В. Королів-Старий "Хуха-Моховинка"

Про матеріал
Ознайомлення з біографією В. Королів-Старого, вивчення казки "Хуха-Моховинка, закріплення матеріалу."
Перегляд файлу

                                         Урок № 2

Тема.      Василь Королів-Старий. Короткі відомості про письменника та його  фантастичні казки. Образи фантастичних істот, створені уявою  автора на основі українського фольклору. «Хуха-Моховинка». Добро і зло у казці.

 

Мета:      ознайомити учнів з біографією  В. Королева-Старого, фантастичною    казкою «Хуха-Моховинка»;

                 удосконалювати навички вдумливого і виразного читання казки,  
переказування її змісту; допомогти усвідомити потребу уважного  ставлення до ближнього,  любові до нього;

                 виховувати в учнів позитивні риси характеру, любов і повагу до природи рідного краю, не залишатися байдужими до біди інших людей,  робити добро.

Тип уроку:     комбінований.

Форма проведення:     урок - творча співпраця.

Обладнання:       портрет письменника, видання фантастичних казок

В. Королева-Старого "Нечиста сила", збірки українських       міфів, додаткові матеріали "Українська демонологія",  ілюстрації до казок; мультимедійна презентація.

Теорія літератури:   портрет.

     Епіграф                  (Слайд 3)

                                                                  «… коли ж ми не можемо вигнати
                                                                        чортовині з нашого світу, тож чи
                                                        не краще буде розповідати про нього дітям…»

                                                                                            В. Королів-Старий

                                              

 

                                                    Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Перевірка домашнього завдання.

2. Фронтальна бесіда.

— Які казки називаються літературними?

— На які види вони поділяються?

— Чим відрізняється літературна казка від народної?

— Як ви гадаєте, до якого виду належать казки, вміщені у збірці "Нечиста сила"?

— Чи відоме вам ім'я їх автора — Василя Королева-Старого?

ІІІ.  Оголошення теми, мети, очікуваних результатів   (Слайди 1, 2)

Ви будете   знати:

- життя і творчість письменника В. Королева-Старого;

- зміст казки «Хуха-Моховинка»;

вміти:

  • аналізувати текст твору;
  • логічно висловлювати думки;
  • робити висновки;

цінувати:

  • любов і повагу до природи рідного краю;
  • турботу про інших людей.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Вступне слово вчителя.

  Розповідь про письменника та його фантастичні казки.

   Справжнє ім'я — Василь Костьович Королів.
    Ім'я Василя Королева-Старого, як і його твори, тривалий час були в Україні незаслужено забуті.
    Народився письменник 4 лютого 1879 р. у селі Ладен на Полтавщині. Навчався у Полтавській духовній семінарії, а згодом — у Харківському ветеринарному інституті. Успішно закінчивши навчання, працював ветеринарним лікарем і навіть видав популярний посібник з ветеринарії.
    Це був час революційних подій, масових мітингів, демонстрацій, страйків. У Києві та інших українських містах починають виходити українські газети, журнали, книжки. (Як відомо, царський уряд своїми указами протягом двох століть забороняв українцям писати й видавати книжки рідною мовою.)
    В. Королів-Старий енергійно включається у відродження культурного життя. Його не злякали навіть арешти та ув’язнення (1905 р.). Звільнившись, стає активним дописувачем українських газет "Рада", "Хлібороб", "Засів". Згодом журналістика і видавнича справа повністю захоплюють молодого літератора: він працює редактором у видавництві "Час", редагує журнал "Книгар".      
    Революційні події в Україні стали передумовою створення Української Народної Республіки, яка, на жаль, невдовзі була окупована російськими більшовицькими загонами Муравйова, тому в 1919 р. В. Королів-Старий виїхав до Чехо-Словаччини, де викладав в Українській сільськогосподарській  академії в Подебрадах і одночасно займався літературною творчістю.

    У 20-х роках виходять у світ його основні художні твори: роман «Чмелик» (Прага, 1920), збірка казок "Нечиста сила" (Каліш-Київ, 1923), п’єса-казка  «Русалка-жаба» (Львів, 1923) та ін.

   Майже чверть століття письменник перебував за межами України. Долю Королева-Старого розділила і його дружина — українська письменниця Наталена Королева. Вони обоє завершили свій життєвий і творчий шлях у місті Мельнику (Чехія), він — 11 грудня 1943р., вона — 1 листопада 1966-го.

    У романі «Чмелик» (підзаголовок — «Навколо світу»), що не виданий ще й досі в Україні, розповідається про долю юнака з Полтавщини, який був змушений покинути рідну землю, блукати світами, зазнаючи поневірянь скитальця. Та найповніше розкрився талант письменника в збірці казок «Нечиста сила».

   Автор вирішив оживити спогади свого дитинства, переосмислити образи фольклорно-казкових представників «неіснуючого, невидимого світу», по-новому потрактувати персонажів української міфології, зокрема «нечисту силу». Василь Королів-Старий у передмові до збірки «Нечиста сила» писав: «Дарма, що інтелігентні люди ставляться до «нечистої сили» з легкою та добродушною посмішкою. Дарма, що тепер не знайдеш освіченої людини, котра йняла б віри якомусь чортовинню. Однаково — найосвіченіша, найінтелігентніша людина нашого віку бодай для форми вислову згадує чорта, диявола, якогось «злого духа». Найчастіше ця згадка буває тільки словом лайки, тим завченим порожнім звуком, що не має в собі жодного змісту... Тим-то, коли вже ми не можемо вигнати чортовиння з нашого світу, то ж чи не краще буде розповідати про нього дітям, як про персоніфіковані сили природи, по змозі позбавляючи їх елементів зла та ворожості?!

    Я — не педагог і, можливо, помиляюсь. Отож, я результат моєї помилки, з'явиться оця книжка казок, в яких собі дозволяю боронити перед дітьми насамперед нашу, українську, «нечисту силу», що, на мою думку, часто буває далеко менш небезпечною, ніж деякі інші "сили", яких, на жаль, не звуть "нечистими".

    В. Королів-Старий поставив перед собою нелегке і, на перший погляд,  дивне завдання — облагородити "нечисту силу", показати народові традиційно злі та лихі алегоричні персонажі добрими, такими, які здебільшого, приносять людям користь. Казка, яка відкриває для нас дивосвіт фантастичних історій письменника, має назву «Хуха-Моховинка».
 

2.  Бліц-опитування   (Слайд 4)

  • Справжнє імя В. Королів-Старого  ( Василь Костьович Королів).
  • Коли і де народився письменник? (4 лютого 1879 р. у селі Ладен на Полтавщині).
  • Де навчався письменник? (У Полтавській духовній семінарії, а згодом — у Харківському ветеринарному інституті.)
  • В якому році арештували В. Королів-Старого?  (1905 р.)
  • Які художні твори виходять у 1920, 1023-х роках?  (роман «Чмелик», збірка казок "Нечиста сила", п’єса-казка  «Русалка-жаба»)
  • Як звати дружину В. Королів-Старого?  (Наталена Королева)
  • Про що розповідається у романі «Чмелик»?( Про долю юнака з Полтавщини, який був змушений покинути рідну землю, блукати світами, зазнаючи поневірянь скитальця.

  3.  Теорія літератури   (Слайд 5)

 Портрет — зображення зовнішності героя як засіб його характеристики

   Він допомагає читачам, насамперед, уявити: зовнішній вигляд персонажа, а також зрозуміти, хто він є та як до нього ставиться автор. Крім того, опис зовнішності може давати деяке уявлені про характер дійової особи, розкривати її внутрішній світ.

    Портрет, який створюється за допомогою слів, називається літературним.

Є портрети живописні, графічні, які створюються нанесенням  ліній, штрихів, крапок, плям на полотно чи папір фарбами, олівцем, вуглем тощо. З такими портретами учні знайомилися на уроках образотворчого мистецтва.)

Портрет-опис

Опис опирається на фізіоло­гію, а не на психологію особи­стості; подається перелік портрет­них деталей.

 

  4.  Коментоване  читання казки.

  5.  Бесіда за змістом казки «Хуха-Моховинка».

  • Про що розповідається у казці?
  • Хто є її головною дійовою особою?
  • Де  жила Хуха? Чому її називали "лісовою, а ще й боровинкою"?
  • Як Моховинка позбулася власного житла? Хто зруйнував її затишну хатинку?
  • Як Хуха- боровинка стала Хухою хлібною? Чому Моховинка не захотіла  іти жити до родичів? Про яку рису характеру це свідчить?
  • З ким подружилася Моховинка у хліві? Чим пояснити цю дружбу?
  •  Чому Хуха показувалася тільки дітям? Коли це сталося вперше?
  • Проаналізувавши поведінку маленької героїні в різних ситуаціях, зробіть висновок: ця казкова істота слабка чи сильна?
  • Порівняйте вчинки Моховинки із вчинками діда. На користь кого буде таке зіставлення? Хто з них є носієм добра, а хто — носієм зла?
  • прокоментуйте слова «Хухи не потребують подяки. Вони роблять добро з повинності.»А як чините ви?
  • Пригадайте, яким є народне уявлення про Хуху? Чи співпадає воно з авторським? Обґрунтуйте свої міркування.

V. Закріплення знань, умінь та навичок             

 1.  Практичне завдання.

Робота в групах:
учні об'єднуються у дві групи, кожна з яких отримує завдання:
у казці «Хуха-Моховинка» знайдіть і проаналізуйте портрет фантастичних істот — Хух  (І група)       та чоловіка, який зруйнував хатинку Хусі  (II група).

  1. Розгадайте кросворд.  (Слайд 6)   

 

 

 

 

1  М  

 

8  О

 

 

     О

    Р

 

 

2    Х

   У

     Х

    А

 

    И

                            4

     О

 

7  Л

 

   Ш

 

3    Д

     І

     В

  Ч

    И

  Н

    К

А

      І

 

     И

 

    С

 

   А

 

5 С

     Д

 

     Н

 

   К

 

  У

 

     К

  А

 

6  К

   О

  З

     А

 

   О

 

   В

 

 

   И

   К

 

1. «Мордочка, мов квіточка, а голосок, як у мишки».

2. Маленька, мов темний клубочок.

3. Щодня по кілька разів приходила у хлівець.

4. Той, хто скалічив Моховинку.

5. У підозрілій поведінці діда угледів злочин.

6.  Та, що заплуталась у сітці.

7. Старша кізка.

8. Менша кізка, яка ходила навколо своєї подружки.

  1. Проблемне запитання:       (Слайд 7)

— То чи така вже й страшна нечиста сила?

Вчитель:

    Вивчаючи казку «Хуха-Моховинка», ми прагнули дати відповідь на це запитання. Без сумніву, В. Королів-Старий зумів прихилити нас до своїх| героїв, навчив справедливо оцінювати вчинки дійових осіб, розрізняв добро і зло як у казках, так і в житті. Його талант виявився, передовсім у вмінні пильними очима придивлятися до всього, що його оточувало.  Він помічав те, чого не бачили інші. Змальовуючи створіння, що «невидимо живуть обіг з нами", В. Королів-Старий намагався розширити  межі уявлення про довколишній світ природи і людини. Я думаю, це вдалося.

 VІ. Підсумок уроку

1. Рефлексія

Метод «Мікрофон».     (Слайд 8)

Учням пропонується висловити свої враження від уроку, вони один за одним («ланцюжком») беруть у руки імітований мікрофон та продовжують запропоновані початки речень.

 * Мені сподобалось…

 * Мене найбільше вразило…

 * Для мене сьогодні стало відкриттям…

 * Хотілося ще б дізнатися про …

2. Робота над епіграфом уроку.

3. Оцінювання рівня навчальних досягнень учнів.

VIІ. Домашнє завдання.       (Слайд 9)

Напишіть листа В. Королеву-Старому про свої враження від прочитаної  казки або намалюйте портрети дійових осіб.

 

Використані джерела:              (Слайд 10)

  1. Чух Г. Не така вже й страшна нечиста сила// Дивослово —2005.—N° 1.
  2. О. Г. Противенська, М. І. Мощерякова, Я. В. Теміз. Українська література  у таблицях і схемах. Харків, 2007.
  3. Л. Я. Смоленко. Українська література  5 клас. Навчальний посібник.  Харків, 2006.

 

 

               Джерело: ostriv.in.ua

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
3.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Федоренко Віра
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
28 вересня 2019
Переглядів
1406
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку