Узагальнюючий урок з теми «Сила. Види сил»

Про матеріал

Узагальнюючий урок з фізики у 7 класі з теми «Сила. Види сил Фізика 7 клас.

Мета уроку підготувати учнів до контрольної роботи, скоригувати знання учнів з вивченої теми.

Перегляд файлу

Клас:  7

Урок:  36

Тема уроку: Узагальнюючий урок з теми «Сила. Види сил»

Мета уроку: Узагальнити вивчений навчальний матеріал з теми «Сила. Види сил», підготувати учнів до контрольної роботи, скоригувати знання учнів з вивченої теми. Розвивати логічне мислення учнів. Виховувати культуру наукової мови та інтерес до предмету.

Тип уроку:урок узагальнення, систематизації знань та навичок

Обладнання: таблиця самооцінювання, сигнальні картки, карточки  з завданнями, динамометр, набір важелів, дерев’яний брусок, лінійка учнівська, навчальна презентація, комп’ютер.

 

План – схема уроку:

 

Етап уроку

Час, хв

Форми та вид діяльності вчителя та учнів

І. Організаційний етап   

 

2

Розповідь вчителя

ІІ. Перевірка домашнього завдання

 

7

Демонстрація отриманих знань в різноманітних життєвих ситуаціях

III. Актуалізація опорних знань та вмінь

 

5

Робота з таблицями та з навчальною презентацією

IV. Застосування отриманих знань та вмінь

 

25

Робота в групах, біля дошки, самостійна робота учнів, фронтальна бесіда, розв’язування задач

V. Підбиття підсумків уроку

 

5

Метод «Сенкан»

VІ. Домашнє завдання

 

1

Пояснення вчителя. Записи в щоденниках

 

Хід уроку

І. Організаційний етап

Привітання, вступне слово вчителя.

(слайд 1)

Цей урок мені б хотілося почати з декількох приказок

Все йде як по маслу

Від роботи пила розжарилася до біла.

Як гойдалки не качай, прийде час-зупиняться

 

Як ви гадаєте, про яку фізичну величину йде мова? (Сила)

Як ви вже здогадалися, сьогодні ми впритул підійшли до того моменту, коли необхідно згадати все, що ми вивчили на попередніх уроках по темі «Сила, Види сил».

Мета сьогоднішнього уроку - узагальнити, систематизувати і закріпити отримані вами знання та набуті вміння. (слайд 2 )

      В ході уроку ми згадаємо фізичну природу кожної сили, причини виникнення. Застосуємо отримані знання на практиці при вирішенні фізичних задач та експериментів.

 

Кожен учень має таблицю самооцінювання, де самостійно буде виставляти свої бали за кожне конкретне завдання, а в кінці уроку їх  підрахує. Максимальна набрана кількість балів 12. (Слайд 3)

 

II. Перевірка домашнього завдання

Учитель: Скільки видів сил ми з вами вивчили? Перерахуємо?

Сила тяжіння. Сила тертя. Сила пружності. Вага тіла.

Давайте  згадаємо  казку «Три сили» Один учень встає та нагадує казку(своїми словами). (слайд 4)

У деякому царстві, у деякій державі жив-був король. Ім'я у нього було досить рідкісне і незвичайне - Гравітон! І було в нього три дочки: Сила Тяжіння, Сила Пружності і Сила Тертя. Улюбленим заняттям Сили Тяжіння було спостерігати за вільним падінням тіл. Сила Пружності любила деформувати пружини. Особливо їй приємно було, коли від несподіваної деформації пружини двері нашої школи різко закривалася і била кого-небудь по лобі. Сила Тертя любила спостерігати за тим, Як стираються покришки на велосипедах і добувати вогонь.

Позвав король своїх дочок і каже їм :  «Дочки ви мої милі, дочки ви мої красиві! Ніколи ми з вами не розлучалися. Та ось біда, старий я став, хворий, потрібні  мені дефіцитні ліки, яке є у вашій незрівнянної тітоньки Інерції, а йти далеко - в інше королівство. Три дні буде потрібно. Кого з вас послати, навіть не знаю, боюся відсутність хоч однієї з вас завдасть непоправної шкоди моєму королівству».

А дочки й відповідають : «Ми з сестрицями по черзі припинимо свою дію хвилин на п'ять. І та, відсутність якої буде менш помітно, відправиться за ліками».

Вашим домашнім творчим завданням було уявити, що трапиться, коли якоїсь сили не стане…

Учні демонструють творче домашнє завдання:

Карлсон: Я самий симпатичний, найрозумніший, найкрасивіший, в міру угодований чоловік в самому розквіті сил. Але найголовніше, що я відрізнявся від інших і чим я страшенно пишався, - я вмів літати. Я вмів, а ніхто більше не вмів. А тепер що? На кого не подивишся – всі літають, навіть без пропелера і без кнопочки. Я так не граю! Якщо не повернете назад силу тяжіння, я оголошую голодування! Я не дозволю розтоптати свою індивідуальність!

Кухар:  що ж Це таке! Я абсолютно нічого не можу зробити на кухні! Ще кілька хвилин таких мук, і Ви, Ваша Величність, залишитеся без обіду. Я не можу набрати води в каструлю! Відкриваю кран, а замість звичної струменя утворюється величезна крапля у вигляді кулі, яка зростає із загрозливою швидкістю, і її неможливо закинути в каструлю! Каструля ж виявляється оповитою товстим шаром води! Тільки після того, як я змастив зовні жиром каструлю, дещо вдалося утримати воду всередині. А як закип'ятити воду у відсутності сили тяжіння? Адже в цих умовах  циркуляція повітря, неможлива!. А цей нероба газівник! Він ніяк не може налагодити роботу печі, полум'я постійно гасне!

Міністр зв'язку: Тут телеграми прийшли, дозвольте прочитати?! Гідроелектростанція зупинилася . течія річки  зникла.  дощі припинилися. бурульки не ростуть. Суцільні нещастя!

Лікар: Ваша Величність, ви у відповіді за всі нещасні випадки, які стали відбуватися з того моменту, як зникла сила тертя! Дуже багато осіб потрапили до лікарні з переломами рук і ніг. Люди немов ходити розучилися, таке враження, що на вулиці ожеледиця. Автотранспортним пригодам  числа немає!

Фотомодель:  Що за жах! Працювати неможливо! Я так люблю прикраси! Але зараз мої  кліпси сповзають з вух, а браслети з рук!. Одяг розповзається на нитки! Я навіть нафарбуватися не можу, все випадає з рук!!!

Акробат: Я дуже люблю стрибати на батуті, це так здорово! Батут тебе підкидає вгору, і на кілька секунд ти відчуваєш стан невагомості. Але без Сили Пружності все це стало неможливим!

Гравець в бадмінтон: А я люблю грати в бадмінтон! Сила Пружності змушує волан повертатися назад після удару об ракетку. Без Сили Пружності заняття моїм улюбленим спортом стали неможливим.

Баскетболіст: А я в баскетбол грати не можу! Без Сили Пружності м'ячик від землі не відскакує, так що вся моя команда тепер без діла.

Гітарист: Я недавно навчився грати на гітарі. Її струни звучали, тому що коливалися під дією Сили Пружності. Без неї мій інструмент не звучить.

Двірник: Біда! Біда! Палац під землю провалюється! Він на землі стояв лише завдяки Силі Пружності! А пружність зникла! Караул!

Гравітон: Що ж робити жодної з моїх дочок не можна відлучатися. Я і не думав, що їх відсутність може призвести до таких наслідків. Пошлю я сестриці Інерції телеграму, нехай вона сама мене провідає. А дочкам моїм Силі Тяжіння, Силі Тертя і Силі Пружності – наказую, відтепер і на віки віків ніколи не припиняти своєї дії!.

Учитель Зараз ми на власні очі побачили, що дійсно без наших сил не обійтися. Вони дуже нам потрібні

Учні отримують по  2 бали

III. Актуалізація опорних знань та вмінь

У вас на столах лежать листочки з таблицею- таблиця, така як у мене на екрані. Будь ласка, заповніть самостійно таблицю. У вас є не більше трьох хвилин. (слайд 5,6)

Після того як таблиця заповнена учні обмінюються листочками і перевіряють за зразком. За кожну правильно написану силу отримують по 0,5 бали. А в сумі 2 бали.

 

Назва сили

Означення

Напрямок сили

Формула знаходження

Позначення силы

Сила тяжіння

Сила, з якою  Земля притягує тіла

Вертикально вниз

 

 

Fтяж

Сила

пружності

Сила, яка виникає під час деформації тіла

напрямлена протилежно напрямку зміщення частин цього тіла в ході деформації.

 

https://arhivurokov.ru/kopilka/uploads/user_file_5396f6bd87a53/urok-na-tiemu-vidy-sil_10.png

Fпр=kx

 

 

 

Fпр

Сила тертя

Сила, що виникає в місцях дотику поверхонь і перешкоджає їх відносному переміщенню.

 

Сила тертя напрямлена протилежно напрямку руху тіла

Fтр=  µN

 

 

 

Fтр

Вага тіла.

Сила, з якою тіло діє на опору або  підвіс

Вертикально вниз

 

Р  = mg

 

Р


IV. Застосування отриманих знань та вмінь

Вчитель: А тепер пробіжимося по кожній силі окремо. Скажіть, а яким приладом можна виміряти силу?

Відповідь: динамометром.

Вас 3 групи і у  вас на столах лежить фізичне обладнання . У кожної групи є своє завдання. Порадьтеся між собою декілька хвилин, як його виконати. А потім один/ два представника кожної команди повідомляє іншим про результати.

За правильно зроблений експеримент учні отримують 2 заохочуваних бала.

Під час презентації експерименту учні , що спостерігають роблять собі помітки в зошиті.

(слайд 7 )

 

 

Завдання №1. Визначити силу тяжіння дерев'яного бруска.

Обладнання: дерев'яний брусок ,  лінійка вимірювальна, таблиця густин деяких твердих тел.

Завдання № 2. Визначити жорсткість пружини динамометра.

Обладнання: динамометр лабораторний, тягарець масою 100 г.

Завдання № 3. Визначити вагу бруска і силу тертя, яка виникає при русі бруска по столу. Порівняти ці сили.

 Обладнання: дерев'яний брусок, динамометр лабораторний.

Учитель: Переходимо до наступного етапу

Тепер звернемо увагу на екран, ви бачите задачу в картинці. Вам необхідно буде скласти до неї умову і розв’язати її.

Хто буде перший, той отримує додаткових 3 бали. Декілька учнів

(слайд 8,9 )

 

 

j0212957

 

 

 

 

 

j0205582

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПРОВЕДЕННЯ ФІЗХВИЛИНКИ (Слайд 10)

Учитель: На партах у вас є сигнальні картки, я буду читати твердження, якщо вона правильне, піднімаєте зелену картку, якщо ні- червону.

За правильну відповідь  учень отримує 0,5 балів. Всього 2 б. (слайд  11-12)

1. Кінь тягне сани з вантажем. Після цього масу вантажу збільшують. Таким чином кінь докладе для руху саней більше зусилля, тому, що при цьому виникає  більша сила тертя.

2.  При русі залізничного вагона виникає сила тертя ковзання?

3.  Лижне  мастило збільшує швидкість руху лижника, тому, що

шар мастила роз'єднує поверхні тертьових тіл. У цьому випадку стикаються не поверхні тіл, а шари мастила.

4. На ковзанах можна ковзати по льоду так само, як можна ковзати по рівному склу.

Учні перевіряють правильні відповіді (Слайд 13)

Учитель: Ну і останнє. Всі ви знаєте і читали байку Леоніда Глібова, відомого українського поета  і байкара: «Лебідь, рак і щука».

В ній розповідається історія про те, як лебідь, рак та щука «приставить хуру узялись». Перед вами  механічне  завдання на складання кількох сил: Сила лебідя, рака, та щуки напрямлені в різні сторони, що  діють одночасно . Але є ще й четверта сила. Яка? Вага воза, спрямована вниз.

Питання: Байка стверджує, що «хура й досі там». Що це означає? Рівнодійна всіх сил, прикладених до воза сил дорівнює нулю. (слайд 14,15 )

 

 https://im2-tub-ua.yandex.net/i?id=f7208aa6791cc837b636d5ccb9758e12-l&n=13

V. Підбиття підсумків уроку

Зараз, коли ми з вами повторили та закріпили пройдений матеріал, пропоную вам написати сенкан

Учням пропонується скласти сенкан - білий вірш, в якому синтезована інформація в короткому вислові з п’яти рядків. (слайд 16 )

Алгоритм складання сенкану:

  1. Один іменник- назва поняття;
  2. Два прикметника – описання поняття;
  3. Три дієслова – визначення дії
  4. Фраза з чотирьох слів – ставлення до теми;
  5. Одне слово (синонім до теми) – відображення змісту чи формулювання висновку.

Схема сенкану:

Тема (1 іменник)

Описання (2 прикметника)

Дія (3 дієслова)

Відношення (фраза з 4 слів)

Перефразування змісту (1 слово)

Н-д: Фізика

Класична, фундаментальна

Спостерігає, досліджує, пояснює

Дає основу знань про природу

Наука

 

 Учні складають сенкан і отримують ще 1 додатковий бал

Учитель: Не важливо, яким шляхом людина отримує знання, важливий результат. І я сподіваюся, що сьогодні ви отримали саме той результат, якого очікували.

 

На екрані намальовані особи, що характеризують настрій людини. Виберіть зображення, яке відповідає вашому настрою  після цього уроку(Слайд 17).

http://gradiva.txt.si/m/slovenscina/pripoved-o-zivljenju-znanih-slovencev-in-drugih-znanih-ljudi/img/10.jpghttp://download.photo-sj.ru/images/%D1%81%D0%BC%D0%B0%D0%B9%D0%BB%D0%B8%D0%BA%D0%B8%20%D0%BA%D0%B0%D1%80%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%BA%D0%B8%20%D1%81%D0%BA%D0%B0%D1%87%D0%B0%D1%82%D1%8C%20%D0%B1%D0%B5%D1%81%D0%BF%D0%BB%D0%B0%D1%82%D0%BD%D0%BE/9.jpghttp://www.omskrielt.com/upload/iblock/5be/smile.jpg.pnghttp://wdesk.ru/_ph/30/2/586972045.gif

 

За таблицею самооцінювання підраховують свої бали та здають її вчителю для виставлення оцінок, а смайлики з настроєм приклеюють до таблиці з оцінками.

 

VІ. Домашнє завдання (слайд 18 )

 Підготуватися до контрольної роботи

Повторити § 14-21, розв’язати задачі в зошиті по карточках

Задачі:

  1. Яка маса цукру густиною 1600 кг/м3міститься в мішку об’ємом 70 дм3?
  2. На тонкому дроті висить вантаж масою 360 кг. Визначте подовження дроту, якщо його жорсткість 900 Н/м.
  3. Щоб рівномірно рухати по столу книжку масою 1,5 кг, треба прикласти горизонтальну силу 3 Н. Чому дорівнює коефіцієнт тертя ковзання між книжкою і столом?
docx
Пов’язані теми
Фізика, Розробки уроків
Додано
11 квітня 2018
Переглядів
2079
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку