Поглибити знання дітей про багатогранність та цінність природи, про різноманітність живої та неживої природи. Продовжувати вчити дітей самостійно аналізувати ситуації, приймати правильні рішення, закріплювати вміння використовувати отримані знання.
Віра .Василівна. Фрейлова
– вчитель початкових класів
Старосинявської « Загальноосвітньої
школи І-ІІІступенів, гімназія»
імені Олександра Романенка
Урок природознавства в 1 класі
Тема: Узагальнюючий урок за темою « Світ у якому ти живеш»
Мета: Поглибити знання дітей про багатогранність та цінність природи, про різноманітність живої та неживої природи. Продовжувати вчити дітей самостійно аналізувати ситуації, приймати правильні рішення, закріплювати вміння використовувати отримані знання. Розвивати пізнавальну активність, мову, спостережливість. Виховувати дбайливе ставлення до рослин та тварин, як природного багатства землі, бажання берегти природу, виховувати усвідомлення того , що Земля-наш спільний дім.
Обладнання: Ілюстративний матеріал, таблиці, листочки дерев, малюнки для асоціативного куща. Малюнки плодів, маски звірят, малюнки дятла, мурашника, кружечки зеленого і червоного кольорів.
Хід уроку
1.Організація класу. Емоційне налаштування на урок.
Вчитель: - Доброго дня!
Учні: - Доброго дня!
Вчитель: - Давайте ми з вами запрограмуємо себе на все добре!
Дівчатка : Я всміхаюсь сонечку!
Хлопчики: - Здрастуй, золоте!
Дівчатка: - Я всміхаюсь квіточці!
Хлопчики: - Хай вона цвіте!
Дівчатка: - Я всміхаюсь дощику!
Хлопчики: - Лийся мов з відра!
Всі: - Друзям усміхаюся, зичу їм добра!
Вчитель: - Я теж усім добра бажаю, успішного трудового дня і приємного спілкування.
2. Оголошення теми і мети уроку.
Сьогодні ми проведемо узагальнюючий урок за темою «Світ у якому ти живеш».
Поглибимо свої знання про природу, ще раз пересвідчимось в тому, що без світу, довкілля не може навіть однієї миті на землі прожити людина. Душею і серцем зрозуміємо, що природу треба вивчати. Не скривдити, не зламати, не завдавати їй болю, а в гармонії із світом жити. Бо ми прийшли у цей світ любити!
3. Робота по темі уроку.
1) Такий цікавий світ безмежний.
Багато загадок в нім є.
Десь вовк ступає обережний,
А ось з струмка водичку п.’є.
Надвечір соловей співає
Весняну пісеньку свою.
А білка сонечко стрічає,
Стрибає весело в гаю.
Летять метелики на квіти ,
Гуде бджолиний дружній рій.
І дивляться на все це діти,
Бо загадковий світ такий.
2) На клас виходять троє дітей
Хлопчик 1 А й справді , який чудовий і загадковий цей світ, яка чудова природа, яка вона дивна.
Хлопчик 2 --А що тут дивного і загадкового? Природа як природа, все на місці. Не бачу тут нічого загадкового .
Хлопчик 1. – І що, все на світі знаєш? І ніде нема загадок?
Хлопчик 2. – Ні, не бачу я ніяких загадок. Це люди самі собі придумали загадки, щоб потім було про що розгадувати. А коли я чогось не знатиму, то візьму книжку і прочитаю. І все знатиму.
Хлопчик1. – А звідки ж усе знатимеш?
Хлопчик 2. – Ну сказав же з книжок! Від людей !
Хлопчик 1. А книжки хто написав?
Хлопчик 2. -Ну, звісно ж, люди.
Дівчинка . –От виходить , що природу треба вивчати, щоб діти могли про все дізнатися треба бути спостережливими, щоб побачити й пізнати цей великий світ і всі загадки
у ньому, бо їх дуже багато.
Хлопчик 2. – Ну , чому все загадки і загадки?
Хлопчик 1. – А тому, що природа їх нам без кінця загадує. От дивишся ти на світ і ніби все тобі відомо, а коли станеш вникати в суть , то виявляється , що стільки всього невідомого, дивного і загадкового.
Дівчинка . – І от , щоб усе знати , необхідно розгадати загадки природи.
Хлопчик 1. – Треба любити природу, без природи людина не може прожити ні миті.
Хлопчик 2. – Теж сказав! Не проживе і миті . Яка дурниця! Ну й придумав!
Дівчинка . – От дивак! А ти закрий міцно рот і ніс пальцями тісно-тісно. Так і тримай! Ну
(хлопчик закриває рот, ніс, а потім ротом хапає повітря. Всі сміються.)
Хлопчик 1. І дівчинка .—Ну , як воно!
Хлопчик 2. –Так це мені повітря не вистачало. При чому тут природа?
Діти сміються
Хлопчик 1. – А це і є природа! Все , що нас оточує: повітря, сонце, небо, гори, моря, ріки, земля, вода – все це є природа.
Дівчинка . – А ще природа – це всі рослини, тварини: птахи, риби, комахи, звірі.
Хлопчик 1. –І люди – теж частина природи. Без природи людина не може прожити і дня, години, хвилини. І ти сам в цьому сам переконався. Їй потрібні повітря, вода, їжа. І все людина бере з природи.
3) Вчитель. Дякую вам , діти за те, що так переконливо довели хлопчику про те, який цікавий і загадковий світ , в якому ми живемо, про те , що природу треба знати і вивчати. А тепер перевіримо, як учні знають , що таке природа.
4) Фронтальне опитування.
--Що таке природа?
-- На які дві групи поділяють природу? Наведіть приклади.
5) Гра «Сигнальники»
Зеленим кружечком сигналізують, що це тіло живої природи.
6) - Що характерне для живої природи?
(Усе живе народжується , дихає, живиться, розвивається, розмножується, помирає.)
7) - Що потрібно усім живим організмам? Щоб дати відповідь на це питання слід розгадати загадки.
1. За горами, за лісами золотий кружок встає. ( сонце)
2. Хоч його не бачимо, але вживаємо. (повітря)
3. Біжить – не вибіжить, тече – не витече. (вода)
-- Чи можливе життя на Землі без Сонця, води, повітря?
-- Що дає нам Сонце?
-- Навіщо п’ють воду?
- Для чого потрібно повітря?
Так, вода – це багатство Землі. Без води висихають рослини, гинуть тварини. Людина може прожити без води лише кілька днів.
Повітрям ми дихаємо і робимо це безперервно. Людина без повітря може прожити кілька хвилин. Повітрям дихають не лише люди, а й тварини, рослини.
Сонце - пестить нас своїм теплом, ніжним промінням. Це джерело світла і тепла. Без сонця загинуть всі живі організми: люди, рослини тварини.
Сонце –це джерело життя на землі.
Отже, усім організмам для життя потрібні світло, тепло, вода і поживні речовини. І людині необхідне корисне харчування.
Гра «Корисне – некорисне»
(вчитель називає продукти харчування. Коли продукт корисний, діти плещуть в долоні)
Сир, молоко, торт, чіпси, борщ, масло, газована вода, хліб, компот, молочна каша.
8) Пригадаємо ще раз, що відносимо до живої природи.
(рослини, тварини, люди)
Загадка . Дихають, ростуть, а ходити не можуть. (дерева)
Кожного дня ви йдете до школи. Які рослини ви бачите дорогою?
Які рослини ростуть у лісі? В полі? В саду?
( діти називають)
Навколо нас є багато різноманітних рослин: і на городі, і в лісі, і на лузі. Здається , що всі вони такі різні, одна на одну не схожі. Але насправді всі вони подібні. В більшості рослин – є коріння, стебло, листки, насіння і плоди. Саме за цими ознаками ми впізнаємо рослину.
А) Гра «Впізнай дерево за листочком» (листки клена, дуба, берези, верби)
Б) Гра «З якої гілки ці плоди?» ( малюнки шишки , ягоди калини, жолуді, каштан, липовий цвіт)
В) Фізкультхвилинка « Раз, два – дерева…»
Г) Які кімнатні рослини є в нашому класі? Які є у вас дома? Як їх треба доглядати?
Д) Розгляд малюнків. Усне складання розповіді про те, що дають рослини людям.
(Рослини прикрашають Землю. Ними харчуються люди, живляться тварини. З рослин виготовляють ліки, книги, фарби, різні інструменти. Рослини стають житлом для багатьох тварин, будівельним матеріалом. Рослини виділяють у повітря кисень, поглинають вуглекислий газ. І їх потрібно охороняти).
9. а) Діти всі ви знаєте казку «Колобок»
-А куди втік колобок? (в ліс)
У лісі колобок познайомився з багатьма мешканцями. Кого він першого зустрів? (зайця)
(Вчитель виставляє маску зайця біля колобка)
Що ви знаєте про зайця? ( Він швидко бігає, влітку їсть траву, взимку кору дерев. Добре маскується , хутро міняє. Малят зайчиха годує молоком )
Кого далі зустрів колобок? (Вовка. Вовк їсть м’ясо тварин. Тому він – хижак.)
Кого зустрів далі? (ведмедя) Ведмідь добре лазить по деревах, добре бігає, живиться коренями рослин, ягодами, комахами. Взимку спить.
А ще кого зустрів колобок? (лисицю). (Лисиця родичка вовка. Вона полює на птахів, дрібних звірів, не раз обдурює птахів. Дуже хитра і кмітлива.)
б) А як ви думаєте , кого ще міг зустріти колобок? А допоможе вам в цьому загадка
Горбиком житло будують
дружно вдень працюють.
У траві все нишпорять.
Шкідників винищують.
Бо ж оці руді комашки
Називаються …… мурашки.
У лісі мурашки живуть великими сім’ями в мурашниках збудованих з гілок, хвої, листя.
Живляться шкідливими комахами, котрі поїдають листя, кору дерев та інших рослин. Тому не завдавайте мурашникам шкоди.
в) А ще хто живе в лісі , допомагає знищувати комах – шкідників ? Вірно, це дятел.
Дятел лікує дерева. Він врятує навіть те дерево, яке неможливо врятувати.
г) Які тварини живуть поруч з нами? (корова, коза, гуси, собака,кіт.)
Тварини – це звірі, які живуть у лісах, птахи, що літають у небі,змії, що полюбляють погрітися на сонечку, жаби, що живуть у вологих місцях, риби ,що плавають у воді, комахи ,які зустрічають на кожному кроці.
Тварини живуть скрізь, де є для них їжа, схованка від ворогів і місце для життя.
е) Фізкультхвилинка . Проказування вірша « Два півники» з імітацією рухів.
є) Розгляд таблиці
- Для чого потрібні тварини ? Що вони дають.
Тварини - цінні і необхідні продукти харчування.
Тварини - це вовна і шовк. Хутро для одягу.
Тварини – помічники у важкій роботі.(коні)
Тварини наші вірні друзі.
Тварини наші ліки , якими лікують від хвороб.
ж) Обговорення ситуації
Діти в лісі побачили їжака.
-Давайте заберемо його додому.
-Ні, давай залишимо!
Давайте допоможемо хлопчикам.
10) У природі все тісно пов’язано. Ви вже багато чого дізнались про те , що все що має людина , вона отримує від природи. .Тому природу , оцей чудовий світ слід охороняти і берегти.
Бережімо ріки! Бережімо води!
Як матусю рідну , бережім природу.
Бережімо кожну квіточку й тваринку.
Бо ми всі природи рідної частинки.
--Діти, то для чого потрібно берегти природу, кожну травинку, всіх звіряток, адже їх так багато?
Бо вони - частинка рідної землі. Людина все бере від природи. При цьому тварини і рослини не завжди себе захистити. На превеликий жаль, багато видів тварин, птахів, риб, комах, рослин уже зникли. Щоб зберегти її , люди створили Червону книгу. Червоний колір – сигнал тривоги.
У Червону книгу ми занесли
Світ неповторний і чудесний.
Що поступово вмирає і
Давно порятунку у нас благає.
Тому , що ми можемо зробити для природи? (Берегти і охороняти її)
4.Підсумок. Створення асоціативного куща ( за допомогою малюнків)
Отже, закінчується наш урок. Які асоціації викликають у вас слова «берегти природу»
(Не рвати квітів, не ловити метеликів, не знущатися з домашніх тварин, не вбивати звірів, садити дерева)