Тема уроку. В країні небилиць.
Зірка Мензатюк «Небилиці про рукавиці».
Мета уроку. Познайомити учнів із життям і творчістю Зірки Мензатюк, розвивати навички виразного та правильного читання прозового твору, розвивати вміння знаходити у тексті відповіді на запитання, читати речення з відповідною інтонацією, збагачувати словниковий запас учнів, розвивати зв’язне мовлення, пізнавальний інтерес, логічне мислення, творчу уяву, виховувати бажання бути спостережливим, бачити цікаві речі у природі .
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань, вмінь та навичок.
Обладнання: Портрет Зірки Мензатюк, текст оповідання «Небилиці про рукавиці», ілюстрації до твору, картки.
Хід уроку
Сядьте, діти, всі гарненько,
Руки покладіть рівненько,
Голови вище підніміть,
Свої плечі розведіть.
Мені, діти, посміхніться,
Веселіше подивіться.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Свій урок ми починаємо і девіз ми прочитаємо.
Девіз уроку: Гарно читаємо,
Чітко відповідаємо,
Мовлення своє розвиваємо.
Молодці!
Вправа «Мозковий штурм».
Давайте разом з вами поміркуємо - яким має бути урок літературного читання? (Загадковим, продуктивним, казковим, цікавим, веселим, повчальним, творчим, проблемним ).
А щоб наші сподівання виправдалися, давайте запрограмуємо себе на плідну працю. Тому кожному з вас я пропоную висловитися – яким ви будете на цьому уроці…..
Я на цьому уроці буду…. (Активним, уважним, сміливим, працьовитим, дружнім, творчим, кмітливим, організованим, зібраним, дисциплінованим,вправним, наполегливим...)
І саме тоді наш урок буде цікавим, яскравим, пізнавальним.
IIІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
Багата українська мова піснями, казками, прислів’ями. І всі надбання мудрості нашого народу невичерпні, цілющі й чисті, як джерельна вода. Ми з вами зупинимось біля скарбниці літературних українських казок. Її збагатили українські письменники Іван Франко, Леся Українка, Василь Сухомлинський. Казки українських авторів захопливі, дотепні, багаті на вигадку та яскраві образи.
Давайте пригадаємо, що таке літературна казка?
Літературна казка — це авторський художній твір, в основі якого лежить захоплива вигадана історія.
В країні небилиць.
Зірка Мензатюк «Небилиці про рукавиці»
ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
1) Біографічна довідка
Сьогодні ми з вами знайомимося творчістю дитячої письменниці Зірки Мензатюк.
Подивіться вона зображена на цьому портреті.
Зірка Мензатюк народилася 21 жовтня 1954 року в селі Мамаївцях Кіцманського району Чернівецької області.
Писати почала, коли вчилася у другому класі. Закінчивши школу, Зірка вступила на факультет журналістики Львівського університету імені Івана Франка.
Потім працювала кореспондентом газети «Радянська Україна». Робота була цікавою і відповідальною, проте скоро письменниця стала відчувати, що пише не про те, не так, як хоче, тому відмовилася від кар'єри, залишила газету і присвятила себе творчості для дітей.
Казки письменниці почали друкувати в журналах «Барвінок», «Соняшник», «Малятко», у закордонному журналі «Веселка», який виходив у США і Словаччині.
У 1990 році видавництво «Веселка» випустило її першу книжку казок «Тисяча парасольок». Невдовзі в тому ж видавництві вийшла друга книжка «Арніка» (1993) — казка про найчарівніше зілля Карпат. У видавництві «Лелека» побачила світ книжка «Мільйон мільйонів сестричок» (1999).
2) Слухання казки. Перевірка первинного сприймання
Комбіноване читання
Діти уважно слухайте казку, прослухавши її дайте відповідь на запитання:
Що сплела бабуся Оксанці?
(ти читаєш разом з дітьми.)
А тепер дайте відповідь на поставлене запитання.
Що сплела бабуся Оксанці?
Молодці
3) Словникова робота.
В цьому тексті зустрічаються ось такі слова. Давайте з’ясуємо їх значення. Небелиці – це невелике оповідання розважального змісту про те, чого немає в дійсності; неправда, вигадка.
Блякле – неяскраве, зів’яле.
Професор учене звання і посада викладача закладу вищої освіти
Оболо́нь — історична місцевість на півночі Києва, яка розташована на правому березі Дніпра.
Фізхвилинка
4) Мовчазне читання
Учні самостійно читають казку. ( 5 хвилини)
Гра «Мікрофон»
- У якому місті відбувалися події описані у творі?
- Коли трапилася ця історія?
- Хто загубив рукавичку?
- Що здивувало вас у казці? Чому?
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1). Аналіз змісту з вибірковим читанням.
- Назвіть героїв твору?
- Яку роботу не виконувала двірничиха Фросина через свою розгубленість. Доведіть словами з тексту.
- Кому належать слова «Рукавиці літають, наче птиці»?
- Що вирішила зробити дівчинка наступної зими? (прочитати)
- Що трапилося з рукавичними деревами навесні?
- Які дивні дерева згадуються у тексті? (прочитати)
2). Робота в парах. (оцінювання)
- Яке враження справило на людей рукавичне дерево? З’єднайте частинки.
3). Малюнкове читання
Подивіться на ілюстрацію до казки. Знайдіть та прочитайте уривок з тексту до неї.
VІ. Підсумок.
– Твіри якої письменниці ми читали та обговорювали на уроці?
–Який настрій викликає цей твір? (Позитивний. Треба мріяти і мрії обов’язково збудуться)
VІІ.Домашнє завдання.