В.Короленко і Україна. Повість "Сліпий музикант"

Про матеріал
Зацікавити учнів творчістю В.Короленка, зокрема, повістю "Сліпий музикант". Допомогти усвідомити актуальність проблематики повісті. Виховувати в учнів любов до мистецтва.
Перегляд файлу

 

Тема уроку: В.Короленко.  В. Короленко і Україна. Повість «Сліпий музикант»

        Мета уроку: ознайомити учнів з фактами біографії В.Г.Короленка, з історією створення повісті; розвивати навики роботи над композицією твору, вміння визначати тему та головну думку; виховувати в учнів оптимізм, силу волі,  вміння долати будь-які труднощі в житті.

Обладнання: портрет письменника; підручник; портрети видатних людей: Гомер, Джордж Ширінг, Ванга, Девід Бланкетт, Марла Раньян, Андреа Бочеллі. карта України; виставка найвідоміших творів письменника; буктрейлер «Сліпий музикант», відеоролик «Темрява мистецтву не завада».

Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування на їхній основі вмінь і навичок.    

Випереджальне завдання:

  1. опрацювати статтю у підручнику (О.М. Ніколенко, Т.М. Конєва,О.В. Орлова Світова література. Підручник для 6 класу занальноосвітніх навчальних закладів. К.-: Грамота, 2014) ст. 136 – 137;
  2.   індивідуальні завдання: підготували повідомлення  «В.Короленко і Україна» та    «Як вшановують пам’ять митця в Україні».

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

1. Вітання

2. Психологічна рефлексія «Наш настрій»

ВЧИТЕЛЬ

 Діти, я хочу дізнатися з яким настроєм ви прийшли сьогодні на урок. За допомогою прикметників опишіть свій настрій.

ІІ. Актуалізація опорних знань

ГРА «Пазли»

Завдання: розкласти картки у певному порядку.

 

 

 

 

 

 

 

 

Автор

 

 

Назва твору

Країна

Жанр

Головна ідея

Ілюстрація до твору

АнтонЧехов

«Товстий і тонкий»

Росія

Оповідання

Висміювання чиношанування, низькопоклонництва і підлабузництва

Джек Лондон

«Жага до життя»

Америка

Оповідання

Уславлення людини, яка кидає виклик смерті і перемагає її, сили волі, витримки, жаги до життя

Володимир Короленко

«Сліпий музикант»

Росія

Повість

Наполегливою працею, за підтримки рідних і друзів людина може здолати будь-які перешкоди

 

УЧИТЕЛЬ

  • Що об’єднує ці твори? (Тема «Людські стосунки», яку зараз ми вивчаємо на уроках зарубіжної літератури.)
  • Який твір вам ще не знайомий? (“Сліпий музикант” В.Короленко)

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку

УЧИТЕЛЬ

  • Як ви гадаєте, якою буде тема нашого сьогоднішнього уроку?
  • Сьогодні ми познайомимося з письменником надзвичайно широкої душі і серця, який і в житті, і у творах завжди турбувався про людину, співчував її болю, радів за неї і прагнув зробити щасливою.

         Він вірив у людину, її свободу, вірив у щастя на землі. Цій вірі віддав усе своє життя. Сьогодні ми познайомимся з творчістю   талановитого письменника з України В. Г. Короленка

  • Запис теми уроку  до зошитів.

ІV. Засвоєння нових знань

  1. Ознайомлення з життям і творчістю В. Короленка
  • Перевірка випереджального завдання

Вправа «Портфоліо письменника»

Портфоліо письменника

  1. П І Б
  2. Країна
  3. Дата та місце народження
  4. Сім’я
  5. Дитинство і юність
  6. Навчання
  7. Основні твори
  8. Теми творів
  1. Повідомлення учня «В. Короленко і Україна» (за випереджальним домашнім завданням)

 

Короленко і Україна

Володимир Короленко народився  в Україні, в місті Житомир. Перші свідомі враження дитинства були пов'язані з життям в тихому українському містечку, де батько служив повітовим суддею. Галактіон Короленко походив зі старовинного роду українських козаків.

   Володимир  Короленко навчався в реальній гімназії в м. Рівне. Канікули гімназист Короленко проводив у селі свого дядька — Гарний луг, чудові краєвиди якого полонили юне серце на все життя. В цей період майбутній письменник захоплюється українською народною культурою, зачитується творами Т. Шевченка.

    Після закінчення гімназії Короленко переїздить до Петербурга і на 29 років залишає Україну.

  Де б не жив Володимир Галактіонович, він завжди хотів повернутися в Україну. Він любив Україну за дивовижну красу її природи, любив український народ за його працьовитість, співучість, нездоланну жагу до волі. Володимир Галактіонович палко захищав від переслідувань царських властей українську культуру й мову, всіляко підтримував прогресивних українських письменників.

   З 1900 р. і до кінця свого життя  Короленко жив у м. Полтава. Упродовж усього життя письменник співчував знедоленим, боровся з несправедливістю царської влади.

  Упродовж свого життя В. Короленко підтримував дружні стосунки із Панасом Мирним, М. Коцюбинським, І. Карпенком-Карим та іншими.

  1. Перевірка уважності учнів

    УЧИТЕЛЬ

    Доля Володимира Галактіоновича Короленка тісно пов’язана з Україною. І хоча писав письменник писав свої твори російською мовою, але він завжди пам’ятав про своє українське коріння.

Картинки по запросу карта украиныПоказати на карті України міста по’вязані з біографією Володимира Короленка та обґрунтувати свою відповідь.

(Житомир –народився і проживав до 13 років.

Рівне – перевели батька по службі. навчався у гімназії.

Полтава – проживав останні 20 років життя, налагодив дружні стосунки з діячами української культури – Панасом Мирним, М.Коцюбинським, І.Тобілевичем, Х. Алчевською, Г. Хоткевичем)

  1. Творча робота.  Створення сенканів про письменника.

Короленко

Справедливий, сміливий.

Бореться, допомагає, захищає.

Своїм палким словом допомагав людям.

Письменник.

  1. Повідомлення учня «Як вшановують пам’ять митця в Україні» (за випереджальним домашнім завданням)

     В Україні глибоко шанують Володимира Галактіоновича Короленка, свято бережуть пам'ять про великого праведника XX ст. Ім'я Короленка надано Полтавському національному педагогічному університету, Харківській державній науковій бібліотеці, Чернігівській обласній бібліотеці, школам у Полтаві та Житомирі.  В Полтаві і  Житомирі відкрито музеї Короленка. Також у Полтаві є Народний дім імені Володимира Короленка. 1990 року Спілка письменників України встановила літературну премію імені Короленка за найкращий твір, написаний російськомовними літераторами України. Екранізовано повість «Сліпий музикант» (1960 рік, Київська кіностудія імені Олександра Довженка, режисер-постановник Т.Лукавневич).

      За його повістю «В дурном обществе» створено фільм К.Муратової «Серед сірого каміння» (1983). Йому присвячено документальну стрічку «Пам'яті В. Г. Короленка» (1956).

     У 1991 році у Рівному було відкрито меморіальну дошку на честь Володимира Галактіоновича Короленка (автор - рівненський скульптор Олександр Євтушенко).

  1. Бесіда
  • Про який твір В. Короленка ми згадували, коли працювали з пазлами? («Сліпий музикант»)
  • Чи сумісні ці поняття: сліпий й музика?
  • Чи можуть люди з обмеженнями досягти успіху?

УЧИТЕЛЬ

Ми спробуємо дати відповіді на ці запитання трошки пізніше виконавши ряд завдань та прослухавши цікаву  інформацію.

  1. Створення асоціативного куща
  • Які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте слова сліпий, музикант?

(Сліпий – каліка, неповноцінна людина, людина, що потребує догляду, бідний, самотній, вразливий, безпорадний, хвороба, темрява.

 Музикант – творча людина, талановита людина, людина, яка знайшла своє місце у житті, світло, досягнення.)

  1. Прийом «Приваблива мета»

УЧИТЕЛЬ

     Непросто жити людині у світі. А особливо тій, яка народилася із фізичними вадами.

     У нашій країні живе багато різних і несхожих один на одного людей. Ми завжди кудись поспішаємо і часом не помічаємо тих, хто відрізняється від нас. А точніше буде сказати, людей з обмеженими можливостями, яким держава присвоює статус «інвалід по зору»… Тих, кого прийнято називати сліпими.

      Ці люди живуть точно так само як і ми, зрячі люди, серед нас, а не в якійсь іншій країні. І відрізняються від нас лише тим, що живуть в абсолютній темряві. Але це зовсім не означає, що вони нещасні і це залежить від нас. Навколишній світ також цікавий і значущий для сліпих. Навіть навпаки, для сліпої людини світ здається набагато прекраснішим, так як він недосяжний йому візуально, і незрячому доводиться домальовувати його у своїй уяві.

     Сумна статистика дає привід для роздумів: «Кількість хворих з важкими вадами зору неухильно зростає в усьому світі, і сьогодні сягає більше 400 млн. чоловік, з них майже 16 тисяч - діти». Це ціле місто.

 (На дошці   розвішані портрети видатних людей, які втративши зір зуміли досягти висот у житті: Гомер, Джордж Ширінг, Ванга, Девід Бланкетт, Марла Раньян, Андреа Бочеллі.)

    Гомер – легендарний давньогрецький поет, якого вважають автором «Ілліади» та «Одіссеї» двох славетних епічних поем.

  • Джордж Ширінг народився в Лондоні 13 серпня 1919 року в робітничій сім'ї, він був молодшим з дев'яти дітей. З народження майбутній віртуоз був сліпим. Грі на фортепіано Ширінг почав навчатися з трьох років, проте вищої музичної освіти не отримав, натомість грав в місцевих пабах.

    У 1947 році Ширінг емігрував до США, де прославився як видатний джазовий піаніст.

  • Ванга - сліпа болгарська мешканка, прихильники якої приписують їй екстрасенсорні здібності, містик і травник.
  • Девід Бланкетт — британський політик з Лейбористської партії і член парламенту з 1987. Сліпий від народження, з бідної родини та одного з найбідніших районів Шеффілда, він став міністром освіти, міністром зайнятості, внутрішніх справ та праці і пенсій в уряді Тоні Блера після перемоги лейбористів на виборах 1997 року.
  • Андреа Бочеллі — відомий італійський співак, яким захоплювався сам Паворотті.

Андреа із дитинства мав проблеми із зором. До 12-ти років хлопець переніс 12 операцій, та вони йому так і не допомогли: він залишився незрячим.

   Бочеллі із ранніх років дуже любив співати. Він жив у селі на фермі, тому міг це робити за кожної нагоди, яка випадала. Коли був підлітком, виграв кілька музичних фестивалів.

  • Марла Раньян — олімпійська спортсменка, трикратна чемпіонка і рекордсменка США з бігу на п'ятикілометрову дистанцію. Вона двічі брала участь в Олімпійських іграх: на Олімпіаді 2000 року у забігу на 1500 метрів вона прибігла восьмою, як і на марафоні 2002 року.

    Усього вона досягла, незважаючи на те, що стала незрячою. Вона перенесла хворобу Штаградта, і це призвело її до сліпоти. Та все ж Раньян не здалась. Вона стала першою в історії слабозорою спортсменкою, яка надала перевагу Оліймійським, а не Паралімпійським іграм. Зараз Марла вже завершила свою спортивну кар'єру і вирішила присвятити своє життя допомозі людям. Вона працює вчителем і помічником тренера у школі незрячих у США.

  1. Перегляд відеоролика «Темрява мистецтву не завада»
  2.  Метод «Мікрофон»

- Чи сумісні ці поняття: сліпий й музика?

- Чи можуть люди з обмеженнями досягти успіху?

  1. Творча робота. Скласти пам’ятку «Дружня порада людям з обмеженими можливостями».

1. Людина може все.

2.Не втрачати бажання жити.

3. Мати величезну силу волі.

4. Мати душевний спокій.

5. Боротися за право бути людиною, незважаючи на обставини.

6. Доля людини залежить від самої себе.

  1.  Словникова робота

     - Буктрейлер – короткий відеоролик за мотивами книги, кліп по книзі. Метою створення буктрейлера є спонукання до прочитання книги.

  1. Перегляд буктрейлера «Сліпий музикант».  https://youtu.be/wrFt9vGYpoc
  2.   Бесіда

       - Хто є головним героєм твору? (Петро)

       - Що ви дізналися про нього? (Петро сліпий від народження.)

       - Де відбувається дія твору? (В родині багатого поміщика Південно – Західного краю Попельського.)

       15. УЧИТЕЛЬ

        - У повісті  відображені спогади В. Короленка про матір (не випадково героїню звати Евеліна), перебування на заході України, зокрема на Волині, Житомирщині, Рівненщині та на Тамбовщині.           

              За жанром «Сліпий музикант» — це повість.

     12.  Теорія літератури

     - Пригадайте, що таке повість. (Повість – прозовий твір, у якому розповідається про невелику кількість подій, об’єднаних довкола одного – двох персонажів.)

     V. Закріплення набутих знань, умінь та навичок

        1. Прийом «Кроссенс »

          - Скласти зв'язну розповідь про життєвий і творчий шлях В.Короленка, починаючи з першого малюнка. Пам'ятайте: особливість кроссенсу полягає в тому, що кожен малюнок пов'язаний із наступним  і попереднім. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картинки по запросу короленко життя і творчість       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Володимир Короленко.

2. Має українське коріння.

3. Дитинство і юність провів серед прекрасної української природи.

4.Захоплювався творами Шевченка.

5. На 29 років залишає Україну, але де б не жив  Короленко завжди мріяв повернутися в Україну. Любив Україну.

6. Написав повість «Сліпий музикант»,  дії повісті відбуваються на заході сучасної України.

7. Головним героєм повісті є  хлопчик Петро, який сліпий від народження.

8. Екранізовано повість «Сліпий музикант».

9. В Україні бережуть пам'ять про письменника.

 

     VІ. Підсумок уроку

        1.  Прийом «Калейдоскоп вражень»

          - Сьогодні на уроці я дізнався (дізналась)…

         - Найбільше мені запам’яталось…

         - Схвилювало мене…

        2. Заключне слово вчителя

          Людина повинна прямувати до своєї мети, навіть якщо зникає остання надія.   На вашому життєвому шляху  буде багато перешкод, але не зупиняйтеся, долайте їх і кінцевою станцією буде станція під назвою Щастя.

        3. Оцінювання

      VІІ. Домашнє завдання

          1. Прочитати твір В.Короленка «Сліпий музикант».

          2. Скласти паспорт твору.

 

 

 

 

docx
Додано
26 липня 2019
Переглядів
3949
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку