. 1.так, 2.так, 3.ні, 4.так, 5.ні, 6.ні.)
Будь-які правильні пояснення, уточнення і таке інше заохочується та додатково оцінюються в 0,5 балів.
ІІІ. Етап представлення теми уроку та очікуваних навчальних результатів (2 хв.)
Мета етапу:
Сьогодні у нас з вами узагальнюючий урок з теми «Паралельність прямих і площин в просторі» (слайд 7). Вправа «Кошик очікувань» допоможе нам сформулювати мету та завдання уроку через очікуванні результати.
Чого ви очікуєте від цього уроку? (Інтерактивна вправа «Кошик очікувань») (слайд 8).
IV. Мотивація ( 3хв.)
Мета етапу:
Соц. опитування: так - ____, ні - ______.
Завдання учням. «Знайди паралельність».
Очікуванні відповіді учнів.
V. Етап систематизації теоретичних знань учнів ( 9 хв.)
Мета етапу:
Пропоную для формування цілісної системи провідних знань скласти «Дерево теми». Троє учнів напередодні уроку отримали завдання узагальнити й систематизувати вивчений теоретичний матеріал. Результати своєї роботи вони зараз презентують.
Вправа побудова «Дерева теми» (слайди 13-14).
1учениця. Презентує матеріал «Прямі в просторі» (слайди 15-22).
Дві прямі зустріли точку
І зраділи, мов дитя:
– Будеш нам як рідна дочка,
Ми з тобою – все життя.
Здогадайтеся самі,
Як розміщенні прямі.
Так, дійсно, прямі, що перетинаються, мають одну спільну точку та лежать в одній площині.
Поряд дві прямі біжать
І не зустрічаються,
В площині одній лежать
І не сперечаються.
Здогадайтеся самі,
Як розміщенні прямі.
Правильно. За означенням дві прямі в просторі називаються паралельними, якщо вони лежать в одній площині і не перетинаються.
Ознака паралельності. Дві прямі, паралельні третій прямій, паралельні між собою.
В стереометрії нам відомі прямі,
Які не лежать в одній площині.
Знов здогадайтеся самі,
Як розміщенні такі прямі.
Я з вами згодна, прямі, які не мають спільних точок и не лежать в одній площині дістали назву мимобіжних прямих.
2 учень. «Пряма і площина в просторі» (слайди 23-33).
Повторюючи матеріал по взаємному розміщенню прямої і площини, я склав ось такі асоціативні ланцюжки.
Що я мав на увазі? (Що це означає?)
Очікуванні відповіді учнів.
3 учень. «Площини в просторі» (слайди 34-40).
Готуючись до уроку, я знайшов в Internet відеоролик, частини якого мені зараз і допоможуть.
Дійсно, площини, що перетинаються, мають безліч спільних точок, які лежать на прямій перетину площин.
Отже, паралельні площини не мають жодної спільної точки.
Таким чином, за ознакою паралельності площин, якщо дві прямі, які перетинаються, однієї площини відповідно паралельні двом прямим другої площини, то ці площини паралельні.
Кожен із виступаючих учнів роздає узагальнений матеріал групам та отримує додаткові бали.
VІ. Етап контролю теоретичних знань учнів ( 5 хв.)
Мета етапу:
Учні виконують комп’ютерний тест «Як ти знаєш теорію?». Результати тестування заносять до листа само оцінювання.
VІІ. Етап застосування знань, умінь та навичок учнів ( 9 хв.)
Мета етапу:
Вправа «Мозковий штурм» (слайд 43- 44).
Учень старшого курсу задає питання:
У мене запитання до знавців геометрії: «Як знайти периметр трикутної частини тістечка, яке я сьогодні виготовив під час виробничого навчання та дав йому назву «Віва, геометрія!»?» Але ви бачите не весь шоколадний трикутник. Частина його прихована всередині тістечка.
Тільки тістечко не можна псувати!
А ще у мене для вас є підказка. Основа шоколадного трикутника дорівнює діаметру бісквітної частини тістечка та трикутник дотикається блюдця.
Бажаю успіху!
Очікуванні відповіді учнів
Викладач (слайд 45)
Підсумуємо:
Задача. (слайди 46 – 53)
З точки S поза паралельними площинами α та β проведено дві прямі SC та SD, які перетинають площину α в точках A та B, площину β – в точках C та D. SA=a, SB=b, AB=c, CD=d. Знайти AC та BD. Тоді ми зможемо знайти периметр.
Робота в групах (слайди 54 – 63)
Презентація результатів (слайди 64 – 101)
VІІІ. Етап контролю знань і вмінь учнів (8 хв.)
Мета етапу:
Контролюючий різнорівневий тест в двох варіантах (слайд 103).
Початковий і середній рівні (6 балів)
Завдання 1-3 містять по п'ять варіантів відповідей, серед яких тільки одна правильна.
Виберіть правильну, на вашу думку відповідь.
ABCDA1B1C1D1. Яка з указаних нижче площин
паралельна прямій:
Варіант 1 АD ? Варіант 2 DC?
А) AA1D |
Б) ABB1 |
В) BB1D1 |
Г) BCC1 |
Д) DD1C1 |
нижче площин паралельна площині:
Варіант 1 BDA1? Варіант 2 BDC1?
А) ACD1 |
Б) ACB1 |
В) B1D1C |
Г) B1D1D |
Д) B1D1A |
Варіант 1 прямих, Варіант 2 площин,
які проходять через точку А та паралельні α?
А) жодної |
Б) тільки одна |
В) тільки дві |
Г) тільки три |
Д) безліч |
Достатній рівень (3 бали)
Розв’яжіть завдання 4.
відповідно та паралельна стороні АС. Знайдіть довжину відрізка
Варіант 1 MN, якщо АС = 24 см і ВМ : АМ = 3 : 1.
Варіант 2 АС, якщо МN = 24 см і ВМ : АМ = 2 : 1.
Високий рівень (3 бали)
Розв’язання повинно містити обґрунтування.
У ньому треба записати послідовні логічні дії та пояснення.
Самоперевірка тесту за допомогою мультимедіа. (слайд 104). Результати заносяться до листка само оцінювання.
Викладач роздає копії розв’язань тесту для аналізу та роботи над помилками дома.
ІX. Етап інформації про д/з (1 хв.)
Мета етапу:
Домашнє завдання (слайд 105).
X. Етап рефлексії (2 хв.)
Мета етапу:
Чи потрібні вам знання про паралельність?
Соц. опитування: так - ______, ні - ______.
Лист самооцінювання |
|||||||
уч_______ групи №____ |
|||||||
__________________________________________________
|
|||||||
|
початковий рівень (1-3 бали) |
середній рівень (4-6 балів) |
достатній рівень (7-9 балів) |
високий рівень (10-12 балів) |
|||
Перевірка д/з "Віриш чи ні" |
|
|
|
|
|||
Тест "Як ти знаєшь теорію" |
|
|
|
|
|||
Робота в групі |
я все зрозумів (ла) |
я можу сам (а) розв’язати |
можу пояснити іншим |
|
|||
Контролюючий тест |
|
|
|
|
|||
Додаткові бали |
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|||
Всього- |
|
|
|
|
|||