Узагальнюючий урок за темою « Іменник»
Мета: повторити і поглибити знання учнів про слова, які є назвами предметів; удосконалювати вміння розпізнавати їх серед інших слів, будувати з ними речення; збагачувати словниковий запас учнів, розширювати уміння працювати зі словником; розвивати творчу уяву, навички діалогічного і монологічного мовлення; виховувати любов та бережливе ставлення до природи рідного краю.
Обладнання: малюнки із зображенням тваринок - учнів Лісової школи; загадки; лист, який надійшов від Сови; картки-завдання для роботи в групах, шаблони-листи для подарунків; презентації для виконання робіт.
Тип уроку: узагальнення та систематизації.
Хід уроку
I. Організація учнів до уроку.
Учитель. Станьте, діти, всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько.
Поверніться до гостей,
Привітайтесь: «Добрий, день!»
Як ви бачите, до нас сьогодні на урок завітали гості. Хочу чути чого б ви усім побажали.
Діти. Всім присутнім здоров´я ми зичимо і добра!
Учитель. А тепер до роботи приступати пора.
- Який у нас урок? (Українська мова)
- Пригадайте, будь ласка, заклик уроків української мови.
Мову рідну я вивчаю,
Її люблю , не забуваю,
Рідну мову буду знати.
Берегти і поважати.
Інтерактивна вправа «Очікування»
(Я очікую, що на уроці буде цікаво; дізнаюсь про щось корисне, важливе; будемо працювати в групах, парах; отримаю нові знання;)
Які ви повинні бути, щоб урок пройшов продуктивно?
(Розумні, уважні, старанні, кмітливі, організовані).
Запрошую вас до роботи під таким девізом:
Пам’ятати про культуру мовлення!
Говорити вдумливо і виразно!
Писати охайно і грамотно!
Ретельно звіряти написане!
II. Повідомлення теми і мети уроку.
(Зачитується лист.)
Дорогі другокласники!
Терміново відлітаю у відрядження. Учні-звірята щойно отримали домашнє завдання. Без мене вони не зможуть впоратися з ним. Прошу вас, допомогти їм.
Потрапити до казкового лісу і вийти з нього вам допоможуть ваші знання. Вони і відкриють чи закриють чарівні ворота. Але пам’ятайте ворота відчиняться лише тим хто знає іменники. Поспішайте, часу лише один урок.
Тітонька Сова – вчитель Лісової школи
- Допоможемо?
Давайте зробимо так: допоможемо звірятам і закріпимо наші знання про іменники, адже сьогодні у нас узагальнюючий урок по даній темі.
III. Узагальнення і систематизація знань
Щоб потрапити до казкового лісу треба згадати всі правила, які знаємо. А ми зараз перевіримо, як ви їх знаєте, кружляючи на каруселі. У перше коло стають 5 учнів і в друге коло стають 5 учнів.
А інші діти працюють на індивідуальних картках.
Картка 1
Зроби звуко-буквений аналіз слова білка.
Картка 2
Прочитай речення. Підкресли назви міст і річок.
У місті Чернівці протікає річка Прут.
Київ названо на честь засновника міста князя Кия.
Картка 3
Добери загальну назву до кожної групи слів.
Андрій, Богдан, Марія – це ….
Дружок, Ласунка, Мурчик – це….
Картка 4
Придумай назви вулиць, запиши за зразком.
Багато красивих каштанів – вулиця Каштанова.
Високі тополі –
Вулиця біля лісу –
Молодці! Ви всі впорались. Ось ворота відчинились. Ми у лісі опинились.
В казковий ліс потрапили вперше. Що запам’ятати нашу подорож, давайте відкриємо свої зошити і запишемо число і класна робота.
- Відкрийте зошити,пропускаємо один робочий рядок, на наступному записуємо по середині число, класна робота.
(Оголошую результати роботи на індивідуальних картках).
Вимовте слово ЛІС.
Скільки звуків в цьому слові? Назвіть їх.
Скільки голосних звуків?
Скільки приголосних звуків? Охарактеризуйте їх.
Давайте запишемо слово ліс по буквосполученнях.
Л л лл і с лі іс ліс
(каліграфічне написання з поясненням)
Ліс, як відомо, — це легені планети Земля.
Також ліс є годувальником і лікарем для людини. Тут можна знайти їстівні гриби, ягоди, горіхи та різноманітні трави, що володіють цілющими властивостями.
Крім того, в лісі мешкають різні види диких тварин.
Лісові прогулянки корисні для здоров’я людей.
Ліс потрібно берегти!
У лісі живе лисичка.
-Якщо лісів буде більше, буде гірше чи краще ?
Ось і ми давайте за допомогою гри, примножимо лісове багатство.
Я вам кидаю м’яч, називаючи слово в однині, а ви повинні повернути м’яч, змінивши його так, щоб воно означало багато предметів.
Лисиця –лисиці кущ- кущі
Ведмідь –ведмеді дерево- дерева
Ялина - ялини їжак-їжаки
Гриб-гриби сова-сови
Тваринка, якій потрібно допомогти мешкає в лісі і дуже полюбляє лісові ласощі. А хто це, дізнаєтесь розгадавши ребус .
Г Б (Білка)
Вона дуже поспішала до нас, і розсипала всі горішки із завданням.
Давайте зберемо горішки і складемо речення.
Але пам’ятаєте, речення має закінчену думку. Початок пишемо з ..(великої букви), а в кінці ставимо….? (крапку).
-Запишіть складене речення в зошит. (Один учень записує на дошці).
- Підкресліть слово про кого говориться в реченні.
Білочка зимує в теплому дуплі.
- Білочка дарує вам лісовий подарунок – кошик з горішками, за вашу гарну роботу.
Довідкове бюро.
До цього уроку ми готувались заздалегідь. У вас було таке завдання, знайти цікаву інформацію про лісових мешканців, за бажанням. Хто із вас розкаже нам про білочку.
Хвилинка-цікавинка
Білочка, готуючись до зими, висушує до двох тисяч грибів. Вона вміє дуже швидко їсти: з соснової шишки виїдає насіння за 1,5 хв. А живе ця тваринка близько трьох років. У білочки чудова пам'ять. Ховає запаси не лише в дупло, але й під ялинку та інші дерева. І добре запам'ятовує ці схованки.
Для кого ж наступне завдання Сови?
В нього шубка з колючок,
В нього сіра спинка.
Ніс, як чорний п’ятачок,
Очі – намистинки.
(Їжачок)
Знаєте навіщо у їжачка спинка вкрита голочками? Вони надійно захищають його від ворогів. У випадку небезпеки він швидко згортається у колючий клубок. А ще голочки використовує їжачок для перенесення матеріалу для будівництва свого гнізда. З приходом холодів залазить до свого гніздечка, яке влаштовує під корінням дерев і впадає в сплячку.
Їжачку Сова дала завдання ще до морозів, заселити в будиночки іменники.
Перед вами слова і два будинки.
Один будиночок має назву «хто?», в нього ви маєте заселити іменники, які відповідатимуть на питання «хто?», а в другий маєте заселити іменники, які відповідатимуть на питання «що?»
Слова : снігур, ліс, синиця, тополя, дятел, ведмідь, хлопчик, сонце, сосна, ялина.
Перший варіант заселяє будиночок, що має назву «хто?», а другий – що має назву «що?».
Слова записуєте в зошит.
- Давайте перевіримо ваші роботи.
- Як розселяли слова? (жива і нежива істота).
- Зачитайте назви птахів, які зимують. На яке питання вони відповідають?
- Зачитайте назви дерев, які не скидають листя взимку. На яке питання ці слова відповідають?
За вашу допомогу їжачок запрошує вас відпочити.
Молодці діти ! Ви були активні і дружні.
Щоб з`явився наступний мешканець лісу з завданням потрібно його відгадати.
Влітку сіренький,
Взимку біленький.
Довгі вуха має,
Швидко стрибає.
(Зайчик)
Два-три рази на рік (в теплу пору року) зайчиха просто в траві народжує 3-8 зайченят. Вони народжуються зрячими і вкритими густою шерстю.
Нагодувавши малят молоком, мати залишає їх, проте тримається неподалік. Почувши крик зайченяти, вона поспішає йому на допомогу. Будь-яка зайчиха, зустрівши на своєму шляху чужих зайченят, обов'язково їх нагодує. Це дуже важливо для бездомних малят. Ростуть зайченята дуже швидко.
Влітку, восени і навесні хутро у зайчика сіре, що допомагає йому ховатись у кущах, між деревами. На зиму хутро стає білим, густим і теплим. Воно і зігріває його, робить майже непомітним на снігу. Ось тому і таку загадку про нього в народі склали.
Спритному Зайчикові Сова дала списати текст, розкриваючи дужки.
Допоможемо?
У селі (В, в)еселому йшов стежкою (М, м)иколка. Він побачив (З,з)айчика (В, в)уханчика і (Б, б)ілочку (Л, л)асунку. Вони подружилися.
Ще не впав на землю сніг,
Він ховається в барліг.
І до теплої весни
Поринає він у сни.
(Ведмідь)
-Хто з вас розкаже нам про ведмедів?
Ведмеді – живляться переважно ягодами, корінням рослин, комахами, а також люблять гриби, мед диких бджіл. Пізньої осені вони ховаються в теплий барліг і сплять до весни. Живуть ведмеді до 20 років.
Сова Ведмежаткові дала вивчити вірш. Але Ведмедик розгубив слова-іменники. Допоможемо відновити вірш?
Ваше завдання: списати вірш, уставляючи слова з довідки.
Спав ведмедик до весни
Біля стовбура сосни.
Наче ковдра, білий сніг
Укривав його барліг.
Довідка: ведмедик, ковдра, сніг, барліг.
Ми впоралися із завданням? За гарну роботу ведмедик теж віддячив вам щирим словом «Дякую».
Тітонька Сова підготувала творче завдання і для вас, роботу в групах. Об´єднуємось у три групи. Ви маєте скласти вірш про звірят, яким допомагали. Хто про кого буде складати вірш обираєте самі. ( Діти вибирають листки за кольором, а на листках написано завдання).
Скласти вірш про білочку, їжачка, зайчика, ведмедика.
Пригадуєте, на уроках читання ми говорили про рими. Що таке рими?
У вас також рядки мають римуватись.
Звіт груп. ( Наше завдання було таке: скласти вірш про…. Ми міркували і склали так, або ось що у нас вийшло).
У нас залишилася ще одна тваринка, щоб ми її не образили я пропоную вдома скласти вірш про неї або придумати загадку.
Молодці! Тітонька Сова вами задоволена і дарує вам сніжинки.
Подарунками може буди не лише іграшка, цукерки або якісь речі. Гарними подарунками може бути все, що подаруємо комусь від щирого серця, з побажанням добра і щастя. Сьогодні лісові мешканці теж дякували вам і дарували свої подарунки. Приємно отримувати їх? А ще приємніше їх дарувати. Кому б ви подарували подарунок?
На парті лежать у вас сніжинки. З одного боку напишіть назву подарунка, а з іншого кому цей подарунок. Потім ви опустите до чарівного чобітка і лісові мешканці віднесуть його до Святого Миколая, який вже почав готуватись до свята. І я впевнена, він обов’язково виконає ващі побажання.
IV. Підсумок уроку.
Ми виконали всі завдання і, відгукнувшись на прохання Сови допомогли учням лісової школи. А зараз час закрити чарівні ворота казкового лісу. А допоможе гра «Закінчи речення»
• Сьогодні на уроці я навчився...
• Я дізнався...
• Мені найбільше сподобалося...
• На уроці я вчився...
• Найбільше мені сподобалося...
Ворота закрились. Подорож закінчилась. Дякую вам за вашу роботу. Ви всі гарно працювали, а тепер пригощайтесь горішками від білочки.
1