Узагальнюючий урок за темою « Іменник»

Про матеріал
Узагальнюючий урок за темою « Іменник» для дітей 2 класу з використанням інтерактивних методів навчання.
Перегляд файлу

                               Узагальнюючий урок за темою « Іменник»

Мета: повторити і поглибити знання учнів про слова, які є назвами предметів; удосконалювати вміння розпізнавати їх серед інших слів, будувати з ними речення; збагачувати словниковий запас учнів, розширювати уміння працювати зі словником; розвивати творчу уяву, навички діалогічного і монологічного мовлення; виховувати любов та бережливе ставлення до природи рідного краю.

 Обладнання: малюнки із зображенням тваринок - учнів Лісової школи; загадки; лист, який надійшов від Сови; картки-завдання для роботи в групах, шаблони-листи для подарунків; презентації для виконання робіт.

Тип уроку: узагальнення та систематизації.

Хід уроку

 I. Організація учнів до уроку.

Учитель. Станьте, діти, всі рівненько,

                Посміхніться всі гарненько.

                Поверніться до гостей,

                Привітайтесь: «Добрий, день!»

Як ви бачите, до нас сьогодні на урок завітали гості. Хочу чути чого б ви усім побажали.

Діти. Всім присутнім здоров´я ми зичимо і добра!

Учитель. А тепер до роботи приступати пора.

- Який у нас урок?  (Українська мова)

- Пригадайте, будь ласка, заклик уроків української мови.

Мову  рідну  я  вивчаю,

Її  люблю , не  забуваю,

Рідну  мову  буду  знати.

Берегти  і  поважати.

Інтерактивна вправа «Очікування»

  • Чого очікуєте від сьогоднішнього уроку?

     (Я очікую, що на уроці буде цікаво; дізнаюсь про щось корисне, важливе; будемо працювати в групах, парах; отримаю нові знання;)

Які ви повинні бути, щоб урок пройшов продуктивно?

(Розумні, уважні, старанні, кмітливі, організовані).

Запрошую вас до роботи під таким девізом:  

                       Пам’ятати про культуру мовлення!

                       Говорити вдумливо і виразно!

                       Писати охайно і  грамотно!

                       Ретельно звіряти написане!

II. Повідомлення теми і мети уроку.

  • Діти, пригадуєте, на попередніх уроках ми подружилися з учнями Лісової школи та їхньою мудрою вчителькою Совою? І сподобалося  мабуть їм, бо дехто навіть був гостем на нашому уроці. А лісові поштарі-сороки принесли нам цього листа. Що ж у ньому? Прочитаємо?

(Зачитується лист.)

Дорогі другокласники!

Терміново відлітаю у відрядження. Учні-звірята щойно отримали домашнє завдання. Без мене вони не зможуть впоратися з ним. Прошу вас, допомогти їм.

Потрапити до казкового лісу і вийти з нього вам допоможуть ваші знання. Вони і відкриють чи закриють  чарівні ворота. Але пам’ятайте ворота відчиняться  лише тим  хто знає іменники. Поспішайте, часу лише один урок.

Тітонька Сова – вчитель Лісової школи

- Допоможемо?

 Давайте зробимо так: допоможемо звірятам і закріпимо наші знання про іменники, адже сьогодні у нас узагальнюючий урок по даній темі.

  • Згідні? Отже, до роботи.

III. Узагальнення і систематизація знань

  1. Інтерактивна гра «Карусель».  

Щоб потрапити до казкового лісу треба згадати всі правила, які знаємо. А ми зараз перевіримо, як ви їх знаєте, кружляючи на каруселі. У перше коло стають 5 учнів і в друге коло стають 5 учнів.

  • З чого складається мовлення?    (Мовлення складається із речень).
  • З чого складається речення?    ( Речення складається із слів).
  • На яке питання відповідають слова-назви неістот? (Слова-назви неістот відповідають на питання «що?»)
  • На яке питання відповідають слова-назви істот?  (Слова назви-істот відповідають на питання «хто?»)
  • Що таке іменники?  (Іменники – це слова, які називають предмети та відповідають на питання хто? що? Іменник – це частина мови).
  • Як пишуться імена, по батькові, прізвища людей?  (Імена, по батькові та прізвища людей пишуться з великої букви).
  • Як називають людей, які мають однакові імена?  (Людей, які мають однакові імена, називають тезками).
  • Як пишуться клички тварин?   (Клички тварин пишуться з великої букви).
  • Як пишуться назви міст, сіл, річок, морів і гір?   (Назви міст, сіл, річок, морів і гір пишуться з великої букви).
  • Як пишуться назви вулиць, площ, майданів?    (Назви вулиць, площ, майданів пишуться з великої букви).
  1. Робота на індивідуальних картках.

А інші діти працюють на індивідуальних картках.

Картка 1

Зроби звуко-буквений аналіз слова білка.

Картка 2

Прочитай речення. Підкресли назви міст і річок.

У місті Чернівці протікає річка Прут.

Київ названо на честь засновника міста князя Кия.

Картка 3

Добери загальну назву до кожної групи слів.

Андрій, Богдан, Марія – це ….

Дружок, Ласунка, Мурчик – це….

Картка 4

Придумай назви вулиць, запиши за зразком.

Багато красивих каштанів – вулиця Каштанова.

Високі тополі –

Вулиця біля лісу – 

Молодці! Ви всі впорались. Ось ворота відчинились. Ми у лісі опинились.

  1.  Каліграфічна хвилинка.

В казковий ліс потрапили вперше. Що запам’ятати нашу подорож, давайте відкриємо свої зошити і запишемо число і класна робота.

- Відкрийте зошити,пропускаємо один робочий рядок, на наступному записуємо по середині число,  класна робота.

(Оголошую результати роботи на індивідуальних картках).

Вимовте слово ЛІС.

Скільки звуків в цьому слові? Назвіть їх.

Скільки голосних звуків?

Скільки приголосних звуків? Охарактеризуйте їх.

Давайте запишемо слово ліс по буквосполученнях.

Л л лл і с лі іс ліс

 (каліграфічне написання з поясненням)

  • Скажіть навіщо потрібен ліс?

    Ліс, як відомо, — це легені планети Земля.

Також ліс є годувальником і лікарем для людини. Тут можна знайти їстівні гриби, ягоди, горіхи та різноманітні трави, що володіють цілющими властивостями.

Крім того, в лісі мешкають різні види диких тварин.

Лісові прогулянки корисні для здоров’я людей.

       Ліс потрібно берегти!

  • Давайте складемо речення із словом ліс.

У лісі живе лисичка.

-Якщо лісів буде більше, буде гірше чи краще ?

Ось і ми давайте за допомогою гри, примножимо лісове багатство.

  1. Гра «Один - багато»

         Я вам кидаю м’яч, називаючи слово в однині, а ви повинні повернути м’яч, змінивши його так, щоб воно означало багато предметів.

Лисиця –лисиці                                          кущ- кущі

Ведмідь –ведмеді                                       дерево- дерева

Ялина - ялини                                             їжак-їжаки

Гриб-гриби                                                  сова-сови

  • Які ви молодці!Я сподіваюсь ви будете берегти природу і не нищити її.
  1. Складання речення. Робота в парах.

Тваринка, якій потрібно допомогти мешкає в лісі і дуже полюбляє лісові ласощі. А хто це, дізнаєтесь розгадавши ребус .

 

Г  Б      C:\Users\Администратор\Desktop\сонячна долина\гілка дерева.jpg                    (Білка)

 

Вона дуже поспішала до нас, і розсипала всі горішки із завданням.

Давайте зберемо горішки і складемо речення.

Але пам’ятаєте, речення має закінчену думку. Початок пишемо з ..(великої букви), а в кінці ставимо….? (крапку).

-Запишіть складене речення в зошит. (Один учень записує на дошці).

- Підкресліть слово про кого говориться в реченні.

Білочка зимує в теплому дуплі.

- Білочка дарує вам лісовий подарунок – кошик з горішками, за вашу гарну роботу.

Довідкове бюро.

    До цього уроку ми готувались заздалегідь. У вас було таке завдання, знайти цікаву інформацію про лісових мешканців, за бажанням. Хто із вас розкаже нам про білочку.

Хвилинка-цікавинка 

Білочка, готуючись до зими, висушує до двох тисяч грибів. Вона вміє дуже швидко їсти: з соснової шишки виїдає насіння за 1,5 хв. А живе ця тваринка близько трьох років. У білочки чудова пам'ять. Ховає запаси не лише в дупло, але й під ялинку та інші дерева. І добре запам'ятовує ці схованки.

  1. Гра – вправа «ЗАСЕЛИ БУДИНОЧКИ» в парах.

Для кого ж наступне завдання Сови?

 В нього шубка з колючок,

В нього сіра спинка.

Ніс, як чорний п’ятачок,

Очі – намистинки.

                          (Їжачок)

  • Хто з вас розкаже нам про їжачка?

Знаєте навіщо у їжачка спинка вкрита голочками? Вони надійно захищають його від ворогів. У випадку небезпеки він швидко згортається у колючий клубок. А ще голочки використовує їжачок  для перенесення матеріалу  для будівництва свого гнізда. З приходом холодів залазить до свого гніздечка, яке влаштовує під корінням дерев і впадає в сплячку.

Їжачку Сова дала завдання  ще до морозів, заселити в будиночки  іменники.

Перед вами слова і два будинки.

Один будиночок має назву «хто?», в нього ви маєте заселити іменники, які відповідатимуть на питання «хто?», а в  другий маєте заселити іменники, які відповідатимуть на питання «що?»

Слова : снігур, ліс, синиця, тополя, дятел, ведмідь, хлопчик, сонце, сосна, ялина.

Перший варіант заселяє будиночок, що має назву «хто?», а другий – що має назву «що?».

Слова записуєте в зошит.

- Давайте перевіримо ваші роботи.

- Як розселяли слова? (жива і нежива істота).

- Зачитайте  назви птахів, які зимують. На яке питання вони відповідають?

- Зачитайте назви дерев, які не скидають листя взимку. На яке питання ці слова відповідають?

За вашу допомогу їжачок запрошує вас відпочити.

  1. Фізкультхвилинка

Молодці діти ! Ви були активні і дружні.

  1. Колективна робота над текстом.

Щоб з`явився наступний мешканець лісу з завданням  потрібно його відгадати.

Влітку сіренький,

Взимку біленький.

Довгі вуха має,

Швидко стрибає.

                         (Зайчик)

  • Хто з вас розкаже нам про зайчика?

      Два-три рази на рік (в теплу пору року) зайчиха просто в траві народжує 3-8 зайченят. Вони народжуються зрячими і вкритими густою шерстю.

     Нагодувавши малят молоком, мати залишає їх, проте три­мається неподалік. Почувши крик зайченяти, вона поспішає йому на допомогу. Будь-яка зайчиха, зустрівши на своєму шляху чужих зайченят, обов'язково їх нагодує. Це дуже важливо для бездомних малят. Ростуть зайченята дуже швидко.

Влітку, восени і навесні хутро у зайчика сіре, що допомагає йому ховатись  у кущах, між деревами. На зиму хутро стає білим, густим і теплим. Воно і зігріває його, робить майже непомітним на снігу. Ось тому і таку загадку про нього в народі склали.

 Спритному Зайчикові Сова дала списати текст, розкриваючи дужки.

Допоможемо?

У селі (В, в)еселому йшов стежкою (М, м)иколка. Він побачив (З,з)айчика (В, в)уханчика і (Б, б)ілочку (Л, л)асунку. Вони подружилися.

  1. Творча робота над текстом. Самостійна робота.

Ще не впав на землю сніг,

Він ховається в барліг.

І до теплої весни

Поринає він у сни.

                          (Ведмідь)

-Хто з вас розкаже нам про ведмедів?

Ведмеді   живляться переважно ягодами, корінням рослин, комахами, а також люблять гриби, мед диких бджіл. Пізньої осені вони ховаються в теплий барліг і сплять до весни. Живуть ведмеді до 20 років.

Сова Ведмежаткові дала вивчити вірш. Але Ведмедик розгубив  слова-іменники. Допоможемо відновити вірш?

Ваше завдання: списати вірш, уставляючи слова з довідки.

Спав ведмедик до весни

Біля стовбура сосни.

Наче ковдра, білий сніг

Укривав його барліг.

 Довідка: ведмедик, ковдра, сніг, барліг.

  • Прочитайте вірш, який у вас вийшов.
  • Поставте питання до вставлених слів.

Ми впоралися із завданням? За гарну роботу ведмедик теж віддячив вам щирим словом «Дякую».

  1. Робота в групах.

Тітонька Сова підготувала творче завдання і для вас, роботу в групах. Об´єднуємось у три групи. Ви маєте скласти вірш про звірят, яким допомагали. Хто про кого буде складати вірш обираєте самі. ( Діти вибирають листки за кольором, а на листках написано завдання).

Скласти вірш про білочку, їжачка, зайчика, ведмедика.

Пригадуєте, на уроках читання ми говорили про рими. Що таке рими?

У вас також рядки мають римуватись.

Звіт груп. ( Наше завдання було таке: скласти вірш про…. Ми міркували і склали так, або ось що у нас вийшло).

У нас залишилася ще одна тваринка, щоб ми її не образили я пропоную вдома скласти вірш про неї або придумати загадку.

Молодці! Тітонька Сова вами задоволена і дарує вам сніжинки.

  1. Виховний момент.

       Подарунками може буди не лише іграшка, цукерки або якісь речі. Гарними подарунками може бути все, що подаруємо комусь від щирого серця, з побажанням добра і щастя. Сьогодні лісові мешканці теж  дякували вам і дарували свої подарунки. Приємно отримувати їх? А ще приємніше їх дарувати. Кому б ви подарували подарунок?

      На парті лежать у вас сніжинки. З одного боку напишіть назву подарунка, а з іншого кому цей подарунок. Потім ви опустите до чарівного чобітка і лісові мешканці віднесуть його до Святого Миколая, який вже почав готуватись до свята. І я впевнена, він обов’язково виконає ващі побажання.

IV. Підсумок уроку.

       Ми виконали всі завдання і, відгукнувшись на прохання Сови допомогли учням лісової школи. А зараз час закрити чарівні ворота казкового лісу. А допоможе гра «Закінчи речення»

  Сьогодні на уроці я навчився...

  Я дізнався...

  Мені найбільше сподобалося...

  На уроці я вчився...

  Найбільше мені сподобалося...

Ворота закрились. Подорож закінчилась. Дякую вам за вашу роботу. Ви всі гарно працювали, а тепер пригощайтесь горішками від білочки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
17 жовтня 2020
Переглядів
488
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку