Конспект заняття з теми «В гостях у щедрої осені»
Мета: Узагальнити знання дітей з теми «Осінь». Уточнити прикмети, що характеризують осінь, добирати слова ознаки (яка осінь?); уточнити знання дітей про овочі та фрукти (їх зовнішній вигляд, де ростуть, які на смак). Знати назви перелітних птахів та вміти описати їх поведінку восени, а також знати назви диких тварин та бути обізнаними у тому, як вони готуються до зими. Закріпити вміння дітей складати описові розповіді за планом-схемою.
Утворювати прикметники від іменників: вишневе варення, гороховий суп. Розширити знання і розуміння багатозначного слова − скидає (дерева скидають листя,діти скидають плащі). Обґрунтувати складні слова: різнобарвне (листя), листопад, овочесховище. Уточнити переносне значення виразів: золота осінь, багатий врожай.
Розвивати активний словник іменниками: осінь, хмара, дощ, парасолька, вітер, урожай, морква, буряк, капуста, лелека, ластівка, зозуля, гуси, качки, шпак; прикметниками: холодний, мокрий, похмурий, осінній, солодкий, овочевий, зрілий, смачний, ароматний, рум’яний.
Формувати правильну вимову звуків, розвивати фонематичний слух,слухову увагу, мовленнєве дихання. Закріпити навички правильної вимови слів різної складової будови.
Хід заняття
1. Організаційний момент
– Послухайте, яку я принесла вам на заняття чарівну мелодію. Ви маєте заплющити очі та уявити …
– Що ви уявляли, коли звучала мелодія ?
– Якої пори року це ознаки? Давайте скажемо слово осінь – тихо, пошепки,голосно.
2. Дидактична гра «Квітка настрою»
– Візьміть пелюстку та зобразіть за допомогою міміки обличчя певний настрій, а ми відгадаємо.
– (Синій – образа. Зелений – спокій. Червоний – радість. Жовтий – щастя. Жовтогарячий – здивування. Сірий – сум)
– А який більше вам подобається настрій? Давайте поділимося своїм гарним настроєм один з одним.
І вітаю небо я
І вітаю вітер я
І вітаю сонце я
Добрий день моя земля
Мій рідний край
3. Гра «Підбери слово-ознаку». Осінні малюнки.
– Добираємо слова-ознаки. (Листочки, дерева, трава, небо, дощ, сонце)
– Доберіть слова-ознаки до слова листочки, які вони? (Золоті, різнобарвні, гарні,осінні)
– Повторіть повним реченням: «Які листочки восени на деревах?» (листочки на деревах восени золоті, різнобарвні);
«Які дерева?» (дерева восени стоять ошатні, золоті);
«Поясніть, чому кажуть: “золота осінь?”»
4. Вправа на розвиток мовленнєвого дихання, голосу «Листячко летить»
Тренувати дітей повільно набирати повітря через ніс та видихати його через рот (дмухати на листочки).
5. Фізхвилинка
Сірі гуси у вирій летіли,
На галявинку сіли.
Сіли, посиділи,
Дзьобом травичку подзьобали.
Посиділи, посиділи,
Та далі полетіли
6. Бесіда про перелітних птахів
Д/гра «Хто у кого?»
– Яких перелітних птахів ви знаєте? (Відповіді дітей). Назвіть птахів, яких ви бачите (гуси, качки, ластівка, лелека, шпак, зозуля)
– Скажіть, як називаються пташенята у різних птахів?
У лелек (лелеченята), у шпака…, у ластівки…
– Куди птахи відлітають восени?
7. Бесіда про тварин
– Назвіть тварин, які живуть у лісі?
– Як вони готуються до зими?
8. Бесіда про овочі та фрукти.
Д/гра «Впізнай на дотик»
– За що ми любимо осінь? Дивіться, які гостинці передала нам осінь. Назвіть овочі, фрукти. Чим вони корисні? Що таке вітаміни?
Спочатку потрібно відгадати загадку, а потім знайти названий фрукт чи овоч у торбинці.
9. Бесіда про врожай
– Як зберігають овочі та фрукти взимку? Пояснення складного слова овочесховище. Словотворення за схемами: варення з яблук – яблучне.
10. Мовна гра «Ми веселі кухарі»
Ми веселі кухарі,
Страви знаємо будь-які.
А щоб їх приготувати,
Треба овочі згадати.
– Що можна приготувати з овочів? За допомогою схеми скажіть з чого приготували суп? (З гороху – гороховий)
11. Розповіді про осінь за мнемотаблицею «Осінь».
12. Підсумок заняття